דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,919 כניסות לאתר
רגע לפני ההחלטה

מאת: מיכאל ברנס

לפני שרצים לקנות מצלמה לכבוד התינוק החדש, מסיבת יום ההולדת או
נסיעה לחו"ל, יש מספר דברים שכדאי לדעת על המצלמה והחלקים מהם היא
מורכבת. היכרות זו יכולה לעשות את ההבדל בין קניית מצלמה טובה לבין
קניית מצלמה טובה באמת. מדריך לקניית מצלמת וידיאו.
 

בקניית מצלמת וידיאו ראשונה או אפילו בעת החלפת מצלמה ישנה בחדשה, יש
השפעה גדולה מאוד לידע של הקונה לגבי חלקים רבים במצלמה, משמעותם
וחשיבותם. לפניכם כמה מהחלקים העיקריים של המצלמה ופירוט לגביהם.
 
זום לטווח ארוך
עד לפני מספר שנים זום המקרב ביחס של 6:1 נחשב יצירת אומנות. היום ברוב
המצלמות כבר ניתן למצוא זום ביחס 10:1 ובמקרים רבים גם כזה עם עיבוד
דיגיטלי. הדגש החשוב ביותר בזום למרחק ארוך הוא ביכולת לצלם דברים ממרחק
גדול בעזרת עדשה צרה. דרך צילום זו היא גם קשה ביותר לתיפעול בצורה חכמה
וטובה. צילום בעזרת זום ובעדשה צרה דורש יציבות רבה (בעזרת חצובה או תמיכה
אחרת), מאחר והתקריב שמאפשר צילום זה דורש דיוק רב על האובייקט המצולם.
בעיקרון, זווית רחבה היא הרבה יותר יעילה, אך הרבה פחות מורגשת מבחינת
האובייקט המצולם. לזום דיגיטלי יש שימוש דל מאוד, מלבד במקרים בהם רוצים
ליצור תחושה של מיקריות, בגלל שפעולת זום כזו מפחיתה מעוצמת האובייקט
המצולם. המתלהבים צפויים להשתמש יותר בזה.
חשיבות לצילום משפחתי: 5 (מ- 10).
חשיבות לצלמים מתלהבים: 8.
 
Multipie Shutter-Speeds 
מהירות תריס. פונקציה זו נחשבת בעיקר כגימיק שיווקי, מלבד בכמה מוצרים
מקצועיים יותר. באופן כללי, מהירות תריס גבוהה חשובה לשימוש בעיקר בסרטים
כאשר יש צורך לצלם אנשים או עצמים הנעים במהירות ולשמור אותם ברורים וחדים
בתמונה. בצילום לא מקצועי פונקציה זו יכולה להיות חשובה אם יש כוונה להקליט
אחר כך את הצילום בהקפאה או בהילוך איטי. במצבים אלו תמונה בה יש תנועה
רבה וצולמה במהירות תריס נמוכה, תראה מרוחה לגמרי. מהירויות כמו 50/1 או
60/1 יכולות להיות בשימוש אם יש כוונה לצלם מסך טלוויזיה או מחשב.
חשיבות לצילום משפחתי: 2.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 4.
 
FADER
פונקציה זו משמשת בעיקר כדי לסייע בעת מעבר של זמן ומקום. שימוש בכפתור
גורם להעלמת התמונה בהדרגתיות (ללבן או שחור). השימוש ב-FADER הוא סוג של
מותרות וברוב המקרים יש ללחוץ על הכפתור באמצע הצילום, דבר הגורם בדרך
כלל לריעוד בתמונה. בדרך כלל במהלך הפעולה אין סינכרון מוחלט בין הקול
והתמונה.
חשיבות לצילום משפחתי: 4.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 5.
 
אפשרות לפוקוס ידני
מי שלוקח ברצינות את הצילום בווידיאו, ישתמש בפוקוס אוטומטי רק לעיתים מאוד
נדירות, אם בכלל. אפילו המערכות האוטומטיות המשוכללות ביותר לא מספיק
אמינות ולעיתים קרובות גורמות לכך שבאמצע צילום המצלמה בוחרת לשים בפוקוס
את האובייקט הלא נכון. אפילו לצילום המשפחתי, זה חשוב מאוד לצילום אירועים
באור לא מספק, לצילום דרך זכוכית, ובסיטואציות דומות בהן שימוש בפוקוס
אוטומטי לא אפשרי.
חשיבות לצילום משפחתי: 8.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 10.
 
אפשרות לזום ידני
צלמים מקצועיים משתמשים בזום בעיקר כדי למצוא את הפריים (המיסגור) הנכון
של התמונה, וכדי לכוון פוקוס מדויק על האובייקט. העיקרון הוא לעשות זום עד
הסוף על האובייקט, לכוון את הפוקוס ולפתוח את הפריים לגודל שבו אנו רוצים
לצלם. סיבוב טבעת הזום ביד קלה ומהירה יותר מאשר הפעולה האוטומטית הקיימת
בחלק מהמצלמות. בניגוד לפעולה האוטומטית, הפעולה הידנית לא מבזבזת את
הבטריה.
חשיבות לצילום משפחתי: 7.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 10.
 
משגוח צבעוני
ככל שמשגוח (VIEWFINDER - המקום בו רואים את האובייקט המצולם בעת הצילום)
צבעוני יכול להיות מפתה, איכות המשגוחים הצבעוניים הקיימים היום בשוק לא
מאפשרת הבחנה במספיק פרטים, בעיקר בעת כיוון הפוקוס. מי שעובד עם פוקוס
ידני לא יכול להשתמש במשגוח מסוג זה. למרות כל זאת, המשגוחים הצבעוניים
הולכים ומשתפרים, ויתכן כי בעוד כמה שנים הם יהיו הסטנדרט.
חשיבות לצילום משפחתי: 6.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 1.
 
מנגנון חשיפה ידני
פונקציה זו הופכת להיות חשובה, ככל שהצלם מנסה להיות יותר מקצועי. לאלו
חשובה מאוד השליטה על הצמצם, התריס וה-GAIN. אם אין שליטה על כל המרכיבים
הללו גם יחד, שליטה רק על אחד מהם מפחיתה את היכולת לשלוט בחשיפה ומחזירה
את הצלם לנקודת הפתיחה. צלמים פחות מקצועיים יכולים להשתמש בפונקציית ה-
BackLight המאפשרת החדרה של מעט יותר אור במקרים בהם האובייקט המצולם
נמצא בצל או שמאחוריו יש מקור אור גדול. גם במקרה הזה עדיף לפעמים פשוט
לבחור מקום צילום אחר.
חשיבות לצילום משפחתי: 4.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 10.
 
Hi-Band
באופן טבעי כל צלם שואף להגיע לצילום באיכות הגבוהה ביותר האפשרית. היכולת
להעזר בפונקציה זו (המעלה את היכולת לקלוט פרטים ב- 30-40 אחוז) תלויה,
בעיקר, ביכולת הכלכלית של הצלם, מאחר והיא עשויה להעלות את מחיר המצלמה.
כמו כן יש צורך בטלוויזיה או וידיאו בפורמט S-VIDEO כדי להגיע למיצוי
האפשרות הזו. למי שמשקיעים הרבה בעריכה, פונקציה זו במצלמה יכולה להביא את
התוצאה הסופית לרמה אחרת לגמרי.
חשיבות לצילום משפחתי: 8.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 10.
 
סאונד באיכות סטריאו
אם יש לכם טלוויזיה סטריאופונית, פונקציה זו יכולה בהחלט להיות חשובה לכם.
הקולות שיוקלטו בצילום יהפכו לחוויה עילאית בעת השמעה במערכת "קולנוע ביתי"
כזה.
חשיבות לצילום משפחתי: 6.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 9.
 
Manual White Balance  
מערכת ידנית לאיזון הלבן היא חובה לצלמים המתלהבים, מאחר שגם מערכת האיזון
האוטומטי הטובה ביותר לא מביאה לדיוק מספיק. המשתמשים המשפחתיים ישתמשו
בפונקציה זו לעיתים נדירות, אם בכלל.
חשיבות לצילום משפחתי: 5.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 10.
 
שלט
יעיל יותר לצפייה בהקלטה ולעריכה, מאשר לצילום עצמו. בעת פעולות אלו נוח
הרבה יותר לשבת בכיסא נוח או בכורסה, מאשר קרוב למכשירים עצמם. שלט יעיל
יותר עבור מי שמצלמים בפורמט 8 מ"מ, מאשר למי שמצלמים בפורמט VHS, מאחר
ובפורמט האחרון הצפייה נעשית במכשיר הווידיאו הביתי לו יש כבר שלט; כך
שהציונים למטה מתאימים יותר לקבוצת המשתמשים ב- 8 מ"מ.
חשיבות לצילום משפחתי: 9.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 9.
 
אפקטים דיגיטליים
אפקטים דיגיטליים כוללים בדרך כלל זום דיגיטלי, הקפאת תנועה בעת הצילום,
ועוד. כל האפקטים יכולים להיות יעילים לשימוש ואטרקטיביים, אך רובם לא
שווים מספיק כדי לשלם הרבה יותר עבורם. כמי שמנסים ליצור אומנות בצילום,
קליפים וכד', אלו יכולות להיות פונקציות חשובות מאוד, אבל לרוב המשתמשים
נחיצותם מוטלת בספק.
חשיבות לצילום משפחתי: 3.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 3.
 
כותרות
האפשרות ליצור כותרות באמצעות המצלמה יכולה להיות מאוד מפתה, אבל הפיתוי
הזה הולך ונעלם במהרה. לעיתים קל יותר לצלם שלט או שלט דרך, מאשר להתחיל
ליצור כותרת. דווקא למשתמשים המשפחתיים יכולה פונקציה זו להיות יותר
אטרקטיבית, להוספת שם הילד, האירוע או המקום בו מצלמים.
חשיבות לצילום משפחתי: 8.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 5.
 
אפשרות לצילום באמצעות טיימר
בדומה לאפקטים הדיגיטליים, פונקציה זו יכולה להיות אטרקטיבית לזמן קצר, אך
לא מספיק יעילה או חשובה, בוודאי לא למשתמש המשפחתי.
חשיבות לצילום משפחתי: 2.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 4.
 
Freeze frame  / Slow motion 
השאלה החשובה ביותר שיש לשאול לגבי פונקציות הקפאת התמונה או התנועה
המואטת; היא עד כמה האובייקטים המצולמים אכן יראו יציבים על המסך בעת
השימוש בפונקציות אלו. מלבד מצלמות ממש משובחות בתחום, רוב המצלמות לא
מאפשרות הקפאה או תנועה איטית באיכות מספיק גבוהה.
חשיבות לצילום משפחתי: 5.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 7.
 
Sportsfinder eyepiece 
אפשרות זו חשובה והופכת את הצילום לקל יותר. בעצם כל דבר שמאפשר ראיה
טובה יותר במשגוח, חשוב לצילום טוב יותר. זה לא מקרה שברוב המצלמות
המקצועיות לגמרי יש משגוח גדול. דבר זה מקל על הצילום ועל כיוון הפוקוס.
חשיבות לצילום משפחתי: 8.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 8.
 
אמצעי אור מובנה
באופן מוזר אור מרוחק וחלש יותר יכול להיות יעיל יותר מאור חזק, מרוכז
וקרוב, מאחר ואור כזה עלול להיות חזק מדי, שורף וגורם לאיבוד פרטים. ברוב
המקרים עדיף לכוון מקור אור לקיר או לתקרה, מאשר שיהיה מקור אור חזק וישיר
על המצולם.
חשיבות לצילום משפחתי: 6.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 3.
 
מייצב דמות 
למען האמת, אין פיתרון טוב יותר מיציבות המצלם. למרות זאת, כאשר מצלמים
בעדשה צרה מרחוק, המייצב יכול בהחלט לעזור ולפתור בעיות. המייצבים
הדיגיטליים נוטים להעלות את רמת האות בתמונה וזה לא לטובה.
חשיבות לצילום משפחתי: 8.
חשיבות לצלמים מתלהבים: 5.
  
 
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 15, עמ' 22-20,
הוצאת אי.וי.בי הפקות בע"מ.
  
  



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש