דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,985 כניסות לאתר
מכתVודיאו

מאת: מיכאל ברנס

אם ברצונכם להתכתב עם חברים או קרובים, וידאו יוכל לספק לכם את
המיידיות שאינה קיימת בשליחת מכתב. אם כן, מדוע שלא תכתבו לחבריכם
מכתב באמצעות הוידאו? לפניכם מספר עצות מועילות.

 
מכתב כתוב ניתן להראות באופן ישיר באמצעות וידאו. מכתבי וידאו מיועדים לרוב
לאנשים שגרים בחו"ל ושאותם אנו רואים לעיתים רחוקות. באפשרותכם לשלוח מכתב
וידאו במקום כרטיסי ברכה ולעדכן את הקרובים לכם לגבי מה שמתרחש בחייכם.
השתדלו ליצור מכתב מעניין מבחינה חזותית, בין השאר ע"י כך שתכללו עירוב של
שני חומרים מצולמים. האחד, צילומים שצולמו במיוחד למכתב והשני, נקודות שיא
של סרטים ביתיים אחרים שצילמתם מאז ההתכתבות האחרונה.
 
אם צילמתם וידאו בעל עניין למושא ההתכתבות שלכם, כמו חתונה של אדם מוכר,
עדיף לשלוח העתק של הוידאו כולו, מאשר לכלול קטעים נבחרים.
 
מכתב הוידיאו שלכם יהיה קוהרנטי יותר במידה ותתכננו אותו מראש. ממש כמו
במכתב כתוב הכינו רשימה של כל הדברים שאתם מעונינים לכלול והתייחסו לכל
פריט כאל קטע וידאו עצמאי. נסו לכלול קו סיפורי על מנת לקשר את הסצנות.
כדאי להסביר מה מתרחש בוידאו, כאשר אין זה מובן מאליו מן הצד החזותי.
 
מכתב הוידאו יכול להדמות לחדשות טלוויזיה, על ידי מסירתם כסדרת דיווחים
שמקושרים ע"י המספר. אולם אין זה מחייב ליצור מכתב בעל גוון רשמי. אתם
יכולים לשמש כמספרים מובלעים, כלומר, שקולכם ילווה את הוידאו מבלי שתופיעו
בו. אפשרות אחרת היא להיות מספרים נוכחים שמופיעים חזותית בוידאו ומדברים
אל המצלמה.
 
עליכם לוודא שהמיקרופון מקליט בצורה ברורה את דבריכם. אם יש לכם ספק,
תוכלו להשתמש במיקרופון חיצוני, לדוגמא, מיקרופון המחובר לדש הבגד (ראה
כתבות בגיליון 24).
 
ניתן להציג תקצירים של הנושאים שיופיעו בהמשך או אף להראות צילום בודד
ממשהו שהרחבתם עליו את הדיבור במכתב הוידאו.
 
במידה ואתם עורכים את הוידאו בשיטה הליניארית המקובלת (העתקת קטעים מן
המצלמה לוידאו), מיצאו וידאו טייפ מקליט המאפשר הזנת קול ותמונה )insert).
 
סטנדרטים של הקלטת וידאו   

שיטת הוספת הקול (dub) היא הפשוטה ביותר. כל שעליכם לעשות הוא לערוך
בתחילה את מכתב הוידאו ואח"כ לדובב את פרשנותכם.
 
במידה ולאדם אליו מיועד מכתב הוידאו לא יהיה את הציוד המתאים המאפשר את
פיענוח הקלטת (וידיאו טייפ סטריאו ועוד), תיווצר בעיה.
 
אם אתם משמשים בוידאו סטריאו Hi-Fi לעריכה, דובבו את הפרשנות לערוץ המונו
(הקיים לאורך קצה הסרט המגנטי), תוך שמירה על אות הקול המקורי בערוצי
הסטריאו. אם הקלטת תוכנס לוידאו VHS, תיקלטנה רק הביקורת והתמונות. הקול
המקורי לא ישמע משום שלוידאו מונו אין את הראשים הנחוצים לפיענוח של ערוצי
הקול ה-Hi-Fi.
 
דרך אחת לעקוף זאת היא לערוך את הוידאו, להוסיף את הביקורת וליצור העתק
שבו נערבב את הפרשנות והקול "החי" הקיים בערוצים הסטריאופוניים. החיסרון
העיקרי הוא שיתקבל טייפ מדור שלישי שיפחית ברמה ניכרת את האיכות בהשוואה
למקור. באמצעות עריכת INSERT ניתן להחליף את התמונה והסאונד כל אחד מהם
בנפרד, גם באמצע הקלטת. במידה ואתם מקליטים על וידאו מונו, ישנה אפשרות
להחליף את הסאונד או את התמונה, כאשר הביקורת המקורית תהיה על שוטים
חדשים שיתארו את הנושא שעליו אתם מדברים. לדוגמא, יש אפשרות להקליט שוט בו
אתם מדברים אל המצלמה ואח"כ להוסיף שוטים היוצרים מעבר בין הצילום שלכם
לבין סצינה חדשה וכך ליצור עניין. באמצעות עריכת מחשב ניתן להעביר את
השוטים שצילמתם אל הדיסקט הקשיח של המחשב ואח"כ לערוך אותם במחשב. ערוצי
קול ניתן לערוך ולהעביר בנפרד אחד מן השני ובנפרד מערוצי הוידאו שהם
מלווים. להוספת פרשנות, עליכם להקליט ערוץ קול נוסף ע"י שימוש במיקרופון
המחובר לכרטיס קול במחשב, שיוכל להישמר כמסמך נפרד, אותו ניתן להוסיף לסרט
מבלי להפריע לחומר הקיים.
 
דיווחים מיוחדים
כשאתם שולחים מכתב וידאו, באפשרותכם להשתמש שימוש חוזר בסצינה שכבר
הוקלטה. תכללו כל דבר שהוא בעל עניין לנמען כמו: חתונה שהנמען לא יכל
להגיע אליה, מסיבות ימי הולדת, ימי נישואין, מחזות ביה"ס וחופשות שצילמתם
בוידאו. אם אתם יוצרים סרטים אומנותיים, יתכן והנמען יהיה מעוניין לראות
תקציר מוקדם של יצירתכם בעת עשייתה. תצטרכו להראות את קטעי השיא ולהתרכז
בקטעים המעניינים את הקהל שלכם. הוסיפו קו סיפורי היכן שנחוץ, אך אל תסבירו
את המובן מאליו לצופה. אם התמונה מדברת בעד עצמה, השאירו את ערוצי הקול
כפי שהם. אפשר אף להקליט דיווחים מיוחדים. במידה וחל שינוי בחייכם, כמו:
החלפת מקום העבודה, פרישה, מגורים חדשים, צלמו סרט קצר ותכללו אותו
במכתבכם. נסו לצרף מספר רב של אנשים המכירים את הנמען. אפילו אם בכוונתם
למסור דרישת שלום קצרה, הניחו את המצלמה על חצובה. אם אתם משתמשים
במיקרופון המובנה, הזכירו לאנשים שעליהם לדבר בקול רם וברור, עדיף להוסיף
מיקרופון נוסף שיוצב קרוב לדוברים ויסייע בסילוק רעשים מן הרקע.
 
בסוף המכתב עליכם לצלם רצף שיחתום את סיומו. הניחו את המצלמה על החצובה.
אם אתם מצלמים בפנים הבית, תזדקקו לעדשות בעלות זווית רחבה על מנת שכול
המשתתפים יכנסו לתמונה.
 
על הדוברים לדבר אל המצלמה בצורה טבעית. מומלץ להכין מראש שורות מספר
שברצונם להעביר לנמען.
 
דרך סיום נוספת היא מעבר חד בין תקריבים של אנשים, שכל אחד מהם מוסר
דרישת שלום או מספר מילות סיום. סיימו בתמונה של כל האנשים המנופפים לשלום.
ניתן גם להוסיף אמצעי חזותי שיציין את ההתחלה והסוף לדוגמא, צילום ביתכם או
דבר אחר שהנמען יזהה. ניתן להתקרב לחלון או ללכת עם המצלמה לעבר הדלת
הפתוחה. בסוף הצילום התרחקו מן החלון או לכו עם המצלמה אחורה וסיגרו את
הדלת.
 
המרת תקנים (סטנדרטים) 
אם אתם שולחים מכתב וידאו לאדם שאין ברשותו מצלמה, אזי יתכן והוא ירצה
להריץ את הסרט על גבי וידאו VHS. המשמעות היא עריכה מפורמט בו אתם
משתמשים להקלטה ולעריכה והעתקתו ל- VHS.
 
לא רק שיטת הוידאו משתנה, מדינות שונות משתמשות בתקנים שונים של שיטות
רישום פורמטי הוידאו שלא מאפשרים התאמה ביניהם. פורמטי הוידאו מחולקים
לשלוש קטגוריות עיקריות.:
 
סטנדרט ה-PAL בו משתמשים לרוב באירופה, מזרח ומערב אפריקה, סין, הודו,
אוסטרליה וישראל.
 
סטנדרט ה-Secam בו משתמשים בצרפת, ברה"מ, במזרח התיכון ובמרכז אפריקה.
 
סטנדרט ה-NTSC בו משתמשים בארה"ב, קנדה ויפן.
 
אם אי פעם הבאתם וידאו ממדינה אחרת שעדיין לא הקלטתם באמצעותו וגיליתם
שהוא אינו עובד היטב ב-VCR שלכם, הסיבה היא שהסטנדרט של הטלוויזיה שונה.
בשלושת הסטנדרטים של הטלוויזיה קיימים תתי סטנדרטים החשובים בייחוד לשידור
האות וכן לנושא הסאונד ובדרך כלל לא יוצרים בעיות של התאמה.
 
אם תסתכלו מקרוב על מכשיר הטלוויזיה שלכם, תיווכחו כי התמונה עשויה ממאות
קווים אופקיים.
 
אותות הטלוויזיה PAL ו-Secam מכילים 625 קווים אופקיים הסורקים (מעדכנים)
את התמונה 50 פעמים בשנייה (תדר של החשמל). לכן, מצלמות PAL ו-Secam
מקליטות 625 קווים אופקיים ו- 50 שדות בשניה.
 
ההבדל בין PAL ו-Secam הוא בתהליך עיבוד אות הצבע. אם תפעילו טייפ בשיטת
PAL בוידאו Secam או ההפך תקבלו תמונות בשחור לבן. רוב הטלוויזיות NTSC
סורקות רק 525 קווים ו-60 שדות. אם תנסו להציג קלטת בפורמט NTSC בוידאו
PAL או ב-Secam, לא תוצג כל תמונה.
 
גם אם תקבלו קלטת בסטנדרט לא מותאם לשיטתכם, עדיין תיתכן אפשרות לבצע בו
המרה, לציוד שלכם.
 
ישנם יצרני וידאו טייפים המאפשרים פיענוח של הקלטת והצגתה על טלוויזיות
בעלות שלושה סטנדרטים. דבר זה מחייב טלוויזיה ווידאו טייפ בעלי שלושה
סטנדרטים או יותר. בשנתיים האחרונות אנו פוגשים בחנויות, וידאו טייפים
המאפשרים הצגת קלטות NTSC על גבי טלוויזיות PAL.
 
טיפים קטנים
קטע הפתיחה של מכתב הוידאו אמור להימשך לא יותר מדקה וחצי ובו אתם יכולים
לכלול את כל הנושאים הרשמיים, הברכות, פירוט מצב הבריאות של כולם וסקירה
כללית על כל מה שמתרחש בחייכם. אחרי ההקדמה, התמקדו בחלקים החשובים של
החדשות, חישבו על הנמען לאורך כל עבודתכם, שהרי הוידאו הוא עבורו ולא
עבורכם, התרכזו בפרטים שאמורים להיות מעניינים יותר וחישבו מה הייתם כותבים
להם במכתב, או אומרים להם בשיחת טלפון. אם יש לכם ילדים במשפחה, תכללו גם
אותם. התחילו כל קטע במספר צילומים מובילים שיסבירו את הקו הסיפורי של
מכתב הוידאו. צלמו את הילדים בעת משחק, ממרחק או באופן חשאי על מנת
שהתמונה תראה טבעית ככל האפשר. ניתן לכלול גם חיות מחמד, אך זיכרו! צילומי
ילדים וחיות צריכים להקליט מגובה ראשם ולא מגובה ראש המצלם. תנו לילדים
להקליט הודעה לנמען בעצמם. נסו לדובב את הילדים הקטנים בעזרת שאלות
מנחות.
 
 
מקור
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 25, עמ' 14-12,
הוצאת אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 
 


 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש