עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
551,450 כניסות לאתר
 
מערכת הפצה

יחידת לימוד תשע עשרה

יעדי השיעור
פעילות

יעדי השיעור

  • התלמיד יכיר את המונחים: גורם ביניים, ערוץ או צינור שיווק, ערוץ הפצה, ערוץ סחר.
  • התלמיד ילמד  מהו תפקיד מערכת ההפצה.
  • התלמיד ילמד מדוע משתמשים בערוצי השיווק.
  • התלמידים ילמד מהם הזרמים בערוץ השיווק.
  • התלמיד ילמד מהם התפקידים בערוץ השיווק.
  • התלמיד יבחין בין מבנים שונים של ערוצי שיווק (מספר גורמי הביניים בצינור).

הקדמה
היצרן שוקד על פיתוח מוצר שיתאים לקהל המטרה שלו וקובע לו מחיר. מוצר זה צריך להגיע פיזית אל נקודת המפגש עם הצרכן הפוטנציאלי. החשיפה למוצר תעשה גם בצד התקשורתי- העברת מידע על המוצר, תכונותיו, תועלותיו והכי חשוב- היכן ניתן לרכשו. כמו כן החשיפה צריכה להיעשות בנקודת המפגש הפיזית האמיתית – היא נקודת המכירה. נקודה זו יכולה להיות בחנות, בקניון, בשדה, או בכל מקום שיבחר בו היצרן על מנת להעביר את המוצר ממנו אל הצרכן הפוטנציאלי ולערוך עמו סחר חליפין.

גם סחר וירטואלי, על כל מגבלותיו, מהווה נקודת מפגש שכזו- הצרכן אכן לא ממשש את המוצר אך הוא רואה אותו, מתחייב להעביר את התשלום עבורו דרך חברת האשראי, ומקבל אותו לאחר תקופת הזמן שנקבעה בין היצרן /המשווק ובינו מראש.  לפיכך ישנה חשיבות רבה למערך זה של העברת המוצר- המכונה הפצה. קביעת ההחלטות במערך זה, היא מלאכה קשה: על הארגון לקבוע כיצד יראו הדרכים /הצינורות שבהם יעברו המוצרים- האם יהיו גורמים נוספים שיהיו מעורבים בתהליך ההעברה- גורמי ביניים? מה יהיה מספר גורמי הביניים שיהיו מעורבים בתהליך ההעברה? איזה אופי יהיה להם? מה יהיה תפקידם ומה תהיה אחריותם?

פעילות

     ניתן לענות על המשימות במסמך וורד המצורף

משימה ראשונה
אחד השירותים שמציעה חברת  נקרא "סלקום עד הבית".  היכנסו לקישור הבא וענו על השאלות בדף וורד המצורף: האם מדובר בשירות נלווה למוצרים של החברה או בהצעת מוצרי החברה עצמה? האם שירות זה- סלקום עד הבית- הוא ערוץ הפצה (דרך להעברת המוצר ממקום הייצור למקום  הצריכה)? נמקו דעתכם. האם חברת סלקום יוצרת בידול למוצריה על ידי השימוש בשירות זה? נמקו תשובתכם. האם שירות זה יכול לענות על מטרות נוספות שאינן מתחום ההפצה? פרטו תשובתכם.

     לאתר חברת סלקום

משימה שנייה
הכתבה הבאה מתארת התאמה של מוצר המיוצר בארץ אחת לארץ אחרת הרחוקה ממנה. הקשר בין הארצות מתאפשר הודות לטכנולוגיה המתקדמת ולהיותנו כפר גלובלי.  
וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף: היעזרו בקישור המצורף בו מציינים היכן נמצא המפעל של החברה. ותארו את תהליך ההפצה ממקום הייצור למקום הצריכה על פי הכתבה. מהו אורך ערוץ צינור ההפצה המדובר? מהו  סל התועלות הבאות לידי מימוש במערכת ההפצה בדוגמא שלפניך?  מי הם גורמי הביניים המשתתפים בערוץ זה? מדוע משתמשים בגורמי ביניים אלה? 

     לקריאת הכתבה- בייגל בייגל לאוסטרליה
     לקריאת הכתבה- האם בייגל את בייגל עוזבת את ברקן?

משימה שלישית
כאשר המוצר עובר דרך גורם ביניים, יהיה זה בדרך כלל קמעונאי.  כמשתתף בערוץ לקמעונאי יש כמה תפקידים והחשוב שבהם הוא יצירת אווירה מזמינה לביצוע הרכישה. אצל הקמעונאי  מתבצע המפגש החשוב שבין היצרן ומוצרו ובין הצרכן הפוטנציאלי, בנקודה זו יתבצע סחר החליפין. לכן החשיבות המרובה של נקודת המכירה ועיצובה. בקישור הבא תמצאו כתבה העוסקת בנושא עיצוב החנות.קראו את הכתבה וענו על השאלות בדף וורד המצורף:  הסבירו מהו איזור הדחף ומדוע הוא מכונה כך? מהם הטיפים הניתנים לקמעונאי בעיצוב איזור הדחף בחנותו ועל מה מתבססים טיפים אלה?  האם יש מקום  ליצרן לפקח על הנעשה ולהשפיע על איזור הדחף הזה? נמקו עמדתכם. 

     לקריאת הכתבה

משימה רביעית
בקישור הבא תמצאו כתבה העוסקת במוצרים חדשים מבית HEART .
קראו את הכתבה  וענו על השאלות הבאות בדף וורד מצורף: כיצד יופצו המוצרים החדשים מבית HEART לצרכנים  הפוטנציאלים? מהם מאפייני הצרכנים הפוטנציאלים שהנחו את הבחירה  בערוץ שיווק זה?  כיצד העובדה ששני המקימים והמנהלים של המותג החדש מגיעים מרקע של הפצת מוצרים תורמת לשיווק המותג החדש HEART? 

     לקריאת הכתבה

משימה חמישית
בקישור הבא תוכלו לצפות בסרטון של חברת אדידס. סרטון זה מציג חנות דגל של החברה בפריז, צרפת. צפו בסרטון וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף: כמה שלבים בערוץ השיווק שבחרה אדידס? מהם היתרונות שבשימוש בסוג ערוץ זה? כיצד משמשת חנות זו גם את תת התמהילים האחרים ? פרטו.

     לצפייה בסרטון

משימה שישית

לפניכם קישור לכתבה העוסקת בתרופות ללא מרשם. קראו את הכתבה וענו על השאלות בדף וורד המצורף: מהן התועלות המוענקות לצרכן כאשר נמכרות תרופות ללא מרשם? מהם הזרמים בערוץ ההפצה  של תרופות ללא מרשם? הדגימו ערוץ הפוך במוצרי תרופות ללא מרשם.

     לקריאת הכתבה

 לשאלות רב-ברירה
 לשאלת אירוע- ספרי אלון
 לתרגול נוסף- שאלות פתוחות

סיכום

המוצר הטוב ביותר, במחיר הטוב ביותר צריך להגיע מהמקום בו הוא מיוצר למקום בו יירכש ויגיע לכלל שימוש. שימוש, כך מקווה היצרן, שיביא לשביעות רצון אצל הצרכן הפוטנציאלי, כלומר סיפוק צרכיו. העברת המוצר הזו מכונה הפצה, ובה משתמשים בערוצים  / צינורות . צינורות אלה יכולים ארוכים (כוללים מספר רב של גורמי ביניים- תחנות בהם עובר המוצר) או קצרים (מספר קטן אם בכל של גורמי ביניים או ללא תחנות כלל, לדוגמא מכירת מוצרי חלב במחלבה.  צינורות אלה המהווים גשר על הפערים השונים הקיימים בין היצרן לבין הצרכן הפוטנציאלי. באופן כללי ניתן לכנות את הגורמים העוסקים בה כמתווכים המקנים תועלות לשני הצדדים.  לכל מי שמשתתף בצינור /ערוץ ההפצה יש תפקיד ואחריות  בניהול הזרמים בהפצה, המתלווים לתפקידו. השליטה והארגון בערוץ השיווק היא תלוית האסטרטגיה והראייה של היצרן .

 קישור ליחידת לימוד תשע עשרה- רקע תיאורטי


גרסא להדפסה גרסא להדפסה