אחמד סעיד: הלאומיות הערבית, מהפכה ובניין
מערבית: מיכל סלע
מקור: זמנים רבעון להיסטוריה – בית-הספר להיסטוריה, אוניברסיטת תל-אביב,
זמורה, ביתן – מוציאים לאור בע"מ
מאמר זה הוא עיבוד מתוך הרצאת המחבר בוועידה בינלאומית של "מצרים ממונרכיה לרפובליקה: המשכיות מבנית ודינמיקה של תמורה", שהתקיימה ביוני 1987.
על הרוח המשיחית הפאן-ערבית. מתוך שידורי צות אל-ערב:
אחי, מתוכך נוצר העם הערבי.
באמצעות זכויותיך וצרכיה מתפתחת החברה הערבית.
מי אתה, אפוא? באילו תנאים חיית? מה הוא עתידך ועתידה? אילו רגשות ואילו התרגשויות רוחשות בלב העם על שכבותיו השונות!! אילו תקוות וכאבים! אתה נתון באשליה של חולשה, וההשפלה שולטת בך בעריצות.
אתה מחפש כוח מאחר שאתה זקוק לביטחון.
יתרה מזאת, ראה רעב של מיליונים, השפלה של מיליונים, המחשבים שבהם חיים מיליונים! ואתה, אתה אחד מאותם המיליונים, עם כלה איבה הנרכשת והסובלנות הטבעית הנאבקים בתוכם, עם השנאה החריגה והאהבה השורשית. עם החירות הורווחה שאתה מבקש לעצמך ולזולתך.
זה אתה, זאת המציאות שבה אתה חי.
אחי, גורלך כבר נגזר, אחי! זהו הגורל שנקבע לאחיך הערבי באשר הוא! זה מה שהטילו עליך הדורות שעברו, זה מה שגזרו עליך האינטרסים שלך, מרמזים עליו תנאי חייך ודוחפים אותך אליו אויביך! אינך יכול להסתגר בתוך גבולותיך האזוריים באשליה שבכך ייטבו חייך! אינך מסוגל לצאת לבדך נגד ערביותך ונגד הגורמים הרבים המתווים את עתידה: מודרניים וקדומים, חומריים ורוחניים.
נולדת כבן לעריבותה זאת, ואתה ניצב בשורה הערבית, מאמין בה ומגן עליה.
אתה נדרש למלא את תפקידך ככל אחד מבני כל אחת משכבות החברה הערבית בפיתוח החברה הזאת, בהגנה על הישגיה ובהגדלת מספר ניצחונותיה וניסיונותיה.
הבן, לפחות, אחי, את ערביותך, לא רק כהיסטוריה שאבות אבותיך עשו, אלא כהווה שבו אתה חי, שאותו הטילו עליך הדורות הקודמים וצעירי תקופתך, כדי שגם אתה מצדך תעצב את עתידך על בסיס עובדה קיימת. אתה נולדת ערבי כדי לחיות ערבי!
הבה נתחיל במציאות הקיימת סביבנו, בכל יום נעשה נגדנו מעשה איבה, בכל שעה נופל חלל אחד מאיתנו. בכל דקה מתקיים על אדמה ערבית מאבק דמים מר, למען החירות ולחיסול הריאקציה, הקפיטליזם, הניצול והאימפריאליזם! אויבינו חסרי רתיעה באיבתם, הם שופכים את דמנו, משפילים את עמינו וגוזלים את כל אוצרותינו.
אנחנו, בעוז רוחנו, במאבק ובנכונות להקרבה, לא ניוואש ולא נותש, לא נקדיש כל תשומת לב אלא לתרועות התקווה לניצחון.
הם תוקפים את לבנון, מחריבים את כפרי תימן, טובחים בליברלים של אלג'יריה, מאיימים על שיירתנו המתקדמת בפצצות אטום הרסניות שאינן ברשותנו, הם משליטים את תומכיהם עלינו באמצעות סכסוכים פנימיים, מזימות ודולרים.
כדי לפגום באחדות שורותינו, לפלג את המאבק של עמנו ולחסל את הקשר החי וקיים בנו במשך מאות בשנים כיד שנוכל לשלוף אותו היום כנשק נגד אויבינו, באמצעותו אנחנו משיגים בכוח את ניצחונותינו ומגינים על הישגינו, נשק שבסופו של דבר נמצא אותו מתמזג במדינתנו הנכספת המאוחדת, מדינת הלאומיות הערבית.
לקול ירי כדורים והתפוצצות פגזים, בתוך שיתוק, דמים, ודמעות, תחת שלטון של ניצול וריאקציה בוגדנית זנותית, אימפריאליזם תורכי ומערבי ששלט בנו בעריצות יותר מאלף שנה, נולדים לך, אחי, כל שנה יותר ממיליון תינוקות. אתה רואה איך הם צורחים מרעב, יתמות וגורל בלתי ידוע המצפה להם במולדתם, מולדת הערבים! גובר בך הרצון להבטיח לעצמך ולדורות הבאים עתיד טוב יותר.
אתה פונה סביב ומחפש את עצמך ואת ישותך, את כוחותיך ואויביך, הזדמנות לנצח ואמצעי מחיה, אך אינך מוצא, אחי, אלא תערובת של תקווה ודאגה, של חולשה וכוח, של הקרבה, פחד ותשישות יתרה! יש בנו אמון וספק, נחישות וייאוש, אך גם תקווה מאירה, שהחלה להתגשם ברפובליקה הערבית המאוחדת, שתעניק למיליונים את החירות, הביטחון והרווחה שלהם הם מייחלים. זאת האמת שלך אחי! האמת של בני הקהילה הערבית.
מן הקהילה הזאת, מן העובדות הקיימות צמחו המנהיגים, ניצתו המהפכות. העם הערבי משתתף בכל מערכותיו, לעיתים מנצח, לעיתים נשבר, משתחרר כאן ומרומה שם. היום מתגלה האמת הגדולה של המציאות הערבית ושל בנייננו הלאומי: אנחנו בדרכנו לשחרור! אנחנו בדרכנו לאחדות! אנחנו בדרכנו אל שלטון העם! (ועוד, מן ההקדמה לספר) בחבל ארץ זה של העולם, המשתרע מן המפרץ הערבי במזרח עד האוקיינוס האטלנטי במערב, מגבול עיראק-תורכיה וברית- המועצות בצפון ועד גבול סוגן ואלג'יריה עם מרכז אפריקה בדרום, יש בניין ההולך ומתרומם אל על, וכמו כל בניין, זקוק הבניין הערבי לאדמה לעמוד עליה בהתאם לתיאוריה מוגדרת, בניין שעמודיו יתבססו על יסודותיה, ושישאב את אופיו ממושגי היסוד שלה. והבנאים, הם צריכים לעבוד בהתאם לשיטה מוגדרת שאותה מתווה התיאוריה הזאת.
מציאות חיה היא המולידה את העתיד, מתכננת אותו ומגדירה את תוכנו, מבהירה את הדרך להגיע אליו, לפתח אותו מהווה לעתיד, ואחר-כך מהמציאות של העתיד לעתיד חדש. ומן העתיד החדש לעתיד שלישי, חמישי ושביעי, באופן מקיף, שיבטיח תיאוריה רצינית ומתקבלת על הדעת, שתאפשר לעקוב אחר המאורעות ולהמציא להם את כל אמצעי ההתפתחות והקידמה. הבניין מחייב אותו תחילה להכיר את אדמתו, לבדוק במעבדה את עפרה, לגלות את מידת יציבותה. הוא מחייב אותנו להכיר את האתר, את מאפייני האדמה, את המקיף אותה, קשור בה ומגיב עליה.
גרסה להדפסה