דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,917 כניסות לאתר
ויהי אור - תאורה משלימה

למרבה הצער לא תמיד אפשר להתאים את שעות היום ומזג האוויר ללוחות הזמנים
של הפקה. מה עושים כשצריך לצלם דוגמנית עושה חיים על החוף באילת, כשבחוץ
מעונן ויורד גשם?

 
צילומי חוץ באמצעות תאורה זמינה יכולים ל ספק תוצאות מצויינות. המקובלה הידועה
לגבי צילום בשעות הבוקר המוקדמות ושעות אחר הצהריים המאוחרות בהחלט יכולה להביא
לצילומים יפהפיים. למרבה הצער לא תמיד אפשר להתאים את שעות היום האידיאליות
לצילום, ללוחות הזמנים שנקבעים על ידי המפיקים או הלקוחות, וגם מזג האוויר עלול
להפריע לשאיפה לבצע צילומי חוץ. ציפיות ליום שמש בהיר, התנפצו אינספור פעמים אל
מול מזג אוויר סוער ובלתי צפוי. לעתים קרובות הכרחי להשתמש בתאורה משלימה בצילומי
חוץ. את התאורה הנוספת ניתן להפיק באמצעים שונים, והיא יכולה ל השפיע באופן
משמעותי על התמונות המתקבלות, במיוחד כשהצילומים מתרחשים ביום סגרירי או מעונן.
 
ניתן להגדיר תאורה משלימה כתוספת תאורה למקור אור מרכזי, טבעי או כללי. מונח זה
עשוי להתייחס הן לתוספת תאורה על השחקן בצילום חוץ והן לתוספת מדוייקת של אור ל
צילום פנים בתקריב. בצילומי חוץ, במיוחד בימים סגריריים וקודרים, השימוש בתאורה
משלימה יכול לחדד צבעים של בגדים, לשפר את גוון העור ולגרום לאובייקטים השונים
לבלוט בפריים. משרדים וסטים משולבים אחרים בכלל מוארים בדרך כלל באמצעות
פלורסנטים עליונים, ובסביבה כזו עלולים להיווצר צללים תחת גבות העיניים של האנשים.
תוספת של אור משלים רך - בעל צבע וטמפרטורה זהים לאור הכללי - מן הצדדים או מן
החזית, יכולה לסייע בסילוק הצללים מעיניהם של המצולמים.
 
שני גורמים מרכזיים יש לקחת בחשבון כאשר משתמשים בתאורה משלימה. הגורם הראשון הוא
איכות האור, השני הוא כמות האור. איכות האור מתיייסת לעד כמה נראה האור רך או קשה
(ישיר), היא מושפעת מהעוצמה הפיזית של מקור התאורה. באופן כללי, אור רך שאינו יוצר
צללים, הוא המתאים ביותר לצורך תאורה משלימה. תאורה משלימה אפקטיבית ניתן ל יצור
באמצעות פנסים פלורסנטיים, פנסים עם כיסוי נייר משי מרכך, פנסים המשליכים אור לא
ישיר (Lightbanks) או כל אמצעי ליצירת אור חוזר (לא ישיר). אור קשה יוצר צללים
ברורים, המסגירים מיד את העובדה שנעשה שימוש בתאורה מלאכותית. הוספת אור מפוזר או
bounced הופכת את מקור האור שמאיר את האובייקט לפחות בולט.
 
קביעת כמות האור המתאימה לתאורה משלימה עלולה להיות מעט בעייתית בתחילה, אבל
הניסיון יסייע לך לאתר במהירות מהם ערכי האור המתאימים, לקבלת תמונה בעלת מראה
טבעי. ההחלטה באיזו כמות של אור יש להשתמש, תלויה בטעם האישי. על פי ההיגיון, אם
כמות אור גבוהה או נמוכה באופן משמעותי מרמת האור הכללי, היא לא תספק תוצאות
טובות. תאורה משלימה ברמה דומה או זהה לרמת האור הכללי תספק ברוב המקרים תוצאות
משביעות רצון.
 
אם אתה משתמש במוניטור וידיאו, קבע תחילה את החשיפה הנכונה לפי גווני העור ואזורים
אחרים בפריים. לאחר מכן הוסף את התאורה המשלימה, ובדוק את התמונה כפי שהיא נראית
במוניטור או בעינית. במהרה תמצא את רמות האור שנראות טבעיות וגורמות לתמונה
להיראות טוב יותר. בדרך כלל, האור המשלים זהה לרמת החשיפה הכללית או כרבע צמצם
מעליה. גם אם אתה עובד עם פילם, או פשוט מעדיף להשתמש במד-אור, עדיין תצטרך לסמוך
על עיניך. בדוק את קריאת מד-האור לפני ואחרי הוספת התאורה. במידה ומדובר בצילומי
פנים, אתה יכול לכבות את התאורה העילית כדי לבדוק את האפקט ואת רמת האור של
התאורה המשלימה.
 
כאשר עוצמת האור הכללי חזקה, כמו בצילומי חוץ למשל, ניתן להשתמש בתאורה משלימה
קשה בלי שייווצרו צללים או אפקטים מיותרים אחרים. כדי לצמצם למינימום את הצללים,
כשעובדים עם אור קשה, מיקום התאורה הוא קריטי. כזה היה המקרה בתמונה המופיעה
ב-לציין מיקום בכתבה. כשצילמנו באזור פאלם ספרינגס, קליפורניה, נתקלנו באופן לא צפוי
ביום סגרירי. לא יכולנו לבטל את הצילומים, אך היינו צריכים לתת את התחושה של מזג
אוויר חמים ונפלא. במשך כל אותו יום של צילומי חוץ השתמשנו בתאורה משלימה כדי
להבהיר את הצבעים ולהגביר את חדות התמונה.
 
לצורך השוט של זוג הנהנה מארוחת בוקר בחוץ (לציין מיקום על העמוד), השתמשנו בשני
פנסי  1,200 HMI Par light ואט כדי להאיר את השחקנים (ראה תרשים). כאשר עובדים עם
פנסים כאלה, ניתן לשנות את עוצמת האור על ידי שימוש בעדשות שונות המורכבות על
הפנס. העדשות השונות יכולות להפוך את אלומת האור לרחבה או צרה יותר וכך לחזק או
להחליש את עוצמת האור. הצבנו את הפנסים במרחק2 - 2.5 מטר מהאובייקט, והשתמשנו
בעדשה רחבה רגילה לפנס השמאלי, ובעדשה רחבה במיוחד לפנס הימני. לא נעשה שימוש
במרכך כלשהו באף אחד מהפנסים, מכיוון שהאור של שניהם היה רק מעט בהיר יותר מהאור
הכללי.
 
יש להקדיש מחשבה למיקום התאורה המשלימה, והדבר חשוב במיוחד כאשר מתוכננת תנועה
של השחקנים בשוט. בצילומים שמיקומם בכתבה נע הגבר מימין לשמאל מאחורי האשה.
וידאתי שהבמאי מודע למיקום הפנסים, כדי שידאג שהגבר לא יצטרך לעבור בנקודה הנמצאת
בין מקור האור לבין האשה, ובכך יחסום את האור. כדי להימנע מחסימה כלשהי של אור
לאחת הדמויות והיווצרות צללים, חשוב לתכנן את התנועה ומיקום התאורה מראש.
 
לעתים התקציב אינו מספיק לשימוש בפנסי HMI Pars. במקרים אלה ניתן להשתמש באמצעים
אחרים. ניתן להתקין סמוך לשחקן או לאובייקט המצולם פלורסנט שווה לאור יום, כמו
 Kino Flo.
 
ה- Wall-o-Light Kino Flo מכיל עשר שפופרות פלורסנט באורך 1.2 מטר, פולט אור חזק
ביותר ויכול לשמש תאורה משלימה מצוינת לצילומי פנים וחוץ. ניתן להשתמש בפנס טנגסטן
סטנדרטי עם ג'לטין כחול. פנס 2,000 ואט (Fresnel) ו - CTB 1/2  יספק אור משלים חם
מעט בצילומי חוץ, אך יש להקפיד שהג'לטין יעביר רק כ-50 אחוז מכמות האור הנפלטת.
ג'לטין Full CTB סופג כמעט 75 אחוז מהאור של מנורת טנגסטן והופך את מקור האור
הזה ללא יעיל אם מנסים להתאימו לבהירות של אור יום.
 
שימוש בתאורה משלימה הוא אחת הדרכים לשיפור המראה של האובייקטים המצולמים. שימוש
בכלים מתאימים ובתאורה נכונה עוזר לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר, אך קיימות
דרכים רבות אפשריות להוספת מעט אור לשוט מסוים. הפעלת שיפוט טוב לגבי כמות התאורה
המשלימה שמוסיפים, היא חשובה מאוד. יש לדאוג תמיד שאין מאירים יותר מדי את הסצינה,
והתוצאות תהיינה נהדרות.

מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידיאו וטלוויזיה, מס' 26, עמ' 81-80, הוצאת
אי.וי.בי. הפקות בע"מ
 
 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש