דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,494 כניסות לאתר
צפוף באוזן 2

מאת: בריאן בארי

כדי להגיע לסרט באיכות טובה, שיהיה גם נעים לצפייה וגם מעניין, צריך שאת
התמונה ילווה פס קול איכותי המורכב (בדרך כלל) מקולות רקע, קריינות, מוזיקה
ואפקטים. כדי להגיע לאיכות טובה בשילוב כל אלו, יש כמה דברים שצריך לדעת
מראש. בריאן בארי, מהמגזין camcorder USER ממליץ ומציע. כתבה שנייה
בסדרה

 
אחת הבעיות המרכזיות בהן נתקלים כאשר מקליטים את הסאונד של אתר הצילום,
את הערות המראיין או הבמאי, היא הרעשים המיותרים הנקלטים במיקרופונים. בדרך
כלל מוקדשת תשומת לב קטנה מדי למניעת העניין ולהשגחה שהמיקרופון ממוקם
בצורה נכונה, כך שיקלט מינימום סאונד שאינו רצוי.
 
אם רוצים לשפר מיידית את איכות פס הקול, יש להשתמש במיקרופון חיצוני. אם
למצלמה בה משתמשים אין מחבר למיקרופון חיצוני, קשה מאוד להאמין שיקלט
סאונד טוב רק בעזרת המיקרופון הרגיל של המצלמה.
 
בכל אופן, אפילו במיקרים בהם ניתן להשתמש במיקרופון חיצוני, הרבה מיוצרי
הווידיאו החובבנים לא דואגים להרחיק אותו מהמצלמה, בגלל שלא נוח לעשות זאת
ולצלם במקביל. כאן יש צורך בעוזר צלם שיהיה אחראי למיקום המיקרופון במהלך
הצילומים.
 
כדי לדאוג שהמיקרופון יקלוט רק את הסאונד הנדרש, יש לדאוג שהמיקרופון יחובר
לבום - מוט ארוך המאפשר להביא את המיקרופון לנקודה הספציפית בה רוצים
להקליט, גם ממרחק גדול יחסית, וזאת מבלי שהמחזיק בבום יחשף למצלמה.
 
בעת הקלטת הסאונד יש לדאוג שהמיקרופון ימוקם היישר אל מקור הקול שרוצים
להקליט, ובזווית כזו שתקלוט כמה שפחות רעשי רקע. לדבר זה יכול לעזור אם
מפנים את המיקרופון כלפי מעלה, כך הופכים השמיים להיות הרקע, ומשמשים
אלטרנטיבה טובה לרעשי הרחוב הקלאסיים.
 
הקלטה בחתונה
אחת הדוגמאות הבולטות לפס קול עלוב, בדרך כלל, ניתן למצוא בצילומי חתונות
בכנסיות או חללים גדולים אחרים. הבעיה נובעת מכך שעוצמת ההד גדולה מאוד.
כדי להלחם בבעיה, יש להשתמש במוליכים ארוכים שיאפשרו למקם מיקרופון שני
קרוב מאוד לחתן ולכלה, כאשר הם בתוך הכנסיה, אם הכומר ירשה זאת.
 
באותה טכניקה, של מיקרופון צמוד, ניתן להשתמש כדי להקליט את הנאומים
והברכות בטקס קבלת הפנים. רוב הטקסים הללו מסתיימים בריקודים סוערים. אם
בכוונת הצלם להקליט גם את החלק הזה של האירוע, יש להשתמש הפעם במיקרופון
הצמוד למצלמה, מאחר וממילא לא ישמעו הרבה קולות טכניים שאינם נדרשים
בסרט.
 
הקלטה דוקומנטרית
אם צילום סרט דוקומנטרי כולל הקלטת מרואיין, יש לנסות לצלם את הראיון שלוש
פעמים, שוב בעזרת מיקרופון חיצוני למצלמה. הצילום הראשון צריך לכלול את כל
הראיון ולהיות מצולם בלונג שוט (ממרחק), כאשר שני המשוחחים נראים בפריים כל
הזמן.
 
הצילום השני צריך להיות רק של אחד מהשניים (המראיין או המרואיין), כאשר זה
מצולם במדיום שוט או בקלוז אפ. בעת הצילום צריך הראיון להתנהל כרגיל, רק
שאחד מהשניים בלבד מצולם, והאחר נמצא מחוץ לפריים. הצילום השלישי דומה,
אלא שהמצולם הוא האדם האחר (זה שלא צולם קודם).
 
אגב, בשיטה זו יש להקפיד מאוד על הכיוונים. אם בצילום המרוחק נראה המראיין
מימין הפריים והמרואיין משמאלו, יש לצלם את הצילומים הקרובים כך שהמראיין
יראה בימין הפריים, מדבר לכיוון שמאל הפריים, ולהיפך לגבי המרואיין.
 
ההקלטה צריכה להעשות במקביל לצילומים, וכך בעריכה ניתן להראות את הראיון
תוך חיבור שלושת השוטים, כאילו הוא צולם בשלוש מצלמות שונות, והסאונד יהיה
תמיד טוב.
 
אפקטים
אם עובדים עם שלל מיקרופונים המקליטים בצורה מסונכרנת כל צליל בסרט (דבר
נדיר לכשעצמו), מקובל להוסיף את האפקטים בשלב העריכה, תוך שימוש באפקטים
מוכנים מראש או כאלו שהוקלטו במיוחד ובנפרד.
 
אפקטים המוקלטים בנפרד לא סובלים מרעשים שעשויים להיות על הסט בעת הצילום
עצמו. מסיבה זו ומסיבות אחרות הקלטות אפקטים הן בדרך כלל הקלטות איכותיות
מאוד. כאשר מקליטים אפקטים כאלו, יש לדאוג שעוצמת ההקלטה שלהם תהיה
הגיונית ביחס למה שצולם. ניפוץ חלון בקלוז אפ צריך להשמע הרבה יותר חזק
מניפוץ חלון הנראה בלונג שוט.
 
יצירת ערוצי מוזיקה
אין הגיון רב בהקלטת ערוצי מוזיקה במיוחד עבור הסרט שמצלמים, מאחר ויש
הרבה מאוד חומר מוזיקלי שאינו מצריך תשלום זכויות יוצרים. אלא אם כן, כמובן,
היוצר יכול להרשות לעצמו תשלום למישהו שילחין עבורו מוזיקה מיוחדת לסרט.
 
אם יש צורך להקליט מוזיקה בהופעה, בין אם מדובר במוזיקה של נגן יחיד או
בלהקה שלמה, הבעיה העיקרית היא האיזון הנכון בין האמן לבין הכלים. אם
משתמשים רק במיקרופון אחד, האמן צריך להיות לפחות 45 ס"מ מהמיקרופון, כדי
למנוע קליטה של נשימות ורעשים אישיים שהוא יוצר.
 
אם לאמן יש ליווי נפרד, כמו פסנתר, יש לנתב שני מיקרופונים שונים אל תוך
המיקסר. דבר זה מצריך שימוש ב- 60dB ATTENUATOR בין יציאת המיקסר לבין
מחבר המיקרופון החיצוני במצלמה.
 
אם מקליטים קבוצת גיטרות מודרניות, יש לשים את המיקרופון על המצלמה; או אם
רוצים הקלטה יותר מקצועית, יש לתלות את המיקרופון כמה מטרים מעל ולפני
הקבוצה. דבר זה ישמור על עוצמת הקלטה קבועה, כאשר הצלם יכול לנוע בחופשיות
עם המצלמה ולקלוט זוויות כאוות נפשו. יש לוודא שהמוליך מספיק ארוך כך שיוכל
להיות ממוקם היטב ועדיין יאפשר תנועה חופשית עם המצלמה.
 
וידיאו בחופשה
הדבר הראשון שיש לזכור הוא שגם הצלם בחופשה ומומלץ לו גם להנות ממנה, כך
שעדיף להקצות לצילומים זמן קבוע ואפילו קצר. בכל מקרה, רוב האנשים לא
משקיעים ממש מחשבה להקלטת הסאונד בעת צילום סרטי החופשה שלהם. רוב האנשים
לא מעוניינים, ובצדק, לצאת לחופשה שלהם עמוסים בציוד סאונד מגוון. כמובן
שכל ההערות הללו מאבדות חשיבות אם הטיול הוא מהסוג של "פעם בחיים". אז גם
שווה להשקיע.
  
עבודה עם קריינות
מטרת הקריינות היא להרחיב ולהבהיר דברים לגבי מה שמצולם. הכוונה בקריינות
אינה לתאר מה שרואים, אלא להבטיח שהדברים שאינם ניבטים אוטומטית מהחומר
המצולם, עדיין יהיו ברורים לצופה. כמו תמיד יש לשמור על איזון סביר. אם
הצופה חייב לדעת משהו, יש לספר לו על כך בקצרה. אם לא, השתיקה שווה זהב.
 
כדי שקריינות תסייע, עליה להיות קצרה ותמציתית. המשפטים צריכים להיות
בהתאם - קצרצרים. כאשר כותבים את דברי הקריינות יש לזכור שהמלים הנשמעות
צריכות תמיד להיות הרבה יותר דיבוריות וקולחות, מאשר טקסט כתוב בספר או
מאמר.
 
יש להקפיד על אורך כל חלק מהקריינות ועל התיזמון בו כל חלק מוכנס, ביחס
למה שנראה על המסך. אין טעם להלאות את הצופים עם עובדות כבדות משקל, כאשר
על המסך יש איזה סוג שהוא של אקשן, שבוודאי ימשוך יותר תשומת לב.
 
מציאת המקום הנכון, השקט ונטול הרעשים להקליט בו את דברי הקריינות; היא
משימה קשה מאוד. רוב האנשים מאמינים שסגירת דלת של חדר הופכת אותו לשקט,
אבל דבר זה הוא הטעיה של המוח, המסוגל לנטרל רעשים שמזוהים כבלתי חשובים.
בהקלטה נשמעים הרבה דברים אליהם לא שמים לב כאשר שוהים במקום.
 
בסך הכל הדרישות להקלטת קריינות לא נשמעות מאוד מסובכות. יש צורך בחלל
נטול רעשים, עם מעט מאוד הד. ברגע שמוצאים חדר כזה, יש לערוך בו את הניסוי
הבא - להשאיר את מכשיר ההקלטה עובד, עם מיקרופון פתוח, אך לא להשמיע כל
קריינות. השמעת ההקלטה הזו עשויה בהחלט להמם את המקליט הלא מקצועי.
 
יש לקחת בחשבון גם את השעה ביום, בה מקליטים את הקריינות. מן הסתם רוב
המקומות יהיו שקטים יותר בשעות הערב ובוודאי בשעות הלילה המאוחרות.
 
כאשר מקליטים קריינות בחדר, יש לדאוג לכך שיהיו בחדר וילונות כבדים ושאלו
יהיו סגורים. שטיחים ורהיטים שאינם עושים רעש, יכולים להוסיף לשקט האידיאלי
בעת ההקלטה. את השולחן מולו יושב מי שמקריין, יש לכסות בשמיכה עבה מאוד.
אם זה אפשרי, עדיף אפילו להוסיף לבידוד ולהקיף את האזור בו יושב הקריין
במסכים העשויים משמיכות.
 
חשוב מאוד גם להקפיד שכאשר עוברים מדף לדף, המעבר לא יעשה רעש. ניתן
להדפיס את הטקסט על דפים עבים שעושים פחות רעש, או לפזר את הדפים כך שלא
יהיה צורך לדפדף, כדי לעבור מדף לדף.
 
את המיקרופון יש למקם כך שיהיה כ- 45 ס"מ מהקריין, ועדיף שיהיה מעליו ולא
ממש מולו. יש לקחת בחשבון את מיקום תצוגת הווידיאו מול הקריין, ואת הקודים
שינתנו לקריין לגבי תחילת וסיום כל חלק בקריינות.
 
קריין הקורא מול מסך, צריך לחלק את תשומת הלב שלו בין הטקסט, התמונה
והקודים המסמנים לו מתי להתחיל ולסיים כל קטע. למי שאינו מקצוען, חלוקה זו
יכולה להיות מאוד קשה; למרות שזו הדרך הטובה ביותר לבצע את הקריינות. מי
שרוצים לעשות זאת בדרך זו, הדרך הטובה ביותר לתת לקריין קודים של התחלה
וסוף, היא להקיש לו קלות על הכתף.
 
הרבה אנשים לא מקצועיים נוהגים להקריא את הקריינות כאשר הם כבר צופים
במאסטר - תמונת הווידיאו אליה כבר מחוברים האפקטים, המוזיקה ושאר אלמנטים.
אל תעשו זאת!! כמעט אין ספק שכך יהיה פיספוס בזמני הכניסות והיציאות או
טעויות הקראה בטקסט.
 
דבר זה בדרך כלל יגרום לצורך להקליט מחדש את כל הערוצים, מאחר ויהיו
טעויות, או שלא יהיה איזון בין האלמנטים השונים. דבר זה כן אפשרי אם המוזיקה
והאפקטים מוקלטים על ערוצי HI-Fi ואילו הקריינות מוקלטת על ערוץ מונו נפרד
לגמרי.
 
בעיקרון עדיף להקליט את הקריינות אל תוך קלטת טייפ ואחר כך להוסיף את
התוצאה אל סרט הווידיאו, בעזרת אמצעי עריכה שונים. דבר זה מבוצע כאשר
התמונה מושמעת עם ערוצי הסאונד שכבר מוקלטים עליה, והקריינות נוספת אליה
(עדיף על ערוץ נפרד). כך גם אפשר לערוך כמה בדיקות תזמון ותפעול בטרם
מצרפים סופית את החומר אל התמונה וערוצי הקול האחרים בסרט.
  
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 18, עמ' 34-32, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש