דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,506 כניסות לאתר
מסע צילומים

מאת: מיכאל ברנס

מצלמת הווידיאו הופכת להיות חלק מכל פעילות, בוודאי אם זו מתרחשת
מחוץ לבית, ועדיף בנופש או חופשה בחו"ל. כדי שגם יהיה מעניין לצפות
בתוצאה, כדאי לזכור כמה עצות שיבטיחו עבודה קלה יותר בזמן הצילום
והנאה שלמה מול הטלוויזיה בבית, גם כמה שנים אחרי האירוע.

 
סוף סוף חופש אחרי העבודה, והצרות, ומנהל הבנק, והילדים של השכנה; אתם סוף
סוף נוסעים. אז מצלמה יש, וגם בטריות, ומטען, וקלטות רזרביות, והתיק מוכן.
כדי שכאשר תחזרו לא תבזבזו יותר מדי שעות על עריכה, רצוי לתכנן מראש את
הצילומים, כך שלא תחזרו עם יותר מ- 20 דקות (פחות או יותר) של חומר גלם
מצולם. כך גם תוכלו להראות את יצירת המופת כמה שיותר מהר, קרוב לזמן שכולם
עדיין מעוניינים לצפות בחומר. כדי שהתיכנון הזה אכן יצא לפועל, כדאי לזכור
כמה עצות חשובות. עצות אלו צריכות להיות ברורות גם לחברי המשפחה שאינם
אוחזים במצלמה, מאחר ושיתוף הפעולה של כל האחרים נחוץ להצלחת המשימה
כולה.
 
התחלה, אמצע וסוף
ראשית, חשוב לתכנן מראש מה בעצם אתם רוצים להראות, איזה סוג של חוויות
נדמה לכם שהקהל שלכם יוכל לחלוק איתכם באמצעות הווידיאו, וכד'. דבר זה
יעזור לכם להחליט איזה דברים לצלם ואיזה לא, בעיקר מתוך הנחה שבזמן החוויה
הכל נראה מפתה לצילום.
 
שנית, כדאי לנסות ולחשוב מראש על הסרט הסופי כעל יחידה אחת שלמה - עם
התחלה, אמצע וסוף; כך שהסרט שאתם מצלמים אכן יספר איזה סיפור ולא יתן
לצופים שלכם סתם רצף מבולבל של שוטים זה אחר זה.
 
כדאי, לדוגמה, לפתוח את הסרט במשהו שיתן מבט כללי על מה שעומד לעבור על
המשפחה במהלך החופש. דקה של היכרות בין הצופה לחוויה שעומדת לעבור עליכם.
אפשר גם רק לתת תחושה לגבי אופי הטיול - משפחה מתעוררת מוקדם במלון בדרך
לשופינג, או הילדים אורזים ציוד קמפינג אל תוך המכונית בדרך למחנה על הר
שומם.
 
אפשר גם להראות את המכונית המלאה מתרחקת מהבית. כמובן שצילום כזה אומר
שמישהו נשאר מאחור ואחרי דקה של צילום צריך לאסוף אותו ולהמשיך. שוט כזה
יכול להמשך מיד בשוט מתוך האוטו, בו נראה הבית מתרחק ונעלם בעיקול הדרך.
ניתן גם לצלם את הרכב מתרחק מהבית כאשר המצלם כבר מחכה על עיקול הדרך.
 
כדי לתת את התחושה של אותה נסיעה, המתרחשת בתנועה אחת, יש לשמור על
הכיוונים. אם בשוט הראשון הבית היה משמאל המצלם והרכב מימינו נוסע ונעלם,
הצילום מהכיוון השני צריך להעשות כך שהבית יהיה מימין והרכב משמאל, כדי
שלא יראה כאילו הרכב נוסע פתאום בכיוון הנסיעה השני.
 
המקומיים, האתרים והנוף
סרט וידיאו טוב, שלא מצולם בפארק או חוף ים, אלא מתאר טיול במקום יישוב
נידח או עיר זרה; צריך לתת גם תחושת אווירה של המקום, התושבים בו ואורח
חייהם. כאשר מגיעים למקום כזה, ניתן להקדיש מספר דקות לצילומים קצרים של
סצינות מקומיות (אשה קוטפת בשדה, רוכל מיוחד בשוק, חבורת ילדים משתעשעת,
וכד').
 
צילומים אלו יתנו לצופים אוריינטציה לגבי המקום ויכניסו אותם לאווירה
שבוודאי תשפיע בצורה כזו או אחרת על כל הסרט או הסצינה של הבילוי במקום.
כמובן שהכנה בבית על המקום, תושביו והאתרים בו, יעשו את העבודה במקום לקלה
יותר, ממצה יותר ומקצועית יותר.
 
בכל פרק של צילומים במהלך הטיול או הנופש, יש לחלק את הצילומים לשני
חלקים: שוט מבסס ושוטים קצרים. השוט הראשון צריך לתת את האווירה, המיקום
וכו'. שאר השוטים הקצרים יכולים להעביר את החוויות, האירועים והקטעים
המרגשים.
 
חלוקה, גיוון ועניין
כאשר אתם מגיעים אל היעד, תרצו מן הסתם להראות את כל פעילויות הנופש בהם
תשתתפו. במקום לצלם כל אחד מבני המשפחה עושה כל אחת מהפעולות (רכיבה על
סוסים, טיפוס או כל פעילות אחרת), עדיף להחליט כי בכל אחת מהפעילויות יהיה
בן משפחה אחר המוקד. כך יקוצר זמן הצילום בכל פעילות והצופה יוכל לראות את
כולם נהנים.
 
רצף של קאטים, בו האמא הנראית מנסה לעמוד על גלשן רוח (או סתם סירה) מספר
פעמים ונופלת, ומיד אחריו מראה הבן מנסה לעשות סקי מים, או הילדה הקטנה
מנסה לרסן את הפוני, יצור סיפור נחמד, מעניין ואולי אפילו מצחיק. העריכה
בזמן צילום יכולה להיות יעילה גם לכל סוג אחר של חוויות - ביקור במוזיאון,
קזינו, טיול אופניים, שיט ביאכטה וכל דבר אחר. העיקר שיהיה מגוון, קצר
ומשעשע.
 
חשוב מאוד לנסות לחשוב מה באמת יהיה מעניין גם בשבילכם לזכור לאורך זמן.
נסו להעביר את החוויה האמיתית, את הכיף, ולוותר לפעמים על משהו שעלול
להראות משעמם, ארוך ומיותר בעוד חמש-שש שנים.
 
שווה לנסות ליצור סיפור קולנועי אמיתי, שכולל בין השאר אירועים ותגובות, כמו
מראה של נהר גועש או פרח נדיר וקאט חד אל פניו של ילד נדהם או אפילו
מפוחד. בעתיד סצינות כאלה יראו הרבה יותר מרתקות, מאשר רק מראה הפרח או
הנהר.
  
רעיונות, ציורים וכותרות
במהלך החופש עשויים לעלות בראשכם רעיונות לצילומים נחמדים או משעשעים. אין
כל סיבה לא לרשום אותם לפניכם וליצור אותם (בצורה שלא יראו מבוימים מדי).
המתלהבים שביניכם יכולים אפילו לצייר לעצמם את הרעיון ואיך הוא יראה
במצלמה, מה שנהוג לעשות בכל סרט מקצועי ונקרא  Story Board.
 
רצוי לפחות לדמיין את ההתחלה, האמצע והסוף של כל סצינה, כך שהיא לא תתארך
ותראה מספיק מעניינת. תחילת סצינה, באתר חדש, או פעילות חדשה, ניתן לצלם
בכמה צורות, כדי ליצור עניין וסקרנות. הגעה לחוף אפשר להתחיל, לדוגמה,
מצילום של הגלים, מעט חול וכדור ים צבעוני; ואז יד של אחד מבני המשפחה
נכנסת לפריים, מרימה את הכדור וזורקת אותו לעבר בן משפחה אחר. כך נפתחת
התמונה מקלוז אפ מעניין לפעילות בזווית רחבה יותר.
 
אפשר להתחיל שוט גם בקלוז אפ על פני אחד מבני המשפחה מביט בסקרנות לעבר
נקודה שלא נראית בפריים ואז להניע את המצלמה לעבר הנקודה הנעלמת ולגלות
בן משפחה אחר בפעילות, או אתר היסטורי מרתק ברקע.
 
כל חלק של סרט הטיול שלכם, כדאי להתחיל עם איזו כותרת, בין אם זו כותרת
שיצרתם בעזרת פונקציה מתאימה במצלמה (אם יש כזו במצלמה שלכם), כתיבת
הכותרת בחול, או צילום של שלט כיוון אל המקום בו אתם נמצאים. תנו לצופים
שלכם הזדמנות של כמה שניות לקלוט מה כתוב (נסו לקרוא זאת בעצמכם בזמן
הצילום), אך אל תהפכו חלק זה לארוך ומייגע מדי. כדאי גם לתת את תחושת המסע,
אם עוברים מאתר לאתר, בעזרת צילומים קצרים ממהלך הנסיעה.
 
צלילים, דיבורים והסברים
במקום לחכות לחזרה הביתה, כדי להחליט מה ישמע על רקע התמונות מהטיול,
אפשר בהחלט לנצל היטב את המיקרופון המותקן במצלמה, כדי ליצור סאונד
מעניין. הטיפ הכי חשוב במקרה זה הוא להחליט מראש מה אתם רוצים שהקהל ישמע
אתכם אומרים, לפני שאתם לוחצים על כפתור ההפעלה של המצלמה.
 
ברגע התחלת הצילום אפשר לתת מיד שני משפטים שמסבירים איפה המשפחה נמצאת
ומשהו קטן על הפעילות. הישמרו מלתאר בדיוק מה שנראה במצלמה, זה משעמם
ומיותר.
 
ניתן להשתמש למטרה זו גם בילדים, להם יש בדרך כלל גירסה מעניינת מאוד לכל
דבר, אך לדאוג שאלו יהיו מספיק קרובים למצלמה כך שדבריהם יקלטו היטב בצורה
ברורה. אל תתנו לזום של המצלמה להטעות אתכם בדבר הקירבה למדברים. יש
להתקרב אליהם פיזית.
 
כמובן שיכול להיות חן רב בדברים מסויימים שנפלטים מול המצלמה בטעות ואלו
גם יכולים להיות מצחיקים מאוד. זאת רק בתנאי שהם נאמרים בטבעיות ובמידה
סבירה. רצף חוכמות מול המצלמה יכול להשמע מאוד לא מצחיק במרחק מה מזמן
הצילום.
 
חשוב מאוד לזכור לא ללחוץ על כפתור ההפסקה באמצע משפט או צליל דרמטי
אחר, כדי לסגור שוט בצורה נקייה ונוחה לצופה גם מבחינת מה שנשמע.
 
הסוף
כאשר אתם כבר מתקרבים לסוף (מקסימום של 30 דקות צילום), החלו לחשוב על
השוט האחרון, זה שיסיים את הסרט. שוט כזה יכול להיות מראה של כל המשפחה
מנפנפת לשלום בפתח המלון-המחנה-המטוס, אירוע מעניין בערב האחרון, או משהו
שיזכיר את שוט הפתיחה של הסרט.
 
אם המצלמה שלכם כוללת פונקציה של FADER (החשכה הדרגתית של התמונה בעת
הלחיצה על PAUSE), גם זו דרך נחמדה לסיום. צריך רק לדאוג שעד המסך השחור
לגמרי, יהיה משהו מעניין בפריים, משהו שישאיר את הצופה עם טעם לעוד.
  
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 15, עמ' 16-14, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 

 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש