קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
אדווין דאצ'בסקי (Edwin Datchefski)

אדווין דאצ'בסקי, ביולוג בהכשרתו באוניברסיטת בריסטול (Bristol University), משמש מעל 12 שנים כיועץ לחברות שונות המעוניינות למזער את הנזק הסביבתי של מוצריהן. בין השאר הוא ייעץ לחברת התעופה "בריטיש איירוויס" (British Airways) ולחברת המחשבים IBM. עם השנים צבר דאצ'בסקי ניסיון הן בעולם העסקים והן באקולוגיה, ולכן הוא מבין לעומק את תהליכי הייצור וההיבטים הכלכליים שלהם. בכך הוא תורם להפיכת המוצר למוצר מקיים

את מטרת העל שלו מגדיר דאצ'בסקי כך: "על המוצרים כולם להיות בהרמוניה עם הטבע. לשם כך יש לעצב מחדש מוצרים ותהליכי ייצור כך שיהפכו לניתנים למיחזור, סולריים ובטוחים, כמו גם יעילים וצודקים חברתית. כיוון שאני יכול לעצב רק מספר מוגבל של מוצרים במהלך חיי, מטרתי האישית היא ללמד ולתת השראה למיליון אנשים ברחבי העולם בתחום הטכניקות של ייצור בר-קיימא". 

אכן, מעבר לעבודתו כיועץ, עוסק דאצ'בסקי בחינוך. הוא לימד מעל 6,000 תלמידים את תחום הניהול הסביבתי ועיצוב בר קיימא, שאותו פיתח, והוא מרצה באנגליה, בצרפת, ביפן, בארצות הברית, בשבדיה, בדנמרק, בלוקסמבורג, במלטה, בבלגיה, באיטליה ובהולנד.

לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת בריסטול, עבד דאצ'בסקי בתעשיית התעופה ושימש חבר בוועדת הסביבה (Environment Council) בלונדון במשך שמונה שנים, שם פיתח תכניות לשיפור התפקוד הסביבתי לאלפי חברות ועסקים ברחבי אנגליה. הוא הגה את המושג BioThinking, השם שנתן גם לאתר הבית שלו. משמעותו של מושג זה היא הסתכלות על העולם כמערכת הוליסטית, וכתוצאה מכך שאיפה לפיתוח טכניקות אקולוגיות בעבור התעשייה.

בשנת 2004 טען דאצ'בסקי כי על פי הנתונים שבידיו רק 0.001% מן המוצרים התעשייתיים יכולים להיחשב כידידותיים לסביבה, כלומר 1000 מוצרים מכל מאה מיליון. בחזונו הוא קורא ל- 100% מוצרים ידידותיים לסביבה עד שנת 2100. במאמרו: Designing products as if the earth really mattered. Solutions: ways to ease our impact on the Earth משנת 2002 הוא מסביר כי המקור לכל הבעיות הסביבתיות הוא מוצרי התעשייה, כשבעצם הנזק נעשה באופן לא מכוון, כתוצאה מתוצרי לוואי של תהליכי הייצור, השימוש במוצרים או זריקתם לאשפה בסופו. תהליכי ההרס הסביבתי, הוא ממשיך, אינם גלויים לצרכן ולעיתים קרובות גם לא ליצרן עצמו.

בדיוק בנקודה זו רואה דאצ'בסקי את עיקר תפקידו. כיועץ, הוא מעוניין לחשוף בתהליך הייצור, השימוש או הסילוק של המוצרים את החלקים הגורמים לנזק סביבתי, ולאפשר את שיפורם. כדי לעשות זאת הוא פיתח מתודולוגיה לאבחון הידידותיות לסביבה של תהליכי ייצור ומוצרים, שאותה הוא מכנה מעגלית/ סולרית/ בטוחה (cyclic|solar|safe). 

את התזה שלו בדבר הנזק הנגרם ממוצרי הצריכה התעשייתיים ותהליכי הייצור שלהם פיתח דאצ'בסקי בספרו האחרון שראה אור בשנת 2001 : The Total Beauty of Sustainable Products. בספר זה הוא מטיף להפיכת התעשייה כולה ל"ירוקה". מוצר, הוא טוען, יכול להראות יפה ומושך, אך עלינו לחנך את הצרכנים כי אין לרכוש אותו אם בתהליך הייצור שלו נוצלו עובדים או נגרם נזק ממשי לסביבה. היופי הטוטלי נמצא במוצרים בני הקיימא, אלו שאינם רק יפים לעין אלא גם ידידותיים כלפי האדם וסביבתו. בספר בוחן דאצ'בסקי מוצרי צריכה רבים, מהשפתון ועד מכוניות, ומציג את שיטת האבחון שלו למדידת "הידידותיות" לסביבה של כל אחד מהם.


מקורות וקישורים

 אתר הבית של אדווין דאצ'בסקי
 אתר אמזון, על הספר האחרון של דאצ'בסקי The Total Beauty of Sustainable Products
 Edwin Datschefski, "Material whirl", forum for the future, 09/11/06

Edwin Datschefski , "Designing products as if the earth really mattered. (Solutions: ways to ease our impact on the Earth)", Earth Islend Journal, June 2002.




גרסא להדפסה