דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,965 כניסות לאתר
פנסים אדומים

בצילומי וידיאו ביתיים, כמו במקצועיים, מומלץ ורצוי ומומלץ להשתמש בתאורה
מלאכותית, לתיקון האור ולמעבר נוח וחלק מעוצמת אור אחת לאחרת. כל מה שצריך
לדעת, כדי להראות יותר טוב. אל האור, מורה נבוכים.
 
תאורת הנושא המצולם, היא אחד ההיבטים החשובים והמלהיבים של הצילום. קומפוזיציה
מעניינת ובחירת נקודת המבט של מצלמה, חשובים ליצירת תמונה מעניינת; אולם תאורה
אפקטיבית מוסיפה לצילום עומק, צורה, חוזק ומימד.
 
יש הבדל משמעותי בין הדרך בה העין רואה את המציאות, לבין הדרך בה רואה מצלמת
הווידיאו. העין והמוח מאפשרים לאדם להסתגל לעוצמות ואיכויות אור שונות. העין רגישה
לתחום רחב של עוצמות אור, וכל הזמן מתאימה את עצמה לשינויים בתאורה, לדוגמה במעבר
מאיזור חשוך למואר.
 
מצלמת וידיאו מוגבלת לתחום צר יותר של עוצמות אור. במקרים של ניגודיות גבוהה, חלק
כהה בתמונה עלול להראות כשחור, ללא פרטים, וחלק בהיר "יימרח" ללבן חסר פרטים.
שימוש בתאורה מאפשר קיזוז בניגודיות הגבוהה.
 
עוצמת האור ואיכותו
כאשר מתייחסים לתאורה, יש להבדיל בבירור בין עוצמת האור ל איכותו. עוצמת האור
מתייחסת לכמות האור הדרושה לחשיפה, כי בהעדר תאורה מספקת, מאבדים נושאי הצילום את
צבעם. אז גם מתעוררת בעיה של חוסר חדות.

ככל שהתאורה חלשה יותר, גדל מפתח הצמצם וקטן עומק השדה. במצלמות חובבים, מתקשה
המיקוד האוטומטי לשמור על חדות קבועה.

איכות האור היא מכשיר חזותי חשוב התורם ליצירת אווירה בצילום. כמו כן, מדובר
באמצעי להפריד ולהבליט את הנושא המצולם מסביבתו. איכות האור באה לידי ביטוי במספר
נקודות:
 
א. פיזור האור - אור קשה (HARD LIGHT)  ו/או אור רך (SOFT LIGHT). אור השמש הוא
מקור אור נקודתי וישיר, המוגדר כאור קשה. אור זה נותן צללים חדים ומוגדרים, מדגיש
טקסטורות וקווי מתאר בנושא המצולם. בתאורה מלאכותית הנותנת אור קשה, ניתן לשלוט על
פיזור האור, במקרה ורוצים להאיר איזור מסויים בלבד.
 
אור רך הוא אור מפוזר, שברוב המקרים נוצר כתוצאה מהחזרת האור ממשטח מפזר, כמו נייר
לבן, קיר לבן וכדומה. אור רך יכול להיות גם אור שהקרניים שלו עוברות בחומר המפזר
אותו, כמו ענן, נייר שקוף, זכוכית מחוספסת וכדומה.
 
אור רך משמש בדרך כלל כאור מילוי ( FILL LIGH) ובמקרים של צילומי HIGH KEY ,
תפקידו לרכך צללים, מבלי ליצור צללים חדשים. אור זה יוצר שינויי גוונים הדרגתי ולא
מדגיש טקסטורות. חסרונו, שהוא אור מפוזר וקשה להגבלה. שימוש לא נכון, עלול ל גרום
לשטיחות הצילום.
 
מיקום האור ביחס למצלמה
ב. כיוון האור - מתייחס למיקום האור ביחס לנקודת המבט של המצלמה. תאורה קדמית,
צידית או אחורית. מיקום התאורה משפיע בצורה משמעותית על האווירה הנוצרת בצילום
ועל הדרך בה נחשף הנושא המצולם במצלמה. אם לוקחים פנס, מאירים דמות ומשנים בכל
פעם את מיקום האור ביחס למצלמה; ניתן לראות בבירור את האווירה השונה הנוצרת בכל
פעם שמיקום האור משתנה. בתאורה בסיסית, נהוג להשתמש בשלושה מקורות אור: אור ראשי
(KEY LIGHT) לרוב אור קשה, אור מילוי (FILL LIGHT) לרוב אור רך, ואור אחורי
(BACK LIGHT) לרוב אור קשה.

ג. צבע האור - לכל מקור אור טמפרטורת צבע אחרת הנמדדת במעלות קלווין. אור יום
בשמש מלאה, לדוגמה, הוא 5600K (פולט יותר כחול). טמפרטורת הצבע של רוב פנסי
התאורה, בהם משתמשים בווידיאו, היא כ- 3200K. בכל מצלמות הווידיאו יש מנגנון
הנקרא  WHITE BALANCE, המקזז את סטיית צבע האור, יחסית לאור לבן תקני. במקרה
ומשתמשים במקורות אור שונים, יש להשתמש בפילטרים על הפנסים, כדי להשוות את
טמפרטורת הצבע ביניהם, כיוון שה- WHITE BALANCE  במצלמות הווידיאו מסוגל לתקן
סטיית צבע אחת. במקרה ומצלמים באור יום וגם בתאורה מלאכותית, יש לשים על הפנס
פילטר היפוך המכונה 80A (כחול) והתפקיד שלו להתאים את טמפ' הצבע של אור מלאכותי
מ- 3200K אל 5600K (אור יום). במקרה ומשתמשים בתאורה מלאכותית כתאורה עיקרית
ונכנס אור יום מחלון, יש לשים על החלון פילטר 85B (שצבע שלו כתמתם).
 
פנסים לביתיות
פנסי החובבים מיועדים בעיקר להתקנה על המצלמה. אלו פנסים ניידים שעיקר מטרתם
לשמור על כמות אור מספקת בצילום.
 
"SUN GUN" - פנס תאורה קטן ונייד המשמש כתאורת מילוי. פנס זה מחובר על המצלמה.
עוצמתו החשמלית היא, לרוב, עד 100 ואט. צלמי אירועים הנמצאים בתנועה מתמדת,
משתמשים בו לרוב כדי לשמור על עוצמת אור אחידה.
 
REDHEAD - פנס קווארץ, בעברית פנס "תפוז". עוצמתו החשמלית היא 800 או 1000 ואט.
ניתן לשלוט על מידת פיזור האור בעזרת בורג הנמצא בצד האחורי של הפנס, במעבר ממצב
FLOOD למצב SPOT, כלומר אלומה מרוכזת יותר.
 
בסך הכל, הבנה של האפשרויות השונות הטמונות בשימוש בתאורה, יכולה לעזור להשגת
צילום מעניין ובאיכות ויזואלית טובה מאוד, אפילו באמצעים ביתיים דלים.
 
מקור: 
+AV דו ירחון לאודיו, וידיאו וטלוויזיה, מס' 8, עמ' 9-6, הוצאת אי.וי.בי.
הפקות בע"מ
 
 


 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש