אמונה Belief
|
הביטחון שחש הצרכן כי למוצר או מותג כלשהו יש תכונות מסוימות. בין היתר האמונה משפיעה על העמדה של הצרכן כלפי מוצר.
|
|
|
אסטרטגיה Strategy
|
קביעת המטרות ארוכות הטווח של הפירמה, קביעת קווי הפעולה והקצאת משאבים להשגת מטרות אלו. תכנון המטרות שאליהן פירמה רוצה להגיע בתוך תקופת זמן נתונה. הדרכים להשגת האסטרטגיה נקראות טקטיקה.
|
|
|
אפליית מחירים Price Discrimination
|
הצעת תנאי מחיר שונים ללקוחות שונים.
|
|
|
ארגון Organization
|
קבוצת אנשים בעלי מטרה משותפת, הפועלים בתיאום ובמשותף, ולרשותם המשאבים הדרושים להשגת המטרה.
|
|
|
אריזה Packing
|
פעילות העיצוב והייצור של המכל או של העטיפה למוצר.
|
|
|
בידול Differentition
|
פעולה של תכנון מערך הבדלים של ממש, המייחדים את הצעת החברה ומבדילים בינה לבין הצעות המתחרים.
|
|
|
ביקוש Demand
|
כאשר הרצון נתמך בכוח הקנייה של אנשים הוא הופך לביקוש.
|
|
|
ביקוש בלתי סדיר Irregular demand
|
ביקוש למוצר, המשתנה לאורך העונה. עונה יכולה להיות יום, שבוע, חודש או שנה.
|
|
|
ביקוש בלתי רצוי Undesirable demand
|
כאשר ארגון או חברה מעוניינים למנוע צריכת מוצרים מסוימים.
|
|
|
ביקוש חסר (חוסר ביקוש) Lack of demand
|
כאשר הצרכנים בשוק המטרה אינם מעוניינים במוצר או שהם אדישים למוצר.
|
|
|
ביקוש יורד Declining demand
|
כאשר הביקוש למוצר או לשירות יורד.
|
|
|
ביקוש מלא Full demand
|
כאשר הארגון מרוצה מהיקף עסקיו, קיימת התאמה בין רמת הביקוש לרמת ההיצע.
|
|
|
ביקוש סמוי Hidden demand
|
כאשר לצרכנים יש צורך במוצר שאינו קיים בשוק או צורך במוצר משופר מזה הקיים בשוק.
|
|
|
ביקוש עודף (עודף ביקוש) Surplus demand
|
כאשר ארגון או חברה ניצבים בפני רמת ביקוש הגבוהה מיכולת התפוקה שלהם.
|
|
|
ביקוש שלילי Negative demand
|
כאשר רוב השוק אינו אוהד את המוצר המסוים, ולעיתים מוכן לשלם כדי להימנע ממנו.
|
|
|
גורם ביניים Intermediaries
|
גורם הנמצא בין היצרן לבין הצרכן הסופי. נקרא גם מתווך, המבצע פעילויות חיוניות כמו אחסון או הובלה.
|
|
|
גלובליזציה Globalization
|
התרחבות של קשרים פוליטיים, תרבותיים וכלכליים בין מדינות, חברות ויחידים באופן היוצר שילוב של כלכלות, תרבויות ותנועות פוליטיות מכל העולם. מוצרים, בני אדם, כסף וטכנולוגיה חוצים גבולות לאומיים בקצב מהיר. תופעה זו גורמת ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד.
|
|
|
דיסוננס קוגניטיבי Cognitive dissonance
|
בשיווק המונח מתייחס לחוסר הרמוניה תפיסתית, או אי נוחות פסיכולוגית בתודעתו של הצרכן, הנובעים מאי ודאות אם ההחלטה לרכוש הייתה נכונה או הייתה כתוצאה מספקות שהתעוררו לאחר הרכישה.
|
|
|
דעה Opinion
|
שיפוט או חוות דעת לגבי נושא מוגדר בזמן ספציפי ובסיטואציה ספציפית.
|
|
|
הזדמנות שיווקית Marketing Opportunity
|
תחום צורך של קונים שבו החברה יכולה להשיג רווחים.
|
|
|
היצע Supply
|
מציין את כמות הסחורות המוצעות למכירה בשוק. במובן מצומצם מדובר בכמות הסחורות אשר הספקים מוכנים למכור במחיר נתון בזמן מסוים.
|
|
|
המחרה Pricing
|
כל שיטה לקביעת מחירו של מוצר או שירות, המבטאת את ציפיותיו של המשווק ואת מה שמערכת השיווק אמורה להשיג באמצעותה.
|
|
|
הנעה Motivation
|
גרימת רצון לפעילות אצל צרכנים, עובדים, אנשי מכירות וכדומה, לבצע דבר בצורה טובה ויעילה. בדרך כלל זהו צירוף של מספר גורמים הממריצים לפעולה מסוימת.
|
|
|
התנהגות צרכנים Buyers behavior
|
מערכת המניעים, הרצונות והצרכים, המשפיעים על הצרכן לרכוש מוצר או שירות כלשהו. חלק ממערכת זו גלוי וידוע למשווק, וחלק סמוי ממנו. הבנת המערכת הכרחית לניהול השיווק.
|
|
|
זכיינות Franchising
|
צורה מיוחדת של קמעונות, שבה היצרן או המשווק מפתחים דגם של חנות ושל מערכת ניהול מרכזית, ומגיעים להסכם מחייב עם קמעונאים נבחרים המקבלים זיכיון (זכות מיוחדת להשתמש או לקיים) להפצת המוצר או השירות תמורת תשלום למזכה.
|
|
|
חיברות Socialization
|
התהליך של התאמת יחידים לצורות שונות ומיוחדות של חיי חברה. הנחלת מסורות רבות ממוסדות והפיכת חיות אדם לבני אדם בעלי עצמיות חברתית.
|
|
|
חליפין Exchange
|
פעולת השגת מוצר נחשק ממישהו תמורת הצעת משהו.
|
|
|
חקר שוק Market Research
|
חקר המתבצע על שוק מסוים (מרכיב אחד מן המחקר השיווקי). ראה מחקר שוק
|
|
|
טקטיקה Tactics
|
בתכנון עסקי, תכנון של צעדים שונים שמטרתם להביא להשגת מטרות אחרות - מטרות שהן המטרות העיקריות של התכנון והמהוות את האסטרטגיה שאליה העסק רוצה להגיע.
|
|
|
יעדים Object
|
תיאור מטרות במונחי גודל וזמן.
|
|
|
יצר Urge
|
מתיחות אורגנית המאלצת את האורגניזם לפעול, אך אינה מכוונת את ההתנהגות לעבר יעדים ספציפיים.
|
|
|
יצרן Producer
|
מי שמייצר סחורות או שירותים.
|
|
|
לקוח Customer
|
מי שחוזר על הקנייה (לעיתים מופיע כשם נרדף לצרכן).
|
|
|
מדגם Sample
|
חלק מהאוכלוסייה הכללית, שעל סמך בדיקת התכונות שלו וניתוחן מנסים להשיג מידע ולהסיק מסקנות מכלילות לגבי כלל האוכלוסייה.
|
|
|
מוכר Seller
|
מי שנותן טובין בתמורה לכסף לצד אחר, המהווה קונה. מוכר מכונה גם ספק, ובעסקים קמעונאיים גם מקור.
|
|
|
מוצר Product
|
כל דבר שניתן להציעו לרכישה, לשימוש או לצריכה העשויים לספק רצון או צורך. מוצר יכול להיות סחורות פיזיות (דברים מוחשיים) שירותים (דברים מופשטים - פעילות / עבודה שעושה אדם אחר), רעיונות (אידיאולוגיה), מקומות (אתרים שבהם ניתן ליהנות משירותים מסוימים), אנשים (פוליטיקאים, מפורסמים).
|
|
|
מוצר בר-קיימא Urable goods
|
מוצרי צריכה הנרכשים לתצרוכת אישית, שמחזיקים מעמד במשך מספר שנים ואינם מיועדים לצריכה מיידית, כך שהם דורשים החלפה רק בהפרשי זמן ארוכים.
|
|
|
מוצר צריכה Consumer goods
|
סחורות שהרוכש אותן הוא הצרכן הסופי שלהן, והמוצר הוא מוצר סופי, והן משמשות אותו ישירות כדי לספק צרכים ורצונות.
|
|
|
מוצר תחליפי Substitute goods
|
שני מצרכים המספקים אותו צורך מבחינת הצרכן, ויכולים לשמש כתחליף של האחד בעבור האחר.
|
|
|
מותג Brand
|
סימן או שם המזוהה עם מוצר או פירמה, והמבחין אותו בדרך זו מהאחרים. שם, מונח, סמל או עיצוב (או שילוב שלהם) המשמשים כדי לזהות מוצרים או שירותים של מוכר אחד, או של קבוצת מוכרים, ולהבדילם מאלה של המתחרים.
ראו: עידן הלהיטים השיווקיים מותגים לטווח ארוך מבוססים על אמון ועל תחושת ביטחון. להיטים שיווקיים ומותגים לטווח קצר מבוססים על ריגוש ד"ר דן הרמן, סטטוס הירחון לחשיבה ניהולית.
|
|
|
מותג פרטי Individual brand
|
שם מותג המיוחד לכל קו מוצרים של הפירמה, או אפילו לכל פריט, להבדיל ממותג משפחתי.
|
|
|
מחזור החיים של המוצר Product life cycle
|
השלבים אותם עובר מוצר מהשלב שבו פותח מוצר חדש והוחדר לשוק ועד דעיכתו ויציאתו מהשוק. שלבים אלה כוללים:
-
חדירה,
-
צמיחה,
-
בגרות
-
דעיכה.
|
|
|
מחיר Price
|
התמורה הכספית הנדרשת או מוצעת בתמורה להחלפת נכס כלכלי או יחידה ספציפית של מוצר או שירות. מספר יחידות הכסף הנדרשות לצורך החלפה ביחידה אחת של אותו מוצר/שירות. מונח המשמש לעיתים במקום המונח עלות, במשמעות של סך המקורות שיש להשתמש בהם כדי להשיג מוצר/שירות נחשק, וכוללים: הוצאות כספיות, עבודה, זמן וכו'.
|
|
|
מחקר ניסויי Market test
|
שיטה לאיסוף נתונים, המהווה ניסוי מבוקר, ובו משווק המוצר באזור גיאוגרפי מוגדר בתנאים שישררו כאשר המוצר ישווק במלוא היקפו.
|
|
|
מחקר שוק Market research
|
איסוף של מידע וניתוחו בדבר ביקוש הצרכנים, העדפותיהם, צרכיהם וטעמם של הלקוחות, צורות ומניעי הקנייה שלהם, מצב התחרות, מוצרים חליפים ומוצרים חדשים וכדומה, וכל זאת במגמה לקבוע מה לייצר, איך לארוז את המוצר, איך לפעול לקידומו, באיזה שווקים הוא יימכר וכו'. מחקר שוק עוסק בהגדרה, באיסוף, בניתוח ובפירוש הנתונים שמקורם בסביבה השיווקית. ראה גם חקר שוק.
|
|
|
מיצוב Positioning
|
מיקומו של המוצר (פריט או קו שלם) בתפיסת הצרכן ובמרחב השוק. לצרכן יש מפה תפיסתית המכילה צירים המייצגים את תכונות המוצר כפי שהצרכן עצמו תופס אותן. המוצרים במפה מסודרים ביחס למוצר האידיאלי - בעל צירוף הסגולות המיטבי מבחינת הצרכן.
|
|
|
מכירות Sales
|
סך כל סכום ההכנסה המתקבל כאשר סחורות ושירותים נמכרים ומופיעים ככאלה ברישומי החברה.
|
|
|
מלחמת מחירים Price war
|
חיתוך מחירים שיטתי שעושות שתי חברות או יותר, המתחרות ביניהן, מתוך מטרה להשיג נתח שוק גדול יותר או כדי להוציא את המתחרה החלש יותר מהשוק.
|
|
|
מלכ"ר Non for profit organization
|
ראשי התיבות של מוסד ללא כוונות רווח. ארגון שמטרתו איננה צבירת רווחים לבעליו, אלא קידום מטרות שונות שאינן עסקיות. מטרתו של מלכ"ר היא לעודד, לסייע, לעזור, ולממן את המטרה שלשמה הוא הוקם.
|
|
|
מנהיג דעה Opinion leader
|
אדם המשפיע על החלטות הרכישה והצריכה של אחרים - המונהגים. השפעתו נובעת מהידע שלו, מהניסיון או המיומנות שיש לו בנושא, או שהוא נותן הטון כיוון שהוא המנהיג החברתי בקהילתו ומהווה גורם מרכזי העוזר לנפיצותו של המוצר.
|
|
|
מסע פרסום Campaign
|
מאמץ פרסומי לצורך קידום מכירות של מוצר מסוים (חדש או ישן), המוצא ביטוי בגישה יצירתית חדשה ובתמהיל תקשורת המותאם לכך.
|
|
|
מעמד חברתי Status
|
המקום שאדם תופס בקבוצת ההשתייכות שלו. חברה מדרגת את חבריה לפי משלח ידם, יכולתם להשתכר בעתיד, רמת ההשכלה שלהם ועמדות הכוח שבידם.
|
|
|
מערכת שיווק Marketing system
|
מערכת המשלבת פעילות של פרטים וארגונים כדי לסייע לסחר וחליפין.
|
|
|
מערכת תומכת Support system
|
כלל השירותים הנלווים לשיווקו של מוצר, אם במהלך המכירה ואם לאחר מכן. כוללת מידע, פרסום, הפצה, תיקונים ואספקת חלפים.
|
|
|
נורמה Norm
|
מנהגים, סטנדרט התנהגות אשר אליו אמורים חבריה של קבוצה חברתית להתאים.
|
|
|
נתונים משניים Secondary data
|
נתונים קיימים העומדים לרשותו של חוקר, ולא נאספו על ידו לצורך מחקר מסוים, אך יכולים לשמש אותו.
|
|
|
נתונים ראשוניים Primary data
|
נתונים שהחוקר אסף במיוחד למטרות מחקר שיווקי מסוים.
|
|
|
נתח שוק Market share
|
המידה שבה פירמה עסקית מסוימת הגיעה ללקוחות פוטנציאלים בשוק מסוים. שיעור המכירות של פירמה עסקית מכלל המכירות בענף מסוים, שאליו הגיעה החברה בפרק זמן מסוים.
|
|
|
סיטונאי Wholesaler
|
מי שעסקו או חלק מעסקו הוא לרכוש מוצרים מספקים ולמכור אותם לקמעונאים.
|
|
|
סל תועלות Bundle of utilities
|
כלל התועלות הנובעות מהמערכת השיווקית לצרכן הפוטנציאלי. צרור זה כולל תועלת בעלות, תועלת זמן, תועלת מידע, תועלת צורה, תועלת מקום.
|
|
|
סקר Survey
|
שיטה לאיסוף נתונים באמצעות סדרה של שאלות מאורגנות, שנועדו לשקף את השקפות המשיב בקשר לנושא.
|
|
|
עלות Cost
|
מונח בכלכלה, המציין את כלל ההוצאות שהוציאה פירמה על ייצור סחורה או על מתן שירות. העלות מבטאת את הערך הכספי של סחורות ושירותים מבחינת היצרנים והספקים.
|
|
|
עמדה Attitude
|
נטייה או יחס מוגדר לגבי עניין מסוים. הדרך שבה אדם מסתכל על דבר-מה מראה נטייה להתנהג כלפיו, בדרך כלל כתוצאה של הערכה.
|
|
|
עסקה כספית Economic transaction
|
כאשר מתבצע חליפין ובו המוצר ניתן בתמורה לכסף.
|
|
|
עסקת חליפין Trade in
|
כאשר מתבצע חליפין ובו המוצר ניתן תמורת מוצר/שירות אחר.
|
|
|
ערך Value
|
דבר הנחשב כראוי או בעל שווי.
|
|
|
ערך תרבותי
|
אמונה או הרגשה המשותפים לרבים כמו פעילויות מסוימות, זיקות, רגשות, מטרות וכו', החשובים לזהותה של הקהילה או לרווחתה.
|
|
|
פילוח Segmentation
|
חלוקת השוק על פי מרכיביו, תוך איתור אותם חלקים שלפירמה יש עניין מיוחד בהם לצורך הצעת תמהיל שיווק. יצירת תת-שוק הומוגני שיש לו אותה התנהגות צרכנית.
|
|
|
פסיכו גרפי Psychographics
|
התייחסות לפעילויות, אמונות, עמדות, התעניינות ודעות, הקשורות לתהליכי קבלת החלטות של צרכנים.
|
|
|
פרסום Publication
|
כל דבר שמביא חדשות או מידע בקשר למוצר, שירות, יחיד או ארגון, שמודפס או משודר ללא תשלום ישיר, בניגוד לפרסומת, שנקנית באופן גלוי.
|
|
|
צורך אנושי Need
|
מצב של חוסר בסיפוק בסיסי כלשהו אצל הפרט.
|
|
|
צרכן Consumer
|
מי שרוכש מוצרים וגורם להתכלותם או להתבלותם.
|
|
|
קבוצה Group
|
שני בני אדם או יותר שזיקותיהם ויחסיהם זה כלפי זה מלכדים אותם יחד ומבדילים אותם מן האחרים.
|
|
|
קבוצת מיקוד Focus group
|
קבוצה קטנה (עד 10 אנשים) ובה מתקיים דיון קבוצתי על נושא קבוע מראש. מטרת השימוש במחקר זה היא לאמוד ולגבש שיטת מחקר וכלי מחקר מתאים לבדיקת הנושא.
|
|
|
קהל מטרה Target population
|
בשיווק, פלח שוק או כל אוכלוסיה אחרת שאליה מתכוון יצרן או מפיץ של מוצר חדש להגיע, באמצעות פעולות של קידום מכירות מסוג כלשהו.
|
|
|
קונה ( קונה בפועל) Buyer
|
כל אדם הרוכש מוצר ומקבל קניין או הופך בעל זיקה ברכוש.
|
|
|
קונה פוטנציאלי Potential buyer
|
כל אדם העשוי לרכוש מוצר ולקבל קניין עליו, אך עדיין לא ביצע רכישה בפועל.
|
|
|
קידום מכירות Sales promotion
|
כלל האמצעים והשיטות הבלתי שגרתיים שמשתמשים בהם כחלק מהמכלול השיווקי כדי להגדיל את המכירות של המוצר או השירות.
|
|
|
קמעונאי Retailer
|
אדם או פירמה המהווים חלק מצינורות השיווק, המוכרים סחורות או שירותים לצרכן הסופי, בדרך כלל לשימוש אישי או מקומי.
|
|
|
רווחיות Profits
|
יתרה חיובית המתקבלת במהלך פעילות כלכלית מהכנסה, תקבולים או מחירי מכירה, בתקופה חשבונאית מסוימת, לאחר שנוכו ההוצאות שהוצאו בגין אותה הכנסה.
|
|
|
רצון אנושי Human desire
|
ביטוי אישי ומעשי לסיפוק הצורך, המתואר במונחים של מוצרים שעוצבו בידי התרבות האנושית ומנהגים מקומיים.
|
|
|
רשת שיווק Marketing network
|
מורכבת מבעלי עניין, מהחברה עצמה ומאלו התומכים בה כמו ספקים, לקוחות, קהילות מארחות, מנהלים, עובדים, ספקי הון ועוד.
|
|
|
שוק Market
|
מערכת הקונים בפועל והקונים הפוטנציאלים של מוצר. בכלכלה, מקום ממשי או מופשט, שבו נפגשים הביקוש וההיצע של נכסים שונים. זוהי המערכת הכלכלית שבה מתקיימת תחרות בין יצרנים על צרכנים.
|
|
|
שוק מטרה Target market
|
קבוצת לקוחות מוגדרת שהפירמה בוחרת לספקם, ולה היא מקדישה את עיקר משאביה השיווקיים. שוק המטרה נקבע לאחר שהפירמה ערכה תחזית מכירות וקבעה את היקף הפדיון והרווח הצפויים מכל שוק, ונמצא כי זה מתאים מבחינה איכותית והכברת רווחים, ומבחינת היתרון התחרותי שיש לפירמה בשוק זה.
|
|
|
שיווק Marketing
|
תהליך חברתי וניהולי, שבעזרתו פרטים וקבוצות משיגים את אשר הם צריכים ורוצים על-ידי יצירה, הצעה והחלפת מוצרים בעלי ערך עם פרטים וקבוצות אחרים.
|
|
|
שיווק ישיר Direct marketing
|
מכירה של מוצרים או שירותים ישירות מהיצרן לצרכן תוך עקיפת גורמי הביניים (סיטונאי, קמעונאי, מפיץ וכדומה).
|
|
|
שיווק ישיר Direct marketing
|
מכירה של מוצרים או שירותים ישירות מהיצרן לצרכן תוך עקיפת גורמי הביניים (סיטונאי, קמעונאי, מפיץ וכדומה).
|
|
|
שיווק מחודש Remarketing
|
כאשר ננקטת פעילות שיווקית מתקנת, שמטרתה להעלות את רמת הביקוש למוצר.
|
|
|
שיווק מחודש Remarketing
|
כאשר ננקטת פעילות שיווקית מתקנת, שמטרתה להעלות את רמת הביקוש למוצר.
|
|
|
שיווק ממיר Conversional marketing
|
כאשר הארגון או החברה פועלים לפיתוח תוכניות שימירו את הביקוש השלילי בביקוש חיובי.
|
|
|
שיווק ממריץ Stimulational marketing
|
נקיטת פעולות שימריצו לקוחות לקנות את המוצר.
|
|
|
שיווק מפתח Developmental marketing
|
כאשר הארגון או החברה מצביעים על חלופות לפיתוח מוצרים או פועלים לשיפור מוצרים.
|
|
|
שיווק מצמצם Demarketing
|
צמצום הביקוש למוצר באמצעות העלאת מחירים, הקטנת מאמצי קידום מכירות, אי זמינות וכדומה.
|
|
|
שיווק משמר Maintenance marketing
|
כאשר הארגון או החברה שומרים הן על רמת שביעות רצון הצרכן והן על איכות המוצר, ומוודאים כי הארגון הולך בדרך הנכונה.
|
|
|
שיווק מתאם Synchromarketing
|
כאשר הארגון או החברה פועלים לשינוי זמני הביקוש, בדרך כלל על ידי תמריצים, כך שיתאימו עצמם להיצע הקיים.
|
|
|
שיווק נגדי Counter marketing
|
חיסול הביקוש הקיים למוצר על ידי הסברה, הרתעה, קביעת "מחירים גבוהים" וכדומה.
|
|
|
תועלת Utility
|
(1) השימושיות המעשית של מוצר או שירות מנקודת ראותו של המשתמש, המספקת רצונות או מטרה מסוימת. (2) הסכום או הכמות של סיפוק כאמור. (3) טובות הנאה שמקבל צרכן, שהן הרבה יותר מאשר המוצר הפיזי ויותר מהשימוש הפונקציונלי שלו.
|
|
|
תועלת בעלות Possession utility
|
סיפוק הנובע מעצם הבעלות או ההחזקה על דברים, מעבר לערך התועלת הרגילה של הדבר. זוהי תועלת שהמערכת השיווקית מעניקה על ידי כך שהיא מקנה לצרכן תחושת בעלות על המוצר, הקשורה בעצם הרכישה וההחזקה בהם ולאו דווקא בשימוש (יש מקרים קיצוניים של מוצרים שאפילו לא ניתן להציגם לראווה).
|
|
|
תועלת זמן Time utility
|
החזקת המוצר למשך תקופת זמן מסוימת. זוהי תועלת שמקנה המערכת השיווקית בכך שהיא מאפשרת לצרכן לצרוך את המוצר במועד הרצוי לו, שכן בין זמן הייצור לבין זמן הצריכה יכול להיות פער של זמן. יש מוצרים שפער זה הוא קצר בעבורם (מוצרים מתכלים, ובמקרים אחרים ארוך יחסית (מקרר לדוגמה). המערכת השיווקית מתאימה את משכי הזמן על פי מועדי הצריכה, על ידי אחסון והוצאת המוצר סמוך למועד השימוש. צורה אחרת של תועלת זו היא הענקת אשראי, שכן באמצעותו יש לצרכן אפשרות לקבל את המוצר ולהשתמש בו - לפני ששילם בעבורו.
|
|
|
תועלת מגוון (מיון) Assortment utility
|
תועלת שמקנה המערכת השיווקית, בהיותה גורם מקשר בין היצרן לצרכן, בכך שהיא ממיינת את המוצרים ומעמידה לרשותו של הצרכן היצע הומוגני של מוצרים המתאים לביקוש. מיון זה כולל סיווג (גודל, טיב), צבירה (צירוף סוגי מלאי היוצרים רצף), שבירת מנות (אריזה מראש של המוצרים לפי גדלים הנוחים לשימוש) וכן מגוון מוצרים לפי צורכי הלקוח.
|
|
|
תועלת מידע Information utility
|
תועלת שמקנה המערכת השיווקית, בהיותה גורם מקשר בין היצרן לצרכן, בכך שהיא מפיצה מידע על מגוון המוצרים הקיימים בשוק - איכויותיהם, תכונותיהם, מחירם ומקומות רכישתם. מידע זה מקל על החיפוש של המוצר המבוקש, והצרכן יתור אחר המוצר במקום הסביר יותר. תועלת זו מכונה גם תועלת החיפוש - חיסכון בזמן ומניעת אי הבנות, המאפשרות לצרכן לפעול במסגרת בטוחה יותר.
|
|
|
תועלת מקום Place utility
|
תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה מקשרת בין היצרן לבין הצרכן, ולפיה היא מעמידה לרשות הצרכנים את המוצרים שהם נזקקים להם במקומות מכירה נוחים ללקוחות. מוצרים המיוצרים במקומות שונים במדינה ובעולם זמינים לקנייה בחנות הנמצאת במרחק סביר מהצרכן, ובכך מקלים עליו את פעולת הרכישה. ככל שגדל המרחק בין מקום הייצור למקום הקנייה, הצורך בגורמי ביניים רבים גדול יותר, אבל בסופו של דבר אלה מוסיפים למוצר ערך מסוים, המוצא ביטוי בזמינותו במקום הנוח לצרכן.
|
|
|
תועלת פונקציונלית Functional utility
|
תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה גורם מקשר בין היצרן לבין הצרכן בשימוש הפונקציונלי במוצר או בשירות שעושה הצרכן במה שהמערכת מציעה לו (שבירת רעב למי שקונה מוצר מזון).
|
|
|
תועלת צורה Form utility
|
תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה גורם מקשר בין היצרן ובין הצרכן, הנובעת מהתכונות הפיזיות של המוצר. אלה כוללים הן תועלת תכליתית (עצם השימוש במוצר) והן תועלות פסיכולוגיות (שמלה של מעצבת ידועה היא גם תכליתית – כסות, וגם פסיכולוגית – הכרה חברתית).
|
|
|
תמהיל שיווק Marketing mix
|
המרכיבים של מערכת השיווק, הכוללים מוצרים ושווקים, מחיר, צינורות שיווק ומערכת הפרסום וקידום המכירה. התמהיל כולל הן את האמצעים שבהם ישתמשו והן את הסכומים שיוקדשו לכל אחד מאמצעים אלה. יש צורך בתוכנית שיווק קוהרנטית, הלוקחת בחשבון את השפעות הגומלין בין תמהילי המשנה מוצר, מחיר, מקום הפצה ומסר תקשורתי, כדי לקבל את התוצאה המיטבית לפירמה.
|
|
|
תפיסה (אצל הצרכן) Perception
|
הזיהוי של גירויים הנקלטים בחושים וארגונם לחוויה נפשית או לניסיון, אם כי לא תמיד הפירוש נעשה במודע ובכוונה. התפיסה שבה צרכן תופס מוצר או שירות מסוים, המתגבשת לאורך זמן, לאור מידע הזורם אליו ממקורות חיצוניים ופנימיים, אובייקטיביים וסובייקטיביים.
|
|
|
תפיסה שיווקית (גישה שיווקית) Marketing concept
|
תפיסה של יעדי הארגון של ישות עסקית, הרואה בשיווק את הגורם העיקרי בתכנון (ולא בייצור למשל), ושמה את הדגש על סיפוק הצרכים והרצונות של הלקוח. בגישה זו שלושה יסודות עיקריים: האחד - אוריינטציה אל הלקוח, השני - תיאום כל פעולות השיווק על ידי היחידה לשיווק, והשלישי - סיפוק צורכי הלקוחות בצורה שתספק גם את מטרות הרווח של הפירמה.
|
|
|
תצפית Observation
|
דרך לאיסוף נתונים על נושא המחקר. רישום הנתונים בצורה מספרית או מילולית או בשתיהן, לגבי משתנים מסוימים שהוגדרו מראש. תצפית צמודה להתרחשות עצמה.
|
|
|
תקשורת שיווקית Communication mix
|
כלל האמצעים בהם משתמשת פירמה, כחלק מתמהיל השיווק, להביא את המוצר או השירות לתשומת לבו של הצרכן ולגרום לכך שיקנה אותם. תמהיל זה כולל פרסומת, קידום מכירות, מכירה אישית, יחסי ציבור ושיווק מקוון.
|
|
|
תרבות Culture
|
המערכת הכוללת של אמונות, דעות, אומנות ומוסדות חברתיים המאפיינים את הקהילה. התרבות משפיעה על ההתנהגות של האדם ומושפעת ממנו.
|
|