דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,895 כניסות לאתר
זינוק לאחור בזמן - מדריך לצילום באתרים היסטוריים

מאת: מיכאל ברנס

כאשר נוסעים לטייל מחוץ לעיר, בחו"ל או בארץ, מומלץ לעצור באתרים
ומבנים היסטוריים. ברוב המקומות הללו המראות שובי עין והסיפורים
מרתקים. צילום אתרים ומבנים כאלו הוא סוג אחר לגמרי של יצירה. גיאופ
סטנפורד מהמגזין camcorder USER מדווח.

 
סרט חופשה הוא לרוב משהו מאוד אישי, ובהתאם גם דבר לא נוח לצפייה בידי מי
שלא היה מעורב בעשייתו. מסיבה זו, ומסיבות רבות שפורטו בכתבה הקודמת בנושא
זה, סרט חופשה הוא סוג של יצירה לא קלה; אך בכל זאת אפשרית ואפילו מעניינת,
אם חושבים מראש על דברים מסויימים.
 
לדוגמה, השנה ניתן לוותר על הסרט הקלאסי של יום בחוף או עוד יום בחיק הטבע,
ולהקדיש את הסרט של הקיץ דווקא לנושא אחר, שיכול להיות מעניין ואפילו מרתק
- סיור באתרים היסטוריים. בכל מקום אליו תגיעו, תוכלו למצוא בקלות מדריך
לאתרים ההיסטוריים המקומיים.
 
כמעט כולם רואים לנכון לבקר באתרים כאלו בעת נסיעות לחו"ל, אך גם אלו
שמצטיידים במצלמה, מסתפקים בדרך כלל בכך שהבניין או הגן נמצאים ברקע, בקטן,
ולפניהם אחד מבני המשפחה מנופף לשלום אל מול המצלמה. אבל, אפשר גם אחרת.
בין אם מדובר בבית מפואר עם גנים מרשימים, טירה עתיקה או כנסיה ציורית;
ניתן בהחלט ליצור מאלו בלבד סרט וידיאו מרתק.
 
לאלו המעדיפים סיורים מודרכים מומלץ במהלך הסיור לצלם, אך להקדיש את מירב
תשומת הלב דווקא לסאונד שמשמיעים המדריך והקהל. אחר כך תוכלו לשוב למקום
ולצלם כמה צילומי קלוז אפ (תקריבים) של הדברים המרכזיים והיותר מעניינים.
לרוב חצובות אינן מותרות בתוך מבנים עתיקים, ולכן כדאי להקפיד (בעיקר
בתקריבים) להישען על קיר או משקוף דלת, כדי שלא יהיו רעידות בצילום.
 
על העריכה כדאי לחשוב כבר בשלב הצילום. לדוגמה, את החלק הויזואלי של
הסיור, בו נראה המדריך מצביע על נקודות מסוימות, לא מספיק מעניין לראות
בסרט. עדיף להקפיד יותר על תצלומים מקרוב ועליהם להוסיף רק את קולו של
המדריך.
 
אם במהלך הסיור, יוצא לכם להיתקל באיזה סיפור רפאים, מסוג אלו שיש כמעט על
כל טירה באירופה, כדאי לחשוב על אובייקטים מעניינים לצילום באותו הקשר או
זוויות מעניינות לצילום, כי יש להניח שמראה המדריך מספר על המסתורין לא
יראה אטרקטיבי כלל וכלל.
 
כדאי להקדיש זמן לכמה צילומי אווירה, של חדרים או מסדרונות, בהם כביכול
התרחשו המאורעות המסתוריים. עדשה עם זווית רחבה מאוד, פוקוס מעט רך (לא
מדויק) או פילטרים שונים; משולבים בתנועה ידנית ודווקא לא ממש יציבה, יכולים
לסייע ליצירת האווירה הנכונה לסיפורי הרפאים.
 
בעריכה אפשר גם להוסיף כל מיני אפקטים מפחידים או מוזרים (ניתן לרכוש
דיסקים כאלו ברוב חנויות המוזיקה), כך שהצופים שלכם יהיו באמת מרותקים
למסך. לדוגמה, ריצה עם המצלמה ביד לאורך חומה עתיקה, בצירוף צלילים של קרב,
יכולים ליצור אווירה מדהימה. כך גם יכול להיות צירוף סאונד של חץ באוויר עם
תנועה מהירה הצידה של המצלמה.
 
עצות לצילום 
כאשר מצלמים בניין היסטורי מבחוץ, אפשר לבחור בין שתי אפשרויות - לצלם את
הבניין כולו מרחוק (בעיקר אם הוא סימטרי); או צילום מהצד המראה שני צדדים
של הבניין. דרך הצילום האחרונה תיתן לבניין מראה יותר תלת מימדי.
 
הזמן הטוב ביותר לצילום בניינים היסטוריים, הוא כאשר השמש נופלת על הבניין
מזווית מאוד נמוכה (לקראת שקיעה או ברגעי זריחה). הצללים ונגיעות האור
יוצרים מראה יפה יותר באמצעות הדגשת קווים מסוימים בבניין והדגשת הטקסטורה
המיוחדת של האבן העתיקה.
 
בשעות אלו, החלק הקידמי של התמונה יהיה לרוב בצל, כאשר הבניין עצמו מקבל
את עיקר האור. אם יש במצלמה שלכם יכולת שליטה על החשיפה (צמצם ידני), זה
הזמן הנכון לסגור מעט את הצמצם, כך שהפער בין האור על הבניין לצל שלפניו
יקטן ויתאזן.
 
שבילים, שורות עצים או שיחים, ואפילו כבישים הנמתחים מנקודת הצילום שלכם אל
הבניין, עוזרים בתת מודע לחבר את הצופה אל האתר המצולם ומגדילים בכך את
סקרנותו לראות מה יש בפנים.
 
במקום שוט ארוך לאורך הבניין או הנוף מסביב, עדיף לצלם סידרה של צילומים
מקרוב יותר (לאו דווקא תקריבים, אבל גם לא ממש צילומים מרחוק). לאחר יצירת
ההיכרות בין הצופה לבניין ולסביבתו; כדאי לצלם כמה תקריבים של חלונות
מעניינים, סמלים על הבניין, מגדלים וצריחים.
 
כמובן שתמיד חשוב לצלם כאשר השמש מאחורי הצלם, דבר שימנע סינוור של
המצלמה ויגרום לבניין להראות יפה יותר ובצבעים בהירים. אם אפשר לתפוס
תמונה יפה של הבניין כאשר השמש מתחבאת מאחוריו וקרניה יוצרות הילה יפה,
דבר זה מומלץ. ימים מעורפלים או אביחים יכולים ליצור אווירה יפה בצבעי
הפסטל שלהם.
 
במצבים כאלו כדאי להשתמש בעדשת TELE במירב הזום שלה. זו אחת הדרכים
להוסיף יותר עומק לצילום הווידיאו, הנחשב בדרך כלל שטוח יחסית לפילם בו
מקובל להשתמש בקולנוע.
 
כאשר מראים פתח של כנסייה, לא מספיק לומר "זו דלת של כנסיה", עדיף לתת
לצופה מידע מדויק יותר, כמו לדוגמה "זהו החלק העתיק ביותר בכנסייה, שנבנה
בימי הביניים" או כל מידע אחר שברשותכם.
 
אין סיבה לחשוש מלצלם את המקומיים תוך כדי שיחה איתם. עדיף לעשות זאת כאשר
אחד משותפיכם לטיול משוחח איתם ואתם מצלמים. המקומיים יכולים להוסיף חיים
לסרט, (גם אם סיפוריהם לא יהיו ממש מדויקים היסטורית), וניתן אחר כך אף לשלב
חלק מדבריהם עם תמונות של הדברים עליהם הם מספרים.
 
שיחות כאלו עדיף להקליט עם מיקרופון חיצוני, אך אם אין כזה בנמצא, ניתן
להסתפק במיקרופון המחובר אל המצלמה, ורק לדאוג שהמדברים נמצאים מול
המצלמה, כדי שקולם ישמע היטב.
 
אם ברקע צילום כלשהוא נשמעת מוזיקה מכל סוג, זה דורש התייחסות בהתאם. במצב
כזה לא מומלץ לשחק בין PLAY ו-PAUSE, מאחר ואז מוזיקה תקטע בהתאם ולא
תוכלו להשתמש ברצף מוזיקלי נורמלי. במקרה כזה מומלץ פשוט להמשיך לצלם.
כדאי אפילו לעשות תנועות ימינה ושמאלה לסקירת השטח וכדומה. כך תוכלו אחר
כך להשתמש גם בצילום המיוחד, וגם בסאונד רציף.
 
גנים וירק
לרוב מוקפים מבנים היסטוריים בגינות ירק מרהיבות. את אלו ניתן לראות (וכמובן
לצלם) בצורה הטובה ביותר מהחלון הגבוה ביותר במבנה. כאשר נמצאים בתוך
הבניין שווה לצלם שוט רחב של גנים ונופים כאלו, מאחת הנקודות הפוטנציאליות.
צילום כזה יאפשר גם להבחין בצורות המיוחדות שיוצרים, בדרך כלל, פיתולי
השיחים ופיתולי ומבנה המדשאות.
 
כאשר יוצרים את הקומפוזיציה של הצילום, כדאי לחשוף את האובייקטים תוך
התחשבות בסימטריה שלהם ובאופן בו הם חוזרים זה על זה - שורות של שיחים
באותה צורה, שורות עצים, וכדומה. אחרי אלו, כדאי לצלם כמה תקריבים של עצים
או אובייקטים ירוקים אחרים המעוצבים בצורה מעניינת.
 
צילום אתרים ומבנים היסטוריים בוודאי נראה כעת הרבה יותר מעניין. חשוב, בכל
מקרה, לשמור על ראש פתוח ויצירתי, ולנסות לעשות דברים בצורה הכי פחות
שיגרתית שאפשר. ככל שהצופה שלכם יופתע ויוקסם, כך הוא גם יהיה מרותק אל
המסך בו מוקרן הסרט החוויתי-היסטורי שלכם.
  

מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 16, עמ' 16-14, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 

 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש