דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,897 כניסות לאתר
בקצה המצלמה

מאת: מיכאל ברנס

אם עד היום הסתמכתם על המיקרופון המובנה של מצלמת הוידאו שלכם
תופתעו לגלות עד כמה מיקרופון נלווה או חיצוני יכול להיות לעזר
ולשנות את איכות הקול בסרט הוידאו שלכם.

 
מצלמות וידאו הן אחד המכשירים המשוכללים שהמציא האדם, אולם בהשוואה למוח
האנושי הן עדיין לא מספיק מתוחכמות.
 
האוזן מבחינה בויברציות של קול ושולחת אותם למוח דרך דחף עצבי nerve
impulse, אולם במקום להציג אותן לנו כקול שהתקבל, המוח דואג למקד את תשומת
ליבנו לקול המרכזי החשוב והוא מנטרל את כל שאר הרעשים מסביב שאינם
רצויים.
 
כאשר אתם מקשיבים למישהו שמדבר במקום פתוח לדוגמא, אתם מתעלמים מכל רעש
הרקע שיש סביבכם בין אם זה תנועת מכוניות או כל דבר אחר (למעט אם מדובר
ברעש כה חזק שהמוח אינו מסוגל לסננו). כלומר אתם מסוגלים לשמוע את כל
הקולות שסביבכם אבל הם "לא ממוקדים".
 
אנו מסוגלים בצורה מודעת למקד את תשומת הלב שלנו ע"י התבוננות בעצם מסוים.
נסו לשבת בחדר מלא באנשים ולהתבונן באדם מסוים או בקבוצת אנשים מסוימת (לא
הקרובה ביותר אליכם). ע"י התרכזות ניתן לשמוע או להבין מה אנשים אלו אומרים
למרות כל הרעש והמהומה שמסביב. פסיכולוגים מכנים את היכולת להתמקד בקול
מסוים "תופעת מסיבת הקוקטייל".
 
מצלמות הוידאו אינן מתקרבות אפילו לדרגת תחכום שכזו. הטוב ביותר אליו יכול
לכוון יצרן מצלמות הוא שהמיקרופון יקליט, בצורה הנאמנה ביותר ככול האפשר,
את הקולות אשר נקלטים במיקרופון.
 
בעוד המוח האנושי עשוי להתעלם מהרעש של מטוס החולף מעלינו, הרי שמצלמת
הוידאו תקליט אותו והדבר ישמע היטב בפס הקול של הסרט.
 
מצב כזה יכול להביא לאכזבה גדולה כאשר סרט וידאו יפהפה נהרס בגלל רעשי
רקע לא רצויים וכל מיני הפרעות.
 
המיקרופון המובנה של מצלמת וידאו יותר רגיש לקולות הבאים מלפנים מאשר
מאחור, אולם הוא בכל זאת יקליט קולות מסביב. מיקרופון מסוג זה מתאים, לפיכך,
להקלטות קול כלליות ללא צורך בהתמקדות במשהו מסוים, אולם הוא רחוק
מלהתאים להקלטות של דברים מאוד מסוימים אלא אם הם חזקים דיים או שהם
קרובים למצלמה במידה מספקת.
 
מיקרופון מובנה
לאור העובדה שמצלמת הוידאו אינה מסוגלת לסנן קולות לא רצויים מפס הקול,
הדרך היחידה להתמקד בנושא מסוים היא ע"י כיוון המיקרופון בצורה כזו שהוא
יקלוט רק את הקולות הרצויים.
 
הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא פשוט לעמוד קרוב מאוד לנושא הצילום. אם
אתם מקליטים אנשים מדברים ומעוניינים ששיחתם תיקלט במצלמה יש לבקש מהם
לעמוד עם הפנים מול המצלמה ולכוון את הדיבור ישירות אל המיקרופון.
 
זהו פתרון לא רצוי שכן הדבר מגביל בצורה משמעותית את היכולת שלכם לעצב את
הסצינה כפי שהייתם רוצים שהיא תראה. יתרה מכך, לא תמיד ניתן להתקרב אל
האובייקט כדי למנוע קולות רקע.
 
מיקרופון נילווה
פתרון טוב הרבה יותר הוא לעקוף את המיקרופון המובנה של המצלמה ולהקליט את
פס הקול באמצעות מיקרופון נילווה אותו יש לחבר לשקע המיקרופון שבמצלמה.
 
חלק מיצרני המצלמות, מסיבה לא ברורה ובהחלט לא מוצדקת, ביטלו את השקע
למיקרופון נילווה שהיה קיים בדגמים שלהן ובכך סתמו את הגולל על האפשרות
להתגבר על בעיות של הקלטות סאונד.
 
בעזרת מיקרופון חיצוני ניתן להציב את המיקרופון קרוב הרבה יותר לנושא
הצילום מאשר עם המיקרופון המובנה של מצלמת הוידאו. ברור לכל שעדיף להחזיק
מיקרופון מול פניו של מרואיין מאשר מצלמה שלמה הניצבת לו מול הפנים.
 
כאשר מראיינים אדם מסוים, המראיין איתו אתם עובדים יכול להחזיק את
המיקרופון בעוד אתם יכולים לעמוד מרחוק ולצלם הן את הראיון והן קצת רקע
מסביב מבלי לדאוג לאיכות הקול. במצב כזה, המיקרופון קרוב דיו למרואיין וכל
מה שנאמר נשמע חזק וברור.
 
שליטה אוטומטית על עוצמת הקול
ברוב מצלמות הוידאו ההתאמה של עוצמת הקול המוקלט (volume) נעשית באופן
אוטומטי. במצבים רועשים במיוחד, העוצמה קטנה ואילו במקומות שקטים העוצמה
מוגברת וכך אפילו הקולות השקטים ביותר או לחישות יכולים להישמע באופן
ברור.
 
יכולת זו של המצלמה ידועה בשם שליטה אוטומטית על עוצמת הקול AGC
- (automatic gain control). כאשר מישהו מדבר ליד המיקרופון הקול יחסית גבוה.
במצב כזה, עוצמת ההקלטה נמוכה וקולות רקע כמעט ואינם נשמעים - דבר התורם
רבות לאיכות של פס קול הסרט.
 
באתרי צילום שקטים השליטה האוטומטית על הקול מוגברת מכיוון שהמצלמה מנסה
להגביר קולות מאוד שקטים. בתנאים כאלו כל קול יכול להישמע, בין אם זה זום
של העדשה ובין אם זה הצלם שהקיש בטעות על המצלמה.
 
מיקרופון נילווה עשוי לפתור בעיות מהסוג הזה בקלות יחסית. מיקרופון כזה אינו
מובנה בתוך המצלמה ואין הוא קולט רעשים של טיפול במצלמה באופן יחסי.
 
בנוסף לשקע כניסה למיקרופון חשוב מאוד שלמצלמה שלכם יהיה גם מחבר אוזניות.
בעזרת מחבר אוזניות ניתן לשלוט על מה שהמצלמה מקליטה. לא זו בלבד שהדבר
מאפשר לכם לוודא שנושא הצילום מוקלט כראוי אלא שאתם הופכים ליותר מודעים
לכל רעש מיותר כגון תנועת מכוניות או מטוס חולף.
 
אם למצלמה שלכם אין מחבר אוזניות, תוכלו לרכוש בכל חנות מקצועית מתאם
אוזניות אותו תוכלו לחבר ליציאת האודיו של המצלמה.
 
מיקרופונים חיצוניים
המטרה של תוספת מיקרופון למצלמה, בין אם הוא מובנה ובין אם הוא נילווה, היא
להעביר את הקול המגיע מנושא הצילום בצורה הברורה ביותר שרק אפשר. בה בעת,
המיקרופון צריך להפחית במידת האפשר כל קול שאינו רצוי.
 
אולם כאשר מדובר בהקלטת נאום היכולת של מיקרופון מובנה מוגבלת במידת מה.
 
אם מישהו נמצא במקום מסוים, לדוגמא נואם על במה, יהיה זה יחסית קל אם תציבו
מיקרופון לידו או תעמדו לפניו (יש להיזהר עם החוט שאף אחד חלילה לא ימעד).
באותו אופן, מיקרופון שמחזיקים ביד מתאים לצילומים בהם הנושא המצולם מדבר
אל המצלמה, אולם אם מדובר בצילומים של שיחות המתנהלות בין אנשים במסיבה
וכדומה, מיקרופון ידני עשוי להפריע מאוד למהלך הצילומים.
 
הפתרון המקצועי למצב כזה הוא אדם נוסף אשר מחזיק את המיקרופון ואילו הצלם
יכול להתמקד בצילום עצמו. יש להציב את המיקרופון קרוב לנושא הצילום אולם
להקפיד שלא יבחינו בו בתמונה עצמה. פתרון זה יוכל להיות יעיל אף יותר אם
מחברים את המיקרופון למוט המוכר יותר בשם בום (boom), וכך איש הקול יכול
לעמוד רחוק ולא להפריע כלל לצלם. ניתן להחזיק את המיקרופון או מעל האנשים
או מתחתם תלוי בנסיבות ומידת הנוחות. ניתן להכין בום ביתי בעזרת מקל מטאטא
ישן אליו מחברים את המיקרופון בעזרת חוט עבה וחזק. ניתן כמובן לרכוש בום
מקצועי - דבר בהחלט יעיל יותר. לבום מקצועי יש ידית אחיזה מיוחדת למיקרופון
בקצה אחד וניתן לקפל אותו.
 
מיקרופון אלחוטי
אם אינכם מוצאים אף אחד אשר מוכן לשמש בתור איש הבום, עדיין ניתן להקליט
ממרחק, בתנאי שהמרואיין או הנושא המצולם מוכן לחבר אליו מיקרופון המתחבר
לדש הבגד. מדובר במיקרופון זעיר רב כיווני המחובר לדש הבגד. מיקרופון מסוג
זה הרבה יותר נוח מאשר להחזיק את המיקרופון ביד ואף יותר נוח מבום. החסרון
היחיד של מיקרופונים מסוג זה הוא רגישותם הרבה למכות או אפילו לנגיעה קלה
ולכן מי ש"לובש" מיקרופון כזה צריך להיות זהיר ולהימנע מלנגוע בו.
 
במקומות עמוסים והומים אדם מיקרופון של דש הבגד יכול להיות פתרון טוב כדי
למנוע קולות רקע, אולם ייתכן והדבר לא יהיה בר ביצוע בגלל אותו חוט המחבר
בין המיקרופון ובין המצלמה, חוט עליו ניתן למעוד. הבעיה מתעוררת בעיקר
במקומות צפופים או שהאדם המצולם נע כל העת.
 
הפתרון למצבים מעין אלו הוא מיקרופון אלחוטי. במקום להיסחב עם חוט
מהמיקרופון למצלמה, עובר חוט ממיקרופון דש הבגד אל משדר המחובר אל האדם
במקום לא נראה לעין לדוגמא חגורת המכנסיים.
 
במקרה זה הקול נקלט ע"י יחידת קליטה אשר מחוברת לכניסת המיקרופון שבמצלמה.
 
מיקרופונים אלחוטיים אינם מפריעים לתנועה, הם קלים ונוחים לשימוש, אולם הם
יותר יקרים ממיקרופונים רגילים. כדי למנוע קטיעה ברצף הקול המוקלט יש
להקפיד לשמור על קשר עין רצוף בין המקלט למשדר.
 
בעיות עלולות להתעורר בגלל שדרים ממוניות או כל מקור אחר. קיימים דגמים של
מיקרופונים אלחוטיים אשר מאפשרים החלפת תדרים. בכל מקרה, רצוי שיהיה איתכם
לגיבוי מיקרופון רגיל עם חוט, במקרה והפרעות אלו הופכות לבלתי נסבלות.
 
בעיות רוח
אחת הבעיות העיקריות כאשר מצלמים בחוץ היא הרוח הנושבת. אין מדובר ברוחות
חזקות שנושבות אלא דווקא אותן רוחות חלשות יחסית אשר פוגעות במיקרופון ללא
הרף.
 
בחלק מהמיקרופונים יש מתג המיועד למצב של רוח. מתג זה מפחית את מידת
הרגישות של המיקרופון לקולות בתדרים נמוכים (נמוך מ-250Hz בערך). אולם,
הדבר מפחית ממידת הרגישות של המיקרופון לכל הרעשים ולא רק רוח, ואז מידת
הרגישות של המיקרופון פוחתת וכתוצאה מכך קולות בני אדם יכולים להישמע
חלשים מאוד.
 
הדרך הטובה ביותר להימנע מרעשים של רוח נושבת היא פשוט למנוע מהרוח
מלהכות על המיקרופון. הפתרון הקל יחסית הוא פשוט להציב מישהו ליד
המיקרופון והוא פשוט יגונן עם גופו, מטריה או חתיכת קרטון על המיקרופון.
הפתרון הטוב ביותר הוא לכסות את המיקרופון עם מכסה רוח - מעין שריון
שמתלבש על המיקרופון.
 
למיקרופונים רבים יש כבר צורה של מכסה רוח אולם לא תמיד אלו מסוגלים
להתמודד עם רוחות חזקות במיוחד. פתרון יותר טוב הוא אותם מיקרופונים
פרוותיים אשר מכסים את המיקרופון בשלמותו.
 
פס קול סטריאו
אם אתם רואים את סרט הוידאו שלכם בטלוויזיה סטריאו עם מערכת סאונד באיכות
סבירה, פס הקול של הסרט יהיה הרבה יותר מוצלח אם יוקלט בסטריאו מאשר
במונו.
 
כאשר מקליטים עם מיקרופון סטריאו באיכות טובה, הקולות המגיעים מצד ימין
יותר חזקים ברמקול הימני ואילו קולות מצד שמאל ישמעו יותר חזקים ברמקול
השמאלי.
 
אם מצלמת הוידאו שלכם מסוגלת להקליט בסטריאו ההגיון אומר שגם המיקרופון
צריך להיות מותאם למצב סטריאו. אולם, לא כך הם פני הדברים. במקום להשתמש
במיקרופון סטריאו אחד, ניתן להקליט פס קול סטריאו באיכות טובה ע"י שימוש
בשני מיקרופונים מונו המסובבים בזווית 90 מעלות האחד כלפי השני.
 
ניתן להציב אותם זה בסמוך לזה או במרחק קטן האחד מהשני. אם המיקרופונים
רחוקים מעט האחד מהשני ההפרדה ביניהם טובה יותר וכך איכות הסטריאו טובה
יותר מאשר מיקרופון יחיד סטריאו. המצב האידיאלי הוא ששני המיקרופונים יהיו
זהים לחלוטין.
 
גם אם יש לכם מצלמת סטריאו, סביר להניח שתהיה לכם רק כניסה אחת למיקרופון
(סטריאו). אם אתם רוצים להשתמש בשני מיקרופונים מונו, אז יש צורך בשקע
סטריאו למיקרופון בעל כניסה ימנית ושמאלית ויציאה משותפת.

שטח כיסוי 
האבחנה החשובה ביותר בין סוגי המיקרופונים השונים היא שטח הכיסוי שיש לכל
אחד מהם. הגדרה זו באה לתאר את מידת רגישותו של המיקרופון לקולות המגיעים
מכיוונים שונים.
 
מיקרופון רב כיווני (omnidirectional) הוא מיקרופון אשר רגיש לקולות המגיעים
מכל הכיוונים. מיקרופון מסוג זה יעיל כאשר רוצים להקליט את כל הסביבה, כאשר
כל אתר הצילומים הוא בעצם הנושא המצולם, למרות שבמקרה כזה גם המיקרופון
המובנה של המצלמה יכול להספיק בהחלט.
 
מיקרופון כיווני (cardioid), בדומה לאלו המורכבים על גבי המצלמות, יותר רגיש
לסאונד המגיע מלפנים מאשר מהצדדים. מיקרופון מסוג זה יעיל כאשר מצלמים
אנשים העומדים קרוב למצלמה, אבל הוא לא מתאים להקלטת אנשים העומדים במרחק
מספר מטרים מהמצלמה.
 
מיקרופון סופר כיווני (supercardioid), הוא בעל שטח כיסוי קטן יותר וניתן
להציבו על גבי המצלמה בתנאי שהאדם נמצא קרוב דיו למצלמה.
 
מיקרופון בום (hypercardioid) טוב לשימוש כאשר האובייקט די רחוק. יש לוודא
שהמיקרופון מכוון לעבר האובייקט. אם בכוונתכם לסרוק עם המצלמה סביב (pan)
מוטב אם תציבו אותו במקום קבוע.
 
הכתבה באדיבות מגזין VIDEO camera .

מקור:

+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 21, עמ' 36-34,
הוצאת אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש