עמלנט מבוא לסטטיסטיקה ושיווק-מלון מונחים משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
דף הבית|על האתר|מילון מונחים|יצירת קשר|שאלון משוב|מפת אתר
549,759 כניסות לאתר
 
מילון מונחים
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ
ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת

אמונה Belief

הביטחון שחש הצרכן כי למוצר או מותג כלשהו יש תכונות מסוימות. בין היתר האמונה משפיעה על העמדה של הצרכן כלפי מוצר.



אסטרטגיה Strategy

 קביעת המטרות ארוכות הטווח של הפירמה, קביעת קווי הפעולה והקצאת משאבים להשגת מטרות אלו. תכנון המטרות  שאליהן פירמה רוצה להגיע בתוך תקופת זמן נתונה. הדרכים להשגת האסטרטגיה נקראות טקטיקה.



אפליית מחירים Price Discrimination

הצעת תנאי מחיר שונים ללקוחות שונים.



ארגון Organization

קבוצת אנשים בעלי מטרה משותפת, הפועלים בתיאום ובמשותף, ולרשותם המשאבים הדרושים להשגת המטרה.



אריזה Packing

פעילות העיצוב והייצור של המכל או של העטיפה למוצר.



בידול Differentition

פעולה של תכנון מערך הבדלים של ממש, המייחדים את הצעת החברה ומבדילים בינה לבין הצעות המתחרים.



ביקוש Demand

כאשר הרצון נתמך בכוח הקנייה של אנשים הוא הופך לביקוש.



ביקוש בלתי סדיר Irregular demand

ביקוש למוצר, המשתנה לאורך העונה. עונה יכולה להיות יום, שבוע, חודש או שנה.



ביקוש בלתי רצוי Undesirable demand

כאשר ארגון או חברה מעוניינים למנוע צריכת מוצרים מסוימים.



ביקוש חסר (חוסר ביקוש) Lack of demand

כאשר הצרכנים בשוק המטרה אינם מעוניינים במוצר או שהם אדישים למוצר.



ביקוש יורד Declining demand

כאשר הביקוש למוצר או לשירות יורד.



ביקוש מלא Full demand

כאשר הארגון מרוצה מהיקף עסקיו, קיימת התאמה בין רמת הביקוש לרמת ההיצע.



ביקוש סמוי Hidden demand

כאשר לצרכנים יש צורך במוצר שאינו קיים בשוק או צורך במוצר משופר מזה הקיים  בשוק.



ביקוש עודף (עודף ביקוש) Surplus demand

כאשר ארגון או חברה ניצבים בפני רמת ביקוש הגבוהה מיכולת התפוקה שלהם.



ביקוש שלילי Negative demand

כאשר רוב השוק אינו אוהד את המוצר המסוים, ולעיתים מוכן לשלם כדי להימנע ממנו.



גורם ביניים Intermediaries

גורם הנמצא בין היצרן לבין הצרכן הסופי. נקרא גם מתווך, המבצע פעילויות חיוניות כמו אחסון או הובלה.



גלובליזציה Globalization

התרחבות של קשרים פוליטיים, תרבותיים וכלכליים בין מדינות, חברות ויחידים באופן היוצר שילוב של כלכלות, תרבויות ותנועות פוליטיות מכל העולם. מוצרים, בני אדם, כסף וטכנולוגיה חוצים גבולות לאומיים בקצב מהיר. תופעה זו גורמת ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד.



דיסוננס קוגניטיבי Cognitive dissonance

בשיווק המונח מתייחס לחוסר הרמוניה תפיסתית, או אי נוחות פסיכולוגית בתודעתו של הצרכן, הנובעים מאי ודאות אם ההחלטה לרכוש הייתה נכונה או הייתה כתוצאה מספקות שהתעוררו לאחר הרכישה.



דעה Opinion

שיפוט או חוות דעת לגבי נושא מוגדר בזמן ספציפי ובסיטואציה ספציפית.



הזדמנות שיווקית Marketing Opportunity

תחום צורך של קונים שבו החברה יכולה להשיג רווחים.



היצע Supply

מציין את כמות הסחורות המוצעות למכירה בשוק. במובן מצומצם מדובר בכמות הסחורות אשר הספקים מוכנים למכור במחיר נתון בזמן מסוים.



המחרה Pricing

כל שיטה לקביעת מחירו של מוצר או שירות, המבטאת את ציפיותיו של המשווק ואת מה שמערכת השיווק אמורה להשיג באמצעותה.



הנעה Motivation

גרימת רצון לפעילות אצל צרכנים, עובדים, אנשי מכירות וכדומה, לבצע דבר בצורה טובה ויעילה. בדרך כלל זהו צירוף של מספר גורמים הממריצים לפעולה מסוימת.



התנהגות צרכנים Buyers behavior

מערכת המניעים, הרצונות והצרכים, המשפיעים על הצרכן לרכוש מוצר או שירות כלשהו. חלק ממערכת זו גלוי וידוע למשווק, וחלק סמוי ממנו. הבנת המערכת הכרחית לניהול השיווק.



זכיינות Franchising

צורה מיוחדת של קמעונות, שבה היצרן או המשווק מפתחים דגם של חנות ושל מערכת ניהול מרכזית, ומגיעים להסכם מחייב עם קמעונאים נבחרים המקבלים זיכיון (זכות מיוחדת להשתמש או לקיים) להפצת המוצר או השירות תמורת תשלום למזכה.



חיברות Socialization

התהליך של התאמת יחידים לצורות שונות ומיוחדות של חיי חברה. הנחלת מסורות רבות ממוסדות והפיכת חיות אדם לבני אדם בעלי עצמיות חברתית.



חליפין Exchange

פעולת השגת מוצר נחשק ממישהו תמורת הצעת משהו.



חקר שוק Market Research

חקר המתבצע על שוק מסוים (מרכיב אחד מן המחקר השיווקי).
ראה מחקר שוק



טקטיקה Tactics

בתכנון עסקי, תכנון של צעדים שונים שמטרתם להביא להשגת מטרות אחרות - מטרות שהן המטרות העיקריות של התכנון והמהוות את האסטרטגיה שאליה העסק רוצה להגיע.



יעדים Object

תיאור מטרות במונחי גודל וזמן.



יצר Urge

מתיחות אורגנית המאלצת את האורגניזם לפעול, אך אינה מכוונת את ההתנהגות לעבר יעדים ספציפיים.



יצרן Producer

מי שמייצר סחורות או שירותים.



לקוח Customer

מי שחוזר על הקנייה (לעיתים מופיע כשם נרדף לצרכן).



מדגם Sample

חלק מהאוכלוסייה הכללית, שעל סמך בדיקת התכונות שלו וניתוחן מנסים להשיג מידע ולהסיק מסקנות מכלילות לגבי כלל האוכלוסייה.



מוכר Seller

מי שנותן טובין בתמורה לכסף לצד אחר, המהווה קונה. מוכר מכונה גם ספק, ובעסקים קמעונאיים גם מקור.



מוצר Product

כל דבר שניתן להציעו לרכישה, לשימוש או לצריכה העשויים לספק רצון או צורך.
מוצר יכול להיות סחורות פיזיות (דברים מוחשיים) שירותים (דברים מופשטים - פעילות / עבודה שעושה אדם אחר), רעיונות (אידיאולוגיה), מקומות (אתרים שבהם ניתן ליהנות משירותים מסוימים), אנשים (פוליטיקאים, מפורסמים).



מוצר בר-קיימא Urable goods

מוצרי  צריכה הנרכשים לתצרוכת אישית, שמחזיקים מעמד במשך מספר שנים ואינם מיועדים לצריכה מיידית, כך שהם דורשים החלפה רק בהפרשי זמן ארוכים.



מוצר צריכה Consumer goods

סחורות שהרוכש אותן הוא הצרכן הסופי שלהן, והמוצר הוא מוצר סופי, והן משמשות אותו ישירות כדי לספק צרכים ורצונות.



מוצר תחליפי Substitute goods

שני מצרכים המספקים אותו צורך מבחינת הצרכן, ויכולים לשמש כתחליף של האחד בעבור האחר.



מותג Brand

סימן או שם המזוהה עם מוצר או פירמה, והמבחין אותו בדרך זו מהאחרים. שם, מונח, סמל או עיצוב (או שילוב שלהם) המשמשים כדי לזהות מוצרים או שירותים של מוכר אחד, או של קבוצת מוכרים, ולהבדילם מאלה של המתחרים.

ראו:
עידן הלהיטים השיווקיים
מותגים לטווח ארוך מבוססים על אמון ועל תחושת ביטחון. להיטים שיווקיים ומותגים לטווח קצר מבוססים על ריגוש ד"ר דן הרמן, סטטוס הירחון לחשיבה ניהולית.



מותג פרטי Individual brand

שם מותג המיוחד לכל קו מוצרים של הפירמה, או אפילו לכל פריט, להבדיל ממותג משפחתי.



מחזור החיים של המוצר Product life cycle

השלבים אותם עובר מוצר מהשלב שבו פותח מוצר חדש והוחדר לשוק ועד דעיכתו ויציאתו מהשוק.
שלבים אלה כוללים:

  1. חדירה,
  2. צמיחה,
  3. בגרות
  4. דעיכה.


מחיר Price

התמורה הכספית הנדרשת או מוצעת בתמורה להחלפת נכס כלכלי או יחידה ספציפית של מוצר או שירות. מספר יחידות הכסף הנדרשות לצורך החלפה ביחידה אחת של אותו מוצר/שירות. מונח המשמש לעיתים במקום המונח עלות, במשמעות של סך המקורות שיש להשתמש בהם כדי להשיג מוצר/שירות נחשק, וכוללים: הוצאות כספיות, עבודה, זמן וכו'.



מחקר ניסויי Market test

שיטה לאיסוף נתונים, המהווה ניסוי מבוקר, ובו משווק המוצר באזור גיאוגרפי מוגדר בתנאים שישררו כאשר המוצר ישווק במלוא היקפו.



מחקר שוק Market research

איסוף של מידע וניתוחו בדבר ביקוש הצרכנים, העדפותיהם, צרכיהם וטעמם של הלקוחות, צורות ומניעי הקנייה שלהם, מצב התחרות, מוצרים חליפים ומוצרים חדשים וכדומה, וכל זאת במגמה לקבוע מה לייצר, איך לארוז את המוצר, איך לפעול לקידומו, באיזה שווקים הוא יימכר וכו'. מחקר שוק עוסק בהגדרה, באיסוף, בניתוח ובפירוש הנתונים שמקורם בסביבה השיווקית.
ראה גם חקר שוק.



מיצוב Positioning

מיקומו של המוצר (פריט או קו שלם) בתפיסת הצרכן ובמרחב השוק. לצרכן יש מפה תפיסתית המכילה צירים המייצגים את תכונות המוצר כפי שהצרכן עצמו תופס אותן. המוצרים במפה מסודרים ביחס למוצר האידיאלי - בעל  צירוף הסגולות המיטבי מבחינת הצרכן.



מכירות Sales

סך כל סכום ההכנסה המתקבל כאשר סחורות ושירותים נמכרים ומופיעים ככאלה ברישומי החברה.



מלחמת מחירים Price war

חיתוך מחירים שיטתי שעושות שתי חברות או יותר, המתחרות ביניהן, מתוך מטרה להשיג נתח שוק גדול יותר או כדי להוציא את המתחרה החלש יותר מהשוק.



מלכ"ר Non for profit organization

ראשי התיבות של מוסד ללא כוונות רווח. ארגון שמטרתו איננה צבירת רווחים לבעליו, אלא קידום מטרות שונות שאינן עסקיות. מטרתו של מלכ"ר היא לעודד, לסייע, לעזור, ולממן את המטרה שלשמה הוא הוקם.



מנהיג דעה Opinion leader

אדם המשפיע על החלטות הרכישה והצריכה של אחרים - המונהגים. השפעתו נובעת מהידע שלו, מהניסיון או המיומנות שיש לו בנושא, או שהוא נותן הטון כיוון שהוא המנהיג החברתי בקהילתו ומהווה גורם מרכזי העוזר לנפיצותו  של המוצר.



מסע פרסום Campaign

מאמץ פרסומי לצורך קידום מכירות של מוצר מסוים (חדש או ישן), המוצא ביטוי בגישה יצירתית חדשה ובתמהיל תקשורת המותאם לכך.



מעמד חברתי Status

המקום שאדם תופס בקבוצת ההשתייכות שלו. חברה מדרגת את חבריה לפי משלח ידם, יכולתם להשתכר בעתיד, רמת ההשכלה שלהם ועמדות הכוח שבידם.



מערכת שיווק Marketing system

מערכת  המשלבת פעילות של פרטים וארגונים כדי לסייע לסחר וחליפין.



מערכת תומכת Support system

כלל השירותים הנלווים לשיווקו של מוצר, אם במהלך המכירה ואם לאחר מכן. כוללת מידע, פרסום, הפצה, תיקונים ואספקת חלפים.



נורמה Norm

מנהגים, סטנדרט התנהגות אשר אליו אמורים חבריה של קבוצה חברתית להתאים.



נתונים משניים Secondary data

נתונים קיימים העומדים לרשותו של חוקר, ולא נאספו על ידו לצורך מחקר מסוים, אך יכולים לשמש אותו.



נתונים ראשוניים Primary data

נתונים שהחוקר אסף במיוחד למטרות מחקר שיווקי מסוים.



נתח שוק Market share

המידה שבה פירמה עסקית מסוימת הגיעה ללקוחות פוטנציאלים בשוק מסוים. שיעור המכירות של פירמה עסקית מכלל המכירות בענף מסוים, שאליו הגיעה החברה בפרק זמן מסוים.



סיטונאי Wholesaler

מי שעסקו או חלק מעסקו הוא לרכוש מוצרים מספקים ולמכור אותם לקמעונאים.



סל תועלות Bundle of utilities

כלל התועלות הנובעות מהמערכת השיווקית לצרכן הפוטנציאלי. צרור זה כולל תועלת בעלות, תועלת זמן, תועלת מידע, תועלת צורה, תועלת מקום.



סקר Survey

שיטה לאיסוף נתונים באמצעות סדרה של שאלות מאורגנות, שנועדו לשקף את השקפות המשיב בקשר לנושא.



עלות Cost

מונח בכלכלה, המציין את כלל ההוצאות שהוציאה פירמה על ייצור סחורה או על מתן שירות. העלות מבטאת את הערך הכספי של סחורות ושירותים מבחינת היצרנים והספקים.



עמדה Attitude

נטייה או יחס מוגדר לגבי עניין מסוים. הדרך שבה אדם מסתכל על דבר-מה מראה נטייה להתנהג כלפיו, בדרך כלל כתוצאה של הערכה.



עסקה כספית Economic transaction

כאשר מתבצע חליפין ובו המוצר ניתן בתמורה לכסף.



עסקת חליפין Trade in

כאשר מתבצע חליפין ובו המוצר ניתן תמורת מוצר/שירות אחר.



ערך Value

דבר הנחשב כראוי או בעל שווי.



ערך תרבותי

אמונה או הרגשה המשותפים לרבים כמו פעילויות מסוימות, זיקות, רגשות, מטרות וכו', החשובים לזהותה של הקהילה או לרווחתה.



פילוח Segmentation

חלוקת השוק על פי מרכיביו, תוך איתור אותם חלקים שלפירמה יש עניין מיוחד בהם לצורך הצעת תמהיל שיווק. יצירת תת-שוק הומוגני שיש לו אותה התנהגות צרכנית.



פסיכו גרפי Psychographics

התייחסות לפעילויות, אמונות, עמדות, התעניינות ודעות, הקשורות לתהליכי קבלת החלטות של צרכנים.



פרסום Publication

כל דבר שמביא חדשות או מידע בקשר למוצר, שירות, יחיד או ארגון, שמודפס או משודר ללא תשלום ישיר, בניגוד לפרסומת, שנקנית באופן גלוי.



צורך אנושי Need

מצב של חוסר בסיפוק בסיסי כלשהו אצל הפרט.



צרכן Consumer

מי שרוכש מוצרים וגורם להתכלותם או להתבלותם.



קבוצה Group

שני בני אדם או יותר שזיקותיהם ויחסיהם זה כלפי זה מלכדים אותם יחד ומבדילים אותם מן האחרים.



קבוצת מיקוד Focus group

קבוצה קטנה (עד 10 אנשים) ובה מתקיים דיון קבוצתי על נושא קבוע מראש. מטרת השימוש במחקר זה היא לאמוד ולגבש שיטת מחקר וכלי מחקר מתאים לבדיקת הנושא.



קהל מטרה Target population

בשיווק, פלח שוק או כל אוכלוסיה אחרת שאליה מתכוון יצרן או מפיץ של מוצר חדש להגיע, באמצעות פעולות של קידום מכירות מסוג כלשהו.



קונה ( קונה בפועל) Buyer

כל אדם הרוכש מוצר ומקבל קניין או הופך בעל זיקה ברכוש.



קונה פוטנציאלי Potential buyer

כל אדם העשוי לרכוש מוצר ולקבל קניין עליו, אך עדיין לא ביצע רכישה בפועל.



קידום מכירות Sales promotion

כלל האמצעים והשיטות הבלתי שגרתיים שמשתמשים בהם כחלק מהמכלול השיווקי כדי להגדיל את המכירות של המוצר או השירות.



קמעונאי Retailer

אדם או פירמה המהווים חלק מצינורות השיווק, המוכרים סחורות או שירותים לצרכן הסופי, בדרך כלל לשימוש אישי או מקומי.



רווחיות Profits

יתרה חיובית המתקבלת במהלך פעילות כלכלית מהכנסה, תקבולים או מחירי מכירה, בתקופה חשבונאית מסוימת, לאחר שנוכו ההוצאות שהוצאו בגין אותה הכנסה.



רצון אנושי Human desire

ביטוי אישי ומעשי לסיפוק הצורך, המתואר במונחים של מוצרים שעוצבו בידי התרבות האנושית ומנהגים מקומיים.



רשת שיווק Marketing network

מורכבת מבעלי עניין, מהחברה עצמה ומאלו התומכים בה כמו ספקים, לקוחות, קהילות מארחות, מנהלים, עובדים, ספקי הון ועוד.



שוק Market

מערכת הקונים בפועל והקונים הפוטנציאלים של מוצר. בכלכלה, מקום ממשי או מופשט, שבו נפגשים הביקוש וההיצע של נכסים שונים. זוהי המערכת הכלכלית שבה מתקיימת תחרות בין יצרנים על צרכנים.



שוק מטרה Target market

קבוצת לקוחות מוגדרת שהפירמה בוחרת לספקם, ולה היא מקדישה את עיקר משאביה השיווקיים. שוק המטרה נקבע לאחר שהפירמה ערכה תחזית מכירות וקבעה את היקף הפדיון והרווח הצפויים מכל שוק, ונמצא כי זה מתאים מבחינה איכותית והכברת רווחים, ומבחינת היתרון התחרותי שיש לפירמה בשוק זה.



שיווק Marketing

תהליך חברתי וניהולי, שבעזרתו פרטים וקבוצות משיגים את אשר הם צריכים ורוצים על-ידי יצירה, הצעה והחלפת מוצרים בעלי ערך עם פרטים וקבוצות אחרים.



שיווק ישיר Direct marketing

מכירה של מוצרים או שירותים ישירות מהיצרן לצרכן תוך עקיפת גורמי הביניים (סיטונאי, קמעונאי, מפיץ וכדומה).



שיווק ישיר Direct marketing

מכירה של מוצרים או שירותים ישירות מהיצרן לצרכן תוך עקיפת גורמי הביניים (סיטונאי, קמעונאי, מפיץ וכדומה).



שיווק מחודש Remarketing

כאשר ננקטת פעילות שיווקית מתקנת, שמטרתה להעלות את רמת הביקוש למוצר.



שיווק מחודש Remarketing

כאשר ננקטת פעילות שיווקית מתקנת, שמטרתה להעלות את רמת הביקוש למוצר.



שיווק ממיר Conversional marketing

כאשר הארגון או החברה פועלים לפיתוח תוכניות שימירו את הביקוש השלילי בביקוש חיובי.



שיווק ממריץ Stimulational marketing

נקיטת פעולות שימריצו לקוחות לקנות את המוצר.



שיווק מפתח Developmental marketing

כאשר הארגון או החברה מצביעים על חלופות לפיתוח מוצרים או פועלים לשיפור מוצרים.



שיווק מצמצם Demarketing

צמצום הביקוש למוצר באמצעות העלאת מחירים, הקטנת מאמצי קידום מכירות, אי זמינות וכדומה.



שיווק משמר Maintenance marketing

כאשר הארגון או החברה שומרים הן על רמת שביעות רצון הצרכן והן על איכות המוצר, ומוודאים כי הארגון הולך בדרך הנכונה.



שיווק מתאם Synchromarketing

כאשר הארגון או החברה פועלים לשינוי זמני הביקוש, בדרך כלל על ידי תמריצים, כך שיתאימו עצמם להיצע הקיים.



שיווק נגדי Counter marketing

חיסול הביקוש הקיים למוצר על ידי הסברה, הרתעה, קביעת "מחירים גבוהים" וכדומה.



תועלת Utility

(1) השימושיות המעשית של מוצר או שירות מנקודת ראותו של המשתמש, המספקת רצונות או מטרה מסוימת.
(2) הסכום או הכמות של סיפוק כאמור.
(3) טובות הנאה שמקבל צרכן, שהן הרבה יותר מאשר המוצר הפיזי ויותר מהשימוש הפונקציונלי שלו.



תועלת בעלות Possession utility

סיפוק הנובע מעצם הבעלות או ההחזקה על דברים, מעבר לערך התועלת הרגילה של הדבר. זוהי תועלת שהמערכת השיווקית מעניקה על ידי כך שהיא מקנה לצרכן תחושת בעלות על המוצר, הקשורה בעצם הרכישה וההחזקה בהם ולאו דווקא בשימוש (יש מקרים קיצוניים של מוצרים שאפילו לא ניתן להציגם לראווה).



תועלת זמן Time utility

החזקת המוצר למשך תקופת זמן מסוימת. זוהי תועלת שמקנה המערכת השיווקית בכך שהיא מאפשרת לצרכן לצרוך את המוצר במועד הרצוי לו, שכן בין זמן הייצור לבין זמן הצריכה יכול להיות פער של זמן. יש מוצרים שפער זה הוא קצר בעבורם (מוצרים מתכלים, ובמקרים אחרים ארוך יחסית (מקרר לדוגמה). המערכת השיווקית מתאימה את משכי הזמן על פי מועדי הצריכה, על ידי אחסון והוצאת המוצר סמוך למועד השימוש. צורה אחרת של תועלת זו היא הענקת אשראי, שכן באמצעותו יש לצרכן אפשרות לקבל את המוצר ולהשתמש בו - לפני ששילם בעבורו.



תועלת מגוון (מיון) Assortment utility

תועלת שמקנה המערכת השיווקית, בהיותה גורם מקשר בין היצרן לצרכן, בכך שהיא ממיינת את המוצרים ומעמידה לרשותו של הצרכן היצע הומוגני של מוצרים המתאים לביקוש. מיון זה כולל סיווג (גודל, טיב), צבירה (צירוף סוגי מלאי היוצרים רצף), שבירת מנות (אריזה מראש של המוצרים לפי גדלים הנוחים לשימוש) וכן מגוון מוצרים לפי צורכי הלקוח.



תועלת מידע Information utility

תועלת שמקנה המערכת השיווקית, בהיותה גורם מקשר בין היצרן לצרכן, בכך שהיא מפיצה מידע על מגוון המוצרים הקיימים בשוק - איכויותיהם, תכונותיהם, מחירם ומקומות רכישתם. מידע זה מקל על החיפוש של המוצר המבוקש, והצרכן יתור אחר המוצר במקום הסביר יותר. תועלת זו מכונה גם תועלת החיפוש - חיסכון בזמן ומניעת אי הבנות, המאפשרות לצרכן לפעול במסגרת בטוחה יותר.



תועלת מקום Place utility

תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה מקשרת בין היצרן לבין הצרכן, ולפיה היא מעמידה לרשות הצרכנים את המוצרים שהם נזקקים להם במקומות מכירה נוחים ללקוחות. מוצרים המיוצרים במקומות שונים במדינה ובעולם זמינים לקנייה בחנות הנמצאת במרחק סביר מהצרכן, ובכך מקלים עליו את פעולת הרכישה. ככל שגדל המרחק בין מקום הייצור למקום הקנייה, הצורך בגורמי ביניים רבים גדול יותר, אבל בסופו של דבר אלה מוסיפים למוצר ערך מסוים, המוצא ביטוי בזמינותו במקום הנוח לצרכן.



תועלת פונקציונלית Functional utility

תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה גורם מקשר בין היצרן לבין הצרכן בשימוש הפונקציונלי במוצר או בשירות שעושה הצרכן במה שהמערכת מציעה לו (שבירת רעב למי שקונה מוצר מזון).



תועלת צורה Form utility

תועלת שמקנה המערכת השיווקית בהיותה גורם מקשר בין היצרן ובין הצרכן, הנובעת מהתכונות הפיזיות של המוצר. אלה כוללים הן תועלת תכליתית (עצם השימוש במוצר) והן תועלות פסיכולוגיות (שמלה של מעצבת ידועה היא גם תכליתית – כסות, וגם פסיכולוגית – הכרה חברתית).



תמהיל שיווק Marketing mix

המרכיבים של מערכת השיווק, הכוללים מוצרים ושווקים, מחיר, צינורות שיווק  ומערכת הפרסום וקידום המכירה. התמהיל כולל הן את האמצעים שבהם ישתמשו והן את הסכומים שיוקדשו לכל אחד מאמצעים אלה. יש צורך בתוכנית שיווק קוהרנטית, הלוקחת בחשבון את השפעות הגומלין בין תמהילי המשנה מוצר, מחיר, מקום הפצה ומסר תקשורתי, כדי לקבל את התוצאה המיטבית לפירמה.



תפיסה (אצל הצרכן) Perception

הזיהוי של גירויים הנקלטים בחושים וארגונם לחוויה נפשית או לניסיון, אם כי לא תמיד הפירוש נעשה במודע ובכוונה. התפיסה שבה צרכן תופס מוצר או שירות מסוים, המתגבשת לאורך זמן, לאור מידע הזורם אליו ממקורות חיצוניים ופנימיים, אובייקטיביים וסובייקטיביים.



תפיסה שיווקית (גישה שיווקית) Marketing concept

תפיסה של יעדי הארגון של ישות עסקית, הרואה בשיווק את הגורם העיקרי בתכנון (ולא בייצור למשל), ושמה את הדגש על סיפוק הצרכים והרצונות של הלקוח. בגישה זו שלושה יסודות עיקריים: האחד - אוריינטציה אל הלקוח, השני - תיאום כל פעולות השיווק על ידי היחידה לשיווק, והשלישי - סיפוק צורכי הלקוחות בצורה שתספק גם את מטרות הרווח של הפירמה.



תצפית Observation

דרך לאיסוף נתונים על נושא המחקר. רישום הנתונים בצורה מספרית או מילולית או בשתיהן, לגבי משתנים מסוימים שהוגדרו מראש. תצפית צמודה להתרחשות עצמה.



תקשורת שיווקית Communication mix

כלל האמצעים בהם משתמשת פירמה, כחלק מתמהיל השיווק, להביא את המוצר או השירות לתשומת לבו של הצרכן ולגרום לכך שיקנה אותם. תמהיל זה כולל פרסומת, קידום מכירות, מכירה אישית, יחסי ציבור ושיווק מקוון.



תרבות Culture

המערכת הכוללת של אמונות, דעות, אומנות ומוסדות חברתיים המאפיינים את הקהילה. התרבות משפיעה על ההתנהגות של האדם ומושפעת ממנו.


גרסא להדפסה גרסא להדפסה