דמוקרטון – התמודדות עם סוגיות ערכיות באמצעות פלטפורמות למידה חדשנית ואקטיבית

 

מאות תלמידים, נציגי 47 בתי ספר ברשת עמל מכל חלקי הארץ ומכל המגזרים באוכלוסייה בישראל, הגיעו ב- 26/3/19 אל מרכז רבין בתל אביב לאירוע השיא של פעילות דמוקרטון עמל 2019.

האירוע נערך במעמד מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום, שאמרה: "קורה פה משהו גדול. אנו עושים פה צעד נוסף איכותי שבמרכזו דיון על בעיות מוסריות, משהו חשוב לחברה הישראלית ולכולנו. זה הרבה מעבר ללימוד בכיתה, זו יצירת יכולת חשיבה וניתוח, לחשוב על החיים שלכם בצורה רצינית. אנחנו רוצים לאתגר אתכם ולהביא אתכם למקום של חשיבה יצירתית, להיות אנשים חושבים שמחוברים לקהילה".

התלמידים נפגשו לאחר שעברו תהליך למידה ארוך ומשמעותי במסגרתו כל נבחרת המורכבת משלושה או ארבעה בתי ספר חקרה סוגיה אזרחית שנויה במחלוקת ובנו קופסאות בריחה ברוח אותה הסוגיה. התלמידים פיצחו את קופסאות הבריחה של חבריהם, וערכו סיור במרכז רבין בדגש על דילמות בפניהן עמדו מנהיגים בישראל. חגיגת הדמוקרטיה הגיעה לשיאה בהדמיה של ועדת שרים לענייני חקיקה, אשר דנה בהצעת החוק "הזכות להישכח באינטרנט". התלמידים קיימו הצבעה אלקטרונית בנושא לאחר ששמעו טיעונים בעד וטיעונים נגד הצעת החוק.

חינוך לערכים הומניסטיים ולדמוקרטיה הוא אחד היעדים המרכזיים של רשת עמל. היעד שעומד בבסיס ה"דמוקרטון" הוא לקדם את המצוינות האנושית, ולטפח תלמידים שיש להם עמוד שדרה מוסרי. רשת עמל רואה בתלמידים שלה שותפים מלאים לעשייה ולאחריות לעתידה של החברה  בישראל, וקוראת להם: "בואו נשלב ידיים ונבנה חברה של אנשים טובים ומקום שטוב לחיות בו".

הדמוקרטון מתקיים זו השנה השנייה ברשת עמל ומיועד לכלל תלמידי כיתות י' בכל בתי הספר של הרשת. הדמוקרטון נפתח חגיגית בכנס התנעה גדול שנערך כמה חודשים קודם לכן, בו נכחו שני נציגים מכל בית ספר. כבר באותו כנס חולקו בתי הספר לנבחרות רב תרבותיות, של שלושה או ארבעה בתי ספר שהמשיכו לעבוד יחד לאורכו של כל הדמוקרטון.

כל נבחרת קיבלה דילמה אזרחית כלשהי: גבולות חופש הביטוי במרחב הציבורי, האם יש מקום לצנזורה מוסרית ולהתחשבות ברגשות הציבור? האם קצבאות (כמו קצבת אבטלה קצבת נכות וכדו') מעודדות אבטלה? האם היצוא של ידע בטחוני וצבאי ישראלי יהיה על פי שיקולים כלכליים בלבד או גם שיקולים מוסריים? אופן חלוקת סל התרופות – מעט לרבים או הרבה למעטים?

בחודשיים שלאחר מכן עברו התלמידים התמודדות עם משימות, שעזרו להם לחקור ולהבין את הדילמה שלהם לעמקה. כל הלמידה נערכה בקבוצת פייסבוק ייעודית שנפתחה עבור התלמידים והמיזם המיוחד הזה.

התמודדות התלמידים עם סוגיות ערכיות אלו הייתה באמצעות פלטפורמות של למידה חדשנית ואקטיבית, שהובילה ללימוד משמעותי של הנושא. למשל הכנת סרטון "60 שניות על". המשימה הארוכה מכולן הייתה יצירת קופסאות בריחה שפיצוח שלהן מעורר סקרנות מחשבה ולמידה פעילה. את הקופסה הטובה ביותר מכל בית ספר הביאו התלמידים ליום השיא, בו תלמידים מבתי ספר אחרים של עמל התמודדו עם האתגר ופענחו את קופסאות הבריחה של עמיתיהם.

 

קישור לתמונות נוספות