עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
557,483 כניסות לאתר
 
ניהול השיווק ומצבי ביקוש משתנים

יחידת לימוד שלישית

ניהול השיווק הוא תהליך של ניתוח, תכנון, פיתוח, יישום ובקרת תוכנית, שנועד ליצור חליפין העונה על יעדי הארגון והפרטים (בין היתר בתחומי המוצר, ההמחרה, התקשורת וההפצה של המוצרים).
ניהול השיווק מזוהה עם פעילות בשוק הלקוחות, ועיקרו בפעילויות של מציאת לקוחות בכמות מספקת  לרכישת תפוקות הארגון, כדי להשיג את יעדי הארגון.
הארגון קובע לעצמו את דרגת העסקאות הרצויה בכל נקודת זמן. דרגת הביקוש בפועל  יכולה להיות מעל נקודת הביקוש הרצויה, שווה לה או נמוכה ממנה, ועל מנהל השיווק מוטל להתמודד עם מצבי ביקוש שונים.


מצבי ביקוש משתנים ומשימות השיווק

  • ביקוש שלילי: כאשר רוב השוק אינו אוהד את המוצר המסוים ולעיתים מוכן לשלם כדי להימנע ממנו.

דוגמה: לאנשים יש ביקוש שלילי לחיסונים.
משימת השיווק היא להבין את הסיבות לביקוש השלילי, וליצור ביקוש חיובי באמצעות שיווק ממיר: פיתוח תוכניות שימירו את הביקוש השלילי בביקוש חיובי.

  • חוסר ביקוש: כאשר הצרכנים בשוק המטרה יכולים לא להיות מעוניינים במוצר או שהם אדישים למוצר.

דוגמה: עידוד רוכבי אופניים לרכוש קסדת מגן.
משימת השיווק היא ליצור ביקוש על ידי מציאת קשר בין צורכי הלקוחות ובין הרווח שניתן להפיק מהמוצר באמצעות שיווק ממריץ: נקיטת פעולות שימריצו לקוחות לקנות את המוצר.

  • ביקוש סמוי: כאשר לצרכנים יש צורך במוצר שאינו קיים בשוק או צורך במוצר משופר מאלה הקיימים בשוק.

דוגמה: גלולה להרזיה או גלולה להצמחת שיער.
משימת השיווק היא שיווק מפתח: להצביע על חלופות לפיתוח מוצרים או לשיפור מוצרים.

  • ביקוש יורד: כאשר הביקוש למוצר או לשירות יורד.

דוגמה: עם כניסת האינטרנט, הביקוש לעיתונות הכתובה ירד.
משימת השיווק היא להגדיל את קהל המטרה באמצעות שיווק מחודש: פעילות שיווקית מתקנת.

  • ביקוש בלתי סדיר: כאשר הביקוש לאורך העונה משתנה. עונה יכולה להיות יום, שבוע, חודש או שנה.  

דוגמה: בלילות ובסופי שבוע חדרי ניתוח מתרוקנים.
משימת השיווק היא עיצוב הביקוש באמצעות שיווק מתאם: שינוי בזמני ביקוש, בדרך כלל על ידי תמריצים, כך שיותאמו להיצע הקיים.

  • ביקוש מלא: כאשר הארגון מרוצה מהיקף עסקיו.

משימת השיווק היא לשמור על היקף עסקיו של הארגון מול פעילויות המתחרים, ולנקוט שיווק משמר: שמירה על רמת שביעות הרצון של הצרכן ושמירה על איכות המוצר, ולוודא כי הארגון הולך בדרך הנכונה.

  • עודף ביקוש: כאשר ארגון מסוים ניצב בפני רמת ביקוש הגבוהה מיכולת התפוקה שלו.

דוגמה: בחודשים מסוימים בקיץ או בחורף הביקוש לחשמל גבוה מאוד, עד כדי סכנה לשיבושים באספקת החשמל.
משימת השיווק כאן היא מציאת דרכים להקטנת הביקוש באופן זמני או קבוע באמצעות שיווק מצמצם:
צמצום ביקושים באמצעות העלאת מחירים, הקטנת מאמצי קידום מכירות, אי זמינות וכדומה.

  • ביקוש בלתי רצוי: כאשר מעוניינים למנוע צריכת מוצרים מסוימים.

דוגמה: נהגים צורכים אלכוהול.
משימת השיווק היא לגרום לאנשים לוותר על המוצר באמצעות שיווק נגדי: חיסול הביקוש הקיים למוצר על ידי הסברה, הרתעה, קביעת "מחירים גבוהים" כגון: קנס ושלילת רישיון או בגרימת קשיים בהשגת מוצר זה.


גרסא להדפסה גרסא להדפסה