דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,926 כניסות לאתר
יחסי ציבור - מבחן הזמן

מאת: פרופ' שמואל ליימן-ווילציג

אחר שהאקדמיה מתקרבת לסוף שנת הלימודים, נדמה לי שגם אלה שסיימו את
לימודיהם מזמן (שלא לדבר על אנשים שטרם התחילו לימודי תואר) זקוקים מדי
פעם בפעם לבוחן. הדבר נכון במיוחד בעידן כמו שלנו בו כמחצית ממה שסטודנט
למד באקדמיה מיושן כבר אחרי עשר שנים. במלים אחרות: אם סיימת את לימודי ה-
B.A בסוף שנות השבעים, 75% מפניני המרצים שלך כבר הפכו ל"אלטע זאכן". האם
התעדכנת?

המצב חמור פי כמה ככל שמדובר בעולם התקשורת. אין צורך להרחיב בנקודה זו
לקוראי "אותות", אולם לא תמיד כולנו מודעים למשמעות הקונקרטית-מקצועית של
סחרור השינויים. לכן, להלן בוחן פתע לכל המעורבים בעולם יחסי הציבור -
יועצי תקשורת, יחצ"נים, מנהלי שיווק וכו'. משמעות ומפתח הציונים בסוף.

 1. דלת מסתובבת - ככל שמספר ערוצי התקשורת מתרבים כך גוברת התחלופה בכוח
אדם כאשר המפעילים משחקים בכסאות מוסיקליים. איש הקשר שלך במגזין המקצועי
עד לאחרונה, עורך עכשיו מדור בעיתון ארצי ובעוד שנה עשוי להופך לעצמאי
ולהוציא עלון אינטרנט המיועד לענף. נא לעיין ברשימת הקשרים שלך. אם מעבר
לקשרים האישיים, רשימה זו בנויה גם על רשימות אלקטרוניות מקוונות
המתעדכנות לעתים קרובות, הוסף 10 נקודות - ועל זה 5 נק' נוספות אם ברשימתך
כלולות כתובות דואר אלקטרוני.

 2. קומוניקט מקוון - בעבר הרחוק היינו שולחם את הקומוניקט בדואר או עם
שליח. לימים, שיטות זוחלות אלו הוחלפו בפקס. אולם, גם זה מיושן, שהרי
אפילו אם תרצה העיתונאית לפרסם את המסר שלך מלה במלה, היא תצטרך להדפיס
אותו מחדש "מלה במלה" (אלא אם כן, יש לה פקס/מודם בתוך המחשב). למה לא
להקל עליה? נא לבדוק את חמשת הקומוניקטים האחרונים ששלחת והוסף 2 נק' על
כל אחד שהצעת/שיגרת בדואר אלקטרוני (מקסימום 10 נק').

 3. לקבל ולא רק לתת - דווקא בגלל שאינך לומד עכשיו במסגרת פורמלית, יש
צורך עליון להתעדכן באופן שוטף. הוסף 10 נק' אם בשרת האינטרנט סימנת כמה
אתרים מקצועיים ביחסי ציבור בכלל ו/או בתחומי העיסוק של לקוחותיך. עוד 5
נק' אם הנך מקבל כל יום באופן שגרתי-אוטומטי את החדשות מתחומי העיסוק שלך
בצורה מקוונת (דואר אלקטרוני).

 4. זמן זה כסף - בפעם הבאה שהלקוח/חברה מוציאים הודעה לתקשורת, נא לבדוק
כמה זמן עובר עד שההודעה מופיעה גם על אתר הבית (האינטרנטי): אם פחות משעה
אחרי ההודעה הרשמית, נא להוסיף 10 נק'; אם פחות משתים-עשרה שעות - 5 נק'
בלבד.

 5. הגנה ולא רק התקפה - על נושא זה כתבתי מעל דפים אלה לפני כמה חודשים.
קל מאוד בקבוצות דיון באינטרנט להפיץ שמועות זדוניות אודות המוצר וכו' של
חברות עסקיות. האם אתה עוקב בצורה כלשהי אחר המתרחש שם בקשר ללקוחות/חברה
שלך? אפשר לעשות זאת עצמאית או דרך חברות המתמחות בכך (למשל 10). e-Watch
נק' נוספות אם אתה גם מגן על השם הטוב של הלקוחות/חברה שלך ועוד 5 נק' אם
מדי פעם בפעם אתה גם מגיב ומתערב בשיחות חולין מקוונות אלו.

 6. תכנון מראש - הקשר עם אנשי תקשורת הוא דו-סטרי - לא רק מעבירים מסרים
אליהם אלא שומעים מהם מה הם מתכננים לעתיד: כתבות התחקיר על תעשייה, מדור
ספציפי המיועד לסוג שירות הניתן על ידי הלקוח שלך, מוסף פרסומי מיוחד
ואולי סתם משאלות לב של העיתונאי. האם אתה עוקב אחר תוכניות אלו באופן
שיטתי? הוסף 5 נק'. האם יש לך כתובת דואר אלקטרוני ועדכנת את כל אנשי
התקשורת הסוקרים את התחומים של לקוחותיך? אם כן, הוסף (עוד) 10 נק'.

 7. אתר בית כחלון ראווה - האם יש ללקוחות שלך אתר בית? אם לא, למה את/ה
מחכה? לא שעליך לבנות אותו במו ידיך, אבל לפחות לעמוד על כך שבלי אתר אינך
יכול לעשות את המירב - בוודאי. מבין חמשת הלקוחות הגדולים שלך, על כל אחד
שאין לו אתר בית, הורד 2 נק' (אם הנך דובר או מנהל שיווק של חברה, הורד 10
נק'). מאידך, אם לאחרונה, עבור אירוע חשוב (כגון השקת מוצר חדש וכו') גרמת
ללקוח לעשות משהו מעניין באתר שלו, הוסף 10 נק'. ואם לקחת את
האינטראקטיביות של האינטרנט עד הסוף ואפשרת לאנשי תקשורת להשתתף ב"מסיבת
עיתונאים", לשאול שאלות ולקבל תשובות מקוונות מהדובר, הוסף עוד 10 נק'.

מפתח הציונים
100-75: את/ה מוזמנ/ת לכתוב מאמר ל"אותות" כמומחה-על בנושא יח"צ עתידני.

74-50: בהחלט בקדמת המקצוע.

49-30: לא רע - אבל אם כבר, אז כבר...

29-15: התחלת בדרך הנכונה; עכשיו יש צורך להתרחב ולהתעמק בעניין.

14-0: באיזו מאה את/ה נמצא/ת? ה- 19 או ה- 21?


להיזון חוזר, אפשר להתכתב עם המחבר בכתובת:

WILZIS@mail.biu.ac.il

מקור:


אותות 98, מס' 212, עמ' 31, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל

  



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש