קיימות באמנות קיימות באדריכלות
צור קשר פורום שאלון משוב
 
עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות
 על האתרסביבהכלכלהחברהחומרים ותהליכיםמונחיםלאתר המגמה
 
תולדות העיצוב המקיים
תוצרים
 מוצרים
 מתקנים
 סביבות
מעצבים
מוסדות, ארגונים ותערוכות
מקורות וקישורים
 
אריזות ידידותיות לסביבה

אנו משתמשים בהן בכל מקום ובכל זמן – בקניות בסופר, בחנויות, בבית, בעבודה,במשרד...
שקיות הניילון מהוות חלק לא מבוטל מהאשפה שאנו מייצרים. במדינת ישראל גדלה הפסולת בשיעור של 5% בשנה, והפסולת הנוצרת כתוצאה מהאריזות מגדילה מאוד את כמות האשפה ונפחה. בכל יציאה לטבע פוגשים אותן מפארות את האתרים. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה נפח האריזות מהווה כ- 5% מסך כל החומרים המזהמים.

נתונים אלו הביאו בשנת 1992 להתפתחות תנועה בינלאומית הקוראת להפחתת נפח האריזות. מאז נרשמה ירידה של 20-30% בשימוש באריזות מזהמות.


אריזות פלסטיק שונות, מקור: ויקיפדיה

ראשית התפתחה המודעות למיחזור האריזות העשויות מחומרים בלתי מתכלים כמו ניילון וסוגי פלסטיק אחרים. שנית, וחשוב יותר, הולך וגובר השימוש באריזות העשויות מחומרים מתכלים ובשימוש בסלים רב-פעמיים. רשתות השיווק מוכרות סלים אלה במחיר זול, וצבען הירוק נועד להעלות את המודעות למיחזור. במקומות רבים ברחבי העולם נאסר שימוש בשקיות ניילון, או שמוכרים אותן לצרכן ולחילופין מחלקים תיקי בד חינם. כתוצאה מכך, יותר ויותר צרכנים ברחבי העולם עושים שימוש בתחליפי תיקים רב-שימושיים מבד.

דוגמה לתחליף יקר ואופנתי הוא תיק  הבד שעיצבה מעצבת אביזרי האופנה אניה הינדרמארץ'  ועליו הכיתוב: "אינני שקית פלסטיק". התיק עוצב בשנת 2007, הופץ במספר מוגבל, וצרכנים חטפו אותו בגלל היותו מותג עיצובי מבית היוצר של הינדרמארץ'.

מיחזור אריזות הפלסטיק נתקל בכמה בעיות יסודיות. ראשית יש להפריד בין סוגי הפלסטיק השונים, כיוון שלא תמיד ניתן למזג ביניהם בתהליך המיחזור. מעצבי  האריזות והיצרנים מנסים לתת מענה לבעיה זו על ידי שימוש באותו חומר פלסטי או הימנעות משימוש בחומרי פלסטיק. בעיה נוספת היא העלות הגבוהה יחסית של המיחזור. תהליך ההובלה והמיון של הפלסטיק יקר ומזהם בעצמו. לכן, בגרמניה למשל החליטו לא למחזר את הפלסטיק, ובמקום זאת לשרוף אותו. לעומת הפלסטיק, הנייר והקרטון קלים וזולים למיחזור. נייר וקרטון מהווים כ- 25% ממשקל הפסולת הממוצעת למשפחה, ומיחזורם משמש לייצור עיתונים, ממחטות נייר וכדומה.


מתקן למיחזור בקבוקי שתיה מפלסטיק וסוללות משומשות
מקור: ויקיפדיה

סקר של חברת ניילסן שנערך באינטרנט בקרב 25 אלף גולשים מ- 48 מדינות והתפרסם בפברואר 2008 הראה כי כמעט 50% מהצרכנים מוכנים לוותר על אריזות נוחות אם הדבר יועיל לסביבה.

להלן תוצאות הסקר:
התכונה שעליה הצרכן מתבקש לוותר | אחוז הצרכנים שמוכנים לוותר עליה לטובת הסביבה
אריזה נוחה להערמה/אחסון בבית 49%
אריזה שניתן לבשל בתוכה או להשתמש בה לאחסון המוצר לאחר הפתיחה 48%
אריזה שנוח לקחת לדרך 47%
הארכת חיי מדף/שמירה על טריות 34%
מידע על האריזה בנוגע להוראות הכנה ושימוש 33%
שמירה על המזון במצב טוב 30%
שמירה על ניקיון המוצר ושמירה שאחרים לא יגעו במוצר 27%
 
10% לא היו מוכנים לוותר על אף תכונה. במדינות אסיה המוכנות לוויתור הייתה קטנה מזו של מדינות אירופה או ארצות הברית. פינדלנד, אירלנד, נורווגיה וניו-זילנד מובילות את הטבלה עם 70% מוכנות לוויתורים.

חברות שונות בעולם החלו להציע אריזות ידידותיות לסביבה כחלק בלתי נפרד מתהליך הפרסום והמכירה שלהן. לאחרונה הציגה חברת Sainsbury אריזות למזון אורגני מחומרים מתכלים בעבור מוצריה הנמכרים בסקוטלנד. האריזות עשויות קנה סוכר, ומתכלות בתוך שמונה שבועות בלבד. זאת לעומת אריזות פלסטיק, שמתכלות במשך מאות שנים.  על פי נתוני רשתות הסופרמרקטים בסקוטלנד עתידה יוזמה זו לחסוך כ- 9 טונות של פסולת בשנה. לאחר הניסוי בסקוטלנד יופצו האריזות המתכלות בבריטניה כולה.

גם רשת וול-מארט (Wal-Mart) האמריקנית נוקטת ביוזמות לצמצום הזיהום בתחום האריזות. הרשת מעודדת את הספקים שלה לייצר אריזות ידידותיות לסביבה, כשלכל אריזה ניתן ציון למידת הידידותיות שלה לסביבה. בתחילת התהליך נוסתה השיטה רק על מוצרי יצרנית הצעצועים Kid Connection המייצרת צעצועים בעבור וול-מארט. התוצאה הייתה חיסכון מיידי של  3,425 טון של חומרי גלם, 1,358 חביות נפט, 5,190 עצים, 727 משלוחי מכולות, ו- 3.5 מיליון דולר על הוצאות תובלה. נתונים אלה מתייחסים לספק אחד, בשנה אחת, והם הביאו את ראשי הרשת ליזום תכנית חומש להפחתת הזיהום הסביבתי שיוצרות האריזות.

בספטמבר 2006 הכריזה החברה  כי פיתחה שיטת ניקוד לספקיה, כדי למדוד את יכולתם לפתח אריזות ירוקות. החברה הודיעה כי תתחיל ביישום התכנית רק במהלך 2008, כדי לתת לספקים זמן להיערך. שיטת הניקוד מכונה 'scorecard  sustainability' כלומר, כרטיס ניקוד לקיימות. בשיטה זו כל אריזה נבחנת על פי מספר פרמטרים, הקשורים כולם לאיכות הסביבה. הציון יודפס על האריזה ויהווה זרז שיווקי.
במקביל לחברות, יותר ויותר מעצבי אריזות בארץ ובעולם עושים מאמצים לצמצם את החומר לאריזה ואת נפחה, ומשתמשים בחומרים מתכלים, ממוחזרים או כאלה הניתנים למיחזור או לשימוש חוזר, או חומרים אורגניים שניתן לעשות מהם קומפוסט. למשל, הימנעות מעיצוב אריזות מיותרות, נפרדות לכל פריט, והצבת הפריטים למכירה במשטחים או במכלים רב שימושיים. או עיצוב אריזות שהן חלק מהפריט עצמו או נלוות לפריט וממלאות פונקציה נוספת, כגון, נשיאת הפריטים באריזות לבקבוקי בירה רב-פעמיים. 

דוגמאות נוספות ניתן למצוא, למשל,  באריזות מבית היוצר של המעצבת וונדי ג'דליצ'קה
(Wendy Jedlicka).  באריזות לגלגיליות שעיצבה היא השתמשה בחומרים מתמחזרים ויצרה צורות נצמדות בכעין פאזל בדימויים המשמשים לזיהוי קל של המוצר ולאחסונו היעיל על מדפי המכירה, באופן החוסך חומר ומקום על המדף בחנות ובבית הצרכן המשתמש. מוצר נוסף שלה הוא אריזה לזרעי פרחים, המשמשת גם כנקודות ציון וכמכשיר לתיחוח הקרקע.


 מקורות וקישורים

 המכון הישראלי לייצוא ושיתוף פעולה בין-לאומי
 אתר מזון, "אריזה ירוקה"
 המעצבת וונדי ג'דליצ'קה
מריאן בארוס, הבהלה לתחליפי הניילון, תרגום מהניו יורק טיימס 08 באוגוסט 2007



 


גרסא להדפסה