מעבר להשפעות של שינויי מזג האוויר על חובבי הצילום, יש לאלו גם השפעות על הציוד (המצלמה, הקלטת, הסוללות) וכן השפעה על איכות הצילום מבחינה אומנותית. את כל הבעיות ניתן לפתור בדרכים קלות יחסית. +AV והמגזין camcorder USER מספקים את כל התשובות.
אין כמעט דבר מפתה יותר בחורף, מאשר לשבת בבית מול התנור/האח, עם כוס תה/קפה ומאהב/ת. כמעט. אם זורם בדמכם מעט יצר הרפתקנות וצילום, יכול להיות מפתה לא פחות לקחת את מצלמת הווידיאו הביתית ולצאת לחקור, לגלות ולצלם את מסתורי החורף. ההבדל הברור ביותר בין צילום חורף לצילום קיץ הוא כמובן בטמפרטורה השוררת בחוץ. הבדל זה מתייחס לא רק לבריאות הצלם, אלא גם לבריאות המצלמה. צילום בטמפרטורה הקרובה מדי לאפס, יכול לגרום לכך שהסרט המגנטי יתקע, ידבק לראש ויגרום לנזק שיעלה כסף רב לתקן. דבר זה נכון גם לגבי הסוללות, שנותנות הספק נמוך יחסית בטמפרטורות נמוכות, ומן הסתם מפסיקות לפעול בדיוק מתי שהכי זקוקים להן. הסוד, אם כן, הוא לשמור על הציוד בטמפרטורה חמימה. עם הסוללות זה קל יותר, בעיקר אם יש למשתמש סוללות רזרביות. את אלו ניתן לשמור במקום חמים - תיק או אפילו כיס, ולשלוף אותן בעת שיהיה בהן צורך. מיד לאחר צילום של קטע מסוים, מומלץ להפריד את הסוללה מהמצלמה, ולשמור אותה במקום חמים. כאשר מפרידים את הסוללה מהמצלמה, חובה לשמור אותה בתוך קופסת הפלסטיק המקורית שלה (או מכסה הפלסטיק המכסה את חלקי הסוללה המתחברים למצלמה), ו/או לעטוף אותה במגבת. אם לא עושים כך, יכולים חפצי מתכת אחרים לגרום לקצר בסוללה. הדבר עלול גם לגרום לחום רב שיכול לפגוע בסוללה לתמיד. את המצלמה עצמה יש להוציא מהתיק שלה רק ממש במקרים בהם מצלמים ולא לחשוף אותה לקור רגע אחד מיותר. מאחר שהמצלמה בדרך כלל נמצאת בטמפרטורה לפחות חמימה, הוצאתה לקור יכולה לגרום למסך אדים על העדשה. כדי למנוע זאת עדיף לחשוף את המצלמה לקור בצורה הדרגתית, לשים אותה ליד החלון לפני שיוצאים מהרכב ולתת לשינוי הטמפרטורה להשפיע על האלמנטים השונים של המצלמה באופן הדרגתי. ניתן להעביר את המצלמה מהחוץ אל הבית ומהבית אל החוץ תוך שהיא עטופה בשקית פלסטיק, דבר שמאפשר למצלמה לעבור מעין שלב של טמפרטורת ביניים ולסייע בתיפקודה ומניעת העיבוי על העדשה. מומלץ לשים שקית קטנה עם אורז (כן, כן, אורז) ליד המצלמה, מאחר והאורז סופג מהר מאוד את הלחות וכך מרחיק אותה מהמצלמה. שימוש בפילטרים אחד הדברים המומלצים לצילום בחורף הוא פילטר UV. מחיר פילטר כזה אינו יקר, והוא מגן על העדשה בצורה טובה, מפני שכבות קור ומפני שריטות היכולות להיגרם לעדשה תוך ניסיון לנגב אותה מדי פעם. פילטר זה ימנע נזק לעדשה גם אם (חס וחלילה) תיפול המצלמה או תיפגע בכל צורה שהיא. ככלל, אין אמת בטענה כי בחורף יש צורך להשתמש בפחות פילטרים, אם בכלל. פילטר ה-POLARISER, לדוגמה, יכול להפוך שמי חורף לכחולים ועמוקים (בעיקר אם יש מעט שמש והקרקע מכוסה בשלג), וזאת אם לא משתמשים בו בימים אפורים ואפלוליים מדי. פילטרים "מחממי אווירה" (כתומים) יעילים מאוד בסצינות אפרוריות שאינן ממש נעימות לעין (או לעדשה). פילטרים אלו ניתן להשיג בכמה עוצמות "חימום אווירה", לפי הצורך. את הפילטר יש לשים רק לאחר הכנת הצילום ואיזון הלבן. אם שמים פילטר כאשר איזון הלבן הוא על אוטומט, ההבדל לא יורגש כמעט, מאחר והלבן יתאזן לפי הפילטר הכתום וינטרל כמעט לגמרי את השפעתו. לאחר הכנת הצילום, איזון הלבן והוספת הפילטר, ניתן לצלם כרגיל. ההבדל כבר יורגש בתוצאה. ניתן להוסיף צבעים חמים לחומר המצולם גם לאחר הצילום עצמו, אבל ידוע כי מה שניתן לעשות במהלך הצילום עצמו, חוסך הרבה בעריכה וגם פחות פוגע באיכות הדמות או האובייקט המצולמים. טיפול באור חיסרון נוסף בחורף הוא ירידה משמעותית ברמת האור הטבעי בחוץ. מלבד ההחשכה המוקדמת בערבים, הימים עצמם אינם שופעים באור. בבעיה זו ניתן לטפל בקלות יחסית בעזרת ה- VIDEO LIGHT (אור נוסף הניתן למיתקון על המצלמה). בעוד שבדרך כלל תוספת זו נמצאת בשימוש כאשר מצלמים בבית, לא צריך לזלזל בכלל בתרומה שהיא יכולה לתת לצילום מחוץ לבית. אם, לדוגמה, מישהו מדבר מול המצלמה, ומדובר ביום מעורפל, ה- VIDEO LIGHT יעזור להבליט את המדבר מהרקע בצורה מעניינת. יש להקפיד שתוספת האור לא תפגע בחשיפה של המצלמה ובאיזון הלבן שלה, מאחר ואור גדול מדי יכול לגרום למערכת החשיפה במצלמה להביא למצב הפוך בו הרקע יראה חשוך מדי כאילו האדם מצולם בצל גדול. מומלץ לבדוק בעינית שהדבר אינו קורה, ובמידת הצורך להחליש את האור הנוסף (אפילו באמצעות מטפחת לבנה מול מקור האור), או להרחיק מעט את מקור האור מהמצלמה (אם הדבר אפשרי טכנית). איזון הלבן מהווה בעיה בפני עצמה, מפני שתאורת ה- VIDEO LIGHTתביא לטמפרטורה הגבוהה מה- 5,200K של אור יום. בשל כך, מערכות המצלמה יגרמו לאובייקט המצולם להראות כתום או לחלופין יגרמו לרקע להראות כחול מדי. תוצאה הקרובה יותר לצבעים הטבעיים ניתן להשיג בעזרת פילטר כחול שניתן לשים על המנורה עצמה, כאשר מכוונים את איזון הלבן ל"תאורת חוץ" או מכוונים את איזון הלבן באופן ידני (אם זה אפשרי במצלמה שלכם). למנורות שלא מסופקות עם הפילטר הכחול עליו מדובר (ורוב המנורות לא מסופקות איתו), ניתן לרכוש בחנויות צילום ג'לטינים (מעין שקפים) כחולים הנמכרים לפי מטרים. אלו נמכרים בעוצמות שונות של כחול. לחסרי הניסיון עדיף לקנות את הפחות כחולים, לעשות ניסוי, ומקסימום לשים מספר שכבות עד שהאובייקט לא יראה כתום. הכנות אלו, ככל שהן יכולות להשמע בשלב זה מייגעות, יביאו לתוצאות מבורכות מאוד, שיאפשרו לרקע (היפה בדרך כלל) להראות בהיר, ברור ומעניין; מבלי לפגוע כלל באיכויות הטבעיות שלו. מקור: +AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 18, עמ' 26-24, הוצאת אי.וי.בי הפקות בע"מ.
|