דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,489 כניסות לאתר
עושים את ההבדל

מאת: מיכאל ברנס

שימוש במיקרופונים חיצוניים יכול לשפר ברמה ניכרת את רמת הביצועים
של הצילום בוידאו. בכתבה שלפניכם נעמוד על ההבדלים בין המיקרופונים
השונים ויתרונותיהם.

 
מיקרופון מובנה מהווה את החוליה החלשה ביותר במצלמות הוידאו. כאשר יש צורך
בהקלטת קול, יצרני המצלמות מתקינים מיקרופון זול בעל איכות נמוכה, רגישות
נמוכה ותחום תדרים צר.
 
הרגישות הנמוכה היא מכוונת, לאור העובדה כי מיקרופונים מותקנים בחלקה
הקדמי של המצלמה מעל העדשה. היצרן מוריד את הרגישות, בעיקר בתחום הנמוך על
מנת למנוע קליטת הרעשים הנוצרים ממנועי הזום של העדשה. הדבר אינו מועיל.
התוצאה היא זמזום בתדר ביניים המגיע מהמנועים ללא הצליל הנמוך.
 
בעיה נוספת הינה רעש שניקרא "היס", הנשמע בדרך כלל בסביבה שקטה. הבעיה
נוצרת על ידי טרנזיסטורים הנמצאים במגבר שבמיקרופון. במצלמות דיגיטליות,
בהן ערוצי קול אמורים להיות שקטים לחלוטין, היס יפריע להקלטות חשובות.
 
הפתרון הוא אפוא, מיקרופון חיצוני. בנוסף להתייחסות לאיכות, מיקרופון חיצוני
חושף בפנינו עולם שלם של יצירתיות בתחום הסאונד. ניתן לחבר את המיקרופון
על גבי המצלמה, או לקרב את המיקרופון לנושא הצילום ע"י כבל מאריך, או ע"י
מיקרופון אלחוטי. איכותו של הצליל שמופק מהמיקרופון תלויה כעת בידי הצלם
ולא בידי יצרן המצלמה.
 
האוזן האנושית מסננת/מנתבת צלילים. כאשר דובר נמצא בסביבת קהל, נוכל לשמוע
אותו, למרות הרעש מסביב. מוחנו יכול לסנן רק את הצלילים שאנו מעונינים
לשמוע.
 
מיקרופונים אינם חכמים, הם קולטים את כל הצלילים שפוגעים בתופית (דיאפרגמה).
מידת הקליטה של המיקרופון תלויה בצלם. למרבה הצער, מיקרופונים מתוכננים
לקלוט את מה שהם שומעים. כאשר אתה בוחר מיקרופון למטרה מסוימת, ביכולתך
להשפיע בצורה ישירה על אופי ואיכות ערוץ הקול.
 
ישנם שלושה סוגי מיקרופונים: מיקרופון רב כיווני (Omnidirectional), מיקרופון
כיווני (Cardioid) ומיקרופון סופר כיווני (Hypercardioid).
 
המונח Cardioid משמעותו "צורת לב". המונח מתייחס לקוטביות המיקרופון, או
לצורת האונה של הקליטה במיקרופון זה.
 
מיקרופון רב כיווני קולט את הסאונד מכל הכיוונים. מיקרופון כיווני דוחה
רעשים מאחור ועד לזווית של 45 מעלות מהצד. מיקרופון רב כיווני הוא בעל
תבנית קליטה צרה יותר.
 
בנוסף לתבנית הקליטה של המיקרופון, המיקרופונים מחולקים לשני סוגים מבחינת
המבנה הטכני על מנת לקלוט את אותות הקול.
 
האחד הנו מיקרופון קיבולי - Condenser והשני דינמי - Dynamic (ונקרא גם
moving coil).
 
מיקרופון קיבולי הנו מיקרופון אשר נמצא בשימוש בעיקר אצל מקצוענים ובדרך
כלל מספק את התוצאות הטובות ביותר. ישנן מספר טכנולוגיות של מיקרופונים
קיבוליים. התיאוריה הבסיסית קובעת כי גלי קול פוגעים בלוח אלקטרוסטטי
שמשנה את הקיבולות שלו בהתאם. שינוי זה ניקלט בקדם מגבר שמתרגם ומגביר את
אות הסאונד לצורכי הקלטה. במיקרופונים מקצועיים, הלוח מוזן בזרם גבוה (48V
פנטום) המסופק למיקרופון ממערבל קול, מצלמה מקצועית, או ספק כוח.
 
מיקרופונים קיבוליים לא מקצועיים משתמשים בשיטה הנקראת טעינה "electret".
הלוח בשיטה זו נמצא כל הזמן במצב של טעון. הם אינם צריכים מתח גבוה על מנת
לטעון את הלוח, אולם צריכים מתח נמוך על מנת להפעיל את המגבר הפנימי הקיים
במיקרופון.
 
היתרון של מיקרופון קיבולי מתבטא ביכולתו לקלוט צלילים גבוהים ונמוכים
בצורה טובה. הוא קטן, קל, ובדרך כלל מחירו סביר. החסרון מתבטא בכך שכאשר
הסוללה דועכת, הרעש הנקלט בערוצי הקול גובר. הרעש נגרם מהמגבר הפנימי.
 
בעיה נוספת קשורה ללוח עצמו היא שמיקרופונים קיבוליים "קורסים". במצבים של
לחות גבוהה טעינת הלוח נפרקת ולא ניתן לייצר צלילים. מסיבה זו, חשוב תמיד
להגן על מיקרופונים מסוג זה מפני גשם. השתמש תמיד במגן רוח ואל תאפסן את
המיקרופון במקום לח.
 
מיקרופונים דינמיים
המילה דינמי אינה מילה שיווקית, אלא תיאור טכני המתאר את שיטת העבודה של
המיקרופון. בתוך המיקרופון הדינמי ישנו מעין "דינמו" - סליל נע הנמצא בשדה
מגנטי שמפיק אנרגיה חשמלית. הסליל קשור ללוח (דיאפרגמה) שרוטט כאשר גלי
הקול פוגעים בלוח. האותות מהסליל מוזנים לתוך ממיר. בדרך כלל, הוא מותקן
בתוך ידית האחיזה ומתאים את העוצמה לרגישות המצלמה.
 
היתרון של מיקרופון דינמי הוא בכך שאינו מצריך מתח חיצוני. מחברים את
המיקרופון ומתחילים לעבוד. השימוש העיקרי של מיקרופון מסוג זה הנו בדיבור
על במות וכן בדיבוב באולפנים.
 
החסרונות של המיקרופונים הדינמיים
המיקרופונים הדינמיים אינם מגיבים בצורה טובה לתחום התדרים הרחב. רעידות
בתחום הגבוה מרעידות את הלוח ביעילות פחותה יותר מאשר בתחום הביניים. לאור
זאת, אין להשתמש במיקרופונים מסוג זה כאשר רוצים להקליט תדרים גבוהים, או
כאשר נדרשת עקומת הענות שטוחה.
 
כצפוי, מיקרופונים המיועדים למקצוענים ומקצוענים למחצה מפיקים את האיכות
המרבית. אך, לפני שאתה ממהר לרכוש את המיקרופון היקר ביותר, כדאי לדעת כי,
ייתכן שמיקרופון מקצועי לא יתאים לצורכי המצלמה.
 
במיקרופון לא מקצועי קיימות שתי נקודות חיבור, ארקה (אדמה) ויציאת הסאונד.
חיבור מסוג זה הנו פשוט וזול. במיקרופון מונו משתמשים עם מחבר של 3.5 או
6.3 מ"מ, בעוד שמיקרופוני סטריאו משתמשים ביחידת פלג כפולה.
 
מיקרופונים מקצועיים נועדו להיות "מאוזנים". למיקרופונים מקצועיים יש שתי
יציאות קול. האחת: בפזה (חם+) והשניה מחוץ לפזה (קר-), בנוסף יש סיכוך (אדמה).
במיקרופונים מקצועיים, בדרך כלל משתמשים במחבר בעל 3 פינים הנקרא XLR.
 
הסיבה לחיבורים מאוזנים נובעת מהצורך של האות לעבור מאות מטרים. הפרעות
כמו HAM והשראה בין הערוצים נעלמות בדרך כלל, כאשר משתמשים בשני
מוליכים ובמערכת מאוזנת. מצלמות מקצועיות כוללות מחבר מאוזן ואילו במצלמות
ביתיות הכניסות לא מאוזנות. על מנת לחבר מיקרופון מאוזן למערכת לא מאוזנת
ולהפך, יש צורך לחבר את הערוץ שמחוץ לפזה (קר-) לסיכוך. מספר יצרנים יספקו
מעברים מוכנים מראש.
 
בעיה נוספת עם מיקרופונים מקצועיים קשורה באספקת מתח. המיקרופונים
המקצועיים מצריכים קופסה חיצונית, או ספק כוח, על מנת לקבל את ה- DC48 ) V
פנטום). ניתן לרכוש ספקי כוח המספקים את המתח הנדרש, אך כמו כל המוצרים
המקצועיים, הם יקרים יותר.
 
במה בוחרים?
ההבדלים במיקרופונים הביתיים הם משמעותיים. אפילו אם מצוין על גבי הקופסה
"50hz עד 20hz", המיקרופון לא יפיק את התרגום הנכון לאותות הסאונד, בעיקר
בקצוות הספקטרום (במיוחד בצליל הנמוך).
 
בעולם אידיאלי, יכולת לבדוק את המוצר לפני הרכישה אך... אין שום בושה לבקש.
קח עמך את המצלמה, דבר תמיד אל המיקרופון ממרחק מסוים, השתמש באוזניות כדי
לבדוק את הסאונד בשטח ובדוק את איכות הקול דרך מערכת HiFi בביתך.
 
ישנם מיקרופונים שאינם מתוכננים לקלוט את הקול שמגיע מאחור, או מהצדדים.
אחרים הנם מיקרופונים המיועדים לאחיזה ידנית בראיונות, לחיבור על מעמד
עילי, או למעמד שולחני לצורכי דיבוב. לשימוש כללי לצילומי חוץ, בחר
במיקרופון בעל תחום היענות רחב, שבדרך כלל אינו מושפע מרוח יתר על המידה.
מגן רוח טוב הנו דבר חיוני לצילומי חוץ.
 
אם עיקר עבודתך היא בתחום של הקלטות מוסיקליות, כדאי להשקיע יותר כסף
במיקרופון טוב, שיאפשר תוצאה איכותית בתדרים הגבוהים והנמוכים.
 
כמו בכל האביזרים, המיקרופונים מחולקים לשניים. המיקרופונים המיועדים לשוק
הביתי והמיקרופונים המיועדים לשוק המקצועי. תיווכח בעצמך כי, המוצר היקר
ביותר אינו בהכרח הטוב ביותר.
 
הכתבה לקוחה מתוך המגזין Camcorder User 
 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 24, עמ' 14-16, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ
 
 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש