עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
549,752 כניסות לאתר
 
תמהיל השיווק

יחידת לימוד שש עשרה

יעדי השיעור
פעילות

יעדי השיעור 

  • התלמיד  יגדיר מהו המונח תמהיל השיווק.
  •  התלמד יתאר את מרכיביו של תמהיל השיווק.
  •  התלמיד יסביר מהם הנושאים הנוספים אליהם מתייחסים היום כאשר מדברים על שיווק מודרני- פוליטיקה ודעת הקהל.
  •  התלמיד יתאר את הביקורת על תמהיל השיווק בהגדרתו המצומצמת.
  •  התלמיד ישווה בין ארבעת ה P   לארבעת  ה C.

הקדמה
כאשר מתגבשת הצעת הארגון אל הצרכנים, נבנה בארגון מערך כולל של משימות הנדרשות למילוי. מערך זה מכונה תמהיל השיווק. השימוש במילה תמהיל מדגישה את התלות של כל גורם בגורמים האחרים, וביחד הם יוצרים שילוב  קריטי. שילוב זה הוא לב ליבו של  פעילות הארגון. 
בתוך התמהיל מתערבבים זה בזה 4 חלקים עיקריים (ע"פ פרופסור ג'רום מקארתי) והם: המוצר, המחיר, מקום ההפצה וכן התקשורת השיווקית.

כל החלקים הללו נקבעים ע"י הארגון ומקבלי ההחלטות בו, בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה. אלה הם גורמים שבשליטת הארגון. כל חלק מורכב ממימדים שונים שיש לתת עליהם את הדעת. החלוקה הפנימית של כל  חלק מכונה תת תמהיל.

מושג זה תמהיל השיווק הוא מושג בסיסי בשיווק המודרני, ולכן גם פר' פיליפ קוטלר הוסיף עוד  שני חלקים שהוא מצא כמהותיים כאשר בונים את תמהיל השיווק: פוליטיקה  ודעת קהל. שני משתנים אלה אינם בשליטה ישירה של הארגון.  אלה הם גורמים חיצוניים לארגון, המושפעים ממעשי הארגון ומתדמיתו ומעצבים את דעות הצרכנים של המוצר.

פעילות

     ניתן לענות על המשימות במסמך וורד המצורף 

משימה ראשונה
בקישור הבא של חברת שופרסל תוכלו למצוא את מגוון המוצרים שמציעה הרשת ומחיריהם. היכנסו לאתר, ורשמו בדף וורד המצורף  10 דוגמאות של מוצרים ומחיריהם.  התייחסו בתשובתכם  לשלושה אספקטים מתוך תת תמהיל  המוצר. מהו תת תמהיל המקום כפי שאתם מבינים מהמידע המועבר אליכם באתר זה? כיצד משמש האתר את תת תמהיל התקשורת של חברת שופרסל? 

     לאתר חברת שופרסל

משימה שנייה
בקישורים הבאים תמצאו כתבות העוסקות בחברת שופרסל והשירותים שהיא מציעה ללקוחותיה. היכנסו לקישור ורשמו בדף וורד המצורף, מה אתם למדים על החברה?  מהי לדעתכם התדמית שלה? לאיזה מרכיב של תמהיל השיווק שייכת  תדמית החברה?  על סמך תשובותיכם- האם פעילות שופרסל בתחום זה יעילה לדעתכם? נמקו. 

     לקריאת הכתבה- אתרי המזון - מה ההבדלים?
     לקריאת הכתבה- נטסל נגד משתמשי פיירפוקס
     לקריאת הכתבה- דו"ח שירות נטסל
     לצפייה בסרטון- נטסל- עושים את הקניות במקומך 
     לקריאת הכתבה- ראש בראש: נטסל או בלו סנטר 
 
משימה שלישית
קראו את המאמר בקישור הבא וענו על השאלות בדף וורד המצורף:  לאיזה חלק ממרכיבי תמהיל השיווק מתייחס המידע המובא במאמר שלפניכם? נמקו עמדתכם. מה יכולה החברה לעשות בנידון? פרטו תשובתכם.
     לקריאת המאמר


 לתרגול נוסף- שאלות פתוחות

סיכום

"תפישת השיווק מבוססת על חשיבות הלקוח לפירמה, וקובעת כי המפתח להשגת מטרות החברה הוא בהגדרת הצרכים וההעדפות של לקוחות-המטרה ובסיפוק צרכים אלה ביעילות רבה יותר מהמתחרים.

האסטרטגיה השיווקית נגזרת מתוך חזון החברה ונקודות המוצא הנבחרות שלו. היא באה להגדיר את קהלי היעד של הארגון, את תוואי ההגעה של הארגון לקהלים אלו ואת מועדי הכניסה והיציאה שלו לשוק וממנו ומבוססת על שורת החלטות הנובעות זו מזו והמשפיעות זו על זו. במרכזן עומדת, בחירה של קבוצות לקוחות פוטנציאליים שאליהם החברה רוצה לפנות ולהציע את הצעתה, ובניית "תמהיל שיווק" מתאים שיופנה לקהלי יעד ספציפיים אלו. " (מתוך: Marketing & Strategy ).

כאשר המטרה היא השגת מירב שביעות הרצון של הלקוח בקבוצת המטרה בה בחר הארגון, יפעל הארגון ע"י הצבת תמהיל השיווק המאגד בתוכו את כל האספקטים הקשורים לעלויות ואופן ייצור המוצר, לדרך העברתו ללקוח המטרה, ולהעברת המידע על המוצר ומחירו כמו גם את האסטרטגיה של הארגון והשפעות הסביבה הקרובה והרחוקה עליו.


 קישור ליחידת לימוד שש עשרה- רקע תיאורטי


גרסא להדפסה גרסא להדפסה