|
|
פרק 1 שאלה 01
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מקור המילה "ארגון" הוא מיוונית (Organon), ופירושה כלי או מכשיר
א. הגדר/הסבר מהו ארגון ב. מנה שלוש תכונות של ארגונים
|
|
|
פרק 1 שאלה 02
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מבנה ארגוני הוא מערך התפקידים והיחידות בארגון ורשת הצינורות שבהם מתקיימת התקשרות ביניהן
א. הסבר את עיקרון חלוקת העבודה ועיקרון המבנה ההיררכי ב. הסבר את עיקרון האצלת הסמכויות ועיקרון טווח השליטה.
|
|
|
פרק 1 שאלה 03
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מתוך בגרות תשס"ד
רשת בתי קפה מצליחה "קופי אנד קופי" היא בעלת סניפים ברחבי הארץ ומתמחה בהגשת מגוון סוגי קפה ועוגות. מנכ"ל הרשת טען באחת מישיבות ההנהלה: " מטרתנו היחידה והחשובה היא להפיק רווחים ממכירות".
א. חווה דעתך על טענתו של מנכ"ל רשת בתי הקפה "קופי אנד קופי". נמק את תשובתך. ב. ציין שלוש מטרות (מלבד הפקת רווחים) שרשת בתי הקפה "קופי אנד קופי" יכולה להציב לעצמה
|
|
|
פרק 1 שאלה 04
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
חברת "מרקו" מייצרת תרופות הרשומות כפטנטים וניתנות רק עם מסירת מרשם רופא. ההוצאות על המחקר ועל פיתוח התרופות הן גבוהות מאוד והרווחים שמפיקים ממכירתן גבוהים. החברה מפרסמת את התרופות בכל אמצעי התקשורת.
א. פרט שלושה מאפיינים של חברת "מרקו". ב. ציין מהי מטרת החברה והסבר את השיקול שעליו מתבססת פעילותה.
|
|
|
פרק 1 שאלה 05
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
חברת "הברגים" ,אשר הוקמה ע"י יניב, מייצרת ברגים מסוגים שונים .
א. ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר (סיווג ע"פ מטרות) ב. פרט והסבר שני מאפיינים של הארגון שציינת בסעיף א'
|
|
|
פרק 1 שאלה 06
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
נופר פנתה למשרד הפנים על מנת להוציא דרכון. היא זכתה ליחס משפיל מצד הפקידה אבל לא היה באפשרותה לפנות לארגון מתחרה על מנת לקבל את השירות.
א. ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר. (סיווג ע"פ מטרות) ב. ציין והסבר לאיזה מאפיין מבין המאפיינים מתייחס המקרה המתואר.
|
|
|
פרק 1 שאלה 07
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
בסיווג ע"פ מטרות אנו מתייחסים לארגוני המנהל הציבורי.
א. הסבר מהם ארגוני המנהל הציבורי מה מטרתם ומהי פעילותם. ב. ציין והסבר שני מאפיינים של ארגוני המנהל הציבורי.
|
|
|
פרק 1 שאלה 08
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
יוליה עובדת ב"משרד הפנים" ובת-אל עובדת ב"שטראוס".
א. ציין והסבר באיזה סוג של ארגון עובדת בת אל ובאיזה סוג של ארגון עובדת יוליה )תייחס למטרות( ב. מנה 4 הבדלים בין 2 סוגי הארגונים.
|
|
|
פרק 1 שאלה 09
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
יוסי הקים עמותה שמטרתה לעזור לילדים הסובלים ממחלת הנפילה.
א. ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר (מבחינת מטרות) ופרט 2 מאפיינים של ארגון זה. ב. הסבר במה שונה ארגון של יוסי ממלכ"ר עסקי.
|
|
|
פרק 1 שאלה 10
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מתוך בגרות תשס"ד
ארגון המתנדבים "לב נפתח" מספק למשפחות נזקקות מזון, ביגוד, ריהוט וטיפול רפואי. חברי הארגון אינם מקבלים שכר לעבודתם.
א. ציין מהם המאפיינים והמטרות של ארגונים דומים לארגון "לב נפתח". ב. ציין שלוש סביבות שבהן פועל הארגון"לב נפתח". תאר את יחסי הגומלין בין הארגון ובין כל אחת מהסביבות שציינת.
|
|
|
פרק 1 שאלה 11
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
אחד הסיווגים לסווג ארגונים מתייחס לצורת הבעלות.
א. הסבר מהי חברה ממשלתית ומהי חברה ציבורית ב. הסבר מהי בעלות אישית ומהי שותפות
|
|
|
פרק 1 שאלה 12
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
אחד הסיווגים לסווג ארגונים מתייחס לאופי פעילות.
א. ציין והסבר שלושה סוגי ארגונים המסווגים ע"פ אופי פעילות ב. פרט שלושה מאפיינים המבדילים בין ארגון שירותי לארגון יצרני.
|
|
|
פרק 1 שאלה 13
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מתוך בגרות תשס"ב
חברת "פינוקי" מייצרת מזון לתינוקות, וחברת "המוביל" מובילה מוצרי מזון למרכזי השיווק.
א. ציין את מאפייני הארגון ואת המטרות של כל חברה, בהתבסס על אופי הפעילות של כל אחת מהן. ב. השווה בין שתי החברות מבחינת המאפיינים האלה: מיקום החברה ,מוחשיות המוצר סוג המלאי, בדיקת הטיב.
|
|
|
פרק 1 שאלה 14
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
רועי ואיילה הקימו מפעל לייצור מגבות. המפעל מייצר 4 סוגים של מגבות. כל סוג מייוצר בקו ייצור נפרד. היקף הייצור של כל סוג כ-1,000,000 מגבות בשנה.
א. בהתייחס לסוג הבעלות ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר. ב. בהתייחס לתהליכי ייצור ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר. ג. בהתייחס למטרות הארגון ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר. ד. בתייחס לאופי הפעילות ציין והסבר באיזה סוג של ארגון מדובר
|
|
|
פרק 1 שאלה 15
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מתוך בגרות תשס"ה
חברת "האורז" שהוקמה על ידי כמה משקיעים פרטיים, מייצרת קופסאות פח בגדלים שונים. הקופסאות מיועדות לשיווק מוצרים של תעשיית השימורים בשוק המקומי. מניותיה של החברה נסחרות בבורסה הישראלית.
א. ציין מהי צורת הבעלות של החברה והסבר מהו ההבדל בין צורת הבעלות הזאת ובין צורת הבעלות בחברה ממשלתית. ב. ציין שני תהליכי ייצור, הסבר את המאפיינים שלהן והבא דוגמא למוצר אחד המיוצר בכל אחת מהטכנולוגיות שציינת. ג. ציין איזה תהליך ייצור מתאים לחברת "האורז"
|
|
|
פרק 1 שאלה 16
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
תאוריית הניהול המודרני מתייחסת אל הארגון כמערכת פתוחה.
א. הסבר מהי מערכת פתוחה וכיצד היא באה לידי ביטוי בארגון המייצר שוקולד. ב. תאר הסבר ותן דוגמה לתהליך המרה בארגון המייצר שוקולד.
|
|
|
פרק 1 שאלה 17
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מתוך בגרות תשס"ב
בית הספר שבו אתה לומד, הוא ארגון.
א. תאר את מאפייניו ואת מטרותיו של הארגון הזה. ב. תאר את סביבת המיקרו וסביבת המאקרו של בית הספר המתפקד כארגון.
|
|
|
פרק 2 שאלה 01
|
|
משאבי הארגון
|
|
מפעל "נעלולים" מייצר נעלי ילדים
א. מנה חמישה משאבים לייצור נעלי הילדים והסבר כיצד כל אחד מהם תורם לארגון.\ ב. בחר את אחד המשאבים שציינת בסעיף א' ופרט מהם השלבים לניהול המשאב.
|
|
|
פרק 2 שאלה 02
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ו
המפעל "יופי עשרה" מתמחה בייצור בשמים יחודיים לנערים ולנערות.
א. ציין שלושה משאבים אשר יכולים ליצור למפעל יתרון תחרותי והסבר כל אחד מהם. ב. לאור הצלחת הבשמים החליט המפעל "יופי העשרה" לייצר בשמים גם למבוגרים. הסבר מה נדרש מן המפעל כדי להתאים את עצמו להרחבת הפעילות.
|
|
|
פרק 2 שאלה 03
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ג
במפעל "עוגתי" אופים מגוון עוגות ומוצרי מאפה.
א. ציין שני סוגי משאבים הדרושים למפעל "עוגתי" והסבר אותם. ב. לאחרונה חל גידול משמעותי בהיקף ההזמנות של לקוחות המפעל. עקב כך הגביר המפעל את היקף הייצור שלו והחליט להיעזר במיקור חוץ (outsourcing). ציין ופרט שלושה יתרונות ושלושה חסרונות של מיקור חוץ במפעל.
|
|
|
פרק 2 שאלה 04
|
|
תכנון תהליך המרה.
|
|
תכנון התהליך עוסק בדרך ההמרה הנדרשת לביצוע התכן שנקבע.
-
פרט והסבר שלושה גורמים בהם יש להתחשב בעת תכנון התהליך.
|
|
|
פרק 2 שאלה 05
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ד
במפעל "תינוקין" המייצר מוצרים לתינוקות התקבלה בתחילת השנה הזמנה גדולה מאוד של מוצרים. המפעל אינו יכול לספק את כל ההזמנות שהתקבלו במועד הנדרש, ושוקל להעביר חלק ממשימותיו בתקופת העומס לידי חברות חיצוניות.
א. ציין את שמה של שיטת ארגון המשאבים שמפעל "תינוקין" שוקל לאמץ, והסבר אותה. ב. הדגם את השימוש בשיטה שציינת בסעיף א' במפעל "תינוקין". ציין שני חסרונות של השיטה.
|
|
|
פרק 2 שאלה 06
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ו
חברת התעופה "בלו סקיי" היא המתחרה העיקרית של חברת "שמיים כחולים".
א. הצג שלושה פרמטרים מרכזיים עליהם יכולה להתבסס התחרות העסקית בין החברות. ב. נמק על איזה מבין הפרמטרים (פרמטר אחד בלבד) כדאי לחברת "בלו סקיי" לבסס את התחרות שלה בחודשי הקיץ. (התייחס לנתונים הבאים : בכל שנה בחודש אוגוסט, נאלצת חברת התעופה "שמיים כחולים" לפצות נוסעים ממורמרים שנאלצו להמתין שעות רבות לטיסתם. טיסות החברה כמעט ואינן יוצאות במועדן. לנוסעים הוסבר כי טיסתם התעכבה בגלל כמות הנוסעים המוגברת. כל טיסה היוצאת מנמל התעופה "בן גוריון" תלויה בטיסה קודמת של החברה המגיעה ונוחתת בשדה התעופה. אם הטיסה הקודמת מתעכבת, אין אפשרות להטיס את הנוסעים במטוס אחר, אלא רק לחכות למטוס המתעכב, עד שינחת בשדה התעופה, ואז להטיס את הנוסעים שנאלצו לחכות.)
|
|
|
פרק 2 שאלה 07
|
|
משאבי הארגון
|
|
ניהול משאבים אופטימלי מהווה נקודת מפתח למעמדו התחרותי של הארגון וליכולתו להגיב לשינויים המתרחשים בסביבה.
א. פרט מהם השלבים בניהול משאבים וכיצד שלבים אלו יבואו לידי ביטוי בבית ספר. ב. פרט והסבר באלו תחומים שואף הארגון להשיג יתרון תחרותי.
|
|
|
פרק 2 שאלה 08
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ו
קיבולת הייצור המקסימלית של ארגון היא התפוקה המקסימלית שהארגון מסוגל להפיק ביחידת זמן מוגדרת. אם נפעיל את כל משאבי הייצור של הארגון (תחנות עבודה, מכונות, אמצעי שינוע וכדומה) באופן מקסימלי, נקבל את התפוקה המקסימלית ליחידת זמן. אולם בפועל גם כאשר הארגון מעוניין להשיג תפוקה מקסימלית הוא לא מצליח בכך.
א. ציין מהו הגורם העיקרי לכך שהארגון אינו מסוגל להפיק תפוקה מקסימלית. הסבר את הגורם הזה וציין כיצד הוא משפיע על ביצועי הארגון. ב. ציין ארבע דרכים להתמודד עם הבעיה (הגורם) שציינת בסעיף א'.
|
|
|
פרק 2 שאלה 09
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ח
ארגון צריך לאסוף נתונים על יכולת הייצור שלו כדי לנצל במלואם את כל המשאבים העומדים לרשותו.
א. הסבר מהי קיבולת הייצור השבועית האפקטיבית ומהיי קיבולת הייצור השבועית האידאלית. חשב את קיבולת הייצור השבועית האפקטיבית ואת קיבולת הייצור השבועית האידאלית עבור מהנדס העובד 8 שעות עבודה ביום, 5 ימים בשבוע, אשר נאלץ להיעדר עקב סיבות אישיות במשך יומיים רצופים , 4 שעות בכל יום. ב. לקראת חג החנוכה נדרש מפעל לייצר חנוכיות לייצור 2,100 חנוכיות לחודש. המפעל עובד 220 שעות בחודש . זמן הייצור של מכונת החיתוך הוא 2 דקות לחנוכייה. מצא מהו מספר המכונות התיאורטי הנדרש כדי לעמוד בתפוקה החודשית הנדרשת ומהו מספר המכונות המעשי לשם כך.
|
|
|
פרק 2 שאלה 10
|
|
משאבי הארגון
|
|
אחת מהבעיות בקווי הייצור היא היווצרותם של צווארי בקבוק.
א. הסבר מהוא צוואר בקבוק ותן דוגמה. ב. פרט מהם הפתרנות המקובלים לטיפול בצווארי בקבוק
|
|
|
פרק 2 שאלה 11
|
|
משאבי הארגון
|
|
(מתוך בגרות תשס"ד)
בכיתת המחשבים בבית הספר "פתח בינה" עומדים לרשות התלמידים עשרים מחשבים ומדפסת אחת. בשעות הערב מגיעים תלמידים לכיתת המחשבים וממתינים זמן רב לביצוע הדפסות.
א. ציין מהו המשאב הקריטי בכיתת המחשבים ואיזו בעיית משאבים מתוארת לעיל. ב. ציין שתי שיטות מתחום התפעול והייצור להקטנת זמן ההמתנה של התלמידים בתור לביצוע ההדפסות והסבר אותן.
|
|
|
פרק 2 שאלה 12
|
|
משאבי הארגון
|
|
מתוך בגרות תשס"ו
בכל שנה בחודש אוגוסט, נאלצת חברת התעופה "שמיים כחולים" לפצות נוסעים ממורמרים שנאלצו להמתין שעות רבות לטיסתם. טיסות החברה כמעט ואינן יוצאות במועדן. לנוסעים הוסבר כי טיסתם התעכבה בגלל כמות הנוסעים המוגברת. כל טיסה היוצאת מנמל התעופה "בן גוריון" תלויה בטיסה קודמת של החברה המגיעה ונוחתת בשדה התעופה. אם הטיסה הקודמת מתעכבת, אין אפשרות להטיס את הנוסעים במטוס אחר, אלא רק לחכות למטוס המתעכב, עד שינחת בשדה התעופה, ואז להטיס את הנוסעים שנאלצו לחכות.
א. הסבר מהו "צוואר בקבוק" והדגם איזה משאב בחברת התעופה מהווה "צוואר בקבוק". ב. הצע דרך לחברת התעופה להתמודד עם "צוואר הבקבוק" שהצגת.
|
|
|
פרק 2 שאלה 13
|
|
משאבי הארגון
|
|
באיור מתואר קו ייצור וב חמש תחנות

א. בין אילו תחנות יווצר מלאי בקו ומהי התחנה המהווה צוואר בקבוק בקו. נמק. ב. חשב את תפוקת הקו לשעה. מה תהיה תפוקת הקו אם נקטין למחצית את זמן הייצור בתחנה שהיא צוואר בקבוק.
|
|
|
פרק 3 שאלה 01
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ו
חברת "בוא נשחק" מייצרת משחקי מחשב חדישים.
א. ציין חמישה משאבים הנדרשים לחברה "בוא נשחק" כדי להשיג את מטרתה, והסבר את תפקידם. ב. ניתן לסווג את המשאבים הקיימים בארגון לשלוש קבוצות: תשומות מאפשרות, תשומות מעבדות ותשומות מעובדות. הסבר כל אחת מהן והבא דוגמה לכל סוג של תשומות.
|
|
|
פרק 3 שאלה 02
|
|
נהיול התפעול
|
|
א. תאר את תהליך ההמרה כולל תשומות, עיבוד ותפוקות, בארגון המייצר ברגים. ב. תאר את תהליך ההמרה כולל תשומות, עיבוד ותפוקות, בסוכנות ביטוח.
|
|
|
פרק 3 שאלה 03
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ז
במפעל "המעשיר" מייצרים מוצרי חלב המועשרים בוויטמינים . במפעל נעשים תהליכי המרה בתחומים רבים.
א. הסבר מהו תהליך המרה . הבא שתי דוגמאות לתהליך המרה הנעשה במפעל "המעשיר" ב. הסבר מהן התשומות המעבדות , מהן התשומות המעובדות ומהן התשומות המאפשרות שקיימות במפעל "המעשיר" . הבא דוגמה אחת לכל סוג תשומה במפעל הזה.
|
|
|
פרק 3 שאלה 04
|
|
ניהול התפעול
|
|
השלב המרכזי במודל הפיכת תשומות לתפוקות הוא תהליך ההמרה.
א. הסבר מהו תהליך ההמרה וכיצד הוא בא לידי ביטוי במשרד נסיעות. ב. פרט והבא דוגמאות ל- 3 סוגי עיבודים.
|
|
|
פרק 3 שאלה 05
|
|
ניהול התפעול
|
|
בסיום תהליך ההמרה מתקבלים מוצרים
א. הסבר מהם מוצרים והבא שתי דוגמאות למוצר בארגון ייצרני ושתי דוגמאות למוצר בארגון שירותי ב. הסבר מהו מוצר לוואי והבא שתי דוגמאות למוצרי לוואי.
|
|
|
פרק 3 שאלה 06
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ב
א. חברת "חישובית" עוסקת בניהול חשבונות של חברות יצרניות ובהפקת הדוחות הכספיים שלהם. תאר תהליך המרה אחד בחברה, ופרט מהן התשומות והתפוקות של תהליך זה. ב. הבא דוגמאות לשלושה תהליכי המרה במפעלי תעשייה ובחברה המספקת שירותים. פרט לגבי כל תהליך את התשומות ואת התפוקות שלו ואת מאפייני החברה שבה התהליך מתקיים.
|
|
|
פרק 3 שאלה 07
|
|
ניהול התפעול
|
|
תהליך התיכון הוא תהליך קביעת תכונותיו ומאפייניו של המוצר.
א. פרט והסבר ארבעה שלבים של תהליך התיכון והסבר כיצד הם יבואו לידי ביטוי בתיכון מכונית מעופפת. ב. הסבר מה תפקידו של הלקוח בתהליך התיכון. וכיצד הלקוח מעורב בתהליך.
|
|
|
פרק 3 שאלה 08
|
|
ניהול התפעול
|
|
תיכון המוצר חייב להתבסס על תקנים מקומיים ובינלאומיים
א. הסבר מהו תקן ישראלי מי אחראי על הכנת התקנים ומי מאשר אותם. ב. הסבר מהו תקן רשמי ומהן מטרותיו.
|
|
|
פרק 3 שאלה 09
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ה
כל מוצר עובר מספר שלבים בסיסיים לאורך מחזור חייו, ולכל שלב יש השפעה על מידת היענות המוצר לצורכי הלקוח" (גלוברזון שלמה, 2000, ניהול התפעול ושיפור ביצועים)
א. הסבר את ההבדל שבין תיכון המוצר ובין תכנון תהליך הייצור. ב. ציין שני גורמים אנושיים ושני גורמים טכנולוגיים המשמשים כעקרונות מנחים בתכנון תהליכים . הסבר את הגורמים שציינת.
|
|
|
פרק 3 שאלה 10
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ח
תיכון המוצר הוא תהליך שבו נקבעים מאפייני המוצר, תצורתו ורמת ביצועיו. תכנון המוצר קובע את הדרך שבה ימומשו תכונות המוצר בשלב ייצורו.
א. ציין שתי פעולות של שלב תכנון תהליך הייצור והסבר את ההשפעה שיכולה להיות לכלאחד מהם על עלות המוצר ואיכותו. ב. בחר אחד משני המוצרים – צג מחשב או כסא משרדי אורתופדי- וציין שני משתנים בשלב התיכון של המוצר שבחרת. הסבר כיצד כל אחד מהמשתנים האלה יכול להשפיע לטובה על רמת ביצועיו ועל שביעות רצונו של הלקוח .
|
|
|
פרק 3 שאלה 11
|
|
ניהול התפעול
|
|
אחת המשרות המרכזיות בארגון היא ניהול התפעול.
א. פרט שלושה תפקידים של מנהל התפעול. ב. הבא דוגמאות להחלטות, אותן צריך לקבל מנהל תפעול, בארגון שמייצר מזון קפוא.
|
|
|
פרק 3 שאלה 12
|
|
ניהול התפעול
|
|
מתוך בגרות תשס"ב
א. הבא שלוש דוגמאות להחלטות אסטרטגיות, שיש לקבל בתחום ניהול התפעול במפעל המייצר אבקות מרק. ב. הגדר את היעדים של מפעל המייצר אבקות מרק בתחומים האלה: עלות, איכות, אספקה וגמישות. כלול בהגדרותיך מרכיבים כמותיים, שאפשר למדוד אותם.
|
|
|
פרק 4 שאלה 01
|
|
ניהול רכש
|
|
הצורך בפונקציית הרכש קיים בארגונים רבים
1. פרט והסבר באילו שני סוגי רכש מטפלת פונקציית הרכש . 2. פרט שלושה מרכיבים בארגון בהם באה לידי ביטוי פעילות הרכש.
|
|
|
פרק 4 שאלה 02
|
|
ניהול רכש
|
|
בבחינה של הפונקציות העיקריות בפעילות הארגון ניתן למצוא שבעה רכיבים כאשר הרכש נמצא במקום הרביעי במרכז.
1. פרט מהן שלושת הפעילויות הקודמות לרכש ומשמשות כהכנה לפעילות הרכש . 2. פרט מהן הפעילויות הביצועיות שהרכש גורם להן.
|
|
|
פרק 4 שאלה 03
|
|
ניהול רכש
|
|
מיקומו של הרכש בפעילות הייצרנית הוא מרכזי
1. פרט מהם חמשת ה M המאפיינים פעילות ייצרנית 2. הסבר כיצד פעילות רכש טוב יכולה לתרום לפעילות הייצרנית.
|
|
|
פרק 4 שאלה 04
|
|
ניהול רכש
|
|
פונקציית הרכש אחראית על ביצוע הקניות בארגון .
1. הסבר את ההבדל בין פעולת קנייה רגילה לפעולת רכש. 2. הסבר מה תפקיד הרכש כממונה על קניית נכסי הון ואחזקתם.
|
|
|
פרק 4 שאלה 05
|
|
ניהול רכש
|
|
אחת ההחלטות האסטרטגיות בארגון היא מה ייוצר בארגון ומה ירכש מספקים חיצוניים.
1. פרט ארבעה יתרונות של ייצור עצמי. 2. פרט ארבעה יתרונות לרכש מספק חיצוני.
|
|
|
פרק 4 שאלה 06
|
|
ניהול רכש
|
|
מטרות הרכש שונות ומגוונות ומשתרעות על פני קשת רחבה של פעילויות.
1. הסבר כיתד הרכש יכול לתרום לפעילות התקינה של הארגון. 2. הסבר כיצד הרכש תורם לשמירה על רמת מלאי סבירה. הדגם על ארגון המייצר מוצרי חלב.
|
|
|
פרק 4 שאלה 07
|
|
ניהול רכש
|
|
אחת המטרות של הרכש היא שמירה על רמת איכות נאותה.
1. הסבר כיצד יכול הרכש לתרום לרמת האיכות. הדגם על ארגון המייצר מוצרי פלסטיק. 2. הסבר מהי רמת איכות נכונה והאם היקר ביותר הוא תמיד המתאים ביותר לארגון.
|
|
|
פרק 4 שאלה 08
|
|
ניהול רכש
|
|
אחד מתפקידי הרכש מציאת המחירים הנכונים ובקרה עעל עלויות.
1. האם תמיד המחיר הזול ביותר הוא הטוב ביותר? נמק תשובתך. 2. מהן הפעולות שפונקציית הרכש מבצעת על מנת למצוא את המחיר הנכון.
|
|
|
פרק 4 שאלה 09
|
|
ניהול רכש
|
|
קביעת לוחות זמנים לפעילות הרכש הינה הכרחית ובעלת חשיבות רבה .
1. הסבר כיצד קביעת לוח זמנים מפורט לרכישה תורם לתהליכים השונים בארגון. 2. הסבר האם תנאי רכישה נכונים מתייחסים רק למועדי ייצור וצורכי מפעל.
|
|
|
פרק 4 שאלה 10
|
|
ניהול רכש
|
|
מקורות הרכש של המפעל הם אחד המרכיבים החשובים לפעילות שוטפת מוצלחת.
1. הסבר מדוע חשוב למצוא מקורות רכש אמינים. 2. כיצד לדעתך יש לבדוק אמינות של ספקים.
|
|
|
פרק 5 שאלה 01
|
|
ניהול מלאי
|
|
מלאי נוצר כאשר חומר נמצא בהמתנה.
1. ציין והסבר שלושה סוגי מלאי הקיימים בארגון. 2. הבא דוגמאות לכל סוג מלאי שציינת בסעיף א' במפעל המייצר עוגות.
|
|
|
פרק 5 שאלה 02
|
|
ניהול מלאי
|
|
המלאי מהווה סעיף בולט בהשפעה על ההוצאות הארגוניות.
1. ציין שלוש שאלות מרכזיות העומדות בפני הארגון בכל הנוגע למלאי. 2. פרט 2 עלויות הכרוכות בניהול מלאי ושני תועלות המתקבלות מניהול מלאי.
|
|
|
פרק 5 שאלה 03
|
|
ניהול מלאי
|
|
אחזקת מלאי כרוכה בהוצאות כספיות וסיכונים.
1. ציין והסבר שני שיקולים בעד אחזקת מלאי . 2. ציין והסבר שני שיקולים נגד אחזקת מלאי.
|
|
|
פרק 5 שאלה 04
|
|
ניהול מלאי
|
|
תהליך הבקרה על המלאי מקיף את כל הפריטים בארגון .
1. הסבר 3 מטרות לבקרה על המלאי. 2. הסבר מהי שיטת ABC לניהול מלאי.
|
|
|
פרק 5 שאלה 05
|
|
ניהול מלאי
|
|
ניהול המלאי בארגון מתרכז בשלוש פונקציות אחסון תפעול ושינוע.
1. הסבר מהו אחסון ומהן הפעולות המתבצעות במחסן. 2. הסבר מהו שינוע וכיצד ניתן לקבל אפקטיביות מקסימלית לפעילות השינוע.
|
|
|
פרק 5 שאלה 06
|
|
ניהול מלאי
|
|
כל פונקצי המתייחסת למלאי מתנהגת שונה בין ארגון לארגון.
1. הסבר מה ההבדל בין ניהול מחסן בארגון המייצר מוצרי חלב לבין ניהול מחסן הארגון המייצו פחים מפלסיק. 2. הסבר מה ההבדל בשינוע בין ייצור המוני לייצור ע"פ הזמנה.
|
|
|
פרק 6 שאלה 01
|
|
שרשרת האספקה
|
|
כיום, בסביבה העסקית הדינמית, המושפעת מטכנולוגיה מתקדמת, משינויים כלכליים ומתחרות גלובלית, שרשרת האספקה היא מרכיב חשוב ביותר ברווחיות הארגון ויכולת התחרות שלו.
1. פרט באמצעות שרטוט מיהם השותפים בשרשרת האספקה. 2. הסבר כיצד כל אחד משותפי השרשרת תורם לרווחיות הארגון.
|
|
|
פרק 6 שאלה 02
|
|
שרשרת האספקה
|
|
מהות ניהול שרשרת האספקה היא תאום כל הפעילויות בארגון עם פעילויות הלקוחות והספקים.
1. תכנון גמיש ומשולב הוא אחד המאפיינים בגישת ניהול שרשרת אספקה . הסבר מאפיין זה ונמק במה הוא שונה מהגישה המסורתית. 2. הסבר כיצד האינטרנט משפיע על חידוש מלאי מקומי.
|
|
|
פרק 6 שאלה 03
|
|
שרשרת האספקה
|
|
אחת המגמות הנפוצות בעולם הלוגיסטיקה היא לאפשר לגורם האחרון בשרשרת האספקה יכולת התאמה סופית של המוצר ללקוח.
1. הסבר מדוע היה צורך בפיתוח מגמה זו . 2. הסבר כיצד מגמה זו באה לידי ביטוי במכירת מחשבים.
|
|
|
פרק 6 שאלה 04
|
|
שרשרת האספקה
|
|
הרכיבים האופייניים בשרשרת האספקה הם: רכש, ייצור ואספקה.
1. פרט והסבר מה תפקיד הרכש כרכיב בשרשרת האספקה. 2. פרט והסבר מה תפקיד האספקה כרכיב בשרשרת האספקה.
|
|
|
פרק 6 שאלה 05
|
|
שרשרת האספקה
|
|
תהליכי הניהול בשרשרת האספקה כוללים מספר אלמנטים.
1. ציין 5 אלמנטים הכלולים בניהול שרשרת האספקה. 2. בחר שני אלמנטים והסבר מה כולל כל אחד מהם.
|
|
|
פרק 6 שאלה 06
|
|
שרשרת האספקה
|
|
הקשר עם המרכיבים החוץ-ארגוניים יוצר לעיתים מצבי אי-ודאות בשרשרת האספקה
1. ציין 4 מצבים של אי ודאות העלולים להיווצר בשרשרת האספקה. 2. בחר שני מצבים מבין המצבים שציינת בסעיף א' והסבר כיצד ניתן להתגבר עליהם.
|
|
|
פרק 6 שאלה 07
|
|
הארגון וסביבתו
|
|
מודל פורטר מציג את שרשרת הערך.
א. הסבר מהי שרשרת הערך. ב. ציין והסבר שתי פעולות ראשוניות ושתי פעולות תומכות בשרשרת הערך.
|
|
|
פרק 7 שאלה 01
|
|
בקרה והערכה
|
|
הבקרה הנה תהליך מתמיד של השוואה בין הביצוע ובין התכנון ושל הכנסת שינויים במטרה להקטין פערים בלתי רצויים (גלוברזון שלמה,2000, ניהול תפעול ושיפור ביצועים)
א. ציין שלושה שימושים אופיניים למערכת בקרה. ב. פרט והסבר שלושה יעדים עיקריים של תהליך הבקרה.
|
|
|
פרק 7 שאלה 02
|
|
בקרה והערכה
|
|
מתוך בגרות תשס"ב
א. אילו נושאים עיקריים תהליך הבקרה מבקר בארגון? הדגם כל נושא באמצעות שלושה מדדי הערכה. ב. ציין שלושה מדדי הערכה, שאפשר להעריך באמצעותם ביצועים של בנק
|
|
|
פרק 7 שאלה 03
|
|
בקרה והערכה
|
|
מדד הוא אמת-מידה כמותית המבטאת את מצבה של המערכת שאותה רוצים להעריך
א. ציין שלוש קבוצות מדדים והבא 2 דוגמאות למדדים בכל קבוצה. ב. הסבר כיצד המדדים שציינת בסעיף א' ישמשו מפעל לייצור מזום קפוא.
|
|
|
פרק 7 שאלה 04
|
|
בקרה והערכה
|
|
מתוך בגרות תשס"ג
בית הספר החליט ליזום תהליך הכשרה לקבלת תקן איכות. את התהליך תלווה חברת יעוץ חיצונית המתמחה בנושאים של איכות ותקנים.
א. ציין שלוש מטרות של שימוש בתקנים, והסבר אותן כדי התייחסות לבית הספר כארגון. ב. ציין שלושה תקנים להערכת ביצועי בית הספר כארגון והסבר אותם.
|
|
|
פרק 7 שאלה 05
|
|
בקרה והערכה
|
|
תקן הוא רמת ביצוע המוגדרת כמשביעת רצון
א. ציין שתי שיטות לקביעת מדדים והסבר מה העיקרון של כל שיטה. ב. הסבר כיצד ניתן לקבוע תקן למטלות שלא בוצעו בעבר.
|
|
|
פרק 7 שאלה 06
|
|
בקרה והערכה
|
|
כל ארגון קובע לעצמו תקנים מסוגים שונים כגון תקני כ"א, זמן, איכות, כמות.
א. בחר שני סוגי תקנים הסבר אותם וציין למה הם משמשים. ב. הסבר מה החשיבות לקביעת תקנים רשמיים במכון התקנים הישראלי.
|