דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,390 כניסות לאתר
האור שבקצה העדשה

צלמים מקצועיים טוענים כי אינם מצלמים, הם מפסלים באור. משמעותו של האור,
כמרכיב העיקרי והחשוב ביותר בצילום, יכולה להשתנות בהתאם לטמפרטורות שלו,
לתיפקוד הצמצם ולאווירה שרוצה הצלם ליצור.

חומר הגלם של צלמים, הוא לא סרט הצילום, המצלמה או האובייקט אותו אנו מצלמים. חומר
הגלם האמיתי הוא אחד - האור. באמצעות החזרי אור ותופעות שונות הקשורות בו, ניתן
להגיע לתוצאות מעניינות.

לאור כמה תכונות חשובות אותן יש לדעת:
* האור נע בקווים ישרים.
 
* אור מוחזר בצורה שונה מכל אובייקט בו הוא פוגע. כל חומר מחזיר אור בצורה
ובעוצמה שונה. יש הבדל בין החזר אור ממבנה המצופה באבן ירושלמית, מבנה המסוייד
בלבן או מבנה מצופה זכוכית. ממשטחים בהירים מתקבל החזר כמעט מלא, ובמשטחים
שחורים, האור נבלע כמעט לגמרי.
 
* ניתן לשבור קרן אור באמצעות מעבר במנסרה או במים.
 
* ניתן למרכז קרן אור באמצעות עדשה או באמצעות רפלקטור.
 
* ניתן לפזר קרן אור בשימוש בתאורה לא ישירה (לכיוון התקרה), בעזרת מחזירי אור, נייר
פרגמנט או ניצול עננים בטבע, לקבלת תאורה מפוזרת, פחות ניגודית וחדה יותר.
 
* האור הוא מקור כל הצבעים. הוא מורכב מאורכי גל שונים, שכל אחד מהם מהווה צבע
מסויים. הגלים מוחזרים כשהם פוגעים באובייקט צבעוני ומאפשרים לראות צבע מסויים,
כשהאובייקט בולע את כל שאר הגלים.
 
מדידה וניצול
ללא אור אי אפשר לראות וכמובן שגם אין אפשרות לצלם. אור הוא אנרגיה המופקת מהשמש
או ממקור מלאכותי ומוחזרת מדמויות, כך שמתאפשר לראות או לצלם אותן. ל רוב בצילום,
מנצלים תאורה קיימת תאורת יום או תאורת חדר (ליבון). במקרים של תאורה קשה, ניתן
להשתמש במקור אור נוסף. בעת שימוש בתאורה מלאכותית, יש חשיבות רבה למיקום התאורה,
מאחר ובעזרת תאורה נכונה ניתן לקבל אפקטים שונים.

במצלמות סיטלס מסוג רפלקס, יש מד אור הנותן קריאה חוזרת מהאובייקט המצולם.
במצלמות יש גם צמצם, המאפשר פיקוח (ידני או אוטומטי) על כמות האור המגיע לסרט
הצילום. הצמצם מחקה את פעולת האישון בעין - כשיש הרבה אור הוא מתכווץ (נסגר),
ובתאורה קשה הוא מתרחב.
 
מצלמות הווידיאו הקיימות כיום בשוק, מצויידות במד אור ובצמצם אוטומטי, הרגיש למצבי
אור משתנים. ניתן לצלם בתוך הבית בתאורה קשה (צמצם פתוח) וברגע שנסיט את המצלמה
לכיוון מקור אור חזק, לדוגמה חלון, ייסגר הצמצם מיד, באופן אוטומטי, יתאפשר צילום
טוב לכיוון החוץ.

אם נצלם מתוך חדר אובייקט הניצב לפני חלון, או כשמקור אור אחר מאחוריו, יתקבל
האובייקט כצללית, זאת מאחר שמד האור מבצע מדידה ממוצעת של אור. אם נתקרב אל
הדמות בעזרת הזום, תתבהר הדמות בהדרגה, וברגע שתמלא את המסך, יתכוון מד האור לפי
התאורה שעל הדמות.

חלק מהמצלמות מצויידות במנגנון המאפשר לעקוף מערכת אוטומטית זו, ולברור באופן ידני
את עצמת האור (צמצם ידני). מנגנון זה חיוני כתאורה ניגודית - כשמקור האור אחורי
והאובייקט מוצל, ניתן להבהיר ידנית את האובייקט. מצד שני, כאשר הרקע שחור והאובייקט
המואר בתאורה ישירה נראה צרוב, ניתן להכהות אותו.
 
הצבע בצילום משמש, בין היתר, ככלי להעברת תחושות כמו מתח, רוגע, קור, חום, חוסר
מציאות, ועוד. בצילום שחור-לבן, מתרגמים את הצבע לגוונים ולצורות, ומשתמשים באור
להמחשת צל, אור ומימד של עומק. לעומת זאת, צילום בצבע מציע את האור על גווניו
והופך את הצילום למראה טבעי כביכול.

השימוש בצבע להעברת תחושות מגוון. ניתן להשתמש בצילום מונוכרומטי, בו שולט צבע
אחד; צילום מונוכרומטי בשילוב צבע אחד נוסף, כך שכל כתם צבע מקבל הדגש מיוחד
(לדוגמה כלנית אדומה בודדת בשדה ירוק); צילום בעל גוונים קרים; צילום בעל גוונים
חמים; ועוד.

טמפרטורת צבע מקבילה לגוף מתכתי הנמצא בחדר חושך ומתחמם בהדרגה, עד שהוא לוהט
ומקבל גוונים חמים (אדום, כתום, צהוב). כשהטמפרטורה עולה עוד יותר, מקבלים גוונים
קרים (כחול, ירוק). טמפרטורת הגוף המתכתי, בכל גוון, נמדדת ומסומנת ביחידות קלווין.
אור נר הנמצא בשלב נמוך בסולם שווה 1,800 קלווין, אור שמים כחולים שווה 12,000
קלווין. אור יום או אור מנורת חשמל, יראה לבן כיוון שכך מתרגמת אותו העין.
 
בכל שעה משעות היום ניתן לקבל גוונים שונים - קרים בשעות הזריחה וחמים בשקיעה. גם
הגוונים של נורת הליבון נחשבים חמים לעומת הניאון הקר. ניתן לשלוט על הצבע בצילום
באמצעות בחירת שעת הצילום; שימוש בתאורה מלאכותית, חמה או קרה; ופילטרים צבעוניים
על העדשה או על מקור אור מלאכותי.

איזון נקודתי של הלבן
מצלמות הווידיאו הקיימות היום, מצויידות במנגנון המתקן את סטיות הצבע בתאורה חמה
או קרה. המנגנון מופעל בתחילת הצילום באמצעות כיוון המצלמה לצבע לבן. את הכיול
מבצעים באמצעות לחיצה על המתג "וויט בלאנס". נתוני התאורה יכנסו לזיכרון המצלמה
שתבצע איזון צבע לפי הכיוון הראשוני.

כאשר מכיילים את הלבן, יש להתחשב בכך שרוב הקירות והניירות הם כמעט צהובים ולא
ממש לבנים. במהלך הצילום אי אפשר לעבור מתאורה חמה לקרה או להיפך, מבלי לבצע שוב
איפוס נקודתי. קיים גם, במצלמות מסויימות, איזון לבן שלא מחייב שינוי נקודתי והוא
נקרא איזון לבן "עוקב".

בווידיאו מורכב הצבע הלבן מ- 100 אחוז של צבע כחול, 100 אחוז של אדום ו- 100 אחוז
ירוק. כך ניתן ליצור משחקי צבעים מאוד מעניינים.

יש לקחת בחשבון כי המצלמה מאפסת את עצמה לצבע לבן שהיא רואה (ניתן לעשות אפקטים
מעניינים בהצגת נייר כחול ובקשת איפוס של הצבע הלבן, המצלמה תהפוך את הצבע הכחול
ללבן עם ההתייחסות בהתאם לשאר הצבעים).
 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידיאו וטלוויזיה, מס' 13, עמ' 9-8, הוצאת אי.וי.בי
הפקות בע"מ
 
 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש