דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,467 כניסות לאתר
הסרט הלא בדוי - תקציר

מאת: Barsam Mern Richard

נושא: נסיון למצוא להגדיר ולתחום את הסרט הלא-בדוי.

ט. עיקרית - הריאליזם ההסטורי התיאורטי והמעשי עומד בראש הגישות לקולנוע.

במקור הקולנוע עומד הרצון להקליט חיים כפי שהם, רצון שהוביל לשתי גישות
עיקריות:

הסרט הלא-בדוי

תיאוריטיקנים

קרקובר: לגרום לצופה לראות מציאות

באזן: דגש על התוכן הריאליסטי של הסרט וטכניקות קולנועיות המדגישות אותו
(דיפ פוקוס, מיז-אן-סצן..)

הסרט הבדוי

 דגש על צורה אסתטית ומשמעות הנובעת מעריכה

סינון המציאות דרך עיני הבמאים, דמיונם האישי.


במאים

1880 - לומייר

1920 - פלרטי, גיברסון "ננוק איש הצפון"

1970 - וודלייס - וודסטוק.


הגדרות/סממנים

דקומנטרי - הגדרה לא מוצלחת ע"פ בארזם, שכן אינה דו-סטרית. (לא כל
לא-בדוי=דקומנטרי)

מאפיינים:

1. התאמה למציאות כקריטריון ראשון. (ריאליזם)

2. תגובת הצופה - הלדעתו משקף הסרט מציאות?

3. סרט העונה ל"רגע המידי", האקטואלי, אשר שרשיו נעוצים עמוק בחברה.

4. בד"כ מצולם במקום האמיתי, עם האנשים הנכונים, ללא תסריט כתוב
(דיאלוג), תפאורה, תלבושות או אפקטים קוליים, שימוש בשחור-לבן טיפוסי.

5. מבנה טיפוסי של 2-3 חלקים - הקדמה, הצגת הנושא, מסקנות, פתרונות
אפשריים. מבנה מעגלי.

6. נע בד"כ סביב 30 דק' אולם האורך עונה על צרכי התוכן ולא על צרכי
המסורת.

קיימות 3 גישות עיקריות לסרט הלא-בדוי: הגישה העובדתית, הדקומנטרית,
והישירה.

הג. העובדתית: אולימפיה 38 לני ריפנסטלס, "כל וודסטוק" - וודלייס ואחרים
נחשבים סרטים עובדתיים, כיוון שיוצריהם החליפו את ההקלטה הישירה מן
המציאות בפרשנות שלה. אם כי לכל מי שצופה בהם, ברור כי אי אפשר להציג
עובדות מבלי להשפיע על עמדת הצופה.

הג. הדקומנטרית: בסוף שנות ה- 20 טוען גרירסון, אבי הקולנוע הדקומנטרי,
כי לדעתו המדיום אמנותי אינו מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להשפיע על ההמון
בכוון האידאולוגי הרצוי. המסר הוא העיקר. הסרט לגביו ככלי ביטוי חברתי,
בעזרתו הוא מפיץ את תורתו בדבר נחיצות השלום בעולם. הסרט כאמצעי לחינוך
ההמון בצורה לאומית. על יוצר הסרט: 1. לשלוט בחומרי הגלם שלו; 2. להשתמש
במאורעות היום-יום; 3. לחשוף את העולם מחדש.

הסרט הדקומנטרי שונה מהסרט הבדוי במטרותיו החברתיות-פוליטיות, במסר שלו.

הג. הישירה-סינמה וריטה - נוצרה בסוף שנות ה- 50 ע"י יוצרים שתוסכלו
מהגבלות שאר הגישות. בקבלם את ההנחה שהסרט הלא-בדוי הוא אמנות שאינה צריכה
להיות משעממת בהכרח, יצרו את הסגנון הריאלי, שנשען על מסורת אסתטית ארוכה.
הציוד היה קל ומיטלטל ועזר לקלות התנועה ולהקלטת האירועים בזמן התרחשותם,
ללא תסריט כלל.

גישות נוספות: סרטי מסע-דקומנטריים אך חסרי מסר, סרטי לימוד והדגמה,
הדרכה יומני חדשות לקולנוע.

לסיכום: הדחף הריאליסטי - אחד מיסודות הקולנוע הראשונים. לסרט הלא-בדוי
גישות רבות, אך תמיד יעסוק במציאות - אנשים מציאותיים וכד' וזה מקור קסמו.


 
מקור:
Nonfiction Film a Critical History Mast and Cohen 2nd Edition

 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש