דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,492 כניסות לאתר
קומדיות ודרמות

מאת: נתן ויעקב גרוס

כבעבר, חיי הצבא והרקע הצבאי משמשים להפקת סרטים בידוריים או דרמטיים. לעתים
השיטה הצבאית מהווה נושא להשראה כמו "הקרב על הוועד" (1986) של אבי כהן בהשתתפות
"הגששים", סאטירה על שיטת הבחירות בבית משותף - בנוהל קרב חפוז. לעיתים המדים
נכנסים לתמונה אמתלה, הקהל אוהב חיילים. "חמש חמש" (1986) של שמוליק אימברמן הוא
קומדיה מוסיקאלית על חיילים בחופשה הלוטשים עיניים בבנות המושב הסמוך לבסיסם.
יהודה ברקן משתמש בצבא לבדיחות גסות ואבסורדיות בסרטו "קומפוט נעליים" (1985).
כעבור חמש שנים הוא שב לצבא בסרט "נשיקה במצ"ח" (1990) - מלודרמה צבאית עם
אפקטים קומיים, בתוספת מין ודמעות.
 
דרמות נוספות הנוגעות בצבא בעשור האחרון, מתרחשות בסרטים: "צלילה חוזרת" (1982)
של שמעון דותן, על אלמנת לוחם בקומנדו הימי המנסה להישאר חלק ממשפחת הלוחמים.
"דרך הנשר" (1990) של אורי ברבש, על טייס ריסוס, שגאוות שירותו הקרבי מביאה לעימותים
עם בנו העומד לפני גיוס, וגידול ממאיר משנה את התנהגותו. "חייל הלילה" (1984) של דן
וולמן, על בנו של קצין צה"ל, ההופך לרוצח-פסיכופט במדים, לאחר שלא התקבל לשירות
קרבי מסיבות רפואיות.
 
בסרטים רבים מופיע המוטיב הצבאי בשוליים, או לצורך איפיון הגיבור. קצין קרבי משמעו
מאצ'ו, לפחות בעיני עצמו. אורי זוהר בנה את האבטיפוס של הקצין הישראלי שכוחו בין
מותניו - בסרטו "התרנגול" (1970). חיים טופול מגלם את קצין המילואים היוצא לחופשת
גרושין ובדרכו מספיק להשתעשע במגוון הרפתקאות מיניות. טופול ממשיך לגלם דמות דומה,
אך מבוגרת יותר ב"רומן בהמשכים" (1985). בבימויו של עודד קוטלר. לחיזוק הגיבור,
שהוא עורך-דין ודמות ציבורית, מוסיפים את סממן המאצ'ו - קצין מילואים. אפילו הבמאי
העולה-החולף, מיכאל קאליק, הכניס לסרטו הישראלי "שלושה ואחת" (1975) את דמות האב
הלוחם הוותיק, מצ'ואיסט מזדקן.
 
העובדה ש"כל העם צבא", יוצרת גירוי מסויים אצל היוצרים ואולי גם אצל הצופים,
להזדהות עם גיבורים במדים, גיבורים שלמרות היותם חריגים ושונים, נושאים איתם סימני
זיהוי שכל אחד מכיר (מדים דרגות וכו'). למרות אהדת הציבור לנושאים הצבאיים, אחוזי
הצלחת הסרטים הישראליים שנעשו על רקע צבאי אינם עולים על הצלחת הסרטים הישראליים
שנעשו על נושאים אחרים.

 
מקור:
הסרט העברי - פרקים בתולדות הראינוע והקולנוע בישראל, עמ' 268-289,
הוצאה פרטית, 1991
 
 





גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש