דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,036 כניסות לאתר
צפוף באוזן 3

מאת: בריאן בארי

את הכתבה האחרונה בסדרה על בניית פס קול בסרט וידאו, מקדיש בריאן
בארי מהמגזין Camcorder User לדיבוב פס קול. איך מחברים מכשירים,
איך דואגים לסינכרון, ואיך מגיעים לתוצאה המושלמת.

 
משתמשי וידאו רבים מכירים את המושג דיבוב פס קול (AUDIO DUBBING). בכל
זאת, זו אחת הפעולות המתקדמות יותר הקשורות לעבודה עם ערוצי סאונד, והיא
יכולה לגרום לבעיות.
 
יש כמה דרכים להגיע למעבר סאונד מערוץ לערוץ. הדרך הנפוצה ביותר נקראת
"דיבוב הרמה ושילוב". כך "מורמים" ערוץ ה-Hi-Fi וערוץ המונו, בנפרד או יחד,
מסרט המאסטר של המצלמה, ומשולבים יחד עם הקריינות, המוזיקה והאפקטים;
ומוחזרים אחר כך למאסטר, כאשר הם משולבים ומסונכרנים.
 
הרמה ושילוב 
הפעולות הפיזיות הקשורות בשיטת דיבוב זו אינן שונות מהפעולות בדיבוב פשוט
ורגיל, מלבד העובדה שמשתמשים במכשיר וידאו אחד במקום טייפ קלטות, ובמכשיר
וידאו נוסף כמקליט אודיו.
 
נניח שמדובר בשילוב של שני ערוצי סאונד. ערוץ סאונד אחד (על מכשיר הווידאו
האחד) הוא הסאונד המסונכרן לשפתיים המדברות בסרט הווידאו. הערוץ האחר (על
טייפ הקלטות) הוא העתק מדויק של אותו סאונד.
 
גם בהנחה ששני המכשירים מתחילים לפעול במקביל, מהר מאוד הסאונד מטייפ
הקלטות לא יהיה מסונכרן לזה שבווידאו. דבר זה קורה בגלל הבדלי המהירויות
בין טייפ הקלטות ומכשיר הווידאו. כאשר חוזרים על הפעולה, אבל משתמשים
בווידאו נוסף במקום טייפ הקלטות, וכאשר בווידאו השני בדיוק אותו סאונד
שבראשון, זה יכול להצליח.
 
השימוש במכשיר הווידאו הנוסף כמקליט סאונד, מאפשר "להפשיט" את ערוץ הסאונד
מתוך סרט המאסטר, להוסיף או לשלב סאונד מכל סוג, וכאשר תהליך זה מסתיים,
להחזיר את הסאונד המאוחד אל הסרט המקורי.
 
אם מפעילים את שני המכשירים בדיוק באותו זמן, שני ערוצי הסאונד ישמעו ממש
במקביל וישארו מסונכרנים; זאת מאחר וכל מכשירי הווידאו נעים באותה מהירות.
לכן גם ברגע ששני המכשירים מתחילים באותה נקודה, הם יסיימו באותה נקודה.
 
התחלה זו, באותה נקודה ובאותו רגע, הכרחית לפעולת הדיבוב המדוייקת. דבר זה
הכרחי ובעייתי עוד יותר, כאשר מדובר בהעברת הסאונד לקלטת המאסטר של
הסרט.
 
זמן התחממות
חשוב מאוד לתת לשני מכשירי הווידאו די זמן להתחמם, לפני שמתחילים בפעולות
ההעברה. את המכשירים צריכים להדליק מראש ועדיף אף לתת להם לרוץ עם סרט
כל שהוא במשך חצי שעה עד שעה. אם פעולה זו לא נעשית, הבדלי הטמפרטורות בין
המכשירים יכולים לגרום להבדלים מסוימים במהירויות ביניהם.
 
לפני התחלת הדיבוב, יש להריץ את שני המכשירים קדימה, עד סוף הקלטת, ושוב
עד ההתחלה. דבר זה יבטיח הזנה נכונה ורכה של הסרט בעת תחילת הדיבוב.
 
החלק החשוב ביותר של שיטת ה"הרמה ושילוב", הוא החלק בו מחזירים את פס הקול
המאוחד אל הסרט המקורי, תוך סינכרון מדויק. כדי לבצע זאת, ניתן לבצע כמה
ניסיונות שרוצים, עד שנוצר שילוב טוב ומדויק.
  
סימוני סינכרון
כאשר מכשירי הווידאו כבר חמים, חשוב ביותר לקבוע נקודה מדויקת ממנה
מתחילים. זו צריכה להיות מוקלטת בתחילת הסרט שעל קלטת המצלמה. סימן
סינכרון זה חייב להיות מועבר אל מכשירי הווידאו יחד עם הסאונד (כאשר הסימן
נמצא על ערוץ התמונה). מסיבה זו יש לאפשר לפחות 30 שניות של סרט רץ
במצלמה (עדיף לצלם זאת כאשר העדשה מכוסה); לפני תחילת ההקלטה. דבר זה נותן
30 שניות של הקלטה בשחור (BLACK), המאפשרת לערוך באינסרט סימן סינכרון
בשלב העריכה.
 
סימן הסינכרון חייב לאפשר גם למאסטר של המצלמה וגם למאסטר העריכה להיות
מתואמים היטב לפני תחילת הדיבוב. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת, היא להקליט
שעון מחוגים על תחילת סרט המאסטר. הקלטה זו צריכה להיות לפחות באורך
שלושים שניות.
 
כאשר עושים את ההעתקה הראשונה, ממאסטר הסרט במצלמה למאסטר העריכה, יש
להעתיק גם את סימון הסינכרון.
 
סינכרון מכשירי הווידאו
כאשר מעבירים שוב ממאסטר העריכה חזרה למאסטר שעל המצלמה, יש להשמיע את
מאסטר המצלמה עד שמגיעה הנקודה המדוייקת של השעון, ולעצור את הסרט
(PAUSE) תוך מצב דיבוב (AUDIO DUB). יש להפעיל את מאסטר העריכה במצב
השמעה (PLAY) עד הגעה לאותה נקודה על שעון הסימון, ולעצור במצב PAUSE.
שני המכשירים עכשיו נמצאים בנקודת התחלה שווה, ויש לשחרר את שניהם באותו
רגע, כך שיפעלו בסינכרון.
 
אם רוצים להיות ממש מדויקים ניתן להקליט אחרי שעון הסימון גם מישהו מדבר
ממש מול המצלמה, דבר שיתן אפשרות לבדוק האם הסינכרון אכן מושלם.
 
אין לעצור לגמרי או להשתמש ב-PAUSE תוך כדי ההעברה של המקור; ואין לעשות
זאת תוך כדי פעולת החזרת הפס קול הערוך אל מאסטר המצלמה. זאת כדי לא לאבד
את הסינכרון.
 
בדיבוב הסופי חזרה אל מאסטר העריכה, יש לדאוג שערוץ המוזיקה יבוא מערוץ
ה-Hi-Fi של מכשיר הווידאו המשמיע. דבר זה יבטיח שיעברו מינימום רעשים
ורחשים.
 
בעת תיכנון ה"הרמה ושילוב" קל ביותר לעבוד במסלול הפוך, מהסוף להתחלה. עדיף
גם להעזר ברישומים, שכן העברת סאונד מטייפ לטייפ יכולה להיות מאוד מבלבלת,
בעיקר אם הסאונד כולל גם מוזיקה ואפקטים.
 
תרשים זרימה המסמל היטב מעבר מטייפ לטייפ, ושילוב בין ערוצים הוא דרך טובה
מאוד לשמור על סדר בתהליך העריכה המסובך. ניתן לסמן כל שלב, בהתאם, כ-
DUBI וכד' או MIXI וכד'. בעיקרון, סימונים רבים ככל האפשר, רק יקלו על
העבודה.
 
ניתן להשיג בשוק מכשירים עם ריבוי ערוצים. מכשירים אלו משתמשים בקלטות
טייפ ויכולים לאחד מספר ערוצי סאונד על סרט אחד, כאשר הם מסונכרנים.
 
מכשירים משוכללים יותר מאפשרים נעילה של המקליט הרב ערוצי אל מכשיר
הווידאו, וכך לאפשר דיבוב שפתיים מדוייק. יש גם מכשירים המתאמים בין מכשיר
קלטות למכשיר וידאו.
 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 19, עמ' 27-26, הוצאת
אי.וי.בי הפקות
 
 




 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש