קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
בריג'יט קרטייה

קרטייה, מעצבת ישראלית ילידת צרפת, עלתה לארץ מצרפת  בשנת 1997. בפריז למדה אמנות בבית הספר לאמנויות יפות  ( École Nationale Supérieure des Beaux-Arts) וקולנוע בסורבון (La Sorbonne). השימוש שלה בחומרים ממוחזרים ובפסולת לעיצוב מוצרים וסביבות החל בשנת 2001 לערך, ומאז הם משמשים לה כחומרי גלם מתוך עיקרון. היא משלבת בעבודותיה בקבוקי פלסטיק, שקיות ניילון וקופסאות שימורים, שאותם היא חותכת או משלבת בשלמות לכדי מוצר חדש. היא גם אוספת רהיטים ישנים מהרחוב ומעניקה להם מראה חדש, צעיר ועדכני, למשל, כיסאות ישנים שבהם היא טיפלה באמצעות עבודת ליפוף של שאריות ממתפרות בדרום תל-אביב ( ראה תמונה ).

על משיכתה אל חפצי הפסולת היא אומרת:  "אין פאניקה מול הדף הלבן, מוצאים חלק או שארית של משהו והתהליך מתחיל. מחברים דברים, יוצרים להם שימוש חדש, עובדים בסדרות ואף פעם לא משתעממים". (*)




התנסותה הראשונה עם חפצים ממוחזרים הייתה כאשר קנתה בשוק כלי מטבח מפלסטיק ויצרה מהם אהילים למנורות . לאחר מכן החלה לייצר מעילים, אהילים ותיקים משקיות ניילון – אביזרים הנמכרים עד היום, בעיקר בחנות בסוהו בניו-יורק.  (ראה מוצרי פלסטיק באתר הבית של האמנית). את החומרים לעבודותיה היא מוצאת במכולות הפסולת של אתרי בנייה, בשאריות של שוק הפשפשים ובשקיות עם שאריות שמונחות על המדרכה בדרום תל-אביב.

הבגדים שקרטייה מעצבת נעשים על דרך האלתור. ללא רקע בתפירה או בעיצוב בגדים, היא משתמשת לעיתים בקשירה ובבגדים ישנים המשנים את תפקידם, כמו חולצה שהופכת למכנסיים, ועוד. אקלקטיות מסוג זה ניכרת גם בעיצובי-הפנים שלה בברים ומסעדות בתל-אביב (ראה תמונה נוספת).  מקומות אלו מתאפיינים בחוסר סגנון מוגדר המשלב בתוכו תרבויות, צבעים וצורות הנדמים כהתפרצות ספונטנית, שבמבט מעמיק מתגלים כתוצאה של תכנון קפדני. 

את תהליך התכנון הזה מכנה קרטייה  Vision – "חזון". מדובר בתפיסה ויזואלית כוללת, המתחילה כמראה באופן ספונטני במוחה כתוצאה מההשראה של המקום ומהתייחסותה לאופיו של בעל המקום. את X-Ray, בר ברחוב בוגרשוב בתל-אביב, היא עיצבה באופן "מצ'ואיסטי" וגברי, בהתאם לבעליו, ויצרה בו אווירה קרירה וסטטית, המודגשת  באמצעות כורסאות עשויות מלבני זכוכית. לעומת זאת, את "דרך האוכל" ברחוב לילינבלום בתל-אביב היא עיצבה באופן חם, נשי ודינמי, בהתאם לאישיותה של אחת משתי הטבחיות השותפות למסעדה.

קרטייה מעידה על עצמה שהגיעה לעסוק  בעיצוב פנים במקרה. כשהגיעה ארצה מטרתה הייתה לפתוח גלריה, אך הנסיבות השונות גרמו לה לפתוח עם שותף את קפה "אפרטו" בתל-אביב. בהשראת תחושותיה מהעלייה לישראל היא עיצבה את המקום כמקום רב-גוני, דינמי ואופטימי, ובעקבות העיצוב החלו להגיע אליה הצעות לעיצוב מקומות נוספים. קרטייה עיצבה בתי קפה תל-אביביים, את רשת חנויות רזילי, מסעדה בנמל תל-אביב, חנות בסביון ווילה פרטית ברמת אביב. את חנות הספרים "עץ הדעת" שבנווה צדק עיצבה קרטייה  בשנת 2003 באווירה חמימה, המושגת באמצעות בדים צבעוניים המתוחים על קירות קומת הגלריה, קולאז' של שטיחים ישנים שונים שנמתחו על גבי המדרגות וגוף תאורה מרכזי המורכב מעץ טבעי שבו משולבות הנורות.  



חלומה של קרטייה הוא לפתוח מרכז אקולוגי עם גינה על הגג, חוג לבישול אורגני, ואולי גם מלון אורגני. בינתיים הפרויקט האחרון שלה הוא עיצוב מרכז המבקרים באתר הפסולת של חירייה, שאותו היא עיצבה בהשראה ובאמצעות שאריות מהמקום עצמו. על הצבעוניות והאקלקטיות של עיצוביה אומרת קרטייה: "החלום שלי הוא לעשות מקום מינימליסטי אבל אני לא מצליחה, הצבעוניות והבלגן חזקים ממני".     


 קישורים ומקורות

 שבי, א., "מה קשור", הארץ On-Line, גלריה, 15/04/07
 אתר Baladi Company אתר הבית של האמנית
 חירייה, פארק אריאל שרון
 * טופלברג, נ., ראיון טלפוני עם האמנית, 18/11/07


 


גרסא להדפסה