דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,499 כניסות לאתר
החופשה המושלמת - צילום חופשה חלק ב'

מאת: מיכאל ברנס

בכתבה הקודמת על צילום חופש התמקדנו בצילום במים. בחלק זה נלמד מהי
הדרך הטובה ביותר לצלם סרט על החופשה שהייתה לכם. אין זה משנה כלל
היכן ביליתם ומה עשיתם, ודווקא מה שלא תכללו בסרט יכול להיות חשוב
יותר. תכנון נכון של הסרט יהפוך אותו לסרט שתרצו לראות שוב ושוב עוד
שנים רבות אחרי החופשה.
 

מצלמת וידאו יכולה להיות תוספת נהדרת לחופשה שלכם והיא מאפשרת לכם לחיות
מחדש את החוויות שחוויתם עוד הרבה אחרי שחזרתם הביתה. סביר להניח שאינכם
נוסעים לנופש רק כדי לצלם עם מצלמת הוידאו שלכם ולכן יש לדעת לבחור מה
לצלם ומה לא. אל תתנו למצלמת הוידאו להשתלט לכם על החופשה במיוחד אם אתם
נוסעים עם אנשים שלא כל כך מתלהבים מהעסק כמוכם. מצלמת וידאו היא הרבה
יותר ממצלמת סטילס, כך שאם אתם רוצים לצלם תמונות נוף מוטב אם תשתמשו
במצלמת סטילס.
 
מצלמת הוידאו מאפשרת לכם להקליט קול, תנועה ומעל לכל לפתח סיפור. אם
ברשותכם מספיק סוללות וקלטות, תוכלו להגיע לתוצאות מרשימות אם תצלמו יותר
ממה שהתכוונתם ואחר כך תוכלו לערוך את הסרט ולהוסיף הסברים, מוסיקה,
אפקטים של קול ואפילו כותרות.
 
תוכנית בסיסית
דרך קלה להתחיל את סרט הוידאו היא ע"י הוספת כותרת לצילום הפתיחה. אולם,
פתיחה יותר מעניינת יכולה להיות מראה של מטוס נוחת מלווה בשלט הנושא את שם
העיר אליה הגעתם.
 
מקומות מפורסמים בעולם הם בגדר אתרים שאי אפשר לעמוד בפני הפיתוי שלא
לצלמם. בכל זאת כדאי לנסות להיות יצירתיים ולא לצלם רק את האתר או המבנה
עצמו. בתמונה זו צולם בית האופרה של סידני והוא משמש רקע לצלילי התזמורת.
בדרך זו נעשה שילוב בין קול וצילום רחב זווית.
 
כמו בכל סרט וידאו, תהליך ההפקה של הסרט הרבה יותר קל אם אתם מחלקים אותו
לקטעים נפרדים. כאשר מצלמים חופשה יש אינספור קטעים: טיול לאתר הסטורי,
ביקור בשוק המקומי או ארוחת ערב חגיגית על סיפון אוניה. אם כבר צילמתם
בעבר סרט וידאו של חופשה הרי שיש לכם מושג מה אתם רוצים לכלול ומה לא.
ברגע שאתם מחלקים את הסרט לאירועים מקבל הסרט מבנה מאורגן. חשוב לזכור את
הכלל של התחלת כל קטע חדש בצילום תמונה פותחת אשר מעדכנת את הצופים היכן
צולמו הדברים. במקרה זה צילום רחב יכול להספיק אולם באותה מידה אם תתמקדו
בשלט עם שם המקום הדבר עשוי לשמש את המטרה.
 
החשוב מכל הוא לנסות לקלוט את האווירה. סרט וידאו פועל רק על שני חושים:
ראיה ושמיעה, כך שעליכם לנסות לנצל את אלו כמיטב יכולתכם. ניקח לדוגמא
סצינה של יום שוק. צילום רחב של השוק יכול להוות את נקודת הפתיחה אולם
הדרך הטובה ביותר לקלוט את האווירה היא ע"י צילום הקבצה (montage) של
צילומי תקריב קצרים. נסו לצלם כמה שיותר פריטים צבעוניים וססגוניים כגון
פירות אקזוטיים או פרחים מיוחדים. היבט חשוב לא פחות הוא צלילי השוק: לרוב
השווקים יש צליל משלהם. במקום להקליט כל הזמן את פס הקול יש אפשרות אחרת
טובה יותר והיא להציג מיגוון צילומים עם פס קול רציף. אם פס הקול "יקפוץ"
בכל פעם שעצרתם את הצילום הרי שהדבר ימשוך את תשומת לב הצופים לנקודות
העריכה בסרט. הפתרון הוא לנסות להקליט פס קול אחד רציף של קולות השוק
במשך 3-2 דקות ואחר כך לשלבו בסרט הוידאו. ברגע שערכתם את הכול ביחד,
אפשר לעשות dub (הקלטה נפרדת של פס הקול על גבי תמונת הוידאו) של פס הקול
הזה על פס הקול המקורי, תוך שימוש בוידאו טייפ בעל פונקציה של audio dub .
 
בניינים הסטוריים
בארצות רבות יש בניינים הסטוריים הקיימים מזה מאות בשנים. במסגדים או
בקתדרלות עשויים להיות פרטים קטנים ומעניינים אשר אינם נקלטים בעדשת
המצלמה בצילום רחב. במקרים כאלו כדאי לעשות זום על כל אותם פרטים קטנים
ואחר כך לצלם עם המצלמה סביב, בנסיון לקלוט כמה שיותר מהמרחב.
 
נדיר מאוד שהתוצאה המתקבלת תהיה משביעת רצון ולכן מומלץ לערוך ביחד סדרה
של צילומים בודדים. בחלק מאלו המצלמה יכולה לנוע אולם אם ברצונכם לצלם
בניין גבוה רוב הצילומים צריכים להיות סטטיים - כלומר מבלי להניע את
המצלמה. אם יש לכם גישה לבניין מומלץ לצלמו מבפנים ומבחוץ. חשוב לדעת
שחלונות צבעוניים או ויטראג'ים נראים יותר טוב אם מצלמים אותם כאשר השמש
מאחוריהם. בצורה זו ניתן לצלם את הבניין בצורה הדרגתית מהפנים לחוץ ולבסוף
לצלם את הבניין כולו.
 
בניינים קטנים יותר או פסלים ומזרקות מעוטרות נראים יותר מעניינים אם
מצלמים אותם יותר מכיוון אחד. במקרים אלו כדאי לשקול צילום שבו המצלמה נעה
כל העת. אין צורך להקיף את כל המבנה או הפסל ואפשר להסתפק בצילום של
100 עד 180 מעלות. לאורך כל הצילום יש לשמור על נקודה אחת במרכז המסגרת
ולנוע סביב בצורת קשת. לא רק שהצילום יצא מוצלח אלא בדרך זו הפריט המצולם
יהיה תמיד בפוקוס. במצבים מעין אלו מן הסתם תתבוננו כל העת דרך המשגוח
ולכן רצוי שיהיה איתכם מישהו כל העת כדי למנוע מצב שתתקלו בדבר מה,
חלילה.
 
אורך הצילום
היתרון בעריכת החומר בא לידי ביטוי במיוחד בטיולים בהם אפשר לצלם ככול
שרוצים מבלי לתת את הדעת על אורך הקטע וכאשר מגיעים הביתה לערוך את הסרט.
מכל מקום, תחסכו לעצמכם זמן עריכה רב אם תנסו להעריך את אורך הצילום
הדרוש לכל מקום בזמן ההקלטה. פרושו של דבר שאולי לא תתחמקו מהצורך בעריכה
אבל תוכלו להעתיק שלושה או ארבעה צילומים באותו זמן במקום להעתיק כל קטע
מהסרט במצלמה לוידאו טייפ לחוד.
 
נשאלת השאלה כיצד מעריכים את אורך הזמן הדרוש לצילום כל קטע?
 
אין מדובר כאן במדע מדויק אולם בדרך כלל מבחינים בין שני סוגים של צילומים:
צילומים של עצם סטטי וצילומים של פעילות. כאשר מצלמים עצמים דוממים יש
צורך במספיק זמן כדי שהצופה יוכל לקלוט את כל המידע, אולם לא יותר מדי.
 
צילומי עדשה רחבת זווית צריכים להיות יותר ארוכים מאשר אלו המכילים פרטים
קטנים. ככול שתצלמו יותר ותערכו יותר סרטים הרי שתצברו מיומנות ותדעו
להבחין מתי יש לצלם צילום ארוך ומתי קצר.
 
בהרבה צילומים יש פעילות. אולם במקרה זה אין כל כך חשיבות לאורך הצילום
אלא הנקודה שבה הסתיים הצילום. יש לחפש אחר קטע טבעי שבו תוכלו להפסיק את
הצילום כך שלא תהיה קטיעה חדה בצילום. אם לדוגמא צילמתם אומן רחוב חכו עד
אשר הוא יסיים תנועה מסוימת או להטוט לפני שאתם מפסיקים את הצילום.
 
צילומי לילה
מבנים רבים וכיכרות מפורסמות מוארים בשעות הערב והלילה ופעמים רבות הם
נראים אף יותר יפים בשעות החשיכה מאשר בשעות היום. אולם, אם תרצו לצלם
אתרים אלו אתם עשויים להיתקל בבעיה אחת או שתיים, בראש ובראשונה עם
החשיפה ומערכת איזון הצבע הלבן. רוב הזמן אתם מצלמים למעשה אור שמשתקף
כלומר נושא הצילום לא מפיק אור בעצמו אלא רק מחזיר קרני אור שמגיעות
ממקור כלשהוא. אבל כאשר נושא הצילום הוא האור עלולות להיווצר בעיות. הבעיה
הראשונה היא חשיפה. כאשר מצלמים מקור אור, נושא הצילום יהיה מבריק יותר
מאשר הרקע שמסביב (שמיים לדוגמא). המצלמה רואה חלקים גדולים של התמונה שהם
יחסית כהים, אלא אם נושא הצילום תופס חלק ניכר מהתמונה. במקרה זה המצלמה
עשויה לנסות להגדיל את החשיפה בנסיון להוסיף יותר פרטים לתמונה - דבר שאינו
כה רצוי בסרט וידאו. במקרה של נקודות אור קטנות כגון נרות, המצלמה יכולה
להפוך נקודות אלו ליותר מדי מבריקות ובעצם, אלו מאבדות את צורתן.
 
במקרה של זיקוקי דינור, הבעיה היא שהשמיים הופכים ליותר מדי מבריקים. אם
במצלמה שלכם יש צמצם ידני או מערכת חשיפה ידנית ניתן להשתמש בהם כדי
להפחית את החשיפה.
 
אם ברשותכם מצלמה אוטומטית לחלוטין ניתן להפחית את חשיפת היתר ע"י
התמקדות על נושא הצילום (zoom in) וכך הוא תופס את רוב התמונה.
 
בעיה אחרת שעשויה להופיע היא האיזון הלבן. כאשר המצלמה מכוונת על נקודות
אור היא עשויה להתבלבל. אם יש לכם מערכת איזון לבן ידנית יש לכוון אותה
על מצב יום, מצב אשר יכול לעזור לשמור על הצבעים החמים. פתרון אחר הוא
להציב פילטר כתום לפני העדשה. אם בתמונה יש המון שמים שחורים או קטעים
אפלים המצלמה תנסה להגדיל את החשיפה כדי לתת ליותר אור להיכנס. במצבים
חשוכים, המצלמה עשויה להימצא כבר עם הצמצם מכוון על המצב הפתוח ביותר.
במצב זה יש לכוון את הצמצם הידני כדי למנוע את זה. אם אין לכם את האפשרות
של כיוון ידני יש להשתמש במצב דימדומים. אם יש צבעים שונים של אורות רצוי
לכוון את האיזון הלבן, אם יש ברשותכם מערכת ידנית, למצב של אור יום.
  
 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 21, עמ' 14-12, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 


 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש