ליחידות 1 - 3 באורט  
השתלמות מדעי המידע  
 
טכנולוגיות ידע (יח"ל 4) >מגמות חדשניות

חזרה ל: WWBusiness
שבירת קירות בין-ארגוניים
דר אשר עידן
בשנות התשעים, במהלך מהפכת האינטרנט הראשונה (1993-2000) הוקם סוג חדש של עסק הקרוי אי.ביזנס. המאפיין המרכזי של האי.ביזנס הוא השימוש בטכנולוגיות האינטרנט בפרט ובטכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT – Information and Communication Technology) בכלל, כדי להגיע לשילוב בין-מחלקתי בתוך הארגון.
1. הפורטל הארגוני אפשר עדכון שוטף ואחיד לכל המחלקות בארגון מתוך אתר אינטרנט מרכזי אחד פנים ארגוני (אינטראנטי).
2. טכנולוגיות ומתודולוגיות של ERP – Enterprise Resource Planning אפשרו לכל מחלקות הארגון להשתמש בבסיס נתונים אחד, בממשק משתמש אחיד, ברשת אחת ובשפה אחידה.
3. פיתוח המוצרים שהיה פעם סדרתי הפך למקבילי ושיתופי בין המחלקות השונות בארגון.

במהפכת האינטרנט הבאה, שהחלה לפי חברת המחקר פורסטר מ2003 ואילך, האי.ביזנס יצטרך לעלות מדרגה בכך שעסקים שונים ימזגו פעילויות משותפות כדי להגיע לשילוב בין-ארגוני. על כך יש קונסנזוס בין המומחים: חברת הייעוץ מקנזי מכנה את התופעה מנצח תזמורת הרשת. חברת גרטנר מכנה זאת מוביל הערוץ. מייקל האמר, הגורו של העיצוב מחדש של שנות התשעים קורא לכך אינטרסורסינג שיחליף את האאוטסורסינג. הגורו של הגורואים, פיטר דרוקר, קורא לכך הארגון של המאה ה21. כל השמות הללו הם נקודות על ספקטרום שלם של אפשרויות של שבירת קירות ושיתוף פעולה. החל ממיזוגים ורכישות של חברה שלמה בידי חברה אחרת ועד לשיתוף פעולה רופף בתחום מצומצם.

מנתונים של חברת מקנזי (רבעון מקנזי, מס. 3 2001) עולה כי גם שנה אחרי מפולת האינטרנט וגם בטווח הארוך יותר, עדיין חברות שהתמחו בשבירת קירות בין-מחלקתיים ובין-ארגוניים, הצליחו להגיע ליחס החזר השקעות (ROI – Return On Investment) שלהן גבוה בהרבה לעומת שאר החברות בענף שלהן. נתוני ROI לאינטר-סורסינג של שלוש חברות עתירות אינטרנט ביחס לענף שלהן מופיעות בטבלה שלהלן:
ROI לאינטר-סורסינג של שלוש חברות עתירות אינטרנט ביחס לענף שלהן.
ראו טבלה מצורפת.

מנתונים של מייקל האמר (הארוורד ביזנס רוויו, ספטמבר 2001) עולה כי חברות שהצליחו למזג פעילויות, מצליחות לצמצם שגיאות בהזמנות בין-ארגוניות מממוצע של 8% ל0% ומצליחות לצמצם מלאי ב15%. ווירד מגזין (גליון ינואר 2002) מדגיש את עליית חשיבותו של מדד "יעילות שרשרת האספקה הבין-ארגונית" שפירושו סך מכירות לעלות המלאי. המגזין מראה שמנצחי הרשת הגדולים ביותר לפי מדד זה הן: נוקייה, דל, וולמארט.

הבעיה של שבירת קירות בארגון היא גם טכנולוגית, אך הקושי העיקרי הוא מנטלי וארגוני: האם שני ארגונים שונים, ויותר מזה מתחרים, יסכימו להשתמש באותו בסיס נתונים? האם הם יסכימו לשבור את קירות הארגון? הבעיה המנטלית והארגונית בולטת בחריפותה משום שאפילו אין לנו את אוצר המילים המתאים לתיאור התופעה החדשה: עד היום, אם קניתי ממך משהו אתה הספק ואני הלקוח. אם מישהו אחר מנסה למכור לי אותו שירות או מוצר הוא נקרא מתחרה. בעתיד, איך נקרא למצב בו אני ואתה קונים משהו מאותו ספק? עד היום, במקרים רבים לא יכולנו לדעת זאת. אולם האינטרנט מאפשרת לנו יידע חדש שלא היה לנו קודם. בעתיד, איך נקרא למצב בו אני ואתה מוכרים מוצרים שונים לאותו לקוח? איזה בזבוז נגרם כתוצאה מכך שאני שולח חצי משאית יוגורט ואתה שולח שליש משאית גבינה לאותו לקוח. כנראה שהמילים הנכונות לתיאור המצבים החדשים יימצאו תוך כדי תנועה לעבר הדור השני של האי.ביזנס. להלן הדרך.


תמונה מצורפת:  4d.jpg
לתת הפריט הקודם   לתת הפריט הבא
מעבר מהיר לתתי הפריטים:
 שבירת קירות בין-ארגוניים
 עשרת הדברות למעבר מאאוטסרסינג (מיקור חוץ) לאינטרסורסינג (מיקור שיתופי)
 חמשה סוגי תהליכי יסוד

פעילויות בנושא
מגמות חדשניות במדעי
מגמות חדשניות במדעי

קישורים בנושא
SETI
WS-I
Tacit
 הוסיפו תגובה      שילחו פריט      הורדת הפרק


תגובות 0 לכתבה זו התפרסמו
תגובות