קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
ניילס פיטר פלינט

ניילס פיטר פלינט  (-1959 ,Niles Peter Flint) הוא אדריכל ומעצב רעיוני (Concept Designer) דני, הפעיל מאוד בנושאים סביבתיים ולמען איכות חיים. נולד ברינגסטד
(Ringsted), דנמרק בשנת 1959. בשנת 1978 החל ללמוד אדריכלות בבית הספר הגבוה לאדריכלות שבמחוז Arhus AAA בדנמרק. בין השנים 1980- 1982 עיצב תפאורות ובמות רבות בדנמרק, וב- 1982 החל ללמוד עיצוב במה בבית הספר אומפרום (Umprum) שבפראג, בהנחייתו של מעצב הבמה הנודע  ג'וזף סבובודה (Josef Svoboda). ב-1983 עבר ללימודי עיצוב תעשייתי בבית הספר הקודם שלו (Arhus AAA) , אותם סיים ב- 1985. במהלך לימודיו  עבד בחברת Memphis and Ettore Sottsas  במילנו כמעצב. כמו כן עבד כמעצב במה וכשחקן עם כמה חברות הפקה גדולות.

ב- 1988 שימש פלינט מעצב אקולוגי בארגון המעצבים  O2 הבינלאומי, וב-1996 היה מיוזמי ועידת "Mind Over Matter" שעסקה בפתרונות "עיצוב מקיים" ו"עיצוב ירוק". בוועידה, שהתקיימה במוזיאון לואיזיאנה לאמנות מודרנית בצפון קופנהאגן, השתתפו גדולי המעצבים בעולם, שהציגו דוגמאות מעבודותיהם. פלינט הפיק ועידות נוספות, והרצה ולימד בסדנאות בכל העולם. 

ב- 1992 הקים פלינט חברה משלו, וכיום הוא עוסק בעיקר בתכנון בתחומי העיצוב והאדריכלות מתוך תפיסת הקיימות בעבור חברות ותעשיות גדולות בדנמרק ובאירופה כולה. למשל, פלינט עיצב שטיחי רצפה בעבור חברת השטיחים אינטרפייס-פלור  -  InterfaceFLOOR  המחויבת לחיסול הנזק הסביבתי מייצור ומשיווק השטיחים היוצאים מבית היוצר שלה. לשם כך היא מפעילה אסטרטגיות עיצוב, ייצור, שיווק וצריכה המבטיחים קשר של שירות עם הצרכנים. לשם כך החברה מעסיקה מעצבים שיתאימו את העיצוב שלהם לחידוש קטעים בשטיח שנשחקו והתבלו. הקטעים המשומשים מוחזרים למפעל ומשמשים חומר גלם חדש. כמו כן, נמנע השימוש בצבעים ובחומרים המזיקים לסביבה בתהליכי הייצור שלהם ומשתמשים באנרגיות מתחדשות, כגון אנרגיה סולרית.

במהלך שני העשורים האחרונים של המאה ה- 20 הפכה עבודתו לבינלאומית, והחברה שלו, הממוקמת בקופנהאגן דנמרק פתחה סניפים בכל רחבי העולם וזכתה להצלחה רבה, במיוחד ביפן. הסניפים פועלים בתחומי עיצוב אדריכלי  מקיים, חסכוני, אתי ובאמצעים טכנולוגיים משוכללים.

פלינט מתאר את דנמרק כמעבדה עולמית לחקר פתרונות סביבתיים. הוא עוסק בפיתוח חזון אוטופי של עולם עתידני שבו ערים שלמות מבוססות על כלכלת קיימות. את העיר העתידנית הוא מכנה אודינפוליס  
 (Odinpolis)  - חיבור בין השם אודין (Odin) - האל הויקינגי המייצג כאן את התשוקה, ואקופוליס (Ecopolis)  - העיר האקולוגית המסמלת את  "ההיגיון האפלטוני", המייצג את התפיסה הרציונלית של היוונים הקדמונים. 




על פי החזון של פלינט, עד שנת 2040  תתועל הכלכלה כולה למטרת "ניהול ירוק ומקיים" של הסביבה. לדוגמה מנתח פלינט את הנזקים הנוצרים עקב תיירות מרובה, המגדילה יותר ויותר את השימוש במטוסים. התיירות, הוא טוען, נובעת מהרצון לראות דברים חדשים שאינם קיימים בחיי היום-יום. הפתרון שהוא מציע הוא להפוך את החיים בבית למעניינים מספיק ועל ידי כך לנטרל את הרצון לנסוע.

דוגמה נוספת בחזונו ניתן לראות במאמרו של פלינט "ניסיון העגבנייה" "The Tomato Experience", אשר פורסם בשנת 2003. בתחילת המאמר מתאר פלינט את צריכת העגבניות הבינלאומית על צורותיה השונות, ומסביר כי כדי לשמור על מחיר נמוך ועל תעשייה רווחית מועסקים אנשים רבים בתנאי עבדות קשים. הפתרון שהוא מציע מבוסס על מה שהוא מכנה "מקומות התנסות במזון" (Food Experience Place-FEP), מעין מעבדות מזון שבהן יעובדו העגבניות (או כל מזון אחר) באופן אוטומטי על פי דרישת הצרכן. כך תיחסך עבודה רבה ויימנע בזבוז. הצרכן יוכל לגשת למרכול, ועל ידי התנסות בריחות וטעמים לבקש את המוצר או התערובת המעניינים אותו. בעונת העגבניות הצרכן יוכל לקנות עגבניות טריות במחירים זולים. העודפים שייוותרו ישמשו להכנת מוצרים נלווים (כמו קטשופ, רסק עגבניות וכדומה). מחוץ לעונה הצרכן יוכל לקנות עגבניות טריות אך ישלם עליהן מחיר ריאלי, בעוד המוצרים הנלווים ייוותרו במחיר הנמוך.    

פלינט היה בין מקימי רשת המעצבים הבינלאומית O2 ב- 1986, יחד עם 20 מעצבים במילנו. בתיאור נסיבות ההקמה של הרשת  הוא מספר:  "באותה תקופה עבדתי עבור אטורה סוצאס Ettore Sottsass , מייסדה של קבוצת העיצוב ממפיס – איש נפלא, יצירתי ופרוע, אך לא כל כך ידידותי לסביבה. אחד ממפתחי המוצרים שלנו השתמש בעצי יערות הגשם. שמעתי על האינדיאנים המתים בברזיל והתחלתי לשאול מדוע אנו זקוקים לכך – אז גם הבנתי כמה כוח יש לנו כמעצבים. החבורה שלנו, מעצבים העובדים במשרדים שונים, החלה להיפגש ולדון כיצד רעיונות סביבתיים יכולים להשתלב בעיצוב". התוצאה של מפגשים אלו הובילה להקמת הארגון O2 , המאגד מאות מעצבים מן העולם, העוסקים עד היום בפיתוח רעיונות לפתרונות  יצירתיים לקידום עיצוב למען קיימות בעולם.


מקורות וקישורים
 
 אתר הבית של ניילס פיטר פלינט
 http://www.ecoweb.dk/flint/
 אתר Arte Booking (ראיון ברדיו בדנית)
 

Flint, P., "The Tomato Experience", October 2003, written for O2 Netherlands - 10 year anniversary magazine

Murray, k., "Danes Go to Heaven, An antipodean perspective on Danish craft"


גרסא להדפסה