דף הבית   על האתר   מילון מונחים   פורום   יצירת קשר   שאלון משוב   לאתר מגמה
  שיעורים אינטרקטיביים
  חומר תיאורטי
  תרגול
  מפות מושגים
  מאמרים
  קישורים
  אירועים ושאלות
  תוכנית לימודים
  דגשים להוראת המקצוע

המאמר "פיתוח מוצר"

מאת: ד"ר בנצי נחמן 

 
הנחיות לפיתוח ושיפור מוצרים חדשים אמורות לסייע למנכ"לים, מנהלי שיווק ותעשיינים, בשלבי החשיבה המלווים את תהליך ה'יצירה' של המוצר או השירות. מטרתה העיקרית של רשימה זו הינה לעודד חשיבה מקורית, שהיא כה חשובה להצלחתם של מוצרים חדשים. כיווני החשיבה המפורטים להלן הם תוצאה של ניסיון רב בשיווק ופיתוח מוצרים חדשים,
תוך ניצול מימד החשיבה הרוחבית (יצירתית) בנוסף לחשיבה האנכית (אנליטית). רוב הרעיונות החדשניים המגיעים לשוק, מבוססים על שינוי או שיפור של מוצרים קיימים. השינוי, ההתאמה והשיפור, נעשים במטרה לכוון מוצרים אלו לפלחי שוק חדשים, לשימושים שונים או ליצור עבורם שוק חדש לגמרי.
 
להלן הקווים המנחים בתהליך היצירתי המכוון לפיתוח מוצר חדש או משופר:

 
בטח בחושים
אם הינך יצירתי, קרוב לודאי שניסיונך יסייע לך. האדם היצירתי חייב, בחלק ניכר מהמקרים, ללמוד כיצד לדחות את הביקורת והשלילה מצד האנשים שבסביבתם הוא פועל וחושב. התבסס בחשיבתך על מילות המפתח: "מה?", "למה?" ו"איך?" כמנופים לפיתוח יישומים ותועלות חדשות. דחה את הטענות: "זה לא יעבוד", "אי אפשר" וקוטלי רעיונות אחרים, לשלב מאוחר יותר.
 
התבונן
כל מוצר חדש מתבסס על רעיון מקורי (בדרך כלל תוצאה של מחשבה רוחבית-יצירתית). אסוף מידע על מוצרים חדשים, למד את מרכיבי החדשנות בכל אחד מהמוצרים הללו, ונסה ל"תרגם" את מרכיב החדשנות במוצר ולהתאימו לדרישות הספציפיות שעומדות בפניך. יש הרבה מן המשותף בהצלחותיהם של מוצרים חדשים.
 
בדוק וחקור
התעמק בבדיקת הצרכים, השימושים, פוטנציאל השוק, מבנה העלויות, דרכי המכירה, ההצלחות בתחום הרלוונטי, מה החידוש בא להחליף, מהו החיסכון שייגרם כתוצאה מהפעלתו, מה המיוחד שבו ומה הוא מבטיח. חקור ומצא אלו רעיונות דומים נכשלו או הצליחו ומדוע.
 
התארגן
מומלץ להשתמש בשיטות מעקב אחר פרוייקטים בתהליך היצירתי המלווה את פיתוח המוצר החדש. בנה תרשים זרימה המלווה את התהליך צעד אחר צעד: מה יש לעשות בכל שלב ומתי. רשום את כל התוכנית למוצר המוצע, מהאמצעים הדרושים ועד לאסטרטגיית השיווק העדיפה. קרוב לוודאי שתתגלינה בעיות, ובעיות יש לתקוף ולפתור ולא "לטאטא מתחת לשטיח". בכל בעיה אתה עשוי לגלות הזדמנויות חדשות - נצל אותן!
 
בחן את ה"קונספט"
רוב מפתחי המוצרים חושבים אודות ניסוי המוצר ברמת האב-טיפוס, אך כבר זמן רב לפני כן, כאשר המוצר נמצא עדיין בשלב הרעיון, ניתן לבחון אותו. בחינה זו קשה משום היותה מופשטת. בחינת קונספט יכולה להיעשות תוך הסתייעות באמצעי המחשה שונים. בדוק את הקונספט עם עמיתים, לקוחות פוטנציאליים, חברים בעבודה ואחרים (ואם יש צורך החתם אותם על הסכם שמירת סודיות...)
אולם, אל תניח ל"יועצים" אלו לעצור בעדך בשלב זה. באם התגלו מכשולים, האט לרגע, חשוב מחדש ובגישה שונה מהקודמת. בשלבים המתקדמים יותר של הפיתוח, בחינת הקונספט הינה חשובה ביותר. כאשר בידך דוגמה ראשונית של המוצר המוצע, בחן את יתרונותיו ביחס ללקוח בשוק. המשך בבחינה זאת גם לאחר שהמוצר "הוצג" בשוק: האם ישנן דרכים לשיפור הייצור והשיווק.

היה מוכן לכל
קורה שהמוצר החדש אינו הצלחה בשוק (ולצערנו אלו רוב המקרים...) כבר בתהליך התכנון יש להקדיש מחשבה למצבים אפשריים אלו. אחד הפתרונות הוא למצוא לקוח או לקוחות שיקנו את כל הייצור במחיר עלות. 
אין זה הפתרון היחידי - ניתן לפלח את השוק מחדש או למצוא "סדק" ("נישה") אחר בשוק. ניתן לבצע שינויים שוליים במוצר, בגודלו, בצורתו, בצבעו, באריזה, בטעם, בשימושים, בשם המותג או במחיר, כדי ל העלות מוצר כזה "על הפסים".
 
מחיר המוצר
כבר בשלבים הראשוניים של תכנון המוצר, יש להגדיר את המחיר, המהווה חלק מרכזי בתמהיל השיווק. המחיר חייב להיות מותאם לקהל המטרה, למיצוב ולקונספט המוצע. מומלץ להקדיש מחשבה לבניית תמחיר עם מבנה עלויות גמיש. יש לבדוק אם ניתן - על בסיס אותו קו ייצור - לייצר שני מותגים שונים מבחינת המחיר. בשלב זה יש ל הגיע להחלטה אם אנו
מעונינים בשוק מצומצם ויוקרתי, שוק רחב או שילוב של מחיר גבוה עם היקפי מכירה גדולים.
 
רב-שימושי
בעת פיתוח הקונספט אנו מתמקדים בצרכיו של הלקוח. בשלב זה נשאלת השאלה, האם המוצר או השירות עשויים לענות על מספר דרישות ולפתור כמה בעיות ללקוח הפוטנציאלי. המתכנן חייב להעריך בשלב הראשוני של הפיתוח באם עדיף ליצור את המוצר כך שיתן פתרון יחיד ומיוחד, ורק בעתיד (לאחר החדרתו לשוק), לנסות ולפתח שימושים נוספים למוצר שיתאימו לשלבי מחזור החיים של המוצר.

שימושים ישנים/חדשים
בין יתר הבחינות שיש לבצע בשלב התכנון חשובה ביותר בדיקת הפונקציונליות במימד חדש/ישן: האם המוצר החדש הינו בעל תכונות חדשות הבאות לתת פתרון לצורך קיים וישן, או מוצר ישן שנמצא לו שימוש חדש.
 
צרכי לקוחות
יצרני מוצרים וספקי שירותים מחפשים בקרב הלקוחות צרכים חדשים או צרכים שלא מולאו, כדי לתת להם תשובה על ידי מוצר חדש. מצב זה עדיף מאשר לנסות ליצור 'צורך יש מאין'. במקרה זה, מאמצי השיווק יהיו יקרים יותר והסיכוי להצלחה נמוך. 
התמקדות בדרכים לזיהוי צרכי השוק המתלכדים עם ביקוש למוצר החדש היא הגישה המומלצת. יצירת מוצר חדש היא צעד ראשון ועיקרי, אך שוק עם צורך מתאים למוצר החדש הינו הכרחי בדרך להצלחה.
 
"ערך מוסף"
פיתוח "ערך מוסף" או ייחודיות למוצר עשויים לגרום לכך ששווקים חדשים ייפתחו בפניו. ניתן ליצור ייחודיות על ידי הפיכת המוצר לאישי, מובחר או מיוחד. מוצר שעצם הצגתו או שימוש באריזה מיוחדת מוסיפים למיוחדות שלו, יביא לכך שגם בעיני הלקוח הסופי וגם בעיניהם של גורמי השיווק הוא ייהפך ללהיט.

פרסום וקידום מכירות
בשלבים מוקדמים של התכנון חייב המתכנן לבדוק באם ניתן להגיע בקלות יחסית, ותוך עלויות נמוכות של תקשורת שיווקית, ללקוח הסופי. הנטל הנכבד של עלויות השיווק על מחירו הסופי של המוצר עדיין יהיה תחרותי בשוק בשל המחיר שייקבע. האם במקרה זה מחיר המוצר מתאים למיצוב שנקבע, ואם המחיר גבוה מדי, כיצד עדיין ניתן לשפר את המוצר כדי להתגבר על בעיה זו.
 
בהירות המסר 
המסר המועבר מהיצרן ומהמשווק ללקוח הסופי חייב להיות ברור: עליו להכיל את התועלות לצרכן בצורה מובנת, וזאת בעזרת האריזה, הצגת המוצר, וכל המערכת השיווקית: החל בפרסום, קידום מכירות וכלה ביחסי ציבור. מסר פשוט וברור.

מה המוצר או השירות החדשים מציעים למשתמש: יעילות, חיסכון, הנאה, שיפור, נוחות, תענוג, ביטחון, או אולי הגשמת חלום? בכל מקרה יש לוודא כי המוצר באמת ממלא את ההבטחות שיצרה התקשורת השיווקית.

"צא מהריבוע"
ייתכן כי אתה נמצא כבר בשלב מתקדם או סופי בפיתוח המוצר. עדיין בשלב זה, באם ברצונך ב"כוכב" אמיתי, ניתן לעשות מאמצים לגילוי "פריצת דרך". שכח לזמן מה את מה שהינך יודע על המוצר, את תחום ההתמחות שלך, וחפש חדשנות בתחומים אחרים. נסה ליישם חידושים מתחומים שונים מהתחום בו הינך פועל. רעיונות רבים "נולדו" כתוצאה משינוי
באופן החשיבה, מתוך התנסות בתחומים שונים וזרים ו"העברה" מתחום אחד לשני.

כיצד מגיעים ל"כוכבים"?
כדי לנסות להביא לכך שהמוצר הבא יהיה "כוכב", יש ל השקיע מאמצים יום-יומיים, קבועים ומתמשכים. מוצרים שיהוו את הלהיט הבא בשוק נוצרים במוח היצירתי של המפתח. אולם, כדי להגיע אל אותו הלהיט, יש ליצור עשרות ואף מאות רעיונות, להפכם לקונספטים ולמוצרים.

הדרך להפוך ליצירתי יותר פשוטה ולכן גם קשה וארוכה - התנסות רבה ומגוונת, מאמץ שכלי וזיעה. חשוב על מוצרים חדשים, השתמש בטכניקות של חשיבה רוחבית להעלאת רעיונות מיוחדים, רשום אותם ולמד אותם. לאחר מכן הוסף קבוצת רעיונות נוספים, וחוזר חלילה.
 
זכור, אחד מאותם המאות עשוי להיות ה"כוכב" הנכסף.