קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
חיימי לרנר (Jaime Lerner, 1937)

"כאשר עיר מקבלת על עצמה לדאוג לאיכות החיים, כשהיא מכבדת את התושבים שחיים בקרבה, כאשר היא מכבדת את הסביבה, כאשר היא מתכננת בעבור הדורות הבאים - התושבים חולקים באחריות על מנת להשיג אותן המטרות. תכלית משותפת היא הדרך היחידה להשיג את החלום המשותף."  [אדריכל חיימי לרנר,לשעבר ראש עיריית קורטיביה, ברזיל]

האדריכל והמתכנן האורבני חיימי לרנר כיהן שלוש פעמים (1971-1975, 1979-1984, 1989-1992) כראש העיר קוריטיבה (Curitiba), בירת חבל פאראנה (Parana) שבדרום ברזיל. בשנת 1994 נבחר למושל חבל פאראנה בפעם הראשונה ושוב ב- 1998.
לרנר נולד בקוריטיבה למשפחה יהודית מפולין. את לימודי האדריכלות סיים ב-1964 באוניברסיטת פאראנה, וב-1965 הקים בקוריטיבה מכון לתכנון עירוני ומחקר (IPPUC), שהשתתף בתכנון העיר.
במהלך שנות השישים של המאה ה- 20 גדלה אוכלוסיית העיר קוריטיבה לכ- 430,000 תושבים, והיה חשש שהגידול המהיר יגרום לשינויים חדים באופייה של העיר. חיימי, שאז עדיין לא כיהן כראש העיר, עמד בראש ועדה מטעם אוניברסיטת פאראנה, שהציעה תכנית מפורטת לפיקוח הדוק על הזיהום האורבני, הפחתה משמעותית של התנועה של רכב פרטי בכבישים, שימור של אתרים היסטוריים בעיר ומעל לכול - הקמת מערכת תעבורה עירונית-ציבורית נוחה ולא מזהמת. התכנית התקבלה, וב- 1968 החלו בביצועה.
השלב הראשון והמשמעותי בתכנית היה הקמת מערכת תחבורה ציבורית, שמטרתה לצמצם את התנועה בכבישים. במרכז רחובות חד-סטריים הנעים בכיוונים שונים  הוקמו כבישים בני שני נתיבים המוקדשים לתחבורה ציבורית בלבד. חמישה מהנתיבים החדשים הללו יצרו כוכב, המהווה את מרכז העיר. במקביל צומצם שטח הנסיעה לרכב פרטי סביב למרכז, והוקמו שטחים ירוקים ופארקים. בנוסף, תוכננו תכניות חדשות לפינוי אשפה בשכונות העוני על ידי התושבים, שעשו זאת בתמורה למחברות, לספרי לימוד ולכרטיסי נסיעה באוטובוס. 

מערכת האוטובוסים שהקים לרנר ידועה בשם Speedybus ונחשבת להישגו הגדול ביותר כראש העיר. במקור הכוונה הייתה להקים מערכת רכבות תחתיות, אך מחירה של מערכת כזו היה יקר מידי. לרנר פנה אל חברת וולבו (Volvo) השבדית וביקש לייצר 270 אוטובוסים ארוכים במיוחד בעלי "אקורדיאון", שיכילו כמות גדולה של נוסעים, כדי להוריד את היחס בין מספר כלי הרכב והנהגים לבין מספר הנוסעים. כך הוא יצר מערכת הסעה ציבורית המכילה אותה כמות של הנוסעים ברכבת התחתית ב - 5% ממחיר העלות של מערכת תת-קרקעית. הוא הקים תחנות הסעה נוחות ואטרקטיביות, הנראות כתחנות רכבת ומצוידות בכל הנדרש לשימושם של נכים ומוגבלים. התחנות ממוקמות במרחקי הליכה נוחים מכל מקום בעיר, והעירייה מגבילה את מחירי הנסיעה, למרות שאת האוטובוסים מפעילה חברה פרטית.

מערכת התחבורה הציבורית היעילה והזולה שהקים חיימי, מערכת הפארקים שיזם והמודעות הרבה לאיכות הסביבה שהצליח להחדיר לתושבי העיר הפכו את קוריטיבה למודל בינלאומי לפיתוח בר-קיימא. עם השנים העיר זכתה לפרסים מטעם האו"ם, והפכה למוקד עלייה לרגל של מתכנני ערים מכל העולם. מערכת דומה יושמה גם בערים בוגוטה וקיטו.  

בתשובה לשאלה מהי גישתו לפיתוח בר-קיימא מציג לרנר גישה פרקטית. לטענתו, אחת הבעיות העומדות בפני מתכנני הערים וקובעי המדיניות היא התחושה כי הבעיות "גדולות עליהם" ובלתי ניתנות לפתרון. כבסיס לפתרון הוא מציע שלושה עקרונות יסוד:

1. שימוש מופחת בכלי רכב פרטיים ושימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, המחייב כמובן הקמת תשתיות נוחות ויעילות, כפי שעשה בעירו. 

2. הפרדת אשפה כדרך חיים המחייבת עבודה חינוכית מגיל צעיר. את האשפה האורגנית יש להפוך לדשן אורגני (קומפוסט) לחקלאות, ובכך ניתן לפתור 40% מבעיות האשפה.

3. יש לדאוג למגורים קרובים ככל הניתן למקום העבודה. כך נוצר איזון נכון במערכת התנועה הציבורית והפרטית. לדעתו של לרנר נושא זה הוא החשוב ביותר בתכנון ערים ובבחירת מקום מגורים. 

פעילותו של לרנר במהלך שנות כהונתו כראש העיר קוריטיבה נחלה הצלחה רבה. כיום מונה העיר כמיליון וחצי תושבים. בסקר שביעות רצון הביעו כ- 99% מהם את רצונם להישאר בה ואת שביעות רצונם מאיכות החיים בה.

העיר קוריטיבה הפכה לשם דבר בעולם כולו כעיר המקיימת חזון ארוך טווח של פיתוח בר-קיימא בשיתוף כל המגזרים החיים בה – מהחלשים ביותר ועד לשועי העיר.


 מקורות וקישורים

 רופא, י., "קוריטובה, ברזיל", אתר Nrg מעריב, ירוק נושך, 17/11/07
 רופא, י., "ראיון עם חיימי לרנר - ראש עיריית קוריטיבה לשעבר", אתר סביבות
 רופא, י., הביקור של חיימי לרנר - בככר דיזנגוף, אתר סביבות, 08/09/05
 רייש, ר., רונן, א., "איך לנהל עיר ולשפר את איכות חיי התושבים...יחד עם אלה שטרם נולדו", נייר עמדה- חזון תכנוני-סביבתי- חברתי לעיר פתח תקוה, מרכז לקיימות מקומית.
 Jaime Lerner, wikipedia 

 

 


גרסא להדפסה