עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
551,437 כניסות לאתר
 
מערכת מידע שיווקי

יחידת למידות אחת עשרה

חשיבות מערכת מידע שיווקי

הבסיס לקבלת החלטות בעולם העסקי הוא מידע ( ההופך לידע).  אנשים חכמים אמרו כי "שגיאה חמורה היא לבנות תיאוריה לפני שיש נתונים", ועל כן בבסיס השיווק של ימינו קיימת תחרות על מידע וידע, העשויים להביא יתרון תחרותי לארגון.
בכדי לקבל החלטות טובות ויעילות יותר, המנהלים בארגון זקוקים  למידע, ולשם כך מקימים ארגונים רבים מערכת מידע שיווקי.

מערכת מידע שיווקי היא מערכת המורכבת מאנשים, ציוד ותהליכים של איסוף, מיון, ניתוח, הערכה והפצת מידע לקבלת החלטות ניהוליות בשיווק.

מרכיבי מערכת המידע השיווקי
המידע במערכת מידע שיווקי מתקבל מ: 

  1. מערכת רשומות פנימיות-  זהו מידע זמין ונגיש הנמצא בארגון, ובו מערכת דיווחים על הזמנות, מחירם, רמות מלאי, תגמולים ותשלומים, רמת ביצועים של אנשי  מכירות ועוד.
    דוגמה: מידע מדיווחי הזמנות היכול לעזור לאנשי מכירות בהגעה לאזורים, בהם לא ביקרו.

  2.  מחקר שיווקי-  כאשר לפני הארגון ניצבת בעיה שיווקית, והחברה מבצעת בעצמה או באמצעות    גורם חיצוני מחקר בקשר לבעיה השיווקית.
    דוגמה: מדוע ירדה צריכת הגבינה הלבנה הרכה באזור מסוים?
  3.  מודיעין שיווקי-  זו מערכת של תהליכים ומקורות שמשתמשים בהם כדי להשיג מידע לתווך הארוך, על הסביבה העסקית והשינויים בה.
    דוגמה: השגת מידע על מגמות עתידיות בתחום המזון.
  4.  מערכת תומכת החלטה בשיווק-   זוהי מערכת המוזנת בנתונים פנימיים וחיצוניים, שיטות, מודלים וטכניקות שונות, המנפיקה ידע באמצעות תוכנות ייחודיות ומחשב,  בכדי לסייע ולתמוך בקבלת החלטות בשיווק.
    דוגמה: מהי הדרך הקצרה ביותר שיש לעבור על מנת לפקוד את הלקוחות.

המחקר השיווקי

המחקר השיווקי הוא תכנון, איסוף, מיון, ניתוח, הערכה והפצה שיטתית של מידע הקשור לבעיה מסוימת ומתייחס בעיקרו לטווח הקצר והבינוני.
מחקרי השיווק עשויים לסייע למקבלי ההחלטות בתחומים שונים: יעילות מבצע לקידום מכירות, בניית מערכות הפצה, בנייה ושינויים במוצר וכו'.
אנשי שיווק חייבים לזהות שינויים המתרחשים בסביבה העסקית, ולהכיר ולהבין את התובנות המתקבלות מכך, כיצד ישפיעו שינויים אלה על הפעילות השיווקית של הארגון בעיקר בנושאי מוצר, מחיר, הפצה והתקשורת השיווקית.

הסביבה השיווקית מושפעת מסביבות שונות 

  • סביבה דמוגרפית- שינויים החלים בגודל ומבנה אוכלוסייה, בקצב גידול אוכלוסייה, השכלה וכו'.
  •  סביבה כלכלית-   מחירים, רמת חיסכון, דפוסי הכנסה והוצאה, רמת הכנסה וכו'.
  •  סביבה טכנולוגית-  רמת פיתוח טכנולוגי והחידושים בה.
  •  סביבה פוליטית, משפטית וחוקית- חוקים, תקנות, הגבלים עסקים, רגולטורים וכו'.
  •  חברתית תרבותית- נורמות, ערכים, מנהגים וסמלים בחברה וכו'.
  •  סביבה גלובלית- אירועים פוליטיים חשובים, שווקים גלובליים וכו'.

 


גרסא להדפסה גרסא להדפסה