דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,900 כניסות לאתר
אזור הדמדומים

מאת: מיכאל ברנס

מצלמת הוידאו מאפשרת הנצחה של רגעים מיוחדים ויפים. חלק ממצבי התאורה
היפים ביותר מתרחשים בימות הקיץ, בשעת בין הערביים - שעת השקיעה. אולם
צילום בערבים כאלה יכול להציב מספר בעיות...
כל מה שרציתם לדעת על צילום בשעת דמדומים בכתבה הבאה

 
איכותו של אור היום משתנה ללא הרף. בקיץ יש לאור איכות שונה מאשר בימי החורף
ובשעות הצהרים האור הרבה יותר חזק ומסנוור מאשר בשעות הערב. אולם אין לוותר על
החום שמפיק האור הטבעי בשעות הקיץ לפני שקיעת החמה.

אחד היתרונות הגדולים של אור מסוג זה הוא שאפילו פנים שביומיום נראים חיוורים
ומשוללי צבע יכולים להראות בריאים וזוהרים. באותו אופן, השדות והעצים הירוקים
יכולים לקבל גוון זהוב כאשר הם באים במגע עם קרני השמש האחרונות של שקיעה.

נכון, ניתן בהחלט לרמות וליצור באופן מלאכותי חלק מהאפקטים האלו בעזרת פילטר חם
מסוג 81A, או כל תוכנת מחשב מתאימה שיכולים לשנות את גווני העור ולגרום לו
להראות בריא יותר או לשנות את כל גוני התמונה, אולם קיים סיכוי שאפקטים מעין אלו
יראו מלאכותיים והצללים יקבלו מראה לא טבעי.

קשה מאוד לשלוט על איכות האור הטבעי ולפיכך עליכם לנסות להפוך את הקושי ליתרון.
כאשר השמש עומדת לשקוע, יש נטיה לאור האדום הקורן ממנה. ניתן להשתמש בגוונים אלו
כדי "לצבוע" את הסצינות בסרט הביתי בגוונים זהובים.
 
אור הערב מצוין לצורך יצירת צלליות. צילום לתוך השמש הוא הדרך הטובה ביותר ליצור
צלליות והדבר הרבה יותר קל כאשר השמש נמוכה בשמיים. לקרני האור יש יותר מרחב
לעבור בו וכך תוכלו לכוון את מצלמת הוידאו לעבר השמש מבלי שהתמונה תישרף לחלוטין.
צלליות שנוצרו כנגד השתקפות השמש ומשתקפות במים נראות מהממות במיוחד שכן המים
מסננים את האור העובר בעדם ומתקבל צילום אשר משווה לסרט הוידאו שלכם אווירה
רומנטית ויפה.
 
אם אתם מצלמים סרט וידאו ביתי יצירתי במיוחד, אור זה מתאים בהחלט כדי לשוות אווירה
רומנטית לסרט או לשימוש בסצינות שקטות ורוגעות. יש יתרון גדול לאור מסוג זה, בעיקר
כאשר מצלמים צילומי טבע או פעילויות ספורט (בחיק הטבע בעיקר). האור הצדדי שנוצר
מקרני השמש הממוקמת בנקודה נמוכה בשמיים מתאים גם לצילום בניינים ופרטים פשוטים
בבניין מקבלים מימד שונה הודות לאור זה.

משחקי צללים
לעיניים שלנו יש טווח ניגודיות גדול יותר מאשר למצלמת וידאו מה שמלמד על כך שאנו
מסוגלים להתבונן במשטח שמואר לא בצורה שווה ועדיין להבחין בפרטים גם בחלקים
המוארים יותר וגם בחלקים המוצלים.

אולם עם מצלמת וידאו, הצללים יכולים להראות כהים עד כדי כך שלא ניתן להבחין כלל
בפרטים - דבר אשר מוסיף מימד של עומק לתמונה. בשעות אחר הצהרים המאוחרות, כאשר
השמש ממוקמת בנקודה נמוכה בשמיים, הצללים אשר נוצרים ע"י העצים והגבעות יכולים
להוסיף מימד לנוף המצולם.

משחק צלליות יכול לספק לכם הזדמנות להיות יצירתיים, במיוחד אם הצלליות הופכות
לנושא המצולם בסרט. שיטה אחת היא לצלם את הצללית שלכם כפי שהיא משתקפת על קיר או
על גדר. ניתן לעשות זאת כחלק משעשע בסרט אולם גם כדי להוסיף מימד דרמטי לסרט. ע"י
צילום צלליות של אנשים במקום לחשוף את זהותם ניתן להסתיר את זהותו של רשע בסרט או
להימנע מלהראות סצינות אלימות במיוחד. לדוגמא בסרט מתח בו יש קטע של רצח, אם
אינכם רוצים להראות את הרצח עצמו די אם תראו לצופים רק את הצלליות וכך ימנע מהם
קטע אלים, והעלילה עדיין ברורה.

ע"י צילום בשעות המאוחרות של היום, ניתן להראות צללים לא "חזקים" אלא מאורכים - דבר
אשר מדגיש את השליטה שיש לדמות או לחפץ על הנוף. חפצים בעלי קווים פשוטים משמשים
בדרך כלל את הצללים הטובים ביותר אולם כדאי לנסות למצוא עמדה נוחה לצילום כדי
שכל הצללית תיכנס בתמונה. צלליות יוצרות גם דוגמאות מעניינות. קווים מקבילים
שנוצרים מפסי רכבת לדוגמא יכולים לרמז כאילו משהו נלכד על פסי המסילה או ליצור
רושם כאילו משהו נמצא מאחורי סורגים.

שליטה על האור
השמש של שעות אחר הצהרים יכולה ליצור צללים ארוכים וניגודים חדים - מצב שיכול
לגרום לבעיות עם מערכת החשיפה של המצלמה. לאור העובדה שלמצלמת הוידאו יש טווח
ניגודיות צר יותר מאשר עין האדם היא חייבת לפעול בצורה כזו הבאה לפצות על מקרה
שבו יש תמונה עם קווים בהירים וצללים כהים.

אם מערכת החשיפה של המצלמה פועלת בצורה כזו שניתן להבחין בפרטים בחלקים מוצלים
הרי שהחלקים הבהירים של התמונה יכולים להפוך ליותר מידי בהירים וייתכן אפילו עד
כדי מצב של יצירת "נקודות חמות" (hot spots) ללא כל פרטים. אם בחלקים הבהירים
והמוארים יש פרטים הרי שרוב רובה של התמונה יהיה כהה עם צללים שלא ניתן לראות
בעדם דבר. ייתכן גם שהמצלמה תגיע למצב של אמצע חשיפה (mid range exposure) תוך
התמקדות לכיוון מרכז התמונה.
 
הבלבול הזה אינו ב"אשמתה" של מצלמת הוידאו. יתכן שהמצלמה "עושה" ככול אשר ביכולתה
הטכנית כדי לתקן מצב מסוים, אולם אין לצפות ממנה לעשות תיקונים אומנותיים שהרי אין
היא יודעת כיצד אתם רוצים שהסצינה תצא בסוף. זוהי הסיבה גם מדוע חבל שלמצלמות
וידאו רבות אין את האמצעים אשר יאפשרו לצלם להחליט בעצמו לגבי מידת החשיפה.

ברוב המקרים תשאף המצלמה למצב של פשרה ואילו מה שאתם באמת רוצים הוא חשיפה רק
של החלקים המוארים. הדבר נכון בדרך כלל למצבים של שקיעה או כל צילום שבו השמיים
או כל חלק בהיר אחר בתמונה מהווים את נושא הצילום.

בעזרת מערכת חשיפה ידנית ניתן להקטין את הצמצם עד אשר אין יותר נקודות חמות
והצללים נראים עמוקים ושחורים. בחלק ממצלמת הוידאו ללא שליטה ידנית על הצמצם יש
שיטות הבאות לפצות על מצבים מעין אלו כדוגמת "מצב דמדומים". מצב אשר יבטיח
שהמצלמה תיחשף לאזורים הבהירים.

מערכת האיזון הלבן יכולה גם היא להוות בעיה. כאשר אתם מצלמים בזמן שקיעה יופיעו
צבעים חמים מהממים והדבר האחרון שתרצו הוא שמערכת האיזון הלבן של המצלמה תפעל
לתיקון הצבעים ותהפוך את הסצינה לבהירה ובעלת צבעים קרים.

ברוב מצלמות הוידאו יש מספר מצבים מובנים מראש במערכת האיזון הלבן: צילום מחוץ
לבית, צילום עם תאורת טונגסטן וצילום בסביבה מוארת בעזרת נורות פלורסנט. המצלמה
תבדוק את הצבע של מקור האור ותחליט איזו מבין האפשרויות מתאימה ביותר ואז תשנה את
הצבע בהתאם.

במצבים בהם התאורה בהירה כמו זו של ימות הקיץ החמים, המצלמה תבחר בכל זאת במצב
של צילום מחוץ לבית וכך ישמר המראה הזהוב.

אולם, כאשר יש מצב של צבעים מאוד חזקים כדוגמת אלו כאשר מצלמים בשעת שקיעת החמה
המצלמה עלולה לחשוב שמנסים לסדר אותה והיא בעצם מצלמת תאורה מלאכותית (הרבה יותר
צהובה). במקרה מעין זה הצבעים ימחקו כליל. כדי לעקוף את הבעיה יש לבחור במערכת
איזון לבן ידנית ולבחור במצב של צילום מחוץ לבית.

אם גם זה לא פועל, כדאי לנסות פילטר כתום או לנסות לתקן את האות מאוחר יותר בעזרת
מעבד. אם תבחרו בתוכנית עבודה "דמדומים" (Twilight) הדבר יכול לעזור לכם לשמור על
איזון הצבע הלבן בצילום מחוץ לבית ולבחור בחשיפה הנכונה.

באשר לשקיעות עצמן, יש לתכנן כל צילום בקפידה יתרה. שקיעה בדרך כלל מהווה סיום
יפה לסצינה כך שאתם יכולים להרשות לעצמכם להאריך סצינה כזו יותר מהרגיל ולהשאירה
על המסך יותר מסצינה שאין בה פעילות כלל. שקיעות שמש מטבען משתנות כל הזמן אבל אל
תנסו לדחות את הצילומים בתקווה שעוד דקות מספר זה יראה יותר טוב שכן אתם עלולים
להחמיץ את הרגע הנכון. מוטב לצלם מספר שוטים ובזמן העריכה לבחור את השקיעה היפה
ביותר.

בניינים
אחד מסוגי התאורה הטובים ביותר לצילום בניינים הוא בשעות אחר הצהרים המאוחרות.
ברגע שהשמש מתקרבת אל האופק, הצללים מתארכים ואותם אזורים בהם נוגעת השמש מקבלים ברק זוהר ומראה מוזהב.

כמו כן, ככול שהשמש קרובה יותר לאופק כך מעמיק יותר הצבע הכחול של השמיים בהשוואה
לשקיעה. אם אתם נמצאים במקום הנכון ובזמן הנכון תוכלו לצלם בניין מוזהב וברקע
שמיים בצבע כחול כהה ואפילו סגול.

אם בשעות הערב הבניין מואר בעזרת תאורה מלאכותית תוכלו לצלמו בצורה שונה לחלוטין
ומיוחדת אם תחכו עד אשר תשקע השמש. בלילה יש לדאוג למדוד רק את החלקים המוארים
או שהמצלמה, אוטומטית, תעשה חשיפת יתר בניסיון מוטעה להוסיף פרטים בצללים.

נקודה למחשבה
כאשר אתם מצלמים בחוץ בתנאים של ניגודיות גבוהה, ייתכן ותתקלו בבעיה של צללים לא
רצויים, במיוחד על פניהם של אנשים.
 
אור מהצד או אחורי יכול ליצור נקודות אור מעניינות בשערותיו של האדם המצולם אולם
הדבר יכול לגרום לפנים להימצא בצל. גם אם תגרמו לאדם המצולם לעמוד מול השמש הדבר
לא יעזור הרבה שכן השמש תגרום לו ללכסן מבט, למצמץ ולדבר בצורה לא טבעית מול
המצלמה.
 
פתרון טוב הוא להשתמש במחזיר אור (רפלקטור). ניתן בדרך כלל להשיג שלושה סוגים של
רפלקטורים: לבן, מוזהב ומוכסף. רפלקטורים בצבע כסף מספקים השתקפות חדה והם מקררים
מעט את נושא הצילום ואילו רפלקטור מוזהב מוסיף חום לנושא המצולם.
 
תוכלו ליצור רפלקטור גם בכוחות עצמכם בעזרת כרטיס לבן או נייר כסף מקומט
(האידיאלי יהיה בצבע זהב). יש להקפיד למקם את הרפלקטור במקום הנכון: לא יותר מידי
קרוב לאדם המצולם שלא יסתנוור ממנו או פן יבחינו בו בתמונה, אולם לא רחוק מידי
אחרת לא תהיה לו כלל השפעה.

* הכתבה באדיבות מגזין camera VIDEO 

מקור:
+AV דו ירחון לאודיו וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 22, עמ' 14-16 הוצאת
אי.וי.בי. הפקות בע"מ
 
 




 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש