עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
 
551,423 כניסות לאתר
 
תמהיל השיווק

יחידת לימוד שש עשרה

תמהיל השיווק

תמהיל השיווק הוא מערך כלי השיווק שארגון מפעיל, כדי להשיג את יעדי השיווק שהציב לעצמו בשוק המטרה.
תמהיל השיווק  הינו אחד ממונחי היסוד הבסיסיים בשיווק המודרני, ומורכב מפעילויות וכלים רבים.
פרופסור ג'רום מקארתי פיתח בשנות השישים סיווג מקובל לפי ארבעת שמות מרכיביו (ומכאן  שמו 4-p ):

מוצר 

product

מחיר

 price

מיקום

 place

קידום מכירות

 promotion




                       
                          
                           
 
     

משתני  ה 4-p  נמצאים בשליטת הארגון, והם ניתנים לשינוי ובידול, כך שצירופים שונים ישיגו את יעדי הארגון בשוק המטרה, ויקנו תועלות וערכים אצל הרוכש.
קיימים משתנים שניתן לשנות בטווח הקצר ביתר קלות כגון: שינוי במחיר המוצר, שינוי במספר אנשי מכירות וכו'.  רוב המשתנים ניתנים לשינוי בטווח הבינוני והארוך.

אבן היסוד בתמהיל השיווק הוא המוצר- מה יהיו תכונותיו ומאפייניו של המוצר המוצע לשוק המטרה? 
מה יהיה המחיר ואיזו מדיניות ינקוט הארגון? המיקום כולל פעילויות שיציעו מוצר נגיש וזמין לקהל המטרה, באילו ערוצים לפעול? מי יהיו גורמי הביניים במערכת  ההפצה?  קידום- מהן הפעולות שתינקטנה בכדי לתקשר עם קהל מטרה. מהו התקציב שיוקצה לתקשורת, ובאילו ערוצי תקשורת יפעל הארגון?

ישנם חוקרים הסבורים כי נושאים חשובים לא הודגשו מספיק או הושמטו בהתייחסות זו, כמו שירותים נלווים למוצר,מכירה אישית וכו'.
פרופסור פיליפ קוטלר הציע להוסיף עוד שני p   שנעשים חשובים, ובייחוד בשיווק הגלובלי, והם:
פוליטיקה-   :politic פעילות פוליטית העשויה להשפיע על המכירה , בין היתר חוקים ותקנות היכולים   להגדיל או להגביר שימוש במוצרם ובשירותים.
דוגמא: משרד הבריאות עשוי להגביל את השימוש בצבעי מאכל מסוימים.
דעת קהלpublic opinion : אלה הם  הלכי הרוח והעמדות של הצרכנים, העשויים להשפיע על ההתעניינות במוצרים.
דוגמא: שינוי עמדות בקשר לצריכת מזון מסוים כמו מוצרי חלב.

ביקורת נוספת ביחס לתפיסה של ה 4-p , היא שהמבט על השוק הוא מצד היצרן/משווק, ולא מצד הקונה/צרכן.      מנקודת מבט הקונה/צרכן, כל מערך כלי השיווק מיועדים לספק תועלות לו וערכים, ולכן יש רשימה מקבילה של   4-c של הלקוח, אותם תבע החוקר רוברט לאוטרבורן.    חשוב כי המשווקים/יצרנים יתנו דעתם תחילה ל 4-c , ואחר כך יתאימו את הצעתם לפי 4-p .


ארבעת P

ארבעת C

מוצר (Product)

צורכי הלקוחות ורצונותיהם (Customer Needs And Wants) ערך ללקוח (Customer Value)

מחיר (Price)

עלות ללקוח (Cost to the customer)

מקום (Place)

נוחות (Convenience)

קידום (Promotion)

תקשורת (Communication)



גרסא להדפסה גרסא להדפסה