|
|
יח"ל 01 משימה 1
|
|
הגדרות למונח מוצר
|
|
לפניכם טבלה ובה הגדרות למונח "מוצר". היעזרו בדוגמה, והשלימו את הטבלה בקובץ וורד נפרד . כתבו שתי דוגמאות משלכם. ניתן להיעזר במדור ה"חדשות" באתר סטורנקסט:
אובייקט מוחשי (סחורה) |
שירותים |
רעיונות והשקפות |
בני אדם |
מקומות |
חוויות אסתטיות |
מכשיר 4 MP |
הסרת שיער בלייזר |
שימוש באמצעי מניעה |
מועמד פוליטי |
מרכז המבקרים בכותל המערבי |
ביקור במוזיאון חיל האוויר בחצרים |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יח"ל 01- משימה 2
|
|
צורך, רצון וקהל פוטנציאלי
|
|
נעלי טבע נאות פונות לגברים ונשים כאחד, לאותם אלו המבקשים לשלב נוחות עם אופנה. אולם לאחר שמחקרים גילו כי עיקר הקהל הפוטנציאלי הוא נשים בגילאי 55-25, הוחלט להתרכז בנשים שהוגדרו כ"כנשים הנקרעות בין מראה לנוחות: הן מודעות לאופנה, אבל לא מוכנות להיות קורבן שלה. הן רוצות ליהנות מנוחות מקסימלית, מבלי להתפשר על האסתטיקה. הן אוהבות להרגיש בנוח בכל שעה ובכל מצב, ולהיראות הרבה יותר מזה. ניתן להגדיר אותן כנשים הדורשות נוחות וחולמות אופנה. (מקור: תחרות הפרסום והשיווק האפקטיבי, ישראל 2006 EFFIE AWARDS)
היכנסו לאתר וענו על השאלות הבאות בקובץ וורד נפרד .
-
הסבירו על פי הקטע כיצד נעלי טבע נאות הגדירו מהו הצורך של הנשים.
-
הסבירו על פי הקטע מה ההבדל בין הצורך של נשים לבין הרצון שלהן.
-
כיצד יכולה חברת טבע נאות להיענות לנשים שהוגדרו כקהל פוטנציאלי?
|
|
|
יח"ל 02 משימה 1
|
|
מותג, תועלות
|
|
קראו את הכתבה "איך יוצרים מותג אהוב", דן הרמן, שיווק ופרסום Ynet 12/2/06 התייחסו לשאלות הבאות בקובץ וורד נפרד 
1. העתיקו את ההגדרה של הכותב ל"אהבה למותג".
2. בפסקה החמישית מצוינים שמות מותגים. רשמו ליד כל אחד מהם מהו המוצר הנמכר ומהי הציפייה של הצרכנים מהמותג.
-
M & M
-
IKEA
-
BMW
-
NOKIA
-
GOOGLE
3. תחת הכותרת "איך יוצרים תועלת חשובה ונדירה?" מצוינים ארבעה מותגים. נתחו כל אחד מהם על פי "התועלת הנדירה" (כפי שמגדיר הרמן), המתווספת למוצר עצמו, שאותו מייצרת ומשווקת החברה.
|
|
|
יח"ל 02 משימה 2
|
|
תועלות, מערכת שיווקית, ייצור ומכירה, נותן שרות, הצעת ערך
|
|
לפניכם שני קישורים: האחד של רשת למכירת ספרים סטימצקי והשני של רשת שיווק מוצרי צריכה (סופרמרקט). היכנסו לכל אחד מהם ורשמו בקובץ וורד נפרד כיצד באה לידי ביטוי כל תועלת Blue Center מהמערכת השיווקית שמעניק נותן השירות המוצע לצרכן.
1. בחרו סניף קופת חולים ופרטו שלוש תועלות הנובעות ממנו.
2. הביאו דוגמה לשלוש תועלות הנובעות ממערכת השיווקית בייצור ובמכירה של פרחים.
3. חנויות טוענות כי ביכולתן להציע מותגים רגילים בהנחות גדולות. האם זוהי הצעת ערך? פרטו.
4. הביאו דוגמה למוצר שהצדקת קיומו: א. מותנית בתועלות הנובעות ממנו ולא מקיומו הפיזי. ב. מותנית בקיומו הפיזי.
5. הסבירו את טענתו של ג'ק וולץ בפסקה הראשונה של הרקע התיאורטי, והביאו דוגמה לחיזוק עמדתכם.
|
|
|
יח"ל 02- שאלות פתוחות
|
|
תועלות מהמוצר ותועלות הנובעות ממערכת השיווק
|
|
1. בחרו סניף קופת חולים ופרטו שלוש תועלות הנובעות ממנו.
2. הביאו דוגמה לשלוש תועלות הנובעות ממערכת השיווקית בייצור ומכירה של פרחים.
3. חנויות טוענות כי יש ביכולתן להציע מותגים רגילים בהנחות רבות. האם זוהי הצעת ערך? פרטו.
4. הביאו דוגמה למוצר שהצדקת קיומו: א. מותנית בתועלות הנובעות ממנו ולא מקיומו הפיזי. ב. מותנית בקיומו הפיזי.
5. הסבירו את טענתו של ג'ק וולץ בפסקה הראשונה של הרקע התיאורטי, והביאו דוגמה לחיזוק עמדתכם.
|
|
|
יח"ל 03 משימה 1
|
|
מצבי ביקוש, דרכי שיווק
|
|
לפניכם טבלה הכוללת את מצבי הביקוש בשוק. קראו על מצבי הביקוש ודרכי השיווק הננקטות בהתאמה להם, והשלימו את הטבלה הבאה בקובץ וורד נפרד , על פי הדוגמה.
קישור לאתר / מוצר |
הצורך |
תיאור הביקוש למוצר |
דרך שיווקית העונה על רמת הביקוש – ציון שמה |
פירוט / הדגמת הדרך |
מוצרי חלב |
צורך במוצר בריאותי. סגנון חיים מודרני - "על הדרך", הצורך באריזה נוחה וקלה לשימוש. |
צרכן שהופך מודע יותר לענייני בריאות, מוכן לשלם יותר עבור נוחות ויתרונות בריאותיים. התאמת גודל האריזה, כגון - צמיחה בביקוש לאריזות אישיות לצריכת מנה אישית. |
משווקים בשוק החלב נמצאים בנקודת מוצא טובה לעזור לצרכנים לאזן בין בריאות ופינוק, תזונה נכונה וכיף. שיווק מחודש. |
יש להתחיל עם משהו מוכר לצרכן ולהוסיף לו טוויסט. לדוגמה: ארוחת בוקר המשלבת מיץ וחלב במשקה אחד. השלב השני: הכנסת מרכיב חדש למשקה הבוקר. |
|
|
|
יח"ל 03 משימה 2
|
|
צורך, מענה לצורך, ביקוש, מענה לביקוש
|
|
לפניכם שני אתרים. היכנסו לקישורים, בחנו את האתרים וענו על השאלות בקובץ וורד נפרד :
קיפר – אתר הברקה שנולד מצורך: מחסן מקוון לתכני סטילס ווידיאו סלולריים. הודעת MMS לאתר מפעילה בו אוטומטית חשבון משתמש פרטי, שבאמצעותו ניתן לאחסן תמונות או סרטוני וידיאו סלולריים, להוריד את התכנים למחשב האישי, לשלוח מהאתר ישירות לחברים ולשתף את הגולשים ביצירות, בהנחה שהסכמתם שהיצירות שלכם ייחשפו לציבור. יפה.
כדור מרץ – "כדורשק" מוכר בעולם כ-Footbag, משחק ההקפצות של כדור קטן בכל דרך אפשרית, ללא שימוש בידיים. איש מאיתנו לא ידע שזה שמו וכי מדובר במשחק בעל חוקים ומאפיינים מוכרים, אבל כולנו שיחקנו בו בבית הספר, בבסיס, בבית או בהפסקות בעבודה. חברה צעירה בשם "כדורשק ישראל" מייצגת בארץ את ארגון הכדורשק העולמי, מייבאת ומפיצה כדורים, חולצות וציוד נלווה, ומשום כך האתר שלה משמש כתחנה המרכזית של חובבי המשחק בארץ: יש בו הודעות על חוגים ותחרויות אזוריות, ומידע על סוגי המשחקים המקובלים בעולם. האתר מעמיד לרשות מועדון הלקוחות שלו צוות מומחי כדורשק, שיענו על כל שאלה. (מתוך: "עלו ברשת": מנהלת החשבונות המהירה בעולם, אילן יצחייק, פורסם: 30.09.07, Ynet אינטרנט)
שאלות:
-
תיאור של אתר קיפר המובא לעיל, מובלט המשפט "אתר הברקה שנולד מצורך". הסבירו מהו הצורך שעליו עונה האתר. האם האתר אכן עונה על הצורך שתואר? כיצד הייתם מגדירים את הביקוש לאתר כזה? באיזו דרך שיווקית בחרו מקימי האתר כדי לענות על הביקוש? פרטו תשובותיכם.
-
בתיאור של אתר כדור מרץ המובא לעיל , מובלט המשפט "איש מאיתנו לא ידע... אבל כולנו שיחקנו בו...". תארו את הביקוש לאתר זה. מהי הדרך השיווקית שנבחרה כדי לענות על הביקוש? פרטו תשובותיכם.
|
|
|
יח"ל 03 משימה 3
|
|
ביקוש בלתי רצוי, מסע פרסום, שיווק נגדי
|
|
חברות ציבוריות רבות בחברה הישראלית מתמודדות חדשות לבקרים עם ביקוש בלתי רצוי של הצרכנים הישראלים. הביאו שלוש דוגמאות למסעי פרסום (קמפיינים) שמטרתם להציג מוצר (סחורה / שירות/ רעיון) כבלתי רצוי, נקיטה בשיווק נגדי. ציינו את המקור שבו השתמשתם.
|
|
|
יח"ל 03- שאלות פתוחות
|
|
ניהול שיווק, חליפין, יעדים, מצבי ביקוש, משימות ופעילויות שיווק, סוגי שיווק
|
|
-
הסבירו מהו ניהול השיווק, ומדוע יצירת החליפין נועדה לענות על יעדי הפרטים והארגונים.
-
בחרו שלושה מצבי ביקוש בתחום ההלבשה, והסבירו אותם. לכל מצב ביקוש שבחרתם פרטו משימות ופעילויות שיווק.
-
הסבירו והדגימו: "שיווק ממיר", "שיווק מפתח", "שיווק מחודש", "שיווק מתאם", "שיווק משמר", "שיווק מצמצם", "שיווק נגדי".
-
האם ייתכן כי בחברה מסוימת מצב ביקוש מוגדר כ"לא רצוי" ובחברה אחרת הוא מוגדר בצורה אחרת? הביאו דוגמה.
-
קיימת טענה כי אסור לארגון לנקוט ב"שיווק משמר", כיוון ששמירה על הקיים משמעותה נסיגה בפעילות. חוו דעתכם על טענה זו.
-
בענף הגלידות קיים ביקוש בלתי סדיר. ציינו שלוש פעילויות שיווקיות שניתן לבצע בשיווק מתאם.
|
|
|
יח"ל 04 - משימה 1
|
|
גישות שיווקיות, מהלכים שיווקיים, כרטיס מידע ארגוני
|
|
לפניכם רשימת אתרים של ארגונים שונים, וכתבות על ארגונים. היכנסו לקישורים וערכו כרטיס מידע קצר לכל אחד מהארגונים בקובץ וורד נפרד .
סטייליסימו NRG - תישנו על זה
StorNext שופרסל מניפה את דגל איכות הסביבה
סוגת
תנובה
האינטרנט החדש של בזק
סטטוס - טויוטה נאבקת לשמור על איכות ולא רק על כמות - פרנויה בטויוטה
כרטיס מידע (יש להעתיק ולמלא לכל קישור כרטיס כזה)
-
שם הארגון:_____________________________________
-
המוצר:________________________________________
-
הגישה השיווקית שהארגון נוקט היא:____________________
-
הנימוק וביטויי המהלכים השיווקים על פי האתר הם:__________
|
|
|
יח"ל 04 - תרגול
|
|
גישות שיווקיות
|
|
-
ערכו את רשימת הנחות המוצא העומדות בבסיס כל אחת מחמש הגישות השיווקיות שהוצגו.
-
מה ההבדל בין גישת הייצור לבין גישת המוצר?
-
אנו עדים כיום לארגונים המאמצים את הגישה השיווקית-חברתית. מדוע?
-
רמות גבוהות של שומן מן החי פוגעות בבריאות בני אדם. כיצד ארגון המייצר מוצרי בשר ישתמש בעובדה זו בבואו ליישם את הגישה השיווקית-חברתית?
-
הביאו דוגמה לארגון הנוהג לפי גישת המכירות, והסבירו את הסיבה העיקרית לכך.
-
טענה רווחת היא שמכללות רבות נוקטות בגישת המוצר. הסבירו את הטענה.
|
|
|
יח"ל 05 משימה 1
|
|
אסטרטגיית שיווק
|
|
היכנסו לאתרים בקישורים הבאים והשוו ביניהם על פי הנושאים הרשומים בדף וורד המצורף :
מוזיאון בית רוקח - אתר מפה
מוזיאון נחום גוטמן לאמנות - אתר TelCity
מדוע נבחרו שני אתרים אלה? מה ניתן ללמוד על אסטרטגיית השיווק של כל אחד מהם?
|
|
|
יח"ל 05 משימה 2
|
|
השיווק הוא שיטת מכירה, גישת השיווק המודרני
|
|
קראו את המאמר מי מפחד משיווק בעמותות?! של פרופ' אורן קפלן וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף :
-
פרופ' קפלן פותח את מאמרו בהסבר מדוע בעיני רבים השיווק נתפס בטעות כשיטת מכירה. הסבירו במילים שלכם את דבריו.
-
פרטו מהן ההתנגדויות שמציג פרופ' קפלן לאימוץ גישת השיווק המודרני בעיקר בקרב ארגונים ממשלתיים ומלכ"רים.
-
היכנסו לאתרים הבאים ובחנו אותם - האם הם פועלים על פי המלצתו של פרופ' קפלן או לא? נמקו תשובתכם.
בית אבות "ליאון רקנאטי"
בית אבות "לב הכרמל"
דיור מוגן "מגדלי הים התיכון"
בית אבות "רחל"
בית אבות "גרינשטיין"
|
|
|
יח"ל 05 שאלות פתוחות
|
|
תודעת השיווק, גלובליזציה, משאבים שיווקיים
|
|
-
מדוע תודעת השיווק חדרה בתחילה בארצות הברית?
-
"תופעת הגלובליזציה מצריכה משאבים שיווקים רבים". הסבר טענה זו.
-
בשנים האחרונות ארגוני מלכ"ר רבים אימצו את השיווק. בחרו מלכ"ר ישראלי שאתם מכירים, והדגימו טענה זו.
|
|
|
יח"ל 06- שאלות פתוחות
|
|
התפתחות השיווק בעולם ובארץ
|
|
1) האם אתם מוצאים קשר בין התפתחות השיווק בעולם להתפתחות הגישות בניהול השיווק? פרטו תשובתכם.
2) מדוע החל עידן השיווק המודרני לאחר מלחמת העולם השנייה?
3) הסבירו והדגימו את המושג "גלובליזציה".
4) בחרו שני ארגונים מתחום השירותים שהינכם מכירים, והדגימו כיצד תופעת ה"גלובליזציה" מיושמת בהם.
5) הדגימו את התפשטות השיווק החברתי העולם.
6) " בניית מערכת יחסים עם הלקוח מועילה לשני הצדדים" מדוע?
7) הסבירו את הטענה כי "ארגון צריך להתמקד בשיווק ובשירות אישי יעיל".
8) "עסקים חדשים זה נחמד, אך לקוחות חוזרים הם אלו שמשלמים". כיצד משתלבת טענה זו עם עליית החשיבות של יצירת יחסים עם הלקוח ושמירה על הלקוח?
9) מדוע בשל ריבוי הערוצים, מלאכת התקשורת השיווקית נעשית קשה מאוד?
10) פרטו והדגימו 5 מאפיינים עיקריים של הצרכן הישראלי.
11) מהי החשיבות של פילוח שווקים? הדגימו תשובתכם.
|
|
|
יח"ל 07- שאלות פתוחות
|
|
התנהגות צרכנים
|
|
1. הסבירו מדוע חשוב למשווקים להבין את התנהגות הצרכנים, והדגימו תשובתכם מתחום נעלי הספורט.
2. הסבירו כיצד גירויי שיווק ושינויי סביבה עשויים/ עלולים להשפיע על התנהגות הקונים.
3. הביאו דוגמא ליישום התיאוריה של מסלאו בהתנהגות צרכנים.
4. הסבירו במונחי מעורבות קנייה, את רכישת הפריטים הבאים: בית, מסטיק, מכונית, ביטוח לחו"ל, עיתון ומחברת?
5. מהם גורמי השיווק (גירויי שיווק) העשויים להשפיע עליכם בבחירת סניף בנק?
6. הסבירו האם ייתכן כי אנשים שונים מספקים צרכים שונים ברכישת אותו מוצר? נמקו תשובתכם.
7. הייתכן כי שני אנשים יעברו תהליכי קבלת החלטות שונים ברכישת אותו מוצר? נמקו תשובתכם והדגימו.
8. שאלות ההיפטרות מהמוצר מעסיקה בשנים האחרונות חוקרים רבים מתחומים רבים. בחרו שני מוצרים והסבירו טענה זו.
9. הסבירו על פי הדגם הכללי להתנהגות הצרכן את קניית המוצרים הבאים: בית, לחם, מלח, טלוויזיית פלזמה.
10. יש הטוענים כי לגירויי השיווק היום השפעה רבה יותר מזו שהיתה להם בעבר, וכן השפעתם רבה יותר מגירויי הסביבה. האם תסכימו עם טענה זו? נמקו תשובתכם.
|
|
|
יח"ל 08 - שאלות פתוחות
|
|
גורמים פסיכולוגיים, גורמי רכישה, "מדרג הצרכים" של מסלאו, תהליך למידה, עמדת צרכנים, מוביל דעה, קבוצת שייכות, קבוצת התייחסות
|
|
-
הסבירו והדגימו את הגורמים הפסיכולוגיים הבאים: הנעה, תפיסה,למידה, אמונה, עמדה.
-
הסבירו מהי החשיבות של"טעימות" שצרכנים מתנסים בהם במרכולים.
-
הביאו שתי דוגמאות שבהם אנשי שיווק משתמשים ב"מדרג הצרכים" של מסלאו.
-
האם ייתכן שאדם ינוע לאורך המדרג למעלה ולמטה? נמקו והדגימו.
-
כיצד חברות עסקיות משתמשות בתהליך הלמידה במהלך עסקיהם?
-
פעמים רבות יצרנים ומשווקים מדגישים את ארץ המקור של המוצר. מדוע?
-
הדגימו מוצר שהעמדה של צרכנים כלפיו שונתה לאורך זמן, והסבירו מדוע.
-
כיצד העיסוקים הבאים - דוגמנית,דייג, מאמן כושר גופני - משפיעים על רכישת מזון?
-
בחרו שני מוצרים מתחומים שונים, והסבירו מיהו "מוביל דעה" בתחום.
-
האם "מוביל דעה" בתחום מסוים יכול להשתנות במשך הזמן? הסבירו והדגימו תשובתכם.
-
כיצד שינויים בתא המשפחתי יכולים להשפיע על צריכת מזון?
-
הסבירו מהו סגנון חיים, והדגימו על ענף האופניים.
-
כיצד אישיות ותפיסה עצמית יכולים להשפיע על רכישת לבוש ועל בחירת טיול לחו"ל?
-
הסבירו מהי קבוצת שייכות ומהי קבוצת התייחסות, והדגימו השפעת הקבוצות הנ"ל על בחירת שני סוגי מוצרים לבחירתכם.
-
בחרו מוצר שבו כל אחד מראשי המשפחה הוא הדומיננטי, ומוצר שבו ההחלטה משותפת. נמקו.
|
|
|
יח"ל 08 משימה 1
|
|
שיווק מותג, תפיסת הקיימות, גורמים אישיים, חברתיים ותרבותיים לרכישה
|
|
קראו את הכתבה "קווים סותרים לדמותנו - הצרכן הישראלי", מאת: קרן אהרון העוסקת במותג מרידול של טבע וענו על השאלות בקובץ וורד נפרד :
-
כיצד בשיווק המותג מרידול חברת טבע הצליחה לשלב את התפיסות הקיימות אצל הצרכנים?
-
מהם הגורמים האישיים המשפיעים ביותר על רכישת המותג?
-
הביאו דוגמאות מהכתבה לאמונות הקיימות אצל הצרכנים בנוגע לחברת טבע ולמותג מרידול.
-
הביאו דוגמאות לביטויים חברתיים ותרבותיים המשפיעים על רכישת מוצרים כמו המותג מרידול.
|
|
|
יח"ל 08 משימה 2
|
|
עמדות קיימות, מותג, מנהיג דעה, מאפייני בני נוער
|
|
בני נוער חושבים ש"חלב זה לילדים". קראו את הכתבה "הכרות טובה עם קהל היעד מבטיחה מוצרי חלב מצליחים", 04/10/2006, מיכל איזנשטין, מאתר StoreNext, ופרטו בקובץ וורד נפרד :
-
כיצד התמודדו בחברה עם העמדות הקיימות של בני הנוער כאשר רצו לשווק את המותג החדש.
-
את מי הייתם בוחרים כמנהיג דעה שיוכל לשנות את עמדותיהם של בני הנוער בישראל? נמקו בחירתכם.
-
|
|
|
יח"ל 08 משימה 3
|
|
תפיסת צרכנים, קנייה מקוונת, הבדלי תרבות, מחקר שוק
|
|
בקישור הבא תמצאו כתבה העוסקת במחקר שנעשה בסינגפור במטרה לשנות את תפיסות הצרכנים באשר לקנייה מקוונת (קנייה דרך האינטרנט). http://www.moit.gov.il/NR/exeres/46B01383-75D7-42A9-B36B-73D60B838299.htm. קראו את הכתבה וענו על השאלות בקובץ וורד נפרד :
-
מהן מסקנות המחקר שניתן ליישמן גם בישראל - אם מניחים כי המאפיינים בין שתי התרבויות, הישראלית והסינגפורית, זהים?
-
מה לא ניתן ליישם בישראל כתוצאה מההבדלים בין התרבויות?
-
האם תרומת המידע מהמחקר לפעילות השיווקית של החברות בארץ עולה על החיסרון של המחקר שנעשה על תרבות אחרת ולא ישראלית? נמקו תשובתכם.
|
|
|
יח"ל 08 משימה 4
|
|
גורמים אישיים לרכישה, צרכן אידיאלי
|
|
קראו את הכתבה מזון אורגני - כיוונים והתפתחויות, 07/12/2006, אילנה ברש, מאתר StoreNext, העוסקת במזון אורגני וענו על השאלות בקובץ וורד נפרד :
-
מהם הגורמים האישיים שיש להם השפעה על רכישת מזון אורגני? סדרו את הגורמים לפי סדר חשיבותם.
-
בנו פרופיל "צרכן אידיאלי" לקנייה ושימוש במזון אורגני על פי הכתבה. היעזרו בחומר הנמצא ב רקע התיאורטי של הפרק.
|
|
|
יח"ל 09- שאלות פתוחות
|
|
תהליך הקניה
|
|
1. משפחת ישראלי שוקלת לקנות עיתון ודירה, פרטו את התפקידים בכל אחת מהקניות הנ"ל.
2. האם התפקידים בתהליך הקנייה, מתרחשים רק במשפחה? נמקו והדגימו.
3. הסבירו את ארבעת סוגי הקנייה על פי המודל של הנרי אסאל והדגימו תשובתכם.
4. הדגימו כיצד אנשי שיווק יכולים להעניק חיזוקים בקנייה מפחיתת דיסוננס.
5. הסבירו את "מודל השלבים". האם הוא מתאים לרכישה של כל מוצר? נמקו תשובתכם.
6. האם "מודל השלבים" הוא מודל המתאים להתנהגות קנייה במעורבות נמוכה? נמקו תשובתכם.
7. מדוע נקרא "מודל השלבים" לעיתים "מודל הקנייה השקולה"?
8. מהם מקורות מידע פנימיים, ומהם מקורות מידע חיצוניים? הדגימו תשובתכם על רכישת אופניים.
9. פרטו שלושה סוגי קטגוריות שצרכן עשוי להתחשב בהן בעת רכישת מצלמת וידאו.
10. הסבירו מתי עלול להתרחש דיסוננס קוגניטיבי אצל הקונה, ופרטו שלוש דרכים לצמצומו.
|
|
|
יח"ל 10- שאלות פתוחות
|
|
התנהגות צרכנים
|
|
1. הביאו שתי דוגמאות להתנהגות קונים על-פי שלושת המודלים הבאים: א. המודל המיקרו-כלכלי. ב. המודל פסיכואנליטי. ג. מודל תפיסת סיכון.
2. הביאו שתי דוגמאות בהן לא מתקיים המודל הפסיכואנליטי.
3. הדגימו את "עקרון ההנאה" ברכישת מוצר כלשהו.
4. הסבירו כיצד גורמים חברתיים עלולים להשפיע על התנהגות קונים?
5. פרטו ליד כל טענה של המודל המיקרו-כלכלי כיצד היא מהווה מגבלה למודל: א. הכברת תועלת במגבלת תקציב נתונה. ב. לצרכנים מידע מושלם על מגוון המוצרים בשוק. ג. קשה למדוד רמות תועלת. ד. הצרכנים רציונאליים.
6. הסבירו את מודל תפיסת הסיכון.
|
|
|
יח"ל 11- שאלות פתוחות
|
|
מערכת מידע שיווקי
|
|
1. פרטו חמש החלטות שמנהלים עשויים להיעזר בהן בעת קביעת מערכת המידע השיווקי.
2. הביאו שתי דוגמאות למערכת רשומות פנימיות, מחקר שיווקי, מודיעין עסקי ומערכת תומכת החלטה בשיווק.
3. הסבירו את ההבדל בין מערכת מידע שיווקי למחקר שיווקי.
4. הסבירו כיצד המידע המפותח במערכת מידע שיווקי מתקבל מ: א. תכנון מידע? ב. איסוף מידע? ג. מערכת רשומות פנימיות?
5. הביאו דוגמה אחת להשפעת כל סביבה מהסביבות הבאות על השיווק: סביבה דמוגרפית, כלכלית, טכנולוגית, חוקית, תרבותית וגלובלית.
6. מהו ההבדל בין מודיעין עסקי למחקר שיווק? הדגימו תשובתכם על ענף החלב.
7. מדוע אנשי שיווק רבים מעוניינים לדעת על מגמות עתידיות? בחרו ענף מזון, והצביעו על שתי מגמות שלדעתכם יתרחשו בעתיד.
|
|
|
יח"ל 12- שאלות פתוחות
|
|
מחקר שיווקי
|
|
1. הסבירו והדגימו את חשיבות הגדרת הבעיה השיווקית.
2. פרטו בקצרה את השלבים המרכזיים בתהליך המחקר השיווקי.
3. ציינו מהם הנושאים המרכזיים בהם מחוייבת תכנית מחקר והביאו דוגמא אחת לכל נושא.
4. כיצד הייתם מדרגים את עלות מקורות הנתונים הבאים (מהגבוה לנמוך)? נמקו תשובתכם. א. נתוני ביניים. ב. נתונים משניים. ג. נתונים מקוריים.
5. הסבירו והדגימו את ההבדל בין נתונים ראשוניים לנתונים משניים בהתייחס לנושא מתחום התחבורה.
6. מדוע נשאלות שאלות מעטות יחסית כאשר מקיימים ריאיון דרך הטלפון?
7. הדגימו שני שימושים בציוד ממוכן.
|
|
|
יח"ל 13- שאלות פתוחות
|
|
איסוף נתונים
|
|
1. מהו סוג המחקר שיתאים לדעתכם לקביעת מיקום ל"קיוסק", כאשר הפרמטר המרכזי הוא כמות אנשים העוברים במקום? נמקו תשובתכם.
2. הסבירו מהי תצפית ומהו החיסרון העיקרי בשיטה זו.
3. הביאו שתי דוגמאות לשימוש בשיטת התצפית בתחום התכשיטים, בהן נעשה שימוש במכשור כלשהו.
4. מהם שלושת סוגי הסקרים העיקריים? ציינו שני יתרונות ושני חסרונות בכל אחד מהם.
5. פרטו שלושה נושאים המתאימים ביותר לביצוע מחקרי סקר. נמקו תשובתכם.
6. הדגימו 'ניסוי מעבדה' על בעיה מתחום התנהגות הצרכנים.
7. מהם שני הסיכונים המרכזיים כאשר עורכים ניסוי שדה?
8. הדגימו שני נושאים המתאימים ביותר לשימוש בקבוצת מיקוד ונמקו תשובתכם.
|
|
|
יח"ל 15- שאלות פתוחות
|
|
פילוח שוק
|
|
1. הסבירו מהו שיווק מטרה? פרטו את שלביו המרכזיים.
2. הסבירו מהו מיצוב בשוק והדגימו על חברה מתחום המזון.
3. הסבירו את בסיסי הפילוח הבאים והביאו שתי דוגמאות לכל בסיס פילוח: דמוגרפי, גיאוגרפי, פסיכוגרפי והתנהגותי.
4. הדגימו פילוח שוק על פי תגובת הצרכן.
5. הביאו שתי דוגמאות לפילוח פסיכוגרפי.
6. הדגימו פילוח של שווקים עסקיים בענף הטרקטורים.
|
|
|
יח"ל 16- שאלות פתוחות
|
|
תמהיל השיווק
|
|
1. הסבירו מהו תמהיל השיווק, והדגימו על חברה מתחום השירותים.
2. פרטו מהי הביקורת המרכזית כנגד התפיסה של "4-p".
3. הדגימו כיצד פוליטיקה ודעת קהל יכולים להשפיע על בחירת מוצרים.
4. "הקונים קונים תועלות ולא את המוצר". הסבירו עיקרון זה.
|
|
|
יח"ל 17- שאלות פתוחות
|
|
מדיניות מוצרים
|
|
1. מדוע המוצר נחשב מרכיב מרכזי בתמהיל השיווק?
2. האם ניתן לראות בשירות מערך תלת ממדי? נמקו תשובתכם והדגימו.
3. פרטו והדגימו את ממדי המוצרים הבאים: א. אופנוע. ב. מלח שולחן.
4. פרטו את סיווג המוצרים על פי: א. מגוון ב. התנהגות הקנייה של לקוחות.
5. פרטו את השלבים המרכזיים במחזור חיי מוצר ופרטו מסקנות והמלצות עיקריות הנובעות ממודל זה.
6. הסבירו מהו תמהיל מוצרים ופרטו את שני המישורים המרכזיים בהחלטה על תמהיל מוצרים.
7. הדגימו אורך קו מוצרים ורוחב תמהיל מוצרים בבית קפה.
8. הסבירו מהו "מיתוג" ומהי חשיבות פעולת המיתוג.
9. הייתכן כי ארגון ימתג מוצר כמו ענבים? נמקו תשובתכם.
10. הסבירו מהי "נאמנות למותג" ומהי חשיבותה ליצרן/למשווק.
11. מהן ההחלטות העיקריות הניצבות בפני יצרן מקררים? פרטו והדגימו תשובתכם.
|
|
|
יח"ל 18- שאלות פתוחות
|
|
מדיניות המחרה
|
|
1. פרטו 3 טעויות נפוצות, שמנהלים בארגונים טועים בעת שהם קובעים את המחיר.
2. הביאו 2 דוגמאות ליעדי המכירה הבאים: השגת רווח מרבי ועליונות המוצר.
3. חברה לייצור הלבשה תחתונה, העלתה את מחיריה בצורה ניכרת, ולהפתעתה מכירותיה עלו. הסבירו תופעה זו.
4. הסבירו מהן עלויות קבועות, עלויות משתנות, עלויות כוללות, ועלויות ממוצעות. הדגימו תשובתכם.
5. מדוע טווח המחיר יכול לנוע עד מחיר שאחריו אין ביקוש? הדגימו תשובתכם.
6. הסבירי מהי המחרת חיקוי והביאו דוגמא של חברה מתחום השירותים.
7. הביאו 2 דוגמאות להמחרה פסיכולוגית שהינכם מכירים.
8. הייתכן כי יצרן יתמרץ קמעונאי בהנחת כמות, והמחיר לצרכן הסופי לא ישתנה ? נמקו תשובתכם.
9. הסבירו והדגימו את המחרת המרווח.
|
|
|
יח"ל 19- שאלות פתוחות
|
|
מערכת ההפצה
|
|
1) מדוע ההחלטות בערוצי שיווק הן החלטות חשובות של הארגון?
2) פרטו מהם הפערים שמערכת ההפצה מתווכת ביניהם, והביאו דוגמא לכל פער.
3) הסבירו והדגימו מהו גורם ביניים במערכת ההפצה.
4) במה נבדלים ביניהם ערוצי השיווק? הדגימו תשובתכם.
5) הסבירו את ההבדל בין סיטונאי לקמעונאי.
6) מדוע משתמשים יצרנים בגורמי ביניים?
7) הדגימו ערוץ דו שלבי במערכת השירותים.
8) כיצד הייתם מגדירים את "חנות המפעל" במונחי מספר השלבים בערוץ השיווק.
9) הסבירו את הזרמים הבאים ואת תפקידיהם: זרם המוצרים, זרם התשלומים וזרם המידע והתקשורת.
|
|
|
יח"ל 20- שאלות פתוחות
|
|
תקשורת שיווקית
|
|
1) פרטו והדגימו כל אחת מחמשת דרכי התקשורת העיקריות.
2) פרטו בקצרה והדגימו את מרכיבי תהליך התקשורת.
3) בחרו 2 פרסומות ופרטו את חמשת המרכיבים בתהליך התקשורת בכל פרסומת.
4) מדוע המשדר לדעתכם צריך לאתר את קהל היעד שלו? נמקו תשובתכם.
5) פרטו והדגימו שלושה יעדים של תהליך התקשורת השיווקית.
6) הסבירו והדגימו מהו מסר יעיל.
7) בחרו פרסומת כלשהי וחוו דעתכם על יעילות המסר בה.
8) הסבירו והדגימו את ההבדל שבין ערוצי תקשורת אישית וערוצי תקשורת לא אישית (המונית).
9) פרטו והדגימו שלוש דרכים לקביעת תקציב תקשורת.
|
|
|
שאלות פתוחות
|
|
|
|
|
|
|
תשס"ה 01
|
|
הרחבת קו המוצרים, מסע פרסום, התנהגות קניייה וסוגי לקוחות, ערוצי שיווק וניהול שיווק
|
|
חברת "ספורט לי", יצרנית בגדי ספורט, נחשבת למובילה בתחומה ובעלת מוצרים ייחודיים ואיכותיים. לאור הגידול שחל במספרי גולשי הסקי בארץ, החליטה החברה להרחיב את קו המוצרים שלה ולייצר חליפות/ סרבלי גלישה השומרים על חום הגוף. החברה הדגישה במסע הפרסום לחליפות הגלישה, כי תתרום, כהרגלה, מההכנסות שיתקבלו ממכירת החליפות לקבוצת כדורסל לנוער, וכך תקדם את הספורט בישראל.
-
סווג את המוצר החדש של החברה על פי התנהגות הקנייה של הלקוחות ועל פי סוגי הלקוחות.
-
תאר אחד מבין ערוצי השיווק שחברת "ספורט לי" יכולה להשתמש בהם.
-
ציין איזו גישה מגישות ניהול השיווק מאמצת חברת "ספורט לי". הסבר כיצד בא לידי ביטוי בתיאור שבפתיח לשאלה זו.
|
|
|
תשס"ה 02
|
|
תועלות, מערכת שיווק של מוצר
|
|
לאחרונה חלה בארץ עלייה רבה במכירות של מצלמות דיגיטאליות בגודל כף יד.
-
הסבר מהן "תועלות הנובעות מהמוצר". הבא דוגמא לשתי תועלות הנובעות מהמצלמה הדיגיטאלית.
-
הסבר שתי תועלות הנובעות ממערכת השיווק של המוצר.
|
|
|
תשס"ה 03
|
|
מחקר שוק
|
|
חברת תקשורת סלולארית מעוניינת להחדיר לשוק טלפון סלולארי שאפשר לקנות באמצעותו מוצרים ולהזמין שירותים. לפיכך בכוונתה לבצע מחקר שוק.
-
ציין את חמשת השלבים לעריכת מחקר שוק. הדגם כל שלב באמצעות מחקר השוק של החברה הסלולארית.
-
ציין שתי דרכים לאיסוף נתונים במחקר זה, והסבר אותן.
|
|
|
תשס"ה 04
|
|
המחרה ותחרות מחירים, יעדי המחרה והמחרת ערך נתפס
|
|
המחרה ותחרות מחירים בשוק הן בעיות מרכזיות שמטרידות את מנהלי השיווק בארגונים רבים.
-
ציין שני יעדי המחרה. הסבר את היעדים.
-
הסבר מהי המחרת ערך נתפס. הבא שתי דוגמאות להמחרת ערך נתפס.
|
|
|
תשס"ה 05
|
|
מותג חדש, פרסום, תקשורת שיווקית
|
|
חברת "ג'מפרס", המוכרת חיתולים ברחבי הארץ, הוציאה מותג חדש לשוק והיא מפרסמת אותו לאחרונה בטלוויזיה, בעיתוני נשים ובאמצעות הדואר האלקטרוני. כמו כן היא עורכת מבצעי הנחות, מחלקת קופונים ומתנות, מקיימת אירועי השקה של המותג, תורמת לקהילה (מעונות יום) ומציבה סוכני מכירות ברשתות השיווק שמחלקים דוגמיות של המותג לציבור הקונים.
-
ציין ארבע דרכי תקשורת שיווקית שחברת "ג'מפרס" משתמשת בהן.
-
ציין את שלושת השלבים העיקריים בפיתוח תקשורת יעילה, והסבר כל שלב.
|