דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,913 כניסות לאתר
צילום מליגה אחרת

מאת: מיכאל ברנס

צילום משחק כדורגל יכול להציב לא מעט בעיות ואתגרים. בכתבה שלפניכם
נעמוד על דרכי הצילום של משחק כדורגל ונקודות חשובות עליהן יש לתת
את הדעת רגע לפני שריקת הפתיחה.

 
אתם אוהדים של קבוצת כדורגל. זו יכולה להיות קבוצה מהליגה הלאומית ואולי
מספר אנשים שנפגשים באופן קבוע בכל יום שישי מזה 20 שנה למשחק השבועי, או
הילד שלכם שמשחק בקבוצה מטעם בית הספר. נשאלת השאלה כיצד תצלמו משחק
כדורגל עם מצלמת הוידאו הביתית שלכם? כיצד תוכלו להוסיף לסרט את הערות
הביניים שלכם לגבי המשחק, השחקנים וקהל האוהדים? כיצד מוסיפים קטעי מוזיקה
כאשר מובקע שער או את קריאות הבוז של קהל האוהדים לקבוצה היריבה?
 
תמיד תוכלו להתחיל את סרט הוידאו בקטע פתיחה בו הינכם ניצבים מול המצלמה
ומסבירים לצופים באיזה משחק מדובר, מי הקבוצות היריבות, ההרכבים שעולים
למגרש, מיקום הקבוצות בליגה הארצית או הלאומית וכדומה. לשם כך, עליכם
להצטייד במיקרופון או חיקוי למיקרופון (אם בכוונתכם להשתמש במיקרופון של
המצלמה עצמה ניתן להכין חיקוי של מיקרופון בעזרת כדור טניס ישן רק כדי לתת
לצופים את התחושה שאתם באמת משתמשים במיקרופון) להתייצב מול המצלמה ולומר
מספר מילות פתיחה. רצוי שתלמדו על פה את אשר יש בכוונתכם לאמר ותמנעו
מגמגום או חוסר בטחון. כמו כן, כאשר הינכם ניצבים מול המצלמה, הישענו מעט
קדימה והתבוננו לתוך העדשה במבט מרוכז כמו כל אוהד כדורגל נלהב. נסו לשוות
לטון הדיבור שלכם אופי של כאילו אתם מספרים להם את הדבר החשוב ביותר עלי
אדמות או לפחות את סודות היקום.
 
אם אתם מכירים את השחקנים של הקבוצה ויכולים לזכות לשיתוף פעולה מצידם, יש
מספר צילומים שתוכלו לצלם לפני ואחרי המשחק אותם תוכל לשלב בזמן העריכה
של הסרט. לזה אנו קוראים רמאות בצילום. לדוגמא, אם יש שחקן שידוע כמצטיין
בהבקעת גולים, כדאי לצלמו בשעת אימון כאשר הוא מבקיע גול ואז בזמן העריכה
עליכם לבחור את אותן זוויות צילום המוצלחות ביותר או צילומי תקריב ופשוט
לשלב את אותם צילומים יחד עם צילומי המשחק. בדרך זו תוכלו לצלם את כל
המשחק בשלמותו וכאשר יש מצב של כדור עונשין או כדור קרן תוכלו לשלב את
אותם קטעים שצילמתם קודם לכן יחד עם קטעים מהמשחק כולו.
 
המיקום הנכון 
תוכלו לנסות לצלם את המשחק לבדכם עם מצלמה אחת אבל סביר להניח שתיווכחו
שהדברים לא פשוטים ואף יוצרים בעיות. במידה וניתן, צרפו אליכם לפחות עוד
צלם עם מצלמת וידאו משלו וכך תהיה מלאכת הצילום קלה יותר.
 
אם תצלמו את המשחק רק מזווית אחת אתם עלולים להסתכן בסרט וידאו מאוד
משעמם ולכן כדאי לנוע קצת סביב המגרש. ברור שכאשר אתם נעים מנקודה לנקודה
על המגרש אתם עלולים להחמיץ חלק מהפעילות על המגרש, אבל אין זה צריך
להטריד אתכם (אלא אם תעשו משהו באמת לא חכם כגון לפספס גול).
 
נסו לצלם קטעים חשובים במשחק מאשר את כל המשחק במלואו ברצף.
 
בין אם אתם היחידים שמצלמים את המשחק ובין אם יש עוד שני צלמים, עליכם
להקפיד מאוד על צילום המשחק מאותו צד של המגרש. אם תבחנו את האיור שבעמוד
זה תוכלו לראות קו מקווקו שעובר בין שני השערים המצוין בשם "קו הפעילות".
דמיינו לרגע שחקן שרץ עם הכדור מהשער השמאלי לשער הימני. אם פעולה זו
הייתה מצולמת מעמדה מתחת ל"קו הפעילות" אזי השחקן היה נע משמאל לימין
בתמונה. אבל אם השחקן היה מצולם מנקודה מעל "קו הפעילות" הרי שאז הוא היה
נראה נע מימין לשמאל. כדי להימנע מבלבול יש להקפיד לצלם את המשחק תמיד
מאותו צד של "קו הפעילות", רצוי במקום שבו השמש ניצבת מאחוריכם.
 
המקום החשוב ביותר לצלם ממנו הוא "העמדה המרכזית" )עיין תרשים). זהו מקום
שקרוב לקו האמצע אשר מאפשר לכם לצפות על כל המגרש בשלמותו. במידה ואפשר,
בחרו לכם מקום מעט גבוה מהרגיל וכך תוכלו לצלם את כל המשחק מעל ראשי
השחקנים. אם אתם רוצים לנוע קצת, אתם או מי שמצלם יחד אתכם, מיקום נוסף
טוב יהיה בין פינת המגרש לשער, שכן בדרך זו תוכלו לצלם צילומי תקריב של
אזור השער והבקעת גולים.
 
ניתן להציב גם את המצלמה בדיוק מאחורי השער, לכוון את המצלמה לצילום רחב
זווית וכך לקלוט טוב יותר בעיטות עונשין או בעיטות 11 מטר.
 
כמה עצות
>צילומי זווית נמוכה נראים הרבה יותר טוב משום שהם מדגישים מהירות ותנועה.
  
>נסו לצלם כמה שיותר צילומי תקריב של השחקנים, הקוונים, השופט, השוער
וכמובן הקהל. צילומי תקריב דורשים מיומנות עם הפוקוס. רצוי לוודא לפני
תחילת המשחק שמערכת הפוקוס שלכם מתאימה לצילומים אלו ואם לא השתמשו
בפוקוס ידני.
 
>מאחורי הרשת - זהו המקום האידיאלי לעמוד בו בצפייה לגול. ייתכן ותעמדו שם
כל המשחק אבל אם אתם מצלמים אימון הרי שתוכלו אחר כך לשלב את התמונה.
רצוי להקפיד לעמוד במרחק סביר מהרשת שאם לא כן אתם עשויים "לחטוף" את
הכדור על המצלמה.
  
>צילומים בהילוך איטי יכולים לתרום לסרט. אין כמו תמונה בה נראה הכדור נע
אט אט לעבר השער ו...גווול. אם תצליחו לקלוט בעדשה את הבעת פניו של השחקן
כאשר הוא החמיץ את השער, מה טוב!
  
>כדאי מאוד לצלם משחק אימון. בדרך זו תוכלו לצלם את פניהם המיוזעים של
השחקנים או את השחקנים עצמם, רצים קופצים מנתרים וכדומה.
  
>רצוי מאוד להיות עם העין על המשמר ולקלוט בעדשת המצלמה רגעים מצחיקים או
כל מיני תנועות של הקהל אותן ניתן אחר כך לשלב בסרט.
 
>כדאי לצלם מספר תמונות בהן אתם עוקבים עם המצלמה אחרי אחד השחקנים
שמגלגל את הכדור. השתדלו לא להפריז בצילומים מסוג זה שכן אלו עשויים
להפוך מהר מאוד למשעממים.
  
למרות שיש צילומים חשובים חשוב להדגיש: לא בכל מחיר! נכון שאם תתלו מעל
השער תוכלו לראות את הכדור כאשר הוא נבעט לעבר הרשת, אבל יש סיכוי סביר
שגם אתם תחטפו כדור ברגע זה או אחר. במגרש עצמו יש מקומות רבים שהינכם
עלולים להיפגע או לגרום נזק למצלמה אבל יש מקומות שפשוט יש להתרחק מהם.
 
בחלק ממצלמות הוידאו, בעיקר בדגמים הישנים, יש מחוללי כותרות המגיעים כחלק
מהמצלמה, אולם ניתן גם לרכוש יחידות חיצוניות כאלו. יחידה כזו מאפשרת לכם
ליצור תוספות גרפיות מאוד מעניינות לסרט הוידאו שלכם כגון: רשימה של שחקני
הנבחרת אותה ניתן להוסיף על גבי התמונה. תוכלו ליצור כותרות מאוד רציניות
(וגם משעממות) כמו סטטיסטיקה לגבי מספר השערים שהבקיע כל שחקן, אולם אפשר
גם להפוך את הדברים ליותר מעניינים. נסו לפרט מעט על כל אחד מהשחקנים, לאו
דווקא הרקורד האישי שלו אלא יותר פרטים כגון אם יש לו שם חיבה או גנאי או
להסביר את מקור השם וכדומה.
 
כיצד יש לראיין
ראיון יש להתחיל תמיד עם המראיין ניצב מול המצלמה נותן מספר מילות פתיחה.
בתחילה מציג המראיין את המרואיין תוך שימוש במספר משפטים מוגזמים כגון
"השחקן בעל רגל הזהב" או כל משפט אחר, כיד הדמיון הטובה עליכם. ניתן לצלם
את כל הראיון מנקודה זו. בצילום האחרון יש לעשות זום על השחקן ואחר כך
לשנות עמדה. היתרון בהכנסת תמונות בהן נראה המראיין מהנהן בראשו הוא שבדרך
זו תוכלו להסוות חיתוכים בצילום, קטעים שפספסתם בזמן הראיון או תנועות
מיותרות של המצלמה. תוספת אחרת היא תמונה בה המראיין שואל שאלה ולאחר מכן
כניסת חיתוך של השחקן מושך בכתפיו בהשתוממות.
 
"איך אתה מרגיש אחרי השער שהבקעת?" או "איך אתה מסביר את ההפסד שהיה כאן
היום?" הן מסוג השאלות הסטנדרטיות שתמיד יש לשאול בכל משחק כדורגל. נסו
לצלם את חלק מהשחקנים כאשר על פניהם או הבעה של אושר עילאי או אכזבה
עמוקה. בדרך זו תוכלו לשלב את הבעות פניהם בהתאם לשאלות הנשאלות בראיון.
עליכם לוודא לפני כן שאין לכם בעיות עם הקול. לאור העובדה שמדובר בראיון
לא צריכה להיות שום בעיה עם הקול שכן אתם יכולים להשתמש במיקרופון. רצוי
בכל זאת לבדוק את עוצמת הקול באמצעות אוזניות, כך תדעו באיזה מרחק עליכם
לעמוד מהמרואיין.
 
קל הרבה יותר לקיים ראיונות כאשר אדם אחד מחזיק את המצלמה ואחר מחזיק
במיקרופון ומקיים את הראיון. לא זו בלבד שהדבר מקנה אפשרות של צפייה
במראיין בסרט הוידאו אלא שיש לכם גם שליטה על הקול.
 
אין דבר יותר גרוע מראיון שבו ברור לכולם שהמראיין מנסה להמציא שאלות.
עליכם להכין את השאלות מבעוד מועד. מן הסתם צפיתם במשחק, כך שכדאי להתמקד
באירועים חשובים במהלך המשחק כגון שער שהוחמץ, חילופי דברים שהיו עם השופט
וכדומה.
 
אם אתם מעוניינים בראיון ספורט טיפוסי שאלו שאלות שהתשובה ברורה וידועה
לכולם מראש כגון: "האם אתם מרוצים מעלייתכם בטבלה למקום השלישי?" או "האם
כעסת על השופט כאשר שלף את הכרטיס האדום?"
 
כמו כן, לפני תחילת הראיון, הכינו את הצופים לראיון וספרו בקצרה על השחקן
אותו אתם עומדים לראיין.
 
אם מינו אתכם כאחראים על צילום הראיון, צלמו קודם את המראיין ואז עברו
לצלם את המרואיין. יש לכוון את המצלמה בזווית כזו שרואים את השחקן בבירור
רב יותר מאשר המראיין, זאת במטרה לקלוט הבעות פנים או תגובה אינסטינקטיבית
לשאלות שעשויות לא למצוא חן בעיני המרואיין. ניתן גם לעשות זום על השחקן.
בצילומי זום רצוי להקפיד שכאשר המראיין שואל שאלה להפנות את המצלמה לעברו
ומייד אחר כך להתמקד שוב בפניו של המרואיין. אם תסתכלו החוצה כאשר
המרואיין עונה על השאלה ייווצר הרושם כאילו אינכם מתעניינים בתשובתו. תמיד
רצוי לסיים את הראיון בנימה חיובית תוך אמירת: "אין ספק שהשמפניה עוד תזרום
כמים הלילה".
 
כאשר מצלמים משחק כדורגל, או כל דבר אחר יש מעברים חדים בין תמונה לתמונה.
חיתוכים אלו מאוד צורמים לאוזן שכן הצופים מבחינים בקטיעה בפס הקול בכל
פעם שעברתם לצלם במקום אחר. אחת הדרכים להתגבר על בעיה זו היא להוסיף
בזמן העריכה פס קול אותו הקלטתם בנקודה אחת מסוימת לכל אורך המשחק. בדרך
זו תוכלו להסוות את כל אותן קפיצות בפס הקול שלכם. ניתן גם להקליט פס קול
זה על קלטת נפרדת ואחר כך לשלבו בסרט. אם קהל הצופים במשחק שאתם מצלמים
הוא קהל פעיל ששורק, מריע וגם מקלל מה טוב, אם לא מותר לרמות קצת ולהעזר
ב- CD של אפקטים. כאשר מוסיפים פס קול על ערוץ המונו עדיין אפשר לשמור על
פס הקול המקורי בערוצי ה-Hi-Fi. בעזרת מערבל קול, תוכלו לשלב בין פס הקול
של קהל מריע לבין הערות הביניים שלכם.

 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 23 עמ' 12-10, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש