דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  תוכנית הלימודים
  מאמרים בנושא צילום
  קישורים בצילום
  טלוויזיה וקולנוע
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,952 כניסות לאתר
אתיקה בצילום עיתונות

מאת: יחיאל לימור ורפי מן

כללי האתיקה העיתונאית (שבהם נדון בהרחבה בפרק 13) חלים גם על צלמי העיתונות. כמו
העיתונאים, ואולי אף יותר מהם, חייבים הצלמים להקפיד על הכללים המבטיחים שמירה
על צנעת הפרט ואוסרים חדירה לרשות הפרט.
 
החידושים הטכנולוגיים מעוררים, בשנים האחרונות, סוגיות אתיות חדשות בכל הקשור
לשינוי המציאות המצולמת או לעיוותה. בעבר נעשה הדבר על ידי אמצעים פשוטים יחסית,
כגון: שימוש במסנני צבע, שינוי החדות בעת הצילום, תוספת תאורה או כהות בעת הפיתוח
במעבדת הצילום וכן פוטומונטז', כלומר, צירוף והרכבה של קטעים שנלקחו מתצלומים
 שונים לחטיבה אחת. אולם, מאז עברו העיתונים לשימוש במחשבים, אפשר לעבד את
 התצלומים ולמעשה לשנות את המציאות המצולמת ולעוותה, כמעט ללא הגבלה. המחשבים
מאפשרים להשתיל בתצלום קטעים, דמויות ואפילו איברים, ולחלופין - למחוק דמויות
וקטעים, להוסיף ולשנות צבע ועוד. שינויים כאלה - שמשמעותם היא תכסוס (מניפולציה)
של התצלומים - מעוותים את המציאות, והם מנוגדים לעקרונות הבסיסיים של הדיווח
העיתונאי, המחייבים הקפדה מרבית על אמינות.
 
ואמנם, תקנון האתיקה של האיגוד הארצי של צלמי העיתונות בארצות הברית (NPPA) קובע
במפורש: "כעיתונאים, אנו מאמינים כי העיקרון המנחה את המקצוע שלנו הוא הדיוק. לכן,
אנו מאמינים כי אסור לשנות את תוכנו של תצלום, בכל דרך העלולה לגרום להטעיית
הציבור".
 
יש לזכור: בכל מקרה שהתצלום המתפרסם בעיתון אינו התצלום המקורי, אלא עבר שינויים
כלשהם (פוטומונטז', הרכבות, שינויי צבע וכדומה), יש לציין זאת במפורש.
 
המחשב הסיט את הפירמידה ממקומה...
הטכנולוגיה החדשה, המאפשרת עיבוד כמעט בלתי מוגבל של תצלומים, מעוררת חששות
כבדים כי החידושים ינוצלו לתכסוס (מניפולציה) של תצלומים וממילא גם של
הקוראים.

ואמנם, כבר בראשית שנות השמונים סערו הרוחות בקרב צלמי עיתונות בארצות הברית,
לאחר שכתב העת היוקרתי נשיונאל ג'יאוגרפיק (National Geographic) "הזיז"
ממקומה, באמצעות מחשב, את אחת הפירמידות שצולמה במצרים, כדי להתאימה לתכנון
השער של העיתון. קוראים ואנשי מקצוע הגיבו על כך בזעם, וטענו: "אם הזזתם
פירמידה ממקומה, אתם יכולים להזיז כל דבר בתצלומים".

עורך הצילום של כתב העת טען כי הפעולה, שנעשתה באמצעות מחשב, זהה לחלוטין
להזזת המצלמה ממקום למקום, כדי לקבל זווית צילום אחרת. הוא הסביר כי לדעתו
אין מדובר בפעולה אסורה או שגויה באופן חד-משמעי. להגנתו ציין כי בתצלום
נראתה שיירת גמלים, שייתכן כי הגיעה למקום לבקשת הצלם, וכי גם גוון השמים
בתצלום שונה מעט באמצעות מסנן.

הפרשה עוררה ויכוח מקצועי ממושך בין צלמים ועורכים, ומיקדה את תשומת הלב
בבעיות הכרוכות בתכסוס של תצלומים. בכמה עיתונים בסקנדינביה נוהגים לציין
בשולי תצלומים כי נעשה בהם שינוי במחשב, ואילו סוכנות הידיעות אסושיאייטד פרס
(AP) אוסרת במפורש הכנסת כל שינוי בתצלום, פרט לחיתוכו.
(Moen, 1995, pp. 52-53)

פירמידה ממוחשבת: שער הנשיונאל ג'יאוגרפיק, שבו הוסטה אחת הפירמידות ממקומה.
 
 
מקור:
 
איסוף מידע, כתיבה ועריכה, עמ' 523-522, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה


 
 ©
באישור האוניברסיטה הפתוחה - כל הזכויות שמורות

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך
או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר - כל חלק שהוא מהחומר שבספר זה
שימוש מסחרי בחומר הכלול בספר זה אסור בהחלט, אלא ברשות מופרשת ובכתב
ממדור זכויות יוצרים של האוניברסיטה הפתוחה

 
 
 













 

 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש