קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
סטודיו Groovy, דנית וינון שימחי

ינון ודנית שמחי, בני זוג בשנות השלושים לחייהם, הקימו את סטודיו Groovy שבתל-אביב בשנת 2004, עוד לפני שהעיסוק במיחזור ובתפיסת הקיימות בעיצוב הפך לנחלת הכלל. ינון,  יליד פתח תקווה ובוגר בית הספר לעיצוב ויטל, עבד כשכיר בבניית מודלים, ודנית, ילידת לונדון, עסקה באמנות ובמחשבים.

בתחילת דרכם בתחום הם החלו לאסוף חפצים שונים המעוצבים בתפיסת Space Age Design, תפיסה שפרחה בשנות השישים והשבעים של המאה ה-20. את השם Groovy הם שאבו מן הסרט אוסטין פאוארס ("Austin Powers: International Man of Mystery", 1997, Dir. Jay Roach)

פרודיה פרועה על סרטי מרגלים  ועל תרבות התקופה  משנות השישים. האווירה והתקופה שבה עוסק הסרט תואמת את התקופה שבה מתמקדים עיצוביהם. לדברי ינון, הטכנולוגיות והמוצרים של שנות השישים והשבעים נעשו בחומרים עמידים ובמאמץ טכנולוגי כביר, והעיצובים, שהפכו לקלאסיים, מצליחים לשמור על רעננות עד ימינו.

האוסף הגדול שיצרו עורר עניין אצל מפיקי סרטים וסדרות טלוויזיה, ששכרו או קנו חפצים שונים כחלק מתפאורת התכניות או הסרטים. בשלב מאוחר יותר בני הזוג עיצבו פריטים משלהם ברוח שנות השישים והשבעים, תוך שימוש בחפצים קיימים ושינוי תפקודם לכדי מוצר חדש: "הרעיון היה לקחת את המוצרים הללו ולהמשיך את פעולתם במחזור חיים חדש באופן אסתטי ופונקציונלי באמצעות 'טוויסט' מבלי להוציא אנרגיה מיותרת." דוגמאות לכך הן "סיפוטל" - סיפולוקס שהוסב לאגרטל, או ב"פונקלוק" – טלפונים שהוסבו לשעונים. תפיסה זו, המכונה Recycling, עושה שימוש חוזר במוצרים שסיימו את מחזור חייהם ומחזירה אותם אל המדף כמוצרים חדשים בעלי תפקוד שונה, אך הנושאים עימם את מגוון הקונוטציות והאווירה של המוצר המקורי.

דוגמאות נוספות

בנוסף לשימוש במוצרים שסיימו את מחזור חייהם מעצבים בני הזוג שמחי מוצרים המתבססים על חפצי Ready-Made . על פי תפיסת עולמם גם השימוש בחפצי רדי מייד חדשים, מן המדף, תורם למאמץ האקולוגי, כיוון שהאנרגיה שבייצור החפץ כבר הושקעה, ובהסבתו למוצר חדש יש חיסכון רב באנרגיית ייצור. כך למשל "מתלה מעילים" המבוסס על גלגלי עזר וחלקי אופניים, "מנורות ממאווררים ומגהצים" או "שולחן אופניים", המבוסס על גלגלי אופניים ושולח יותר מקריצה אל "גלגל אופניים ושרפרף" של דושאן ואל השימוש שלו ברדי מייד. ואולם, קיים  הבדל חשוב ועקרוני אחד – בעוד ש"המכונות" הדושאניות מבטלות את עצמן ואת השימוש בהן באופן מהותי, תוך ביטול המשמעות והפונקציונליות של החפץ המקורי, הרדי מייד של הזוג שמחי מציע את עצמו לשימוש חדש ופונקציונלי תוך משחק בין השימוש המקורי לשימוש החדש.

כאמור, בני הזוג עוסקים גם בעיצוב ובבניית תפאורות ודגמים לסרטים ולתכניות טלוויזיה המשחזרות את שנות השישים והשבעים. פריטים מהאוסף שלהם מוצגים בתפאורת הסט לסדרת הטלוויזיה "דני הוליווד", קומדיה מוזיקלית העוסקת בשנות השישים (יוצרים: יואב צפיר ואורי גרוס), ובימים אלו הם מעצבים את התפאורה לסרט ישראלי המשחזר את תל-אביב של שנות הארבעים.

בני הזוג עובדים בשיתוף פעולה ובסיעור מוחין. לאחר תכנון המוצר ותפקידו הם מתחלקים ביניהם בין בניית המודל, עיצוב המוצר ובניית אב-הטיפוס ובין עיסוק בשיווק ובתכנון העסקי. בעבודה על מוצריהם אחראי ינון על בניית המודלים ופיתוח של האב-טיפוס והמוצר עצמו. בעבודות השחזור לסרטים ולתכניות טלוויזיה דנית מופקדת על עבודת ה"ארט" וינון על בניית המודלים.    

במאי 2007 ערכו בני הזוג תערוכה של מוצרים שהם מכנים "המוצרים הלבנים". המוצגים בתערוכה שילבו חפצי רדי מייד חדשים עם מוצרים ממוחזרים, המתאפיינים כולם בצבע הלבן ובעיצוב בקו נקי. כמו בשאר מוצריהם, גם כאן הקו הכללי שייך לשנות השישים והשבעים, למשל ב"מנורת הטלפונים", שהיא מחווה למעצב הדני Paul Henningsen  ולמנורת ה"ארטישוק" שלו משנת 1958. עבודותיהם הוצגו באירועים נוספים, כמו תערוכת "ריהוטים 2006" בגני התערוכה ת"א," 6X6" פרויקט "הרובע" ביפו (2005), "קיץ פלוס" – תערוכת עיצוב כיסאות נוח ואביזרים לבית (2005) וכן "רטרואקטיבי" - תערוכת יחיד בגלריית החווה בחולון (2005).


מקורות וקישורים

 אתר סטודיו Groovy
 אתר המרכז הישראלי לעיצוב


גרסא להדפסה