עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
549,760 כניסות לאתר
 
ניהול השיווק בארגונים שונים

יחידת לימוד חמישית 

יעדי השיעור
פעילות
חומרי עזר
 

יעדי השיעור

  • התלמיד יזהה את המגמות החדשות באימוץ ניהול השיווק במגזרים שונים.
  • התלמיד יעמוד על היתרונות שבאימוץ גישת ניהול השיווק בארגונים שונים.
  • התלמיד יתרגל יישום גישת ניהול השיווק במגזרים שונים.

הקדמה
מ.ט.י (מרכז טיפוח יזמות) רעננה הוא מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח) אשר נוסד בתמיכת הרשות לעסקים קטנים, ג'וינט ישראל, משרד הקליטה, ארגון עזרא ועיריית רעננה. זהו גוף מקצועי המתמחה בסיוע וקידום יזמים, עסקים קטנים ובינוניים ומיזמי סטרט אפ טכנולוגיים. מטרתו לסייע בהפיכת רעיון למיזם/עסק תוך כדי מתן שירותי ייעוץ ותכנון עסקי לעסקים בכל הענפים.

מאז ייסודו בשנת 1994 צבר מ.ט.י רעננה רשת קשרים עסקיים, מגוון מאגרי מידע, וניסיון רב בזיהוי יוזמות עסקיות בעלות פוטנציאל כלכלי, טיפוח יוזמות והשתתפות בתהליכי הפיתוח העסקי של היוזמות. שירותי מ.ט.י רעננה ניתנים ברמה גבוהה ומקצועית, וכוללים כתיבת תוכנית עסקית, הדרכה, קורסים, ליווי וייעוץ עסקי והשגת מימון בתנאים נוחים.  שירותי מ.ט.י ניתנים במחירים מסובסדים הודות לתמיכתם של קרנות וגופים ציבוריים. בנוסף, מ.ט.י. רעננה, בשיתוף משרד הקליטה, מעניק הטבות והלוואות מיוחדות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים המעוניינים להקים עסק.

מזה כ-13 שנים פועל מרכז טיפוח יזמות ברעננה, ומסתמך על גישת ניהול השיווק. הארגון, המוצג כמלכ"ר ופועל מתוך תקציבים ציבוריים, החליט לבנות את האסטרטגיה הניהולית שלו על בסיס פנייה ללקוח. כאשר מעמידים את הלקוח במרכז ומפנים אליו את המשאבים, דרך ההתנהלות של הארגון מוכתבת על ידי  הביקוש שלו - של הצרכן.

לא כך היו פני הדברים מאז ומעולם. כאשר הכלכלה החלה להתפתח בעקבות המהפכה התעשייתית, ניתן היה לראות בחברות רבות מצב של "שוק של מוכרים". מצב כזה פירושו  כי הכוח נמצא בידי המוכרים המציעים את מרכולתם. הם אינם מחפשים את הצרכן, כי אם הוא זה שמחפש ומבקש אותם.  במצב שוק שכזה רב הביקוש על ההיצע.

עם הזמן "התהפכו היוצרות", וממצב של  "שוק של מוכרים" הנהנים מהנהירה אחריהם, הפך המצב ל"שוק של קונים". שוק כזה מאופיין במוכרים רבים המציעים לרוב אותם מוצרים, וכן במספר מוגבל של קונים, המשקיעים כספם בתבונה. במצב שוק כזה רב ההיצע על הביקוש ולכן הכוח, קרי  הכסף,  הוא בידי הקונהלקוח.

כדי ליצור מצב של חליפין לטובת שני הצדדים, היום גם ארגונים ציבוריים או ארגונים המוגדרים כמלכ"ר נדרשים לשכנע את הלקוח כדי שיעדיף את מוצריהם על פני האחרים. לדוגמה, האגודה למלחמה בסרטן היא אחת האגודות הוותיקות הפועלות בארץ, והיא משתמשת במסע פרסום אגרסיבי כדי לשכנע אנשים בריאים לתרום לפעילותה. מולה "מתחרות" על כספו המוגבל של הצרכן הישראלי אגודות נוספות, כמו  איל"ן, או  מבצע "אור לעיוור" של עמותת המרכז לעיוור.

פעילות

     ניתן לענות על המשימות במסמך וורד המצורף

משימה ראשונה:
היכנסו לאתרים בקישורים הבאים והשוו ביניהם על פי הנושאים הרשומים בדף וורד:

     מוזיאון בית רוקח - אתר מפה
     מוזיאון נחום גוטמן לאמנות - אתר TelCity

מדוע נבחרו שני אתרים אלה? מה ניתן ללמוד על אסטרטגיית השיווק של כל אחד מהם?

משימה שנייה:
קראו את המאמר מי מפחד משיווק בעמותות?! של פרופ' אורן קפלן וענו על השאלות הבאות בדף וורד המצורף:

  1. פרופ' קפלן פותח את מאמרו בהסבר מדוע בעיני רבים השיווק נתפס בטעות כשיטת מכירה. הסבירו במילים שלכם את דבריו.
  2. פרטו מהן ההתנגדויות שמציג פרופ' קפלן לאימוץ גישת השיווק המודרני בעיקר בקרב ארגונים ממשלתיים ומלכ"רים.
  3. היכנסו לאתרים הבאים ובחנו אותם - האם הם פועלים על פי המלצתו של פרופ' קפלן או לא? נמקו תשובתכם.

     בית אבות "ליאון רקנאטי"
     בית אבות "לב הכרמל"
     דיור מוגן "מגדלי הים התיכון"
     בית אבות "רחל"
     בית אבות "גרינשטיין"

 לתרגול נוסף- שאלות פתוחות

חומרי עזר למורה ולתלמיד

שמש מושגים - ניהול השיווק

מפת מושגים יחידת לימוד 5

     קישור ליחידת לימוד חמישית - רקע תיאורטי.


גרסא להדפסה גרסא להדפסה