|
|
אירוע 01
|
|
מערכת פתוחה-מאפינים סביבת מיקרו ומאקרו משאבים, כמות עובדים
|
|
חברת "סונאר" לייצור רכיבים אלקטרוניים מתקדמים הקימה את מפעל הייצור שלה באזור התעשיה קרית גת בשל מענקים שנתנה הממשלה לעידוד צמיחת אזור התעשיה בקרית גת. מרבית העובדים הגיעו מקרית גת ועברו הכשרה במפעל.
את מרבית התוצרת שלה מכרה חברת "סונאר" לחברות היי-טק בארה"ב. בשל העלאת הריבית בארה"ב והאטה כלכלית שבאה בעקבות העלאת הריבית, חברות רבות ביטלו את הזמנותיהם למוצרים של חברת "סונאר". מצב זה פגע בצורה קשה בהכנסות החברה. מנהלי החברה החליטו לקצץ בעלויות התפעול. הם פיטרו חלק מהעובדים, נאלצו לקצץ בשכרם של חלק מהעובדים (בהסכמת העובדים), ביטלו נופשונים, ביטלו השכרת רכבים לעובדים בכירים ועוד.
1. הסבר מהי מערכת פתוחה וכיצד היא באה לידי ביטוי במפעל סונאר שלפניך. התייחס ל-4 מאפיינים לפחות. 2. ציין מהן סביבות המיקרו והמאקרו שהשפיעו על חברת "סונאר", (הבא ציטוטים מהאירוע) והסבר במספר מילים כל סביבה. 3. בחר חמישה משאבים המשמשים בארגון והסבר כיצד כל אחד מהם יתרום לארגון. 4. פרט מהם הגורמים שנלקחו בחשבון בעת חישוב כמות העובדים שיש להשאיר במפעל.
|
|
|
אירוע 02
|
|
כושר יצור מיקור חוץ
|
|
קונדיטוריית "שקד" המייצרת עוגות, עוגיות ודברי מתיקה שונים, קיבלה הזמנה לייצור 200 עוגות ו-300 ק"ג עוגיות במשך שבוע.
מנהלת הקונדיטוריה בדקה את יכולת הייצור של הקונדיטוריה ומצאה שבאמצעות המשאבים העומדים לרשותה אין באפשרותה לספק את הכמות המבוקשת. למנהלת הקונדיטוריה היה חשוב לספק את הסחורה היות ומדובר בלקוח חשוב שאיתו היא מעוניינת לשמור על קשרים. היא בחנה מספר אלטרנטיבות שיאפשרו לה לספק את הסחורה. פרט כיצד יכלה מנהלת הקונדיטוריה להגדיל את כושר הייצור מבלי להעביר את הייצור לגורם חיצוני.
-
הסבר את המושג OUTSOURCING ופרט מהן חסרונותיו מבחינת מנהלת הקונדיטוריה.
-
פרט מהם הקריטריונים בהם נמדדת ההחלטה האם להעביר את הייצור לגורם חיצוני.
-
אם מנהלת הקונדיטוריה הייתה פונה אליך לבקשת עצה. מה היית ממליץ לה. נמק מדוע.
|
|
|
אירוע 03
|
|
משאבים תהליך המרה ביצועי הארגון
|
|
בית האריזה "פירות הגולן" אוסף בעזרת צי המשאיות שלו את הפירות מרחבי הגולן, לכל נהג מתלווה מאבטח שמאבטח את הנסיעה. את הפירות מובילים לבית האריזה, ממיינים אותם, אורזים אותם ושולחים אותם ליעדים שונים. התהליך המתבצע בבית האריזה כולל, הקפאה של התפוחים, ניקוי התפוחים, מיון לקבוצות ע"פ גודל וצורה, יבוש וציפוי התפוחים, מיון איכות התפוחים, אריזה ע"י אורזים, אריזה ע"י מכונות והפצה של המוצר ע"י משאיות של החברה. ברוב תחנות העבודה העבודה זורמת, למעט התחנה בה מסננים את המים. בתחנה זו יש מעט מכונות דבר שיוצר עומס בכניסה למכונות הסינון.
-
פרט חמישה משאבים הלוקחים חלק בתהליך ההמרה המתבצע בארגון והסבר כיצד כל אחד מהם תורם לביצועי הארגון.
-
הסבר מה התופעה המתוארת בתחנת הסינון ופרט מהם הפתרונות המקובלים לטיפול בבעייה זו.
|
|
|
אירוע 04
|
|
תהליך תיכון, מערכת פתוחה/סגורה, אפיון מערכת פתוחה, סביבת מיקרו, סביבת מאקרו
|
|
מלון "אלמוג" הוקם לפני כחמש שנים על חופה המערבי של הכנרת, וזאת על מנת לקלוט את התיירים הנוצרים הבאים לחגוג את "המילניום".
בעקבות המצב הביטחוני, התפוסה במלון היתה נמוכה, דבר שגרר הפסדים רבים למלון. הנהלת המלון החליטה להפוך את המלון לאכסניית נוער שתאכסן במשך השנה תלמידים בטיולים שנתיים, ועובדים זמניים הבאים לעבוד באזור טבריה. בחופש הגדול תקלוט האכסניה משפחות ישראליות המעוניינות בחופשה על חופה של הכנרת. לצורך ביצוע השינוי קבל המלון מענק ממשלתי מיוחד לתמיכה בתיירות הפנים, חברת "אגד" הסכימה להפעיל קו אוטובוס שיגיע למלון, והבנקים הסכימו לתת למלון הלוואה מיוחדת.
-
תאר את שלבי תהליך התיכון שיעבור השירות החדש של המלון.
-
האם מלון אלמוג הוא מערכת פתוחה או סגורה? נמק.
-
מנה ארבעה מאפיינים של ארגון המתפקד כמערכת פתוחה.
-
מהי סביבת המיקרו וסביבת המאקרו של המלון. הבא ציטוטים מהאירוע.
|
|
|
אירוע 05
|
|
סוג בעלות, סביבת מיקרו, סביבת מאקרו
|
|
יוסי החליט להקים מסעדה עם חברו יונתן. יוסי השקיע 70% מהסכום ויונתן השקיע 30% מהסכום. בתחילה פנו לקבלנים על מנת לשפץ מבנה ישן, לאחר מכן פנו לספקים המספקים משקאות, ירקות, פירות, עופות ובשרים.
לצורך מימון ההשקעה לקחו השניים הלוואה מהבנק. ההלוואה נושאת ריבית וצמודה למדד המחירים לצרכן (אינפלציה). שבוע לאחר פתיחת המסעדה התברר ליוסי ויונתן שהמסעדה ממוקמת באיזור דתי ולכן הם יאלצו לסגור את המסעדה בשבתות.
-
ציין והסבר באיזה סוג בעלות מדובר.
-
פרט מהיא סביבת המיקרו של הארגון.
-
ציין והסבר שתי סביבות מאקרו רלוונטיות לארגון. ע"פ האירוע המתואר.
|
|
|
אירוע 06
|
|
סוג הארגון, בעלות וטכנולוגית יצור, תהליך המרה, סביבת מיקרו, מערכת פתוחה
|
|
נתנאלה ועדי הקימו מפעל לייצור עליים. המפעל מייצר מספר סוגים של נעליים. כל סוג מיוצר בקו ייצור נפרד. היקף הייצור של כל סוג הוא כ 1,000,000 נעליים בשנה.
-
ציין מהו סוג הארגון מבחינת מטרות, בעלות, אופי פעילות וטכנולוגיית ייצור.
-
תאר את תהליך ההמרה כולל תשומות, המרה ותפוקות.
-
הסבר מהי סביבת המיקרו של הארגון.
-
הסבר כיצד באה לידי ביטוי מערכת פתוחה בארגון זה.
|
|
|
אירוע 07
|
|
תהליך המרה, סביבת מיקרו, סביבת מאקרו
|
|
למוטי מפעל לייצור ארונות מטבח הממוקם באיזור התעשייה של שדרות. בשל שיגור הטילים הבלתי פוסק מרצועת עזה נאלץ מוטי להפסיק את עבודת המפעל מספר פעמים בשבוע, מה שמונע ממנו לספק הזמנות בזמן. בנוסף לכך המיתון בו נמצאת המדינה הוריד באופן משמעותי את היקף המכירות של המפעל.
-
תאר את תהליך ההמרה כולל תשומות, המרה ותפקות.
-
הסבר מהי סביבת המיקרו של הארגון.
-
פרט והסבר 2 סביבות מאקרו של הארגון.
|
|
|
אירוע 08
|
|
מתוך בחינת בגרות תשס"ב
מאפיני הארגון, מטרותיו, סביבתו, תהליכים, תהליכי המרה, תשומות, תפוקות, מדדים, פעולות תומכות של שרשרת הערך, ביצועים, בקרה ומדדים
|
|
רשת אש"ד (אוכל שתיה דלק) לממכר מזון מהיר בתחנות דלק הוקמה בשנת 1998, ומונה כיום 20 סניפים הפרוסים בכל רחבי הארץ. הרשת מתכננת להרחיב את פעילותה: להגדיל את מספר סניפיה ל- 30 עד סוף 2002, ולפתוח סניפים בקניונים.
סניפי הרשת פתוחים כל ימות השבוע, למעט יום שבת, 24 שעות ביממה. המאכלים הנמכרים בהם צמחוניים בלבד: מרקים, סלטים, פשטידות ומיני מאפה נוספים כמנות עיקריות, וקינוחים על בסיס פירות.
לקוח הקונה ארוחת ילדים מקבל שי - שתיל של צמח תבלין שאפשר לשתול בגינה או באדנית. בסניפי הרשת מתקיימת פעילות חברתית בנושאים של שמירת הטבע ואיכות הסביבה. בכל סניף מוצגים נזקים שהאדם גורם לטבע, ומצרפים להם הסברים כיצד אפשר למנוע את המשך גרימת הנזקים. הרשת תורמת 5% מהכנסותיה לשמירה על איכות הסביבה.
-
הסבר את מאפייני הארגון, את מטרותיו ואת הסביבות בהן פועל.
-
ציין שני תהליכי המרה ברשת. פרט לגבי כל תהליך את התשומות, את התהליכים, את התפוקות ואת מדדי ההצלחה.
-
ציין שלושה מרכיבים של הפעולות הראשונות ושני מרכיבים של הפעולות התומכות של שרשרת הערך ברשת ופרט אותן.
-
קבע שלושה מדדים להערכת ביצועים של הרשת. הסבר באילו מערכות בקרה אפשר לבחון את המדדים האלה.
|
|
|
אירוע 09
|
|
ארגון, מטרות ואסטרטגיית התפעול. ניהול התפעול. מיקור חוץ. בקרה וכלי מדידה.
|
|
מועדון הספורט "צעיר לנצח" הוקם לפני חמש שנים והוא משרת אוכלוסייה מגוונת של צעירים ומבוגרים מגיל שש ועד תשעים ושש. זהו מועדון חברים, המספק מגוון מתקנים ופעילויות ללקוחותיו:
- בריכות שחייה - פתוחה, הפועלת בעונת הקייץ בלבד, מקורה ומחוממת, הפועלת בכל ימות השנה. לימודית, ללימודי שחיה.
- חדר כושר משוכלל - שנערכים בו אימונים מודרכים ושיעורי כושר גופני.
- חדרי חוגים - שנערכים בהם חוגי ספורט ואמנות כגון קרטה, ג'ודו, ציור ופיסול לילדים, לבני נוער ולמבוגרים.
- מגרשי ספורט למשחקי כדור: כדורסל, כדורגל, כדורעף וטניס.
בעלי המועדון משקיעים רבות בטיפוח ובתחזוקה של המועדון כדי להשביע את רצונם של המנויים. כמו כן מופעלים במועדון מזנון וחנות לממכר מוצרי ספורט, הנמצאים בבעלות המועדון. כל הפעילות במועדון מבוצעת על ידי כוח אדם שכיר הכולל: מצילים מאמני ומדריכים במתקני המועדון ובחוגים, עובדי תחזוקה כגון מאבטחים, עובדי ניקיון וגננים, אנשי מנהל ופקידות העוסקים בהנהלת חשבונות, בשיווק, ברישום מינויים, בהפעלת המזנון וחנות הספורט ועוד.
- ציין ארבע מטרות של מועדון הספורט, והסבר מהי אסטרטגיית התפעול שלו.
- ציין ארבעה תחומים של ניהול התפעול במועדון הספורט, והבא דוגמה לכל אחד מהם.
- ציין שלוש פעילויות, מן הפעילויות המתקיימות במועדון, שאפשר להעביר למיקור חוץ (outsourcing). נמק את תשובתך.
- ציין ארבעה תחומי פעילות אפשריים במועדון הספורט, שיש לערוך בהם בקרה, ציין את כלי המדידה או את אופן המדידה של פעילות אחת בכל תחום.
|
|
|
אירוע 10
|
|
מטרות פעילות, צורת הבעלות, תחומי הפעילות וטכנולוגיית הייצור. משאבים ו"צוואר בקבוק". תהליך התכנון של היקף כוח האדם וקיבולת ייצור. פעולות ראשוניות, פעולות תומכות ושרשרת הערך.
|
|
מפעל "נר לי" מייצר מגוון רחב של נרות: נרות שבת, נרות חנוכה ונרות דקורטיביים, ומשווק אותם בארץ ובחו"ל. המפעל הוקם על ידי משפחת אור לפני כחמישים שנה וכיום הוא בבעלותם הבלעדית של שלושת ילדי המשפחה שמנהלים אותו. היקף הייצור של המפעל הוא שלושה מיליון נרות בשנה. המפעל מייצר נרות במשך כל השנה ובעיקר בתקופות העומס האלה: לפני חגי תשרי, לפני חג חנוכה/חג המולד ולפני חג הפסח. בתקופת העומס עובדים במפעל בשלוש משמרות ולמרות זאת לא מצליחים לעמוד בקצב הייצור הנדרש. בתקופות עמוסות פחות עובדים במפעל במשמרת אחת. הנרות נמכרים ברשתות השיווק הגדולות ובחנויות לעיצוב הבית.
תחומי הפעילות העיקריים במפעל הם:
- פיתוח ועיצוב - פיתוח סוגי נרות ועיצוב דגמי נרות חדשים.
- ייצור הנרות.
- שיווק והפצה - הפצת הנרות בכל רחבי הארץ.
- סווג את המפעל על פי ארבע הקטגוריות: מטרות פעילות המפעל, צורת הבעלות, תחומי הפעילות וטכנולוגיית הייצור. הסבר את ארבעת הקטגוריות.
- ציין ארבעה סוגי משאבים הקיימים במפעל "נר לי" והסבר איזה משאב לדעתך משמש כ"צוואר בקבוק" בתקופת העומס וכיצד אפשר להתגבר עליו.
- הצג את תהליך התכנון של היקף כוח האדם במפעל "נר לי", והצע שלוש דרכים להגדלת קיבולת הייצור של העובדים בתקופת העומס.
- הצג את החוליות ב"שרשרת הערך" של מפעל "נר לי" - את הפעולות הראשוניות ואת הפעולות התומכות בשרשרת הערך, והסבר כיצד יוצר המפעל "ערך מוסף" למוצריו.
|
|
|
אירוע 11
|
|
סיווג על פי מטרות ופעילות. החלטות אסטרטגיות. מיקור חוץ. מדדים ויעילות.
|
|
חברת "ימי ימי" עוסקת בייצור גלידות ממגוון טעמים, בשיווקן ובהפצתן לרשתות שיווק ולחנויות. ייצור הגלידות נעשה במפעל של החברה. במפעל קיים ציוד ישן הפועל זה עשרות שנים, ולאחרונה רבו התקלות בציוד וגרמו להשבתת הייצור לפרקי זמן ארוכים. שיווק הגלידות נעשה על ידי מערך השיווק. אנשי שיווק נעים בין החנויות לצורך שיווק המוצרים ולצורך קבלת הזמנות מלקוחות. הפצת הגלידות מנוהלת על ידי מערך ההפצה. המפיצים מובילים את התוצרת לחנויות במשאיות הקירור של החברה בהתאם להזמנות שהתקבלו במערך השיווק.
- סווג את חברת ימי ימי על פי מטרותיה ועל פי תחומי פעילותה. נמק את תשובתך.
- רשום ארבע החלטות אסטרטגיות שמנהל התפעול בחברת "ימי ימי" יכול לקבל והסבר אותן.
- חברת ימי ימי שוקלת להוציא את מערך ההפצה לביצוע על ידי גורם מחוץ לחברה. מנה שני יתרונות ושתי מגבלות של התהליך הזה.
- ציין ארבע מדדים לבחינת יעילותה של חברה, והסבר אותן.
|
|
|
אירוע 12
|
|
כמות עובדים, ניהול אפקטיבי של הארגון, יחסי גומלין עם סביבות שונות, משאבים פנימיים ותפעול, מודל שרשרת הערך.
|
|
יזם מתכנן להקים פארק שעשועים לבני נוער שיכלול מתקני מים ושעשועים, דוכני מזון ומסעדות ומדשאות, בדומה לאלה הקיימים בפארקי שעשועים גדולים בחו"ל. היזם מבקש להתאים את הפארק, בין היתר לסביבה שיוקם בה ולקהל הצפוי לבקר בפארק, וכן להבטיח את הרווחיות שבהפעלתו.
- ציין שלושה גורמים המשפיעים על הקשר שבין כמות העובדים בקופות ובכניסה לפארק השעשועים לבין ניהול אפקטיבי של פארק השעשועים, והסבר אותם.
- ציין ארבעה סוגים של סביבות שיש לפארק השעשועים יחסי גומלין עמן ותאר אותן.
- ציין חמישה משאבים פנימיים הקיימים בפארק השעשועים והסבר את תפקידם בתפעול הפארק.
- ציין שתי פעולות ראשוניות ושתי פעולות תומכות, על פי מודל שרשרת הערך של פורטר, המבוצעות בפארק השעשועים והסבר אותן.
|
|
|
אירוע 13
|
|
מתוך בחינת בגרות תשס"ו
בנקים, תהליכי המרה, פונקציות השיווק, המימון והתכנון, תכנית חסכון או קופת גמל, סל השירותים, לקוח עסקי ולקוח פרטי, מיגוון שרותים ועמלות
|
|
הבנקים נותנים שירותים פיננסיים ללקוחותיהם. קיימת הבחנה בין לקוח עסקי ללקוח פרטי. הלקוחות הפרטיים מטופלים על ידי צוות שמתמחה בפעולות המאפיינות לקוחות אלה כמו הזמנת כרטיסי אשראי ופנקסי שיקים, הפקדת מזומנים או משיכתם, פתיחה והפקדה לתכניות חסכון, קופות גמל, ופעולות במטבע חוץ.
הבנקים מתחרים ביניהם על איכות השירות ללקוח על מנת להגדיל את מספר הלקוחות של הבנק. קיימת תחרות בין הבנקים על גובה העמלות שהם גובים בגין כל פעולה ועל מיגוון השירותים שהם מספקים ללקוחותיהם. לאחרונה היתה ביקורת קשה מאוד בנוגע לגביית עמלות מופרזת מהלקוחות, בעיקר אם מתייחסים לרווחים העצומים כפי שהוצגו על ידי הבנקים בסוף השנה. הבנקים נוהגים לפרסם את פעילותם באמצעי התקשורת השונים.
- הצג שני סוגים של פעולות הכלולות בתהליך המרה והדגם כל סוג בעזרת פעולות המבוצעות בבנקים
- הסבר מה תפקידן של פונקציות השיווק, המימון והתכנון כאשר הבנק מחליט על הכנסת תכנית חסכון או קופת גמל חדשה לסל השירותים.
- הסבר לאיזה סוג ארגון ניתן לשייך את הבנקים? מה מטרתו של ארגון זה? הצג שלושה מאפיינים נוספים של ארגונים מהסוג שציינת. הדגם שניים מהם מהקטע.
|
|
|
אירוע 14
|
|
מתוך בחינת בגרות תשס"ו
ארגון יצרני, ביקושים, רכש מכונות, הגדלת היקף ייצור, גיוס עובדים, היקף הזמנות והספק, עמידה בדרישות, פונקציות השיווק, המימון והתכנון, פעולות הכללולות בתהליך המרה
|
|
חברת "טעים לי" עוסקת בייצור של וופלים בטעמים שונים. לאחר שמוכנה עיסת הבצק ומעורבבים חומרי המילוי, נכנס הכל למכונה מיוחדת היוצרת שכבות של עיסת הבצק ומעליהן מונח המילוי עד ליצירת וופל רב שכבתי. לאחר מכן נאפה הוופל במשך 40 שניות ומועבר למכונה החותכת אותה לגודל הרצוי. משם עוברים הוופלים למכונה העוטפת אותם באריזה אטומה.
לקראת חנוכה ישנה עלייה בביקושים לוופלים ולכן יש צורך ברכישת מכונות משומשות, הגדלת היקף הייצור, לעיתים גיוס עובדים נוספים או עבודה במשמרות נוספות. היקף ההזמנות צריך להיות מסופק לא יאוחר משבוע לפני חג החנוכה. לצורך כך מחפש מנהל התפעול דרכים שיסייעו לו לעמוד בדרישות הרבות.
- הסבר מהו תהליך המרה ושרטט את הפעולות הכלולות בתהליך ההמרה המתואר. התייחס לקשרים שבין הפעולות.
- הסבר מה תפקידן של פונקציות השיווק, המימון והתכנון במצב של הכנסת וופל חדש לקו המוצרים.
- הצג שלושה מתפקידיו של מנהל התפעול והדגם מהקטע שלוש החלטות שעליו לקבל.
|
|
|
אירוע 15
|
|
מתוך בחינת בגרות תשס"ו
החלטות אסטרטגיות, מיקור חוץ
|
|
חברת "קרמבו-בום" עוסקת בייצור קרמבו בטעמים שונים. ייצור הקרמבו נעשה במפעל של החברה. חומרי הגלם המגיעים מהספקים מאוחסנים במחסני החברה ומשונעים מהמחסנים לקווי הייצור בהתאם לצורך. במפעל קיים ציוד מיושן שפועל שנים רבות. תקלות רבות נגרמות לציוד זה והייצור מושבת לפרקי זמן ארוכים.
- הצג ארבע החלטות אסטרטגיות מתחומים שונים שעל מנהל התפעול בחברת "קרמבו-בום" יכול לקבל והסבר אותן.
- חברת "קרמבו-בום" מעוניינת להוציא את מערך האחזקה של מכונות הייצור לגורם מחוץ לחברה. הסבר מהו מיקור חוץ והצג שני יתרונות ושני חסרונות לתהליך זה.
|
|
|
אירוע 16
|
|
הארגון, פעילותו וסביבתו, יזמות פנים ארגונית, מערכת ERP
|
|
חברת "אור חיים" עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של מערכות תקשורת אופטיות. לחברה מרכז פיתוח בישראל ומרכזי שיווק ושירות בכל רחבי העולם. מכירת המוצרים ללקוחות מבוצעת על ידי מפיצים מקומיים בכל מדינה ומדינה, והשירות ללקוחות מבוצע הן על ידי המפיצים והן על ידי מרכזי השיווק והשירות. בכל אחת מן המחלקות במרכזים השונים קיימת מערכת מידע עצמאית. הקישור בין המערכות נעשה באמצעות העברת קבצים ודוחות ממערכת אחת למערכת אחרת. החברה שוקלת להכניס מערכת מידע מתקדמת ERP לניהול משאבי הארגון. המערכת המרכזית תהיה משותפת לכלל המחלקות- בארץ ובעולם.
-
סווג את הארגון על פי מטרות הארגון, צורת בעלות ותחומי הפעילות.
-
מהי סביבת המיקרו וסביבת המקרו של הארגון. הסבר
-
הסבר כיצד באה לידי ביטוי יזמות פנים ארגונית בחברה.
-
הסבר מהי מערכת ERPוהבא שלוש דוגמאות לשימוש המערכת בחברת "אור חיים"
|
|
|
אירוע 17
|
|
הארגון, פעילותו וסביבתו, חדשנות בארגון, משאבי הארגון, פעולות ראשוניות, פעולות תומכות
|
|
חברת "שיר" היא חברה חדשה העוסקת באספקת סרטים ללקוחות באמצעות האינטרנט. החברה היא חברת בת של חברה העוסקת באספקת שירותי אינטרנט ללקוחות פרטיים ועסקיים. בהתאם לחזון החברה, החדשנות מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית שלה.
-
סווג את חברת "שיר" על פי מטרות הארגון, צורת הבעלות ותחומי הפעילות.
-
ציין שתי פעולות ראשוניות ושתי פעולות תומכות של חברת "שיר".
-
ציין שלושה סוגי משאבים הקיימים בחברה והסבר מדוע ניהול נכון של המשאבים מהווה תנאי להשגת יתרון תחרותי של החברה.
-
הבא שתי דוגמאות כיצד ניתן ליישם באופן מעשי את הצהרת החברה שהחדשנות מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית שלה.
|
|
|
אירוע 18
|
|
בקרה והערכת ביצועים, מדדים, תקנים כבסיס לבקרה
|
|
לאחרונה הוקמה ועדה ציבורית לקביעת "מדדים לניתוח איכות השירות של ארגונים". המדדים האלה ישמשו לבחירת ארגונים מצטיינים בתחום איכות השירות.
-
הסבר מהי מטרתה של בקרה והערכת ביצועים בארגון.
-
בחר בארגון שירות כלשהו. ציין שלושה מדדים מרכזיים לניתוח איכות השירות בארגון שבחרת והדגם את השימוש בהם.
-
הסבר כיצד אפשר להשתמש ב"מדדים לניתוח איכות השירות" כדי לאתר תקלות ולשפר את ביצועי הארגון.
-
הבא שלוש דוגמאות לתקנים המהווים בסיס לתהליך הבקרה והסבר אותם.
|
|
|
אירוע 19
|
|
מסחר אלקטרוני, ניהול רכש, מטרות הרכש, ייצור עצמי למול קנייה
|
|
מפעל בצפון הארץ מפתח ומייצר שנאים לשוק המקומי ומייצא כ- 50% מתוצרתו. המפעל רוכש את חומרי הגלם מספקים בארץ ובחו"ל. למפעל יש מחלקת יצור והרכבה. מנהל מפעל יושב במשרדו מול המחשב הנייד שלו והוא שוקל להזמין באמצעות האינטרנט מקרן חדש לחדש הישיבות.
-
הצג חמישה יתרונות ברכישת מוצרים באמצעות האינטרנט.
-
הסבר מהי פונקצית הרכש במפעל. ציין חמש מטרות לפונקצית הרכש במפעל והסבר אותן.
-
הבא שתי דוגמאות לשיקולים לייצור עצמי של השנאים ושתי דוגמאות לשיקולים לקנייתם והסבר אותן.
|
|
|
אירוע 20
|
|
תמהיל השיווק, המערכת השיווקית, סוגי מלאי, תכנון דרישת חומרים
|
|
נגריית "שרונית" עוסקת בייצור ובשיווק של ריהוט ביתי. החברה חתמה על הסכם להפצת מוצריה באמצעות רשת ארצית למכירת ריהוט ביתי.
-
הסבר מהו תמהיל השיווק של הנגרייה והבא שתי דוגמאות לכל משתנה בתמהיל.
-
הסבר מהו הקשר בין המערכת השיווקית של הנגרייה לבין התפעול. הבא דוגמא לקשר כזה בנגרייה.
-
הבא שתי דוגמאות לתועלות הנובעות ממערכת השיווק של הנגרייה.
-
ציין שלושה סוגים של מלאים הקיימים בנגריה והבא דוגמא לכל סוג מלאי.
-
הסבר מהו תהליך תכנון דרישת חומרים – MRP , ומה תפקידיו בתכנון תהליכי הרכש והייצור של הנגרייה.
|
|
|
אירוע 21
|
|
שיקולים בנוגע לייצור או לקנייה, עלויות הכרוכות בניהול מלאי, שרשרת האספקה, משאבים פנים ארגוניים ומשאבים ב"מיקור חוץ".
|
|
יזם מבקש להקים מסעדה/חנות למכירת כריכים באזור תעשייה, שהעובדים בו נוהגים לסעוד מחוץ למקום עבודתם. היזם מתלבט בין שתי החלופות האלה:
-
הקמת מסעדה שמגישה מזון מהיר. המנות במסעדה מורכבות על פי דרישת הלקוחות מתוך תפריט ידוע ומוכנות מחומרים טריים בנוכחות הלקוחות.
-
הקמת חנות לממכר כריכים מוכנים מראש. היזם ירכוש את הכריכים מסוגים שונים מספק מקומי. בחן את שתי החלופות העומדות לפני היזם. ציין שני יתרונות ושני חסרונות לכל חלופה.
הבא שתי דוגמאות לעלויות הכרוכות בניהול מלאי בכל אחת מהחלופות.
-
ציין שני רכיבים בשרשרת האספקה של כל אחת מהחלופות והסבר אותם.
-
הסבר את ההבדל בין משאבים פנים ארגוניים ומשאבים ב"מיקור חוץ" והבא שתי דוגמאות רלוונטיות לארוע עבור כל סוג משאב.
|
|
|
אירוע 22
|
|
שרשרת האספקה, תמהיל שיווק- מערכת הפצה, תהליך המרה, שיקולים בעד/נגד אחזקת מלאי
|
|
חברת "הנובע" עוסקת בשיווק מים מינרליים בבקבוקים. החברה שואבת את המים ממעיינות וברשותה מפעל למילוי בקבוקים במים. הבקבוקים נרכשים מחברה המייצרת בקבוקי פלסטיק. חברת "הנובע" משווקת את בקבוקי המים לחנויות באמצעות מערך הפצה עצמאי. תאר שלושה רכיבים בשרשרת האספקה של חברת "הנובע".
-
הסבר מהי מערכת ההפצה של חברת "הנובע" והבא שתי דוגמאות לתיווך המערכת בין החברה לבין צרכניה.
-
הבא דוגמא לתהליך המרה בחברה. ציין את התשומות, ההמרה והתפוקות.
-
ציין שני שיקולים בעד אחזקת מלאי בחברה ושני שיקולים נגד אחזקת מלאי בחברה.
|
|
|
אירוע 23
|
|
מושגים עיקריים בשיווק: ערך, עלות וסיפוק, מסחר אלקטרוני, משאבים פנים ארגוניים ומשאבים ב"מיקור חוץ", יזמות פנים ארגונית.
|
|
"קבוצת הבנים- פתרונות ייחודיים" עוסקת בזיהוי צורכי שוק ובפיתוח פתרונות ייחודיים לסיפוק הצרכים הללו. בבדיקות שערכה הקבוצה נמצא כי אחד הצרכים בשוק הוא פתרון בעיות של עודף משקל. לשם כך הקימה הקבוצה חדר כושר שמצויד במכשירי כושר ייחודיים המסייעים בהרזיה. חדר הכושר מיועד לבני גילאים שונים, ועובדים בו מדריכים המנחים את המבקרים בביצוע תרגילי כושר שמתאימים לצורכיהם. הקבוצה החליטה לפרסם את חדר הכושר באמצעות האינטרנט.
1. הסבר את המושגים ערך, עלות וסיפוק בהתייחס לארוע הנ"ל. 2. הסבר מהו מסחר אלקטרוני והבא שני יתרונות לשימוש בו על ידי "קבוצת הבנים- פתרונות ייחודיים". 3. הבא שתי דוגמאות למשאבים פנים ארגוניים ושתי דוגמאות למשאבים ב"מיקור חוץ" הרלוונטיים לאירוע. 4. הסבר כיצד באה לידי ביטוי יזמות פנים ארגונית באירוע?
|
|
|
אירוע 24
|
|
תיכון ותכנון, גורמים אנושיים, גורמים טכנולוגיים, תחומי החלטות בניהול התפעול, מדיניות רכש
|
|
משרד התחבורה בוחן את האפשרות להקים תחנות שירות במרכזי קניות גדולים ברחבי הארץ, במסגרת שיפור השירות הניתן לאזרחים. בתחנות יינתנו השירותים האלה:
המשרד פנה ליועץ כדי שיסייע לו בתכנון אב טיפוס של תחנת השירות.
-
הסבר מהו תהליך תיכון התחנה ופרט ארבעה שלבים בתהליך זה תוך הסבר כיצד ניתן ליישם כל שלב בהקמת תחנות השירות.
-
מהם גורמים אנושיים ומהם גורמים טכנולוגיים. הבא דוגמא רלוונטית לאירוע לכל גורם.
-
הבא שתי דוגמאות לתחומי החלטות בניהול התפעול הרלוונטיים להקמת תחנות השירות.
-
על פי התוכנית המוצעת יתקינו בתחנות השירות כמה עמדות מחשב שישמשו את עובדי התחנה. הסבר מהי מדיניות רכש המחשבים והציוד הנלווה בתחנות השירות וציין שתי מטרות של רכש זה.
|
|
|
אירוע 25
|
|
סוגי מלאים, מדיניות ייצור למלאי מול ייצור להזמנה, ניהול שרשרת האספקה.
|
|
יזמים הקימו מפעל בשם "המלגזה" לייצור מלגזות לשימוש ביתי. היזמים מתלבטים מהי מדיניות הייצור המתאימה עבורם: מדיניות ייצור למלאי מול ייצור להזמנה.
-
הבא שלוש דוגמאות לסוגי מלאי במפעל.
-
הסבר מהי מדיניות ייצור למלאי מול ייצור להזמנה. מהי מדיניות הייצור המתאימה למפעל "המלגזה". נמק את תשובתך.
-
ציין שלושה מאפיינים לגישת ניהול שרשרת האספקה במפעל והסבר אותם.
|
|
|
אירוע 26
|
|
סביבת מיקרו/מקרו של הארגון, סיווג הארגון לפי תהליכי הייצור, משאבי הארגון, מדדים להערכת ביצועי הארגון.
|
|
באירופה נפוצה מאוד תרבות היציאה לנופש בקרוואנים נגררים. במרבית המדינות קיימת תשתית לשהייה ארוכה בחניונים, כולל הספקת מים וחשמל לקרוואנים. נופש מן הסוג הזה אינו נפוץ עדיין בישראל. קבוצת משקיעים הקימה בישראל את חברת "קרוואן ישראל", שהיא חברה לייצור וייבוא של קרוואנים.
-
ציין שתי סביבות מיקרו ושלוש סביבות מקרו של חברת "קרוואן ישראל" והסבר את מאפייניהן.
-
הקמת מפעל לייצור קרוואנים בישראל תלויה בהיקף הצפוי של הייצור. ציין שלושה תהליכי ייצור אפשריים לייצור קרוואנים והסבר אותם.
-
ציין ארבעה משאבים הדרושים להקמת מפעל הייצור של חברת "קרוואן ישראל", והסבר על פי מה ייקבע היקפו של כל אחד מהמשאבים הללו.
-
הבא שלוש דוגמאות למדדים להערכת ביצועי החברה והסבר כיצד ניתן להעריך את ביצועיה באמצעות כל מדד שהצגת.
|
|
|
אירוע 27
|
|
הנושאים: תיכון המוצר, מערכת ERP, יעדים תפעוליים, תמהיל השיווק המורחב
|
|
לאחרונה עלה לאוויר אתר חדש העוסק באבדות ומציאות. אנשים מפרסמים באתר הזה מידע על אבדותיהם (חפצים, חיות וכו') וכן מידע על דברים שמצאו. פרסום מודעה באתר הזה אינו עולה כסף. ההכנסות של מפעילי האתר צפויות להגיע מפרסומות שיופיעו באתר כאשר היקף הפעילות בו יגיע לסף מסוים.
-
ציין שלושה שלבים בתיכון השירות. הסבר כיצד יש ליישמם בתהליך ההקמה של האתר הזה.
-
ציין שלושה מודולים במערכת ERP והסבר למה מיועד כל אחד מהם במסגרת ניהול האתר.
-
הסבר מהו יעד תפעולי והבא שתי דוגמאות ליעדים תפעוליים של האתר.
-
הצג את תמהיל השיווק המורחב כפי שהוא מיושם בהקמת האתר. הסבר שלושה מרכיבים מתוך תמהיל השיווק המורחב של האתר.
|
|
|
אירוע 28
|
|
מדיניות ייצור למלאי מול ייצור להזמנה, תהליך ההמרה, תקנים כבסיס לבקרה, מושגים עיקריים בשיווק.
|
|
חברת "תלת אופן" מייצרת ומשווקת אופניים בעלי שלושה גלגלים (תלת אופן) לילדים בני שנה עד שלוש שנים. המכירות של החברה הן עונתיות, ורובן נעשות בין חג הפסח לתקופת הקיץ. שיא המכירות מתרחש לקראת יום הכיפורים. בתקופת החורף היקף המכירות נמוך.
-
ניתן לסווג את מדיניות הייצור כמדיניות ייצור למלאי מול ייצור להזמנה. הסבר מה מאפיין כל מדיניות ייצור ותן דוגמא לאופן שבו ניתן ליישם כל מדיניות בחברת "תלת אופן".
-
פרט את מרכיבי תהליך ההמרה בחברת "תלת אופן": ציין ארבע תשומות הדרושות לחברה, שלושה תהליכים המתרחשים בה וארבע תפוקות שמייצרת החברה.
-
ציין שלוש מטרות לשימוש בתקנים בחברה והבא דוגמא לשלושה סוגי תקנים רלוונטיים לאירוע.
-
הסבר את הקשר בין צרכים, רצונות וביקושים בהקשר לאופניים בעלי שלושה גלגלים.
|