קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
 מוצרים
 מתקנים
 סביבות
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
אופניים

 

אופניים הם כלי רכב דו גלגלי המונע בכוח האדם באמצעות תמסורת של שני גלגלי שיניים המחוברים ביניהם בשרשרת פלדה. גלגל השיניים הגדול מחובר אל החלק המרכזי התחתון של גוף האופניים, ליד רגלי הרוכב, וגלגל השיניים הקטן מחובר אל הגלגל האחורי. אל הגלגל הגדול מחוברות דוושות, שאותן הרוכב דוחף. הדחיפה מניעה את הגלגל בכיוון השעון והשרשרת המחוברת אליו מניעה את הגלגל הקטן באותו כיוון, והוא בתורו מניע את הגלגל האחורי ויוצר תנועה קדימה.

את האופניים הראשונים המציא בפריז בשנת 1818 הברון קארל פון דרייס (Karl von Drais) . 


מקור: ויקיפדיה

הם נקראו "אופני דחיפה", כיוון שלא היו מצוידים בדוושות אלא רגלי הרוכב דחפו אותן במעין הליכה, או "דרייסיין" (Draisienne) כפי שכונו על שם ממציאם. אופניים אלו היו בעלי שני גלגלים המחוברים זה לזה במסגרת עץ. הרוכב ישב במרכזה ורגליו נגעו ברצפה. כיוון הנסיעה נקבע באמצעות כידון. למרות שלא היו מאוד יעילים הם נעו מהר יותר מהליכה, ואצילי התקופה אימצו אותם כתחביב. 

בונים בכל העולם העתיקו את האופניים של דרייס ועוררו התלהבות רבה, בעיקר באנגליה. בונה המרכבות דניס ג'ונסון (Denis Johnson) יצר גרסה משלו וכינה אותה "כירכרת הולך רגל" (pedestrian curricle). הציבור כינה אותה Hobbyhorse – סוס שעשועים בתרגום חופשי, על שם משחק ילדים, או dandyhorse על שם אנשי החברה הגבוהה שרכבו עליהם. בהשוואה לאופניים של דרייס הגרסה של ג'ונסון הייתה קלה ומעוצבת יותר.

במהלך שנות העשרים של המאה ה- 20 המשיכו ממציאים רבים לפתח את רעיון האופניים. וילארד סוייר (Willard Sawyer) בנה ב- 1852 מכונה בת ארבעה גלגלים שזכתה לפופולריות מסוימת. הרעיון להרכיב דוושות על הגלגל הקדמי של אופני ה- Hobbyhorse תפס תאוצה באנגליה במהלך שנות השישים של המאה ה- 19. בצרפת יצר פייר מישו
(Pierre Michaux) אופניים כאלו, והם זכו להצלחה מסחררת ונקראו אופני velocipede. פייר ללמאנט (Pierre Lallement), צרפתי שחי בארצות הברית, רשם פטנט על אופני ה- velocipede ובכך נתן תנופה לתעשיית האופניים בארצות הברית. גרסה זו הפכה את האופניים לפופולריות אף יותר מבעבר ובארצות הברית, בקנדה ובאירופה אנשים החלו להשתמש בהם ככלי תחבורה בדרכם לעבודה וללימודים.  

האופניים של מישו זכו לכינוי "מרטיטי העצמות" כיוון שהיו עשויים מברזל, כבדים ויצרו רטט חזק בנסיעה. הגלגל הקדמי היה גדול משמעותית מהאחורי, ויצר חוסר יציבות. כמה שנים אחר כך בעיות אלו נפתרו, וב- 1884 הציגו הומבר, מק'קומון, סטרלי וסאטון  ( Humber, McCammon, , J.K. Starley, Sutton ) אופניים מדגם רובר המונעים באמצעות שרשרת ונחשבים לאופניים המודרניים הראשונים.      

האופניים נחשבים לכלי המועדף על ארגונים ירוקים בכל רחבי העולם, שכן זהו כלי התחבורה היחיד שכלל אינו מזהם את הסביבה. לאופניים יתרונות רבים נוספים: הם תורמים לאיכות החיים של האדם ולבריאותו כיוון שהרכיבה עליהם מפתחת את הכושר הגופני של הרוכב, הם תורמים לחזות ולאיכות החיים כיוון שאינם יוצרים רעש, אינם מעלים עשן, אינם תופסים מקום חניה רב או יוצרים פקקי תנועה. עלות האחזקה שלהם אפסית, ובנסיעה עירונית הם יעילים בהרבה מרכב ממונע מבחינת חיסכון בזמן.

ואולם, למרות היתרונות, יש קושי להחדיר את האופניים ככלי תחבורה משמעותי, בעיקר בגלל היעדר תשתיות. בישראל כמעט ואין שבילי אופניים מסודרים, והכבישים הסואנים מסוכנים מאוד לרוכבים. זאת ועוד, האדם המודרני סובל מבעיה כרונית של כושר לקוי, ורכיבה על אופניים נתפסת בעיני רבים כספורט ולא כאמצעי תחבורה יומיומי.

ארגונים שונים ברחבי העולם פועלים להגברת המודעות לרכיבה כאמצעי תחבורה עיקרי.
ב- 26 במרץ 2008 נערך בישראל מבצע לחיסכון בחשמל במסגרת "שעת כדור הארץ", ובו נתבקשו תושבי תל-אביב לכבות את כל האורות בעיר למשך שעה. במהלך שעה זו התקיים מופע של להקת "כנסיית השכל" בכיכר רבין בעיר. את החשמל למופע כולו סיפקה מערכת של רוכבי אופניים שדיוושו על במה ליד במת המופע ויצרו אנרגיה חשמלית.


מקורות וקישורים

 אתר ויקיפדיה

 אתר המוזיאון למדע וטכנולוגיה בקנדה

 אתר מגמה ירוקה 

 אתר גרופי

 אתר bicyclinginfo

The League of American bicycalists 

 אתר עניין מרכזי

 אתר שעת כדור הארץ

 אתר עיריית תל-אביב-יפו

 


גרסא להדפסה