top_over
  אתרי משרד החינוך
  בתי ספר
      צפון
      מרכז
      דרום
  אתרי התוכן
      מדעי הרוח
      מדע וטכנולוגיה
      חברה ותרבות
 
לסיורים קודמים

זמן בעמלנט

יש לכם מעט זמן? אל תבטלו אותו סתם, כי במשך הזמן העמוד יעלם! בואו לגלוש איתנו בזמנכם החופשי, בין הדפים הפחות ידועים בעמלנט, מסע הכרות ממוקד סביב נושא - חבל על הזמן איזה נושא - לא נגלה לכם את שמו, רק נרמוז כי הוא משקף בנאמנות את רוח הזמן, ויש אומרים כי אף מקדים אותו. האמת, זו רק שאלה של זמן עד שתגלו אותו בעצמכם, אז למה אתם מחכים? הקליקו על הטקסט עכשיו, כי הזמן רץ!...

מדע
עמלנט / פורטל מדע וטכנולוגיה
מתוך: מדידת זמן - תדר ושעונים אטומים
"...התפתחות דרמטית במכונות למדידת זמן היתה פיענוח התנהגות המטוטלת, לאור מה שצפה האיטלקי גליליאו גליליי בראשית המאה ה-17. לאחר שבחן את תנודות הנברשת שהיתה תלויה מתקרת הכנסייה שבעיר פיזה, הוא גילה שזמן המחזור של תנודת הנברשת אינו תלוי במשרעת התנודה. בניסויים שערך לאחר מכן מצא שגם מסת המשקולת אינה קובעת את זמן המחזור, ורק אורכה של המטוטלת משפיע עליו..."

עמלנט / פורטל מדע וטכנולוגיה
מתוך: ערוצי מידע, חידושים והמצאות
From Sundials to the Atomic Second Clockworks: מסע בזמן , תחילת דרכו של השעון ושיטות מדידת הזמן. ניתן לקרוא כאן על שעוני שמש, שעוני חול, שעונים מכניים ודיגיטליים.
ספרות
עמלנט / ספרות
מתוך: תפיסת ממד הזמן בספרות
"ממד הזמן הוא בעל חשיבות ביצירות ספרות. הקורא מתבונן בממד הזמן מהיבטים שונים שעוזרים לו להבין את היצירה. בחינת התקופה בה מתרחשת היצירה ממקמת את היצירה על ציר הזמן ההיסטורי ועוזרת לקורא להבין את ההתרחשויות הקשורות לעלילה ולדמויות הפועלות במרחבה. גם לזמן השנה (העונה) ולזמן היום (השעה) יש חשיבות המוסיפה נדבך בהבנת היצירה. חשוב גם להתבונן באבזרים (כמו שעון) הקשורים לזמן ולבחון את תרומתם להבנת המשמעות הכוללת של היצירה."

עמלנט / ספרות
מתוך: עיון ב"השעון" לק. צטניק
..."המלצר בפתח המסבאה לובש עדיין את חליפת הסמוקינג שלו; הבתים נשארו, המיטות, הארונות והחפצים שבהם, אפילו ידית הדלת נשארה אותה ידית, וכמובן השעון, שכולם מכוונים על פיו את שעוניהם. הזמן הכרונולוגי זורם, עונות השנה מתחלפות, האנשים זורמים, הדוממים נשארו כשהיו, אך למרות הקביעות החיצונית, השתנה עולמו של קאצטניק השב לעירו. דווקא על רקע הנוף הטבעי והאנושי, שלא השתנה, מודגש השינוי של בו. שני העולמות, העולם הנוכחי והעולם, שהוא נושא עימו, מתנגשים ויוצרים את "ליקוי-החמה של חייו". הזמן שלו הוא זמן רגשי, סובייקטיבי, זמן זה "חרג מתחומיו, והריהו סובב על גלגל-שיניים של עולם אחר" ...
פיזיקה
עמלנט / מילניום
מתוך: אלברט איינשטיין ותרומתו
גדול מדעני המאה העשרים בתחומי הפיסיקה והמתמטיקה. גילויו, עליהם זכה בפרס נובל לפיסיקה, השפיעו רבות גם על תחומי מדע אחרים ובעיקר על הפילוסופיה של המדעים. אינשטיין גרם למהפכה במדע הפיסיקה קרא תיגר על העקרונות הבסיסיים של המכניקה כפי שנקבעו ע"י ניוטון בסוף המאה השבע עשרה. הוא המציא את תורת היחסות של הזמן והמרחב. לפי תורה זו קיימת בטבע רק מהירות אחת שהיא קבועה ואינה תלויה במהירות המקור שלה, וזוהי מהירות האור (300,000 ק"מ שניה). אחת ממסקנות תורת היחסות היא שחומר עשוי להפוך לאנרגיה לפי הנוסחה: E=mc2, נוסחה ששימשה יסוד לפיתוח פצצת האטום.

עמלנט / ספרות
מתוך: עליזה בארץ הפלאות - תפיסת הזמן הפיזיקלית כפי שבאה לידי ביטוי בספר.
"בשלב זה החליפו המורות תפקידים, והמורה לפיסיקה החלה לנהל את השיעור. התלמידים נשאלו מדוע הזכירו את תחום הפיסיקה, ומה בסיפור קשור, לדעתם, בפיסיקה. הודגמו מצבים מתוך הסיפור, התואמים חוקים פיסיקליים המוכרים להם ובעיקר, מצבים שאלת הזמן העומדים בסתירה, לדעתם, לחוקים אלה... כמו וחידת השעונים המוזרים (עמ' 71, 72)...דיון: המאמרים שנתבקשו התלמידים לקרוא דנים ב'זמן' כמושג יחסי. בעקבות העיון בקטע ובמאמרים העוסקים בתורת היחסות, התייחסו התלמידים להבדלים שבין התפישות של עליסה ושל הכובען והעלו כמה שאלות תוך כדי הדיון בקבוצות. שאלות לדוגמה: מדוע נבוכה עליסה מדברי הכובען על הזמן? או: "וזאת הדרך שבה אתה נוהג?" שאלה עליסה. הכובען הניע ראשו בעצב. "לא אני! השיב". - א. מהי נקודת המוצא של כל אחד מהם לגבי שאלת הזמן? - ב. מדוע הכובען עצוב? - ג. האם קיבלה עליסה תשובה? - ד. האם הניסוי עוזר להבין טוב יותר את בעיית הזמן?

עמלנט / גולשים בחופש
מתוך: שעשועי מדע
אשליות תנועה וזמן - "התמדת ראיה".

"מסתבר כי כשהעין האנושית רואה תמונות סטטיות, המתחלפות בתדירות של בין 18 ל 24 פריים בשניה, מפענח זאת המוח כתנועה. כשהתמונה מגיעה לרשתית העין שלנו, היא משתהה שם לשבריר שניה. אם בו בזמן מופיעה תמונה נוספת, איננו יכולים לקלוט את המרווח בין שתי התמונות והן נראות לנו כרצף אחד. על כך למעשה מתבסס הקולנוע המוכר לנו. אם ניקח איתנו לקולנוע את זבוב המחמד שלנו, יראה זה האחרון סרט שונה לגמרי, הנוטה יותר לסדרת הבהובים, זאת מאחר שתדר המיזוג של עין הזבוב, עומד על 300 תמונות בודדות לשניה. או בתרגום פשוט - על מנת שהזבוב יוכל להינות מהסרט יש להקרין לפניו את התמונות בתדירות של 003 פריים שניה. זו הסיבה אגב, שכל כך קשה למחוץ חרקים תנועת היד שלנו - מתקדמת לעברם בהילוך איטי להפליא..."
היסטוריה
עמלנט / היסטוריה
הספר הלבן 1939

מתוך: גלישה בזמן - משחק החלטות
בשבועיים שלפני פרסום הסה"ל, רחשו שמועות שונות ומשונות לגבי תוכנו העתידי, ובן גוריון החל כבר לגבש את תוכנית הפעולה הנגדית.
ממרחק של זמן ומרחב (אין טעם להרחיב כעת את הדיבור על הטכניקה), נבחרת לייעץ לבן גוריון כיצד להגיב ברגע משמעותי זה.
זכור - שינוי קטן בהיסטוריה עלול להוביל לשינוי עצום בהווה!
הנך משוגר כעת היישר לישיבת מרכז מפא"י, 11 במאי 1939.
בהצלחה!

עמלנט / היסטוריה
מתוך: ציר הזמן של המדינה בדרך 1948-1939
ציר זמן המראה בו זמנית את האירועים המרכזיים שהתרחשו בארץ ובעולם בשנות הארבעים, מועשר בתמונות, מפות וקישורים.