עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
557,478 כניסות לאתר
 
איסוף נתונים

יחידת לימוד שלוש עשרה

יעדי השיעור
פעילות

יעדי השיעור

  •  התלמיד יבחין בין השיטות לאיסוף נתונים.
  •  התלמיד ילמד על היתרונות והחסרונות של כל שיטה לאיסוף נתונים.
  •  התלמיד יישם בחירה של השיטות לאיסוף נתונים.

הקדמה
בכדי שהיצרן ילמד את התנהגות הצרכנים בפועל ולא מתוך מאמרים שנכתבו וסיכומים של אחרים, הוא צריך לבחון את הצרכנים ולהסיק מהתנהגותם לגבי מחשבותיהם ורצונותיהם. לרשותו עומדים כלים שונים על מנת לבחון את ההתנהגות. העיקריים שבהם נעסוק הם:  התצפית, הסקר, קבוצת המיקוד ומחקר הניסויי. לכל אחת מהשיטות הללו יתרונות וחסרונות והבחירה במי מהן היא בהתאם למטרה שהציב לעצמו הארגון. בכל שיטה שתיבחר לאיסוף הנתונים, על היצרן להתייחס לגורמים המשפיעים על התוצאות: הגורם ההיסטורי (הטייה הנגרמת כתוצאה מהזמן החולף ממועד איסוף הנתונים ועד שהם מגיעים לידי מקבלי ההחלטות), הגורם של ההתבגרות (הטייה הנגרמת כתוצאה משינוי שחל אצל הנחקרים במהלך הזמן), גורם המבחן (הטייה הנגרמת כתוצאה של התנהגות לא טבעית בזמן מבחן) גורם המראיין (הטייה הנגרמת כתוצאה מפרשנות לא נכונה של החוקר), וגורם  הבחירה במדגם לא נכון.

פעילות

     ניתן לענות על המשימות במסמך וורד המצורף

משימה ראשונה
בקישור הבא תמצאו כתבה העוסקת בשיטות לאיסוף נתונים. כתבו בדף וורד המצורף יתרון וחסרון לכל שיטה כפי שהיא מוצגת בכתבה.
 
     לקריאת הכתבה

משימה שנייה
קראו את ההסבר על הספר "מדע הקניות" בקישור הבא וכתבו בדף וורד המצורף באיזה סוג תצפית השתמשו מחברי הספר? מהם היתרונות ומהם החסרונות בשימוש בשיטה זו.

     מדע הקניות

משימה שלישית

אחת השיטות לאסוף נתונים היא קבוצת מיקוד. באתר של חברת BOOSTER  תוכלו למצוא את היתרונות של שיטה זו. כתבו את היתרונות ואת החסרונות של השיטה ע"פ החברה בדף וורד המצורף.

משימה רביעית
בקישור הבא תמצאו סרטון המדגים התנהלות של קבוצת מיקוד. רשמו בדף וורד המצורף את התרשמותכם מהתהליך המתרחש בקבוצת המיקוד, ואת דעתכם על חשיבות קבוצת המיקוד  לפירמה. 

     לצפייה בסרטון

משימה חמישית

קראו את הכתבה בקישור הבא וחוו דעתכם בדף וורד המצורף- האם חל שינוי בתשובתכם למשימה הרביעית? 

     לקריאת הכתבה 

משימה שישית
"הילכו שניהם יחד?" קראו את הכתבה בקישור הבא העוסקת בסקרים מקדימים למערכת בחירות. כתבו בדף וורד המצורף האם לדעתכם גם בשיווק סחורות ניתן לאמץ את השילוב בין שתי שיטות המחקר? נמקו עמדתכם.

     לקריאת הכתבה

משימה שביעית
קראו את המאמר בקישור הבא וכתבו בדף וורד את היתרונות והחסרונות של שיטת איסוף הנתונים- ראיון על סוגיו.
     לקריאת המאמר

     לשאלות רב-ברירה
     לשאלת אירוע- חברת "מלח"
     לתרגול נוסף- שאלות פתוחות

סיכום

"מהיכרותנו את דפוסי הצריכה של שלושת המגזרים, מגמת הבריאות שנמצאת בהתחזקות במגזר הכללי, חודרת גם למגזר הרוסי, המודע מאוד לנושא הבריאות ולשמירה על אורח חיים בריא. במגזר החרדי קיימת מודעות הולכת וגוברת לנושא תזונה נכונה מאחר וישנם צווים הלכתיים לשמירה על מידות נאותות ועל גוף בריא, ואילו במגזר הערבי הנושא הבריאותי הולך ומתחזק כאשר הדגש, נכון להיום, הוא על איכות המזון מתוך תפיסה של What you eat is what you are. נוסף על כך, הצרכן הערבי נחשב כ"בריא" יותר כיוון שהוא צורך רבות שמני זית טבעיים שמקורם בייצור ביתי.  הנתונים לעיל באדיבות חברת סטור נקסט (Storenext) ומבוססים על מאות אלפי סרטי קופה שנאספים מדי יום ישירות מהקופות של למעלה מ- 1500 נקודות מכירה הכוללות שוק פרטי ומאורגן, בהיקף מכר שנתי של למעלה מ- 24 מיליארד ₪. החנויות המחוברות לסטור נקסט פרושות בכל רחבי הארץ ומשקפות את הפעילות הקמעונאית בכל נקודת מכירה בישראל שעושה שימוש בברקוד. "
(מתוך: נס פח השמן של היצרניות? המגמה הבריאותית הפחיתה את הצריכה ב 7% אך המכירות עלו באופן חד )

לכאורה נראה לנו הצרכנים, כי סרט הקופה הוא בשבילנו. אבל הוא משמש את היצרן והמשווק במידה רבה אף יותר. ממנו הם למדים מהן הכמויות הנצרכות לפי עונות או תקופות, מהי הכמות במלאי וכיצד ניתן להתאים את קצב הייצור לקצב הצריכה, באיזו נקודה למכור איזה מוצר או מותג וכן הלאה וכן הלאה. המידע המתקבל מהמחקרים לסוגיהם  הוא הכרחי לביסוס קבלת ההחלטות בארגון.


 קישור ליחידת לימוד שלוש עשרה- רקע תיאורטי


גרסא להדפסה גרסא להדפסה