דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,469,047 כניסות לאתר
תופסים גלים - צילום חופשה חלק א'

מאת: מיכאל ברנס

מצלמות הוידאו נועדו ללא ספק לשימוש בשטח יבש, אולם עובדה זו לא
צריכה למנוע בעדכם לצאת לנופש ולצלם כל פעילות הקשורה למים. לקראת
בוא הקיץ מציגים +AV ו-VIDEO camera את דרכי הצילום במקומות נופש
שונים. בחלק זה - דרכי הצילום מעל ומתחת לפני המים.

 
מי מאתנו לא אוהב לבלות על שפת הים ביום קיץ חמים, לצאת לשיט מפרשיות או
סתם לטבול בים וליהנות מהשמש. פעילויות מסוג זה יכולות להיות הזדמנות טובה
לצלם במצלמת הוידאו שלכם. אבל כיצד בדיוק ניתן לצלם את כל פעילויות המים
האלה עם מצלמת וידאו שהרי רק המחשבה על מצלמת וידאו ומים לא נשמעת
מבטיחה במיוחד...?
 
אין ספק שמצלמות וידאו ומים או כל מכשיר אלקטרוני אחר אינם "הולכים" ביחד
אולם הדבר לא צריך להוות מכשול בפני מי שרוצה לצלם בים או בסביבתו. ניתן
לשים את המצלמה בבית מצלמה אטום למים או כל מבנה אחר המבוסס על אותו
עקרון ובדרך זו תשאר המצלמה מוגנת מפני מים, לחות, חול וכדומה.
 
מי מכם שכבר צילמו בעבר מתחת לפני המים מכירים את כל הציוד המיוחד לצלילה
וצילום מתחת למים. אולם צילום בוידאו מתחת למים אינו כה פשוט. בראש
ובראשונה יש צורך בעדשות פילטר שיבטלו את גוני הכחול והירוק של המים וכן
בבית מצלמה מיוחד בו מניחים את המצלמה כדי לבודד אותה מכל מגע עם המים
וכך מגינים עליה גם מפני נזקים הנגרמים כתוצאה מהלחץ האטמוספירי הגדל והולך
ככל שצוללים עמוק יותר.
 
כמו כן, קיימים גם בתי מצלמות המגיעים יחד עם כניסות ויציאות מובנות וכן עם
זכוכית מיוחדת אשר מפחיתה את השתקפות המים ומאפשרת צילום בזווית רחבה מעל
ומתחת לפני המים ללא צורך לעשות פוקוס.
 
רגע אחד לפני שמתחילים לצלם חשוב מאוד להכיר את ענף הספורט אותו אתם
עומדים לצלם. אין דבר גרוע יותר מאנשים שעומדים לידכם ושואלים כל מיני
שאלות על הציוד שברשותכם בעוד אתם מנסים לצלם. רצוי מאוד לתכנן מראש אילו
צילומים אתם רוצים לצלם ולראיין את האנשים לפני או אחרי ההפלגה ולא בשעת
ההכנות.
 
אם לדוגמא אתם מעוניינים לצלם תחרות של שיט סירות רצוי לקרוא קודם לכן
קצת על הענף כדי להיות מעודכנים יותר בכל הקשור לשיטות השונות והמהלכים
המקובלים. במידה ואתם מצלמים תחרות מעין זו רצוי להגיע למקום לפני מועד
פתיחת התחרות וכך תוכלו לצלם את כל ההכנות לתחרות ואת המתחרים ברגעי
ההתרגשות שלפני - מסוג הקטעים שאינם חשובים לסרט עצמו אבל יוכלו לשמש
כקטעי קישור כאשר תערכו את הסרט ותרצו ליצור רצף מעניין.
 
תרשים מעין זה מראה מהי הצורה הטובה ביותר לצלם בים. מומלץ להתמקם בסירה
של מארגני התחרות או בסירת ההצלה.
 
על הסיפון
לפני שהתחרות מתחילה מקבלים המתחרים תדריך לגבי המסלול וכללי התחרות,
תדריך המתקיים בדרך כלל ליד המועדון או לא הרחק ממנו. זה הרגע האידיאלי
להתחיל לצלם את כל המתחרים כך שהצופים בסרט ידעו מי המתחרים ומהו המסלול.
זהו גם הזמן הטוב ביותר לראיין את המתחרים - קטעים שאחר כך ניתן לשלב בסרט.
כדאי לנצל את כל ההמולה על החוף רגע לפני התחרות: המתחרים המתרוצצים,
קשירת חבלים ופרישת מפרשים וכן את הסירות הצבעוניות, קו החוף, המפרשים
המתנופפים ברוח בשילוב של קטעי קלוז אפ על מספרי המפרשים, שמות הסירות,
אנשי הצוות העוסקים בהכנות אחרונות ועוד.
 
כדי להשיג את הצילומים הטובים ביותר רצוי להתמקם בסמוך למתחרים במים. לרוב
מועדוני הסירות יש סירת הצלה במים (ממנה ניתן גם אות הפתיחה) והשיטה הטובה
ביותר היא פשוט לתפוס טרמפ על סירה מעין זו ובדרך זו להשיג את הצילומים
הטובים ביותר.
 
ברגע שאתם נמצאים על הסירה של מארגני התחרות תוכלו לצלם את הסירות הקטנות
בקו הזינוק בין המצוף ובין הסירה וכך תוכלו לקלוט מקרוב את כל המתח, הלחץ
ואפילו הצעקות של המתחרים המנסים לפלס דרך כדי להשיג נקודת זינוק טובה.
 
יש לשים לב לקריאות כגון "מים" או "ימין הספינה" הבאות להתריע מפני התנגשות
של סירות. במקרים כאלו עליכם להיות מוכנים לאפשרות שהסירה תתהפך או שאנשי
הצוות יתנגשו בכם בגלל איבוד אחיזה בהגה.
 
יש מועדונים המחזיקים סירות מרוץ משלהם אשר משמשות כסירות הצלה במקרה
שמישהו נקלע לקשיים. אם זה אפשרי כדאי לעלות על סירת הצלה כזו כדי להיות
צמודים לסירת המארגנים וכך להתקרב יותר ולצלם תמונות מוצלחות. סירת המרוץ
לא תוכל להתקרב יתר על המידה לסירות המתחרות בשל הגלים הגבוהים ושינויי
הרוח שהיא עלולה לגרום אבל בכל זאת שווה לנסות לעלות על סירה כזו כדי
לקלוט את קצף הגלים וקרני השמש המרצדות על פני המים. מומלץ לצלם תמונות
של סירות בצבעים בוהקים, מסוג התמונות שמשתלבות היטב בסרט וידאו. אם
ברשותכם עדשת זום טובה (ומייצב תמונה) כדאי להתמקד באנשי הצוות האוחזים
בידית ההגה של הסירה ואנשי הצוות המושכים את המפרשים.
 
לצורך צילומים מהסוג הזה יש להניח את המצלמה בבית מצלמה עמיד בפני מים,
רצוי מחומר קשיח ובעל משקל קל כדי שיגן על המצלמה מפני לחות, מלח ומפני
מים שמותזים על המצלמה.
 
קיימים סוגים רבים של בתי מצלמה עמידים בפני מים או אטומים לחלוטין למים
וההבדל ביניהם בא לידי ביטוי במחיר. חשוב לזכור שהאחריות על מצלמת הוידאו
לא תחול במקרה והגרוע מכל קרה ומלח חדר למנגנון.
 
בחזרה לחוף
ברגע שחוזרים לחוף מדובר בצילום שונה לחלוטין. אם ניתן, רצוי לצייד אדם
נוסף במצלמה נוספת שיצלם את הסירות עם הגיען אל החוף שכן מי שמצלם מסירת
המרוץ יתקשה להגיע בזמן כדי לצלם את הפעילות על החוף. כאן מגיע השלב של
הענקת הפרסים לזוכים במרוץ וכן ארוחה חגיגית המתקיימת על החוף. צילום של
טקס הענקת המגנים יכול להוות סיום מוצלח לסרט הוידאו. לאלו מביניכם שאינם
מתכוונים לערוך את סרט הוידאו לאחר מכן רצוי לא להאריך יתר על המידה
בצילום הענקת הפרסים שכן הדבר עשוי להפוך לארוך ומייגע. אם הדבר אפשרי יש
לכוון את המצלמה מעט כלפי מעלה ולהפנות הצידה ובדרך זו ניתן לקלוט את רוב
הקבוצה במשגוח ואז לסובב את המצלמה בכל פעם שמעניקים פרס.

צילום מתחת לפני המים 
אם אתם צוללים באופן קבוע הרי שככול הנראה יש כבר ברשותכם את כל הציוד
הדרוש לצלילה. אולם, צילום מתחת לפני המים יכול לעורר מספר בעיות נוספות.
 
ראשית כל יש לדאוג לבית מצלמה שיעמוד בלחץ של המים בעומק אליו אתם
מתכוונים לצלול. בתי המצלמה הפשוטים מאכסנים בתוכם את המצלמה ומאפשרים
שימוש בשתי אפשרויות או צילום (record) או עצירה (pause), הגרסאות
המשוכללות יותר של בתי מצלמה מאפשרות הפעלה של כל הפונקציות הקיימות
במצלמה.
 
קיימים אפילו בתים למוניטור המאפשרים לצלם הצולל לראות את התמונה
המתקבלת. אפשרות נוספת היא להציב את המוניטור על הסירה בזמן שהצלם מצלם
מתחת לפני המים.
 
בשונה מצילומי הוידאו על היבשה, כאשר מצלמים מתחת לפני המים לא ניתן
להתמקד בצילומי מסגרת דרך המשגוח של המצלמה. כדי להשיג תמונות טובות יש
לכוון את המצלמה על הזווית הרחבה ביותר ולהחזיק את המצלמה מלפנים. כדי
לצלם צילומי תקריב יש לרכוש משגוח מיוחד אותו ניתן להרכיב בתוך בית המצלמה
וכך יכול הצלם לראות את התמונה דרך המשגוח.
 
נקודה חשובה נוספת שיש לזכור היא שצבע המים בחלקים שונים בעולם משתנה
ממקום למקום כגון כחול וירוק ויש לנטרל אותם כדי שעדשת המצלמה תקלוט את
יופיו של העולם התת-מימי בצבעיו האמיתיים.
 
לדוגמא את מימי הים התיכון יש לתקן עם פילטר מתקן ירוק ואילו באזורים עם
אלמוגים יש צורך בפילטר מתקן כחול. ככול שצוללים עמוק יותר צבעים כגון
אדום וצהוב נעלמים - דבר שיש לקחת בחשבון אם רוצים סרט וידאו בצבעים
מרהיבים.
 
חברות המתמחות בענף מייצרות פילטרים ועזרים שונים לצילום מתחת לפני המים.
יש המציעים לכייל את רמת הצבע הלבן לרמה בטווח של מ- 0 ועד 6.4 מטרים
ולעומקים שבין 6.4 מטרים ועד 25 מטרים יש לכייל מחוץ לטווח כדי לקבל את
הצבעים הטובים ביותר.
 
תאורה יכולה להוות בעיה אם ברצונכם לצלם בתקריב דג צבעוני או שונית
אלמוגים. ניתן להשיג תאורה תת מימית או תאורה מובנית אשר מקנות תאורה
מספקת לצילום מזוויות שונות ומתחברות בדרך כלל ישירות לבית המצלמה.
 
רוב מצלמות הוידאו, למרות העובדה שמדובר במצלמות רגישות, קולטות תמונות
טובות יותר מהעין האנושית מתחת לפני המים במיוחד כאשר המצלמה מכוונת על
זווית רחבה.
 
לבסוף, כדי להקליט קולות תת מימיים אותנטיים יש להצטייד בהידרופון המשמש
כיחידה הקולטת את גלי הים. קיימים דגמים מיוחדים למצלמות וידאו אותם ניתן
לחבר לתושבת המצלמה וכך הם קולטים החל מקולות הדגים (דולפינים) ועד רעש
מנועי הסירה. ללא הידרופון זה תהיה המצלמה מסוגלת לקלוט רק את רעש בועות
המים המבעבעות כאשר הצלם נושם ונושף.
 
ציוד חובה
>בית מצלמה עמיד בפני מים או אטום לגמרי תלוי בתנאי מזג האוויר ובמידת
הסבירות שהמצלמה תינזק.
 
>מעיל גשם שיגן על כל המערכת מפני מים הניתזים מהים ומפני חול כאשר מצלמים
מהחוף.
 
>יש לדאוג למסנן UV או פילטר של אור שמש כדי להגן על עדשת המצלמה כדי שזו
לא תינזק מחול או חצץ.
 
>יש להשתמש במגן רוח או בתושבת כדי לכסות את המיקרופון של המצלמה וכך
לצמצם את כמות הרעשים הלא רצויים.
 
>יש להכין מבעוד מועד סוללות וסרטים רזרביים בתוך כיס עמיד בפני מים.
 
>לצורך צלילה יש לרכוש בית מצלמה מיוחד בו ניתן להכניס את המצלמה. כמו כן
יש לוודא שבית המצלמה מותאם לעומקים אליהם אתם מתכוונים להגיע.
 
>חליפת צלילה או חליפת מים הם בגדר ציוד חובה אם אתם מרבים לשוט או לצלול
שכן אלו יגנו עליכם ויבודדו אתכם מהמים ומהקור.
  
גלישת רוח
גלישה ברוח הוא גם ענף ספורט שכדאי מאוד לצלם, אבל הוא מצריך ריכוז גבוה
ויכולת צלילה במצבים מסוימים. ענף ספורט זה נושא אופי מהיר, במיוחד אם יש
רוח מתאימה והגלישה מתבצעת באגם ולא בים שכן שם ניתן לצבור מהירות ואם
אינכם ערוכים מראש תחמיצו את כל הצילומים היפים. השיטה הטובה ביותר לצלם
את הגולשים היא להציב את המצלמה על החוף ומשם לצלם את כל הפעילות. ככול
שהגולשים מתקרבים לחוף יש להשתמש בעדשה רחבת זווית כדי לוודא שהתמונה לא
תצא קטומה. יש למקד את הזום על פניהם של הגולשים כדי שניתן יהיה להבחין
בהבעות הפנים שלהם.
 
אין זה משנה אם מצלמים מהמים או מהיבשה אלא אם הגולשים מתחרים בים פתוח
ואז עדשות הזום אינן מסוגלות להגדיל את התמונה במידה מספקת.
 
יש להתחיל לצלם את הסרט בצילום של קו החוף באופן כללי ורק אחר כך להתמקד
בגולשים העוסקים בהכנת הגלשן והרמת המפרש. רעיון טוב הוא להציב חצובה קטנה
על החוף ולצלם בזווית צרה כאשר הגולשים מתכופפים ויוצאים אל הים.
 
מספר עצות 
כאשר מצלמים ענפי ספורט הקשורים במים חשוב מאוד לוודא שקו האופק ישר,
במיוחד אם המצלמה ניצבת במקום לא יציב כל כך. כדאי אפילו לרכוש תרמיל
מיוחד אותו תולים על הזרוע כדי לייצב את המצלמה כאשר מצלמים בים. מייצב
תמונה יכול להיות כלי עזר יעיל, במיוחד אם הים סוער והסירה מתנדנדת מצד
לצד.
 
ברגע שאתם מצלמים במים נסו להקפיד על אותה זווית צילום שכן אם תחליפו צד
בכל פעם הדבר יכול לבלבל את הצופים בסרט הוידאו.
 
רעשים של רוח יכולים להוות בעיה כאשר מצלמים ליד החוף ורוחות בריזות חזקות
מגיעות מן הים. הרבה לא ניתן לעשות כדי למנוע זאת חוץ מלכסות את המיקרופון
של המצלמה במגן רוח או פשוט לבקש ממישהו שיעמוד ליד המצלמה וישמש מגן
מפני הרוח. כמובן שהפתרון המושלם יהיה, אם ניתן, לצלם מתוך מקום סגור יחסית.
בחלק ממצלמות הוידאו יש מסנן רעשי רוח מובנה אשר עשוי להועיל במידת מה
כדי להפחית את כמות הרעשים. אפשרות אחרת היא פשוט לבחור יום לצילומים ללא
רוח מהחוף.
 
רעיון טוב נוסף הוא להשתמש בפוקוס ידני במידה והאפשרות קיימת במצלמת
הוידאו שכן המנגנון של פוקוס אוטומטי יכול להינזק מנתזי מי ים שמרטיבים את
בית המצלמה.
  
מקור:
+AV דו ירחון לאודיו, וידאו וטלוויזיה, גיליון מס' 20, עמ' 16-14, הוצאת
אי.וי.בי הפקות בע"מ.
 
 




 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש