עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
549,764 כניסות לאתר
 
התפתחות השיווק

יחידת לימוד שישית

התפתחות השיווק בעולם

חוקרים בתחום השיווק נוטים להבחין בשלוש תקופות משנה בהתפתחות השיווק:

עידן הייצור
-  בעקבות המהפכה התעשייתית, החלה התפתחות עצומה בענפיי ייצור שונים, והוכנסו שיפורים טכנולוגיים רבים.     גם המסחר הבין לאומי התפתח מאוד בעקבות השיפורים והטכנולוגיה .

עידן המכירות- לאחר מלחמת העולם הראשונה גברה התחרות בין ארגונים שונים, שהמירו את גישתם מגישת ייצור \ או מוצר לגישת מכירות.  הארגונים נוכחו לדעת כי הבעיה היא בשיווק ולא בייצור.

עידן השיווק
- לאחר מלחמת העולם השנייה, הארגונים אימצו את הגישה השיווקית, תחילה בארצות הברית ולאחר מכן בארצות ובאזורים נוספים בעולם.

כיום אנו מוצאים כי באופייה הבסיסי של התחרות בענפים שונים, חל שינוי הולך וגובר.  שני המניעים העיקריים לכך הם תופעת הכלכלה הגלובלית- בה טובין, שירותים, הון, אנשים ,כישורים וכד', נעים בחופשיות יחסית מעבר לגבולות גיאוגרפים. והמניע השני הוא התפתחויות טכנולוגיות חדשות בכלל, וטכנולוגיות המידע בפרט.

כתוצאה מהשינויים בנוף התחרותי אנו עדים לכך:

  • עלייה בחשיבות החשיבה הגלובלית, וכתוצאה מכך ארגונים נוטים להרחיב פעילות מעבר לגבולות מדינתם. 
  • עלייה בחשיבות שיתופי פעולה וקשרים אסטרטגיים.
  • עלייה בהתפתחות הטכנולוגית המשפיעה על מערכי השיווק השונים.
  • עלייה בחשיבות השיווק החברתי ובהשפעתו על נושאים המשפיעים לטווח הארוך על החברה האנושית.
  • עליית החשיבות של שיווק שירותים. עסקי השירותים הולכים ותופסים חלק גדול מהתוצר הלאומי הגולמי  במדינות מפותחות.  בשנות החמישים היווה סקטור התעשייה 30% מהכלכלה המערבית והשירותים 50%. כיום מהווים השירותים כ- 80% .
  • עלייה בחשיבות השיווק הישיר עקב התפתחויות טכנולוגיות רבות, כן גוברת החשיבות להגיע ישירות לצרכן. 
  • עלייה בחשיבות של איכות, ערך ושביעות רצון הצרכן- ארגונים מציעים יותר או שווה ערך בעבור פחות כסף.
  • עליית החשיבות של יצירת יחסים עם הלקוח, ושמירה על הלקוח.

התפתחות השיווק בארץ

חוקרים בתחום השיווק מצאו כ-6 תקופות עיקריות המאפיינות את המצב בארץ:

1957-1948 : המצב הכלכלי קשה, הייצור המקומי נמוך מאוד. ישנה העדפה למוצרי יבוא והצריכה נמוכה.

1967-1958:  ישנן השקעות רבות בתשתית תעשייתית, וייצור רב יותר של מוצרים בארץ.

1973-1968 : תנופה כלכלית רבה, וגידול בביקוש למוצרים. פיתוח של ענפים עתירי טכנולוגיה.

1984-1974 : אימוץ הגישה השיווקית על ידי ארגונים עסקיים. הבנת צרכי הלקוחות. שיפור במוצרים והגדלת תקציבי השיווק .

1993-1985: מחלקות השיווק בארגונים מתרחבות ומתמקצעות. השיווק נעשה גורם מרכזי בניהול עסקי.

מ-1994: עידן השיווק המודרני בארץ. הלקוח עומד במרכז פעילות הארגון. ארגונים עסקיים מאמצים את גישת השיווק החברתית, וארגונים לא עסקיים מאמצים את גישת השיווק.

בנוסף, אנו מוצאים מגמות כמו:

  • הצרכן הישראלי נתפס כחדשן ומאמץ מוצרים חדשים במהירות. 
  • החלטות רבות מתקבלות על סמך מחקרים שיווקים ובדיקות עומק.
  • מתפתחים מועדוני לקוחות.
  • ארגונים רבים יוצרים מחלקות ייעודיות לשרות לקוחות.
  • כניסת ערוצי מדיה רבים ועימם ערוצי תקשורת רבים.
  • פילוח שווקים ופילוחי משנה נעשים על פי משתנים שונים, וביניהם סגנון חיים וכד'. זאת  בכדי להתאים טוב יותר את המוצרים לאוכלוסיית המטרה.
  • התפתחות מרכזי קניות מאידך, וחנויות "ללא חנות" באמצעות שיווק מקוון.
  • שיטת הזכיינות מתרחבת.
  • שיתופי פעולה עם ארגונים בין לאומיים בתחומים שונים.

גרסא להדפסה גרסא להדפסה