ליחידות 1 - 3 באורט  
השתלמות מדעי המידע  
 
מידענות ארגונית (יח"ל 5) >הפורטל הארגוני

הפורטל העסקי הארגוני (EBP )
כתב: עמי סלנט, מפט עמל. ערך: דר אשר עידן
תפיסה חדשה בתחום זרימת המידע הארגוני היא הפורטל העסקי ארגוני (EBP). הפתרון מעוצב על מנת לספק גישה נוחה ומהירה למידע רלוונטי, שיפור יכולת תקשורת בין ארגוניות והגדלת פריון העבודה בארגון.

המטרה הבסיסית של קונספט EBP היא לאפשר פעילות E-BUSINESS בין השותפים העסקיים הפועלים בסביבת הארגון בין הלקוחות והספקים, ולספק גישה גלובלית למידע ופעולות עסקיות מגוונות בין חלקים וצדדים שונים בשרשרת האספקה.

שתי גישות לפתרון ENTERPRISE BUSINESS PORTAL:

EBP פנימי- בהתאם לתפיסה זו משמש פתרון EBP כפורטל לשימוש פנים ארגוני (B2E ) בתול הסביבה הארגונית ובין המחלקות והחטיבות השונות , ליעול תהליכים בין הגורמים המעורבים בתהליך העסקי בארגון פנימה כגון רכש, יצור, שיווק ומכירות (פתרון אינטראנט).

EBP חיצוני – בהתאם לתפיסה הזו משמש פתרון EBP כפלטפורמה רחבה לסביבה העסקית פנים וחוץ ארגונית (B2B/B2C) ומשלב בתוכו את הלקוחות והצרכנים מצד אחד ואת הספקים והיצרנים מהצד השני.

לפי הגישה הראשונה, העובד יכול לגשת דרך הפורטל הארגוני לדף אינטרנטי אישי, המעוצב בהתאמה מלאה למשתמש ( פרסונליזציה מלאה) ולקבל נקודת ראיה רחבה ומעמיקה על התהליכים העסקיים בארגון דרך היכולות להיות מעודכן במוצרי החברה, לקוחות ומתחרים. בנוסף הופך הפורטל לשולחן העבודה היומיומי של העובד בעזרת קישוריות מלאה לכל יישומי הארגון, העובד יכול בכניסה אחת ONE STOP SHOP לקבל כל מידע רלוונטי מכל אפליקציה
אפשרית בתוך ומחוץ לארגון, קרי: דוחות , מידע פיננסי, חדשות, התנהגות המניה, דואר אלקטרוני ועוד, מכל האמור בכפוף למגבלת ההרשאות בארגון.

לפי הגישה השנייה, מספק הפורטל העסקי בנוסף ליכולות העברת מידע ממקורות מידע שונים למשטח העבודה של העובד ,גם פלטפורמה לפעילות E-BUSSINESS חדשה כגון רכישות מקוונות כחלק אינטגרלי מהתהליך העסקי.

פתרון EBP מקיף את כל הדברים הקשורים לתהליך העסקי בארגון, החל מהפן השיווקי מכירתי דרך מערכת הרכש והייצור ועד תהליך הפנים-ארגוני בין העובדים וחטיבות הארגון.

EBP מאפשר לחברות וארגונים להתרכז בעסקים ומשנה את מאזן הכוחות בין האפליקציות למשתמשים בהשימו את המשתמש, ולא את האפליקציה, במרכז. הפורטל העסקי ארגוני מעודד את המשתמש לאסוף מידע ואפליקציות, הקשורות לתהליך העבודה , במקום אחד המותאם אישית לצרכי המשתמש. לתכונה זו משמעות רדיקלית על יעילות העבודה באירגון, העובד מבזבז פחות זמן על מעבר בין אפליקציות וחיפוש מידע ויכול להקצות יותר זמן ליצירת רווח לארגון.

הפורטל העסקי אירגוני מורכב מארבעה רכיבים עיקריים:

1. Web shop B2B המשמש כמרכז הנתונים הויזואלי של EBP , הרכיב מאפשר ללקוח או לספק לקבל את כל המידע הרלוונטי אודות מוצרים ושירותים המקושרים לארגון.

בעזרת Web shop B2B יכול המשתמש להיחשף למגוון אפשרויות כגון: גישה לקטלוגי מוצרים וכלי קונפיגורציה (תצורה) שונים, מנועי חיפוש, קישור ישיר בין חנויות וירטואליות שונות וסל קניות אחד, תמיכה של XML למערכות הלקוח והספק, אישור מיידי של ההזמנה, מצב ההזמנה, היסטוריית הזמנות ועוד.

2. PORTAL TRANSACTION ENGINE - המשמש למעשה כמרכז הלוגיסטי של הפורטל, כאן מוגדרים כל הקשרים של המידע ומערכות היחסים בין הלקוחות, הספקים, המוצרים, והמחירים.
בנקודה זו פוגשת למעשה הזמנת הלקוח את הצעת הספק או הספקים מתוך ומחוץ הארגון.

רכיב זה משמש כמנוע אינטגרציה לזירת המסחר הארגוני (E-MARKETPLACE) המשלב את התהליך העסקי בין הקונה, הפורטל והספק.

3. E-COLLABORATION INTEGRATOR - משמש כדבק
קובץ מצורף:  ch6-1.doc

פעילויות בנושא
הפורטל הארגוני - תי
הפורטל הארגוני - כלי

 הוסיפו תגובה      שילחו פריט      הורדת הפרק


תגובות 0 לכתבה זו התפרסמו
תגובות