במאמץ ההסברתי של ישראל, שהתברר כאחד הכלים החיוניים לעתידה של מדינת ישראל, נטלו חלק רבים וטובים; אנשי ציבור, מנהיגים מקומיים, ידוענים ואזרחים רבים, ובהם גם תלמידי בתי הספר של רשת עמל. "ראינו את סערת הרגשות שבה נמצאים התלמידים והחלטנו לנתב אותם לעשייה", אומרת רפאלה בלס, מנהלת פרויקטים ופיתוח תוכן ברשת.
אחרי שנים ארוכות של מתיחות גואה ומתמשכת ביישובים הבדואים בנגב, הגיעה המלחמה הנוכחית ולימדה את כולנו שאפשר גם אחרת. האובדן המשותף, האויב שלא הבחין בין מוסלמי ליהודי וגילויי העזרה הנועזים, משאירים מקום רב לתקווה. תשאלו את איברהים אל סייד, מנהל בית הספר הרב תחומי עמל אל סייד, שהוביל בעצמו כמה מפעילויות העזרה המרגשות בעוטף.
לא פחות מ־500 תלמידות ותלמידים שפונו מבתיהם בשמונת החודשים האחרונים, מרביתם מיישובי צפון הארץ, עברו דרך כיתות הלימוד של בתי הספר של רשת עמל – מטבריה ועמק חרוד ועד ליידי דייויס שבירושלים. "לא נתקלנו עוד במנהל שאמר לא לקליטת מפונים, להפך – מבחינתם זו התגייסות וזכות", אומרת בסיפוק בתיה כץ, סמנכ"לית רשת עמל.
עתירת ניסיון בניהול משברים, עוד מתפקידיה הקודמים בתקופת הקורונה, ידעה עו"ד תמר פלד-אמיר, המשנה למנכ"לית רשת עמל, בדיוק מה עליה לעשות כשפילחו הכדורים הראשונים את דממת הבוקר הנורא ההוא בשבעה באוקטובר. כעת, שמונה חודשים אחרי, היא משחזרת את פעילותה הענפה של הרשת למען הקהילות השונות בעיצומה של המלחמה.
אחת ההחלטות הראשונות שרשת עמל קיבלה על עצמה במלחמה הייתה אימוץ העיר אופקים. מי שמכיר את הזהות הקרובה והקשר המיוחד ששורר בין הרשת לעיר הדרומית, שעמדה בחזית הלחימה בבוקר ההתקפה הקשה, לא הופתע כלל מהסיוע ומשיתוף הפעולה המיוחד שנרקם ביניהן. "ידעתי שנוכל לסמוך על עמל", אומרת רחל אוחנה, מנהלת אגף החינוך בעיר אופקים.
מאז השביעי באוקטובר ולאורך כל תקופת המלחמה מלווה הנהלת רשת החינוך עמל, יחד עם בתי הספר השונים, את אנשי החינוך וההוראה ועובדי המנהל הרבים מקרב עובדי הרשת שגויסו בצו 8 למערכה במלחמת "חרבות ברזל". מעקב מעורר השראה על פרויקט ליווי העובדים המגויסים למילואים
כל חייה עסקה קארן טל בחינוך. את הטיפוס במעלה הדרך היא החלה כמורה מחליפה, המשיכה כסגנית מנהלת, ניהלה את קמפוס ביאליק רוגוזין בדרום תל אביב והספיקה לייסד את עמותת תובנות בחינוך שסייעה ליצור מהפך בית ספרי בעשרות בתי ספר, עד שמונתה לפני כשלוש שנים לתפקיד החשוב כמנכ"לית קבוצת הרב תחומי עמל. טל, אשת חינוך בכל רמ"ח אבריה, רואה בתפקידה בעיקר שליחות חינוכית וחברתית
43 בוגרים של רשת 'עמל' נפלו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל – רשימה ארוכה, בלתי נתפסת ופוצעת את הלב. זכרם הטרי הועלה בטקס מרגש שקיימה רשת עמל בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל. יהי זכרם ברוך
ברק פרידמן, מנהל תיכון רב תחומי רמלה, סגר מאז ה־7 באוקטובר לא פחות מ־130 ימי מילואים ולימד בדרכו את תלמידיו מהי הקרבה ואהבת הארץ. "כשאתה בא לבית הספר עם המדים והתלמידים רואים אותך – יש לזה משמעות", הוא אומר בגאווה
קהילת עמל היקרהק, כבר קרוב לשנה אנו מתמודדים עם מציאות מורכבת של מלחמה שלאט לאט הפכה לשגרת מלחמה, אשר הציבה ועודנה מציבה בפנינו אתגרים משמעותיים כפרטים וכחברה. לאורך כל התקופה הזו, רשת עמל הוכיחה שוב ושוב את חוסנה ואת מחויבותה העמוקה לחינוך ולקהילה. גאה אני לראות כיצד מטה הרשת וכל עובדיו, בתי הספר שלנו, הצוותים החינוכיים, התלמידים והתלמידות, כולם התגייסו למאמץ הלאומי בדרכים מגוונות ומרגשות. מסיוע לחקלאים ועד קליטת תלמידים מאזורי הפינוי, מתמיכה במשפחות החטופים ועד ליווי צמוד של מנהלי בתי הספר – כל אלה מעידים על רוח ההתנדבות והנתינה שמפעמת בנו.