קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
Adbusters

אדבאסטרס (Adbusters)

קבוצה של מעצבים גרפיים, המוציאה לאור גם מגזין בשם זה.
החלום האוטופי של קבוצת "אדבאסטרס" הוא ליצור עולם ללא חברות ותאגידי ענק קפיטליסטיים, כגון: מקדונלד ( McDonald`s ) ונייק ( Nike ), עולם ללא מכוניות וטלוויזיות.
מטרת הקבוצה נעוצה בבסיס אנרכיסטי, והיא שמה דגש על אקטיביזם למען הגנת הסביבה, זכויות אדם ובעלי-חיים וכנגד התאגידים ועולם הפרסום המשרת אותם.
מכאן שם הקבוצה, שפירושו "מכסחי הפרסומות", במסגרת פעילויותיהם הם מקדישים משאבים רבים לשיבוש הפרסומות שמפיצים התאגידים.

את הקמת קבוצת "אדבאסטרס" הגה קאלה לאסן ( Kalle Lasn ), קולנוען תיעודי ממוצא אסטוני. לאחר עשרים שנות עבודה בקנדה הוא הגיע למסקנה שיש להילחם בעוצמת התאגידים רבי-ההשפעה בעולם, אלה השולטים בשוק הצרכני באמצעות הפרסום והמדיה. לאסן גם קרא להפסקת השעבוד לעולם הפרסום והמדיה.

בשנת 1989 הצטרף אליו צלם הקולנוע ביל שמאלץ (Bill Schmalz), ויחדיו הם יצרו והפיצו פרסומות נגד תעשיית העץ בקולומביה הבריטית שבקנדה. הצלחתם הביאה לייסוד "קרן המדיה – אדבאסטרס", המושתתת בעיקר על אנשי מדיה ועיצוב גרפי שחדלו לשרת את התאגידים ומקדישים את כישוריהם המקצועיים למען מטרותיהם של "אדבאסטרס".

העיקרון המנחה של הקבוצה הוא שתחום העיצוב הגרפי השתעבד לתחומים שעליהם מתקיים העולם הקפיטליסטי, כגון פרסומות, עיצוב מותגים ושיווק, ובכך עודד את הציבור לחיות במודעות צרכנית. חברי הקבוצה קראו להשתמש בתחומם לצורך קידום רעיונות ללא מטרת רווח, כגון ארגוני תרומה ואמנות, וכן לבקר ולשבש את מערכות הפרסום הקיימות, המקדמות צרכנות. 

הקבוצה פועלת על-פי עיקרון שהם מכנים "שיבוש תרבותי". עיקרון זה מבקש להילחם בפרסום באמצעות פעולות מחתרתיות כגון הלבנת שלטי חוצות, הוספת מדבקות לסמלי לוגו קיימים וסימון שבילי אופניים.
לקבוצה מערכת שיווק ו אתר אינטרנט לצד האתר, המוצר החשוב של הקבוצה הוא ה מגזין "אדבאסטרס" . המגזין יוצא לאור פעמיים בחודש, וגאוותם של המו"לים היא על כך שאין בו פרסומות. מפעילים אותו כתריסר עורכים ו-250 כותבים, בעבור כ-120,000 קוראים. במגזין עצמו מתפרסמות פארודיות כנגד פרסומות מוכרות, מאמרים לקידום אקטיביזם, ביקורות כנגד תעשיות נצלניות ותצוגת אמנות אוונגרדית. הפרסומות הפארודיות שולחות את חיציהן לתחומי הצריכה השונים, ובהם טבק , אופנה , אלכוהול , מזון מהיר וכדומה, וחושפות בשנינות את הנזקים שגורמים המוצרים השונים.

הקבוצה, שהחלה במקום קטן בקנדה, זכתה עד מהרה לתמיכה בקרב הקהל הרחב. מעבר למודעותה הציבורית בנושאים פוליטיים וכלכליים, חשיבותה באה לידי ביטוי באמירה חדשה כלפי תפקידם של המעצבים בתחום העיצוב הגרפי. פעילות הקבוצה תפסה תאוצה עם המעבר לשנות האלפיים, בעת שהחלה התעוררות חדשה כנגד השפעות הגלובליזציה

 

מקורות וקישורים


Lasn, Kalle (2000), Culture Jam, Perennial, pp.7-15, 36, 45,167
http://www.adbusters.org/home/


גרסא להדפסה