דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,530 כניסות לאתר
ויהי אור

מרכיב חשוב בצילום סרט וידיאו הוא כל נושא התאורה. ברגע שהחלטתם מה אתם
רוצים לצלם עליכם לבדוק מהי השיטה הטובה ביותר להאיר את המקום. משחקי אור
וצל יכולים לתרום רבות לסרט הוידיאו ואף להדגיש בו היבטים מסויימים.

 
לא פעם הדגשנו את נושא תכנון סרט הוידיאו. רק על ידי תכנון נכון ניתן להבטיח שאכן
הכול צולם ומהזוויות הרצויות. תוכנית צילום היא תוכנית שבה מתכננים מהו המקום
שיצולם, העצמים או אנשים אותם רוצים לצלם והחשוב מכול: היכן תהיה ממוקמת המצלמה.
אם רוצים סרט וידיאו באיכות מאוד גבוהה הרי שרצוי לתכנן גם את כל נושא התאורה.
בתחום התאורה יש ל בדוק היכן יש צורך בתוספת של תאורה, מאיזה סוג והיכן יש למקמה.
 
ברוב המקרים לא יהיה צורך בתוספת של תאורה והמצלמה יכולה לצלם בתנאים יחסית
בינוניים של תאורה. כמו כן, ברוב המקומות בהם תצלמו יש די והותר תאורה. אבל כאשר
אתם באים לצלם סרט משלכם עם תסריט ושחקנים ייתכן ותצטרכו לצלם במקום סגור ואפל
או בלילה ואז באופן טבעי יהיה צורך בתוספת תאורה.
 
על פי גישה נפוצה חייבת להיות הצדקה לתוספת של אור לאור הטבעי. אם לדוגמה מצלמים
סצינה בחדר באור יום, למרות האור החודר מבעד לחלון הרי שלא די בכך. במקום להוסיף
מנורות בכל פינה של החדר, יש להציב מנורות בעלות עוצמה גבוהה מחוץ לחלון ולכוון
אותן כלפי פנים החדר.
 
אולם כאשר מדברים על תאורה, לא די רק בהוספת תאורה לסצינה. כאשר מדברים על אור
משתמשים במושג של chiaroscuro - שיטת אור וצל, ולכל צילום מתייחסים כאל פרוייקט
תאורה משלו. גישה זו מתבססת על ההנחה שמה שלא נראה לעין בסצינה (צל) חשוב באותה
מידה כמו מה שכן נראה לעין (אור).
 
אתר הצילומים יואר בצורה כזאת שהאור יהיה מכוון בצורה ישירה על האובייקט אולם
ישארו בו גם שטחים גדולים של אור וצל וכך אנשים שרק עובדים בתמונה, ניתן יהיה
להבחין בהם בקטע אחד בבהירות ואילו בקטע אחר יבחינו בהם כצל.
 
חלק מהטכניקות להשגת אפקט דרמטי בתאורה הוא על ידי שימוש במקור אור יחיד. מקור
אור בודד כגון חלונות קטנים, מנורות מכוונות על אובייקט מסוים וכדומה יכול ליצור
ברק וצל שלא ניתן לחדור בעדו. כיוון מקור האור יכול להשתנות לפי הדרך שבה רוצים
שהצופה יראה את האובייקט. אם מאירים על אדם מלמטה הוא יכול להיראות גם חזק וגם
מבשר רעות. מצד שני אם מאירים עליו מהחזית או מלמעלה הוא יכול להיראות חלש או לא
במיטבו.
 
לפיכך, בכל הנוגע לתאורה, רצוי מאוד לתכנן מראש לפני שמתחילים בצילום. אם לדוגמה
עליכם לצלם אדם בעל מראה מבשר רעות, ידוע שכדאי להאיר עליו מלמטה. אולם כאשר
תגיעו לשלב הביצוע, לא תציבו רק מנורה מתחתיו אלא יש להוסיף דבר מה כדי שהסצינה
תהיה אמיתית כגון: מנורה חלשה על השולחן או אם הצילומים מתקיימים בחוץ מדורה
קטנה.
 
תאורה חזקה צידית יכולה להיות גם מאוד דרמטית בשל הניגוד הרב שהיא יוצרת. בדרך
כלל, לא מבחינים בעצם כולו אלא רק בחלקים בהם פוגע האור ישירות.
 
אור key בודד מהצד מקנה יתרון לחלק המואר. זהו המקרה שבו מבחינים במישהו בצל
ופתאום הוא מגיח אל תוך אלומת האור. בשלב זה זהותו של האיש נגלית והדבר מביא לידי
תחושת פחד או הקלה.
 
ניתן גם להשתמש באור יחיד אחורי כדי להסתיר את זהותו של אדם בסצינה. בעזרת אור
אחורי ניתן להבחין בצורתו של האדם בבירור אולם כל פרט שהוא מהפנים הוא בגדר סוד.

איזון צבע
יש להיזהר כאשר משתמשים בתוספות של תאורה ולהקפיד על שימוש במנורות בעלות אותה
טמפרטורת צבע. טמפרטורת הצבע מתייחסת לצבע של מקור האור. למרות שמקור האור יכול
להיות בכל צבע שהוא הרי שרוב סוגי התאורה מתחלקים על פי שתי קטגוריות: אור יום
וטונגסטן (נורות מלאכותיות). (ראה כתבה על האיזון הלבן בגיליון 20).
 
אור יום נחשב לאור בעל גוון כחלחל (למרות שהשעה ביום, העונה או המיקום יכולים
להשפיע על הגוון) ואילו אור מלאכותי יוצר אור בעל נטיה כתומה יותר.
 
אם אתם משתמשים בתאורה הבאה להוסיף על האור הטבעי כגון הצבה של מנורה מחוץ
לחלון, עליכם להקפיד לאזן את האור המלאכותי על ידי פילטר כחול לפני אלומת האור.
 
ארבעת המצבים הקלסיים של תאורה
כאשר מתארים אור מ תייחסים אליו במושגים של אור קל או רך. מקורות אור ישירים כגון
שמש או מנורות של מצלמת וידיאו נחשבים לקשים. אור משתקף או מפוזר נחשב לאור רך.

ניתן ליצור מקור אור משתקף על ידי כיוון האור של מנורת וידיאו אל עבר קיר לבן או
מטריה ולהשתמש באור המשתקף כדי לצלם את האובייקט. אורות קשים ניתן לרכך על ידי
העברתם דרך אמצעים שונים כגון וילון או כל אמצעי אחר שניתן לרכוש בחנות לציוד
צילום. אורות קשים משמשים לתאורה דרמטית מכיוון שמדובר בתאורה מאוד ישירה
ומשתמשים בהם כאשר לא רוצים ליצור צללים בסצינה. כאשר משתמשים באורות רכים, קרני
האור מפוזרות יותר והן מאירות את האובייקט באור רך יותר וממלאות חלק מהאזורים עם
צללים.
 
בגישה הקלסית של תאורה כיום ניתן למנות 4 מצבים שונים בהם ניתן להאיר עצם מסויים
נייח: אור key, אור מילוי, אור אחורי ואור setting. ברגע שתכירו את האפקט המתקבל
מכל אחד מהמצבים תוכלו "לשחק" עם שניים מהם וליצור אפקטים מעניינים.
 
אור מילוי
לא תמיד רצוי להאיר על אובייקט כלשהו באור חזק כפי שעושים עם אור מפתח. דרך אחת
לרכך את אור המפתח היא על ידי פיזור האור. אולם בצורה זו הקווים של הדמות המצולמת
הופכים לפחות חדים ומוגדרים. הפתרון הוא ל השאיר את אור המפתח אולם להוסיף אור
נוסף, אור מילוי כדי "להרים" את הצללים. אור המילוי חייב להיות רך ובעל עוצמה נמוכה
שכן אם הוא היה זהה בעוצמתו לאור המפתח, הניגודיות הייתה נעלמת.

אור מפתח (Key)
אור מפתח הוא התאורה המרכזית על האובייקט. בדרך כלל מציבים אותו מצידו האחד של
האובייקט ומעט כלפי מעלה. אם האור מכוון יותר מידי למעלה או למטה הרי שאפקטים
חדשים עשויים להתקבל. אם לדוגמה האור מכוון יותר מדי למטה הרי שהדבר ישווה לדמות
מראה מבשר רעות. בדרך כלל משתמשים באור קשה לאור מפתח זאת מפני שהניגודיות שבין
אור וצל הנגרמת מאור קשה חדה יותר ומבליטה את צורתו של האובייקט.
 
 אור Setting
משתמשים באור מסוג זה כדי להאיר רקע (למרות שניתן להשתמש ביותר מאור אחד מסוג זה).
אור זה נועד גם לבטל כל צל שהוא שנוצר על ידי האובייקט כתוצאה מאור המפתח. אם
הרקע הוא פשוט, ניתן להפוך אותו ליותר מעניין על ידי הוספה של מסך בעל דוגמה לפני
מקור האור.
 
אור אחורי
המטרה של אור אחורי היא להדגיש את הדמות מאחור ולהוסיף תחושה של עומק לסצינה. יש
למקמו רחוק מהעין, מעל או מתחת לאובייקט, וכך נוצרת הילה מסביב לדמות. טכניקה זו
שימושית בעיקר כאשר מצלמים אנשים בעלי שיער בהיר.
 
כיצד יש ליצור תוכנית תאורה
שימוש בנורה אחת כדי להאיר על אובייקט מסויים, יכול להראות אך ורק את אותם חלקים
באובייקט אותם אתם רוצים לחשוף, או רק קטעים מסוימים של אתר הצילומים. בצורה זו
ניתן ליצור מתח והצופים בסרט מנחשים כל העת מי הדמות. כאשר אתר הצילומים מלא
במקומות מחבוא שלא ניתן לחדור אליהם, יכולים הצופים לדמיין כל מיני דברים מפחידים
ולא נעימים שיופיעו פתאום מפינות אפלות. בדוגמה שלפניכם בחורה (אדם א') צועדת לביתה
בחשיכה, ובטוחה שמישהו עוקב אחריה (אדם ב'). מקום ההתרחשות הוא מדרכה ברחוב אפל
יחסית המואר על ידי נורות רחוב בעלות עוצמה חלשה. כדי לשלוט בצורה טובה יותר על
האור לא משתמשים בנורות רחוב לצורך צילומי קלוז אפ. במקום זאת, כל התאורה בצילומים
אלו נעשית בעזרת התאורה של מצלמת הוידיאו ש"הולכת" בעקבות תאורת הרחוב. השימוש
בנורות הרחוב נעשה רק בצילומים רחבי הזווית.
 
כיצד יש לטפל במנורות וידאו
>מנורות וידאו הן מאוד רגישות ועדינות ויש לנהוג בהן בזהירות. אין לטלטל אותן
כאשר הן חמות עדיין - יש לכבותן ולהמתין שתתקררנה.
>גם כאשר הנורה קרה היא עדיין עדינה מאוד. אין לנגוע בה בידיים ויש תמיד
להשתמש במטלית כדי להרימה.
>נורות מתחממות בפרק זמן קצר יחסית. יש להימנע מלהשאירן דולקות במשך זמן רב.
>אם אתם משתמשים במספר רב של נורות יש להיוועץ עם בעל מקצוע.
>אין להשתמש בנורות במקומות לחים וטחובים.
>יש להימנע מלהציב פריט כלשהוא קרוב מידי לנורה שכן הוא עשוי להישרף או
להתמוסס. אם ברצונכם לרכך את עוצמת האור, יש להשתמש באמצעים המיוחדים
הקיימים כיום למטרה זו.
>יש להרחיק ילדים קטנים או בעלי חיים כאשר הנורות דולקות.
>יש לשים לב לכל נושא איזון הצבע. אם אתם משלבים אור יום יחד עם צילום של
נורות טונגסטן יש לדאוג שהאור של נורות הטונגסטן יהיה כחול יותר על ידי
שימוש בפילטר כחול לפני העדשה.
>חלק מהמנורות מתקררות בעזרת מאוורר. הדבר הרבה יותר בטוח שכן בדרך זו ניתן
להשאיר את הנורות דולקות במשך זמן רב יותר מבלי שאלו יתחממו יתר על המידה.
אולם, אם פס הקול משחק תפקיד חשוב בסרט רצוי להימנע משימוש בנורות מסוג
זה שכן רעש המאוורר ישמע בפס הקול.
>אם ברשותכם רק נורה אחת, אולם הניגוד שבין אור וצל חזק מידי, ניתן להשתמש
ב-reflector במקום באור מילוי כדי למלא את הצללים. ניתן לקנות reflectors
מיוחדים אבל גם כרטיס לבן יכול להספיק. אם אתם רוצים שהאור יראה קר ניתן ל
השתמש בנייר כסף במקום כרטיס.
  

מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידיאו וטלוויזיה, מס' 21, עמ' 23-20, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ
 
 


 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש