עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
558,105 כניסות לאתר
 
התפתחות השיווק

יחידת לימוד שישית

יעדי השיעור
פעילות

יעדי השיעור

  • התלמיד ילמד על התפתחות השיווק בעולם ובארץ.
  • התלמיד יעמוד על השפעת הגלובליזציה בארץ ובעולם.
  • התלמיד יתרגל את ביטויי השיווק החדשני בארץ.
  • התלמיד ידע להגדיר את המושגים: שיווק מקוון, זכיינות.

הקדמה
מותג הוודקה המפורסם בעולם אבסולוט,  יוצר לראשונה בשנת 1879 ע"י לארס אולסון סמית', יצרן הוודקה הגדול בשוודיה, שהחליט ליצור את הוודקה הנקייה ביותר בעולם. עד מהרה הפכה  ABSOLUT RENT BRENVIN  -"הוודקה הטהורה לחלוטין" כפי שקראו לה אז, לפופולארית ביותר בשוודיה. 100 שנה אחרי, בשנת 1979 החליטה החברה להתחיל ולשווק את וודקה "אבסולוט" שלה בארה"ב ושינתה את קטגורית הוודקה ופני עולם האלכוהול לחלוטין.

הבקבוק המוזר למראה, חסר התווית, מסע הפרסום המדהים והוודקה עשו היסטוריה. תוך 20 שנים מיום השקתה הבינלאומי, הגיעה וודקה אבסולוט לשלישיה הראשונה של המשקאות הנמכרים ביותר בעולם והפכה להיות איקונין תרבות בפני עצמה.
עד היום מיוצרת וודקה באותה השיטה בה יצר אותה לארס אולסון סמית' לפני 125 שנים. ללא סינון בפחם, ללא אנטי-פריז וממקור אחד בלבד. כמו הסינגל מאלט וויסקי הסקוטי, וודקה אבסולוט מיוצרת, החל משלב גידול החיטה ועד הביקבוק שלה, אך ורק באוהוס, שבדרום שוודיה. (מתוך: WineBar)

מה שאיפשר את שיווקה של "אבסולוט" לארה"ב ולעולם כולו היא הגלובליזציה.  הגבולות הפיזיים של מדינה אינן נחשבים למגבלה תודות למהפכה התעשייתית שהביאה את בשורת התחבורה והתקשורת המשודרגת חדשות לבקרים. ביקורו של האדם על הירח ביחד עם שיתוף פעולה בין מדינתי בשליחת  מעבורות אל החלל, מקצרים את המרחק הפיזי ומקרבים בין אנשים ותרבויות. בד בבד עם הרחבת הידע בתחומים השונים, אנו עדים לתופעות שליליות, שהיו בעבר נחלתן של תרבות או מדינות אחדות ואילו היום החשיפה הרבה מאפשרת להן לחדור לתרבויות ומדינות מרוחקות רבות ואחרות.

וודקה אבסולוט, כאמור, נמכרת במדינות רבות ברחבי העולם. לשתייה אלכוהול ידועה השפעה רבה על הנהיגה. בנושא זה, אין משמעות להבדלי תרבות ולכן קמו גופים וארגונים רבים, ששמו להם למטרה  להלחם בתופעת השכרות בנהיגה ותאונות הדרכים.

באתר הבא תמצאו מודעות פרסומת המבוססות על הבקבוק הייחודי של הוודקה, כאשר המסר הוא שתיית אלכוהול מכפילה את הסיכוי למוות בתאונות דרכים. נכון שזהו אינו המשקה האלכוהולי היחיד המוכר והמשווק בעולם כולו, אך ייחוד הבקבוק וייחודה של שיטת ייצור וודקה אבסולוט (התמקצעות), מביאים את המתנגדים להשתמש דווקא בסמל זה להעברת המסר שהם מאמינים בו. 

     לכניסה לאתר

פעילות

     ניתן לענות על המשימות במסמך וורד המצורף

משימה ראשונה
בחנו את המודעות  הנוגעות לשתיית משקאות אלכוהוליים באתר Adbuster
 וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף:

  1. הביאו הצדקות לביטויי גלובליזציה המופיעים בפרסומות הללו.
  2. כיצד עושים מקימי האתר שימוש בערוץ תקשורתי זה (הרשת),  לקידום האינטרסים שלהם? חוו דעתכם על השימוש שלהם ביתרונות האינטרנט.
  3. האם לדעתכם יש לאתר כזה ולדומים לו כוח להשפיע על הצרכנים? פרטו ונמקו.
  4. מצאו עוד שני אתרים אחרים המקדמים רעיונות חברתיים לטובת אזרחי כל העולם.

משימה שנייה
היכנסו לאתר הבא הקורא ל"יום ללא קניות" וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף:

  1. העומדים מאחורי האתר, מניחים  כי בכל מקום בעולם שהאינטרנט מגיע אליו, נעשות רכישות ע"י שימוש בכרטיסי האשראי , וברכישה של מוצרי חברות בינלאומיות המפעילות חנויות בזכיינות.  העתיקו את ההגדרה למושג זכיינות והביאו שתי דוגמאות לחברות בינלאומיות המפעילות חנויות בזכיינות ישראלית.
  2. הגלובליזציה  וההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשרות ל"שיווק המקוון" לפרוח. הביאו שתי דוגמאות לאתרים ישראלים העושים שימוש בשיווק מקוון.
  3. מהי לדעתכם המשמעות של "יום ללא קניות כזה" על השיווק המקוון ועל המכירות בחנויות ובמרכזי הקניות המוכרים לנו מחיי היום- יום? פרטו ונמקו.

הרחבה: קראו את המאמר המיתוג כתכלית בפני עצמה:

 חומר למחשבה:"בעידן של גלובליזציה, של סחר חופשי ושל שוקי עבודה זולים ברחבי העולם השלישי, הדגש הזה על שיווק (במקום ייצור) הוליד שינויים מרחיקי לכת במבנה התאגידים. למעשה, הם אינם צריכים לעסוק בייצור בכלל. אם זה לא העיקר, למה ללכלך את הידיים, ואת התדמית? שיטה זו גם מוודאת שכל הייצור המלוכלך הזה - גם סביבתית וגם חברתית - מתרחש הרחק מעינם ומלבם של הצרכנים. הקבלנים מבצעים את הפשעים, והתאגיד בונה את יחסי האמון - דרך המותג - ישירות עם הצרכן" . (מתוך המאמר הנ"ל). האם השיווק הגלובלי משנה גם את פני החברה הישראלית? עתיד לשנות בקרוב? אולי רק בעתיד הרחוק?

  לשאלת אירוע- חדשנות
  לתרגול נוסף- שאלות פתוחות

סיכום

החשיבה הגלובלית  הביאה לכך, שארגונים רבים בארץ ובעולם נוטים להרחיב את פעילותם אל  מעבר לגבולות מדינתם. הפיכת  כדור הארץ ל "כפר הגלובלי" כתוצאה מהתקדמות הטכנולוגיה, ובראשה האינטרנט, מביאה אנשים מתרבויות שונות וממדינות הנמצאות בקצוות שונים, לתקשר, להקים חנויות בזכיינות, לאפשר הזמנת מוצרים פיזית ממקומות ייצור מרוחקים, וכן לבנות שפה משותפת סביב רעיונות משותפים.
יש הרואים בהתפתחות השיווק גם דברים שליליים, ומקימים ארגונים בינלאומיים חוצי גבולות פיזיים, שמטרתם העלאת רעיונות חברתיים על סדר היום הציבורי- שהוא כאמור -גלובלי.

 קישור ליחידת לימוד שישית- רקע תיאורטי


גרסא להדפסה גרסא להדפסה