אמנויות העיצוב, הנדסת בנייה ואדריכלות סטטיקה ותכן הנדסי גורדי שחקים

גשר מסבך Truss Bridge

גשר הקורה יכול לגשר על מפתחים גדולים יותר ככל שנוסיף לו עוד חומר. אולם, ישנו גבול מסוים שמעליו- הוספת חומר לא תוסיף לחוזקה של הקורה, אלא תהפוך את הקורה לכבדה מדי, כך שהיא עצמה לא תוכל לשאת את משקלה העצמי ותשקע.
הפתרון לבעיה זו הוא הפחתת החומר שאינו נחוץ להעברת הכוחות ויצירת מבנה חזק יותר בעל משקל נמוך יותר. מבנה כזה נקרא מסבך. המסבך הוא למעשה מבנה שלד מוטות המחוברים במחברים פירקיים.
גשרי מסבך הם גשרים נפוצים מאוד. בעבר נבנו מעץ וכיום הם נבנים בעיקר מפלדה. על גשרי המסבך המפורסמים בעולם נמנים גשר קוויבק (The Quebec Bridge) שהוא גשר המסבך הארוך בעולם (וגם שייך לסוג גשרי המסבך הזיזיים) וגשר קווינסבורו (Queensboro Bridge).

כאמור, גשרי מסבך בנויים למעשה ממוטות אלכסוניים, אנכיים ואופקיים, המקבלים כוחות שונים.
עומסים מועברים למסבך על ידי כוחות המרוכזים בצמתים (נקודות החיבור ) בלבד.






בגשרי הקורה קיימים גשרי מסבך פשוטים והמשכיים. גשרי המסבך ההמשכיים נתמכים במרכזם בנקודה אחת או יותר, בנוסף לתמיכה הקיימת בשני קצות המסבך. השימוש במסבכים המשכיים, המורכבים למעשה ממסבכים קטנים יותר, המחוברים ביניהם במחברים קשיחים, רצוי במקומות בהם לא ניתן להשתמש במסבכים ארוכים וכבדים (קשיים שיכולים לנבוע מבעיות שינוע או מקומות שבהם לא ניתן להשתמש במנופים גדולים להרמת משא כבד מאוד).
בגלל שהמסבך הוא למעשה מבנה מוטות חלול, ניתן להעביר את הסיפון מעל או דרך המסבך עצמו.
ישנם מס' סוגים בסיסיים של תכנון מסבך:



מסבך וורן (Warren Truss) - צורת מסבך זו היא הנפוצה בגשרי מסבך פשוטים והמשכיים. עבור מפתחים ארוכים יותר המסבך מופיע כשנוספים לו מוטות אנכיים, המספקים חוזק נוסף. מסבכים מסוג זה משמשים למפתחים של 50 עד 100 מטרים.


מסבך פראט (Pratt Truss) - המוטות האלכסוניים (מלבד המוטות הקיצוניים) נוטים כלפי מרכז המסבך. מלבד המוטות האלכסוניים הקיצוניים, כל המוטות האלכסוניים נמצאים במתיחה. בנייה כזו מאפשרת שימוש בקורות אלכסוניות דקות יותר ולכן- שימוש בפחות חומר.
חזור


כל הזכויות שמורות © למפ"ט עמל 2014